Tegenslagen in het leven en hoe er mee omgaan.

Het helpt wel serieus met dagdagelijkse problemen waarover ik mij druk kan maken, te relativeren.
Dat is true. Ik heb zelf nog geen echte tegenslagen gehad in het leven. En dan lees ik hier van mensen met kanker of ander ziektes. Dat helpt om uw eigen "problemen" in perspectief te plaatsen. Gezondheid boven alles, want ge hebt maar 1 lichaam.
 
Ik ga zelf amper naar de dokter, maar als je leest dat sommige kankers bij toeval worden ontdekt en je daardoor een voortijdige terminale toestand kan vermijden, is een "stom, nutteloos" algemeen onderzoek bij de dokter misschien niet zo'n slecht idee. Kwestie van geluk hebben ook, natuurlijk. Er zijn mensen die leven als een ketter (roken, drinken, vettig eten) die zonder probleem 90 jaar worden. Levensstijl kan je zelf kiezen, maar je genetische samenstelling is een loterij.
 
Ik ga zelf amper naar de dokter, maar als je leest dat sommige kankers bij toeval worden ontdekt en je daardoor een voortijdige terminale toestand kan vermijden, is een "stom, nutteloos" algemeen onderzoek bij de dokter misschien niet zo'n slecht idee. Kwestie van geluk hebben ook, natuurlijk. Er zijn mensen die leven als een ketter (roken, drinken, vettig eten) die zonder probleem 90 jaar worden. Levensstijl kan je zelf kiezen, maar je genetische samenstelling is een loterij.
Tis te zien op welke leeftijd é. Ik zou dat vanaf 40 beginnen doen ofzo. Als ge de cijfers bekijkt spreken we misschien over xx/100000 mensen onder de 30 die een bepaalde kanker krijgen (per kanker bekeken dan, bij sommige is het x/100000. Dus is het alsnog uitermate zeldzaam als ge jong zijt.

Ik ga niet zeggen dat het onnozel is om u te laten checken op vanalles en nog wat als ge jong zijt, het kan altijd wel serieus zijn, maar als ge de cijfers bekijkt is de uitspraak "it just doesn't make sense" wel van toepassing. Als ge u goed voelt en geen symptomen hebt zou ik juist niks preventief laten onderzoeken op een jonge leeftijd. En het is niet alsof ge bv. een colonoscopie gedaan hebt op 1 2 3 he... Ge moet daar ten eerste een dag voor uw darmen leegmaken met laxatieven plus ook nog eens onder verdoving. Dus dat is niet zomaar een "stom" onderzoekje...

Eenmaal ik 40 ben ga ik persoonlijk wel eens een aantal onderzoeken laten doen.
 
Ik ga zelf amper naar de dokter, maar als je leest dat sommige kankers bij toeval worden ontdekt en je daardoor een voortijdige terminale toestand kan vermijden, is een "stom, nutteloos" algemeen onderzoek bij de dokter misschien niet zo'n slecht idee. Kwestie van geluk hebben ook, natuurlijk. Er zijn mensen die leven als een ketter (roken, drinken, vettig eten) die zonder probleem 90 jaar worden. Levensstijl kan je zelf kiezen, maar je genetische samenstelling is een loterij.
Kanker (en hartproblemen) zijn volgens mij ook vaak traceerbaar in bloed. Dus vanaf een bepaald ogenblik op tijd eens een ampule bloed laten trekken ;-)
 
Kanker (en hartproblemen) zijn volgens mij ook vaak traceerbaar in bloed. Dus vanaf een bepaald ogenblik op tijd eens een ampule bloed laten trekken ;-)

Niet elke vorm van kanker heeft tumormarkers die te controleren/traceren zijn via bloed.
Sommige soorten zijn wel via een DNA onderzoek op te sporen maar een eenvoudig bloedonderzoek lijkt me weinig dat dat iets van resultaat zal opleveren.
 
Niet elke vorm van kanker heeft tumormarkers die te controleren/traceren zijn via bloed.
Sommige soorten zijn wel via een DNA onderzoek op te sporen maar een eenvoudig bloedonderzoek lijkt me weinig dat dat iets van resultaat zal opleveren.
Natuurlijk niet allemaal, maar het is een vorm van traceren
 
Mijn vader had al 2 jaar te horen gekregen op het werk dat zijn bloedwaarden niet oké waren.
Hij heeft er niks mee gedaan (en wij deze brieven pas gevonden na zijn dood).

Tot hij op een dag stekende pijnen kreeg in zijn zijkant lichaam en bleek dat hij leukemie had met uitzaaiingen longen en lever. Toen wel naar de dr, maar te laat.
6 maand nog geleefd en gestorven.

Wat was de reden van het niet onder ogen willen zien van de waarheid (=ga naar dr!)?
Wie zal het zeggen. De angst van het besef dat je de enige kostwinner bent van een jong gezin en dat ziek zijn of worden geen optie is?
We weten het nog steeds niet..

Nu ja, ik troost me met de gedachte dat moest hij al direct naar de dr zijn geweest toen, de kans op genezing er ook misschien/wellicht niet was geweest.
De medische wereld stond toen bijlange zo ver nog niet als nu,


Dus om in te pikken op die bevolkingsonderzoeken. Ik denk dat veel mensen het gewoon ook niet willen weten dat er iets mankeert, en zolang ze gewoon functioneren gewoon verder gaan met hun leven.
Vooral mannen.
Pijntje hier, pijntje daar, maar het niet willen weten wat het is.
 
Eenmaal ik 40 ben ga ik persoonlijk wel eens een aantal onderzoeken laten doen.
Mijn hersenen worden jaarlijks gescand ivm epileptie.
In de zomer van 2020 ben ik gecheckt op verschillende soorten kanker, ik was toen 45 (lymfeklieren, speekselklieren, longen, keel, oor, neus)
Op mijn 50ste zal ik dan ook een uitstrijkje laten nemen ivm dikke darmkanker denk ik, dat is dan gratis.
 
Bedankt! 🙂 Ik weet alleen niet wat de maximum aantal lijnen zijn die je hier kan typen.
Standaard 10.000 tekens per post bij Xenforo, tenzij de admins hier het verhoogd hebben.

P.s.: Ik weet dat jouw post eerder bedoeld is als “heb je even tijd, want het is nogal veel om te delen”, maar was zelf nieuwsgierig naar het antwoord.
 
Standaard 10.000 tekens per post bij Xenforo, tenzij de admins hier het verhoogd hebben.

P.s.: Ik weet dat jouw post eerder bedoeld is als “heb je even tijd, want het is nogal veel om te delen”, maar was zelf nieuwsgierig naar het antwoord.
Nee hoor ik vroeg het me eigenlijk echt af 😊
 
hangt natuurlijk af van de "soort tegenslag " hé.

maar nu zit ik ook wel met een groot probleem eigenlijk,
een kat geadopteerd van een boederij waar het niet welkom was, en hier thuis na 1 dag is die weg gelopen. tis te zeggen, ze weende aan de deur, en ik toonde haar het katten deurtje, waardoor ze vrij naar de tuin kon gaan, en ik had verwacht "ha die zal terug komen want bij mij kreeg ze lekker eten en een warm huis"... mis gedacht dus.
Ok stom van me , blijkbaar moet je die een week minstens binnen houden, maar ja gedane zaken nemen geen keer. jullie hoeven het er niet nogmaals in te wrijven....

je moet weten dat ik een enorme katten liefhebber ben, en ik neem het mezelf dan ook ongelofelijk kwalijk dat ik misschien een zwerfkat heb gecreeëerd (ok ze was min of meer een zwerf kat want ze was niet welkom op die boerderij, maar daar had ze op z'n minst veel muizen en ratten om te eten).


voor velen die dit hier gaan lezen zal dit banaal over komen, want ja er lopen miljoenen zwerfkatten op de wereld , maar ik slaap er al een heel weekend niet van, en neem het persoonlijk op. als ik dan zie hoe mijn andere huidige kat vertroeteld wordt, en dan denk ik dat die nieuwe poes in dat rotweer gisteren rond zwerft....


het is raar voor te zeggen, maar dit is 1 van de grootste setbacks in mijn leven tot nu toe (ja dan heb ik blijkbaar nog geen zo'n slecht leven gekend); maar het voelt aan alsof mijn hoofd tussen een bankschroef zit, een alien uit m'n lichaam wil ontsnappen....
ik kan er echt niet mee overweg. Ben nu op talloze FB pagina's berichten met foto aan het posten, ik hoop dat er iets uit de bus komt, dat iemand die gezien heeft....
 
hangt natuurlijk af van de "soort tegenslag " hé.

maar nu zit ik ook wel met een groot probleem eigenlijk,
een kat geadopteerd van een boederij waar het niet welkom was, en hier thuis na 1 dag is die weg gelopen. tis te zeggen, ze weende aan de deur, en ik toonde haar het katten deurtje, waardoor ze vrij naar de tuin kon gaan, en ik had verwacht "ha die zal terug komen want bij mij kreeg ze lekker eten en een warm huis"... mis gedacht dus.
Ok stom van me , blijkbaar moet je die een week minstens binnen houden, maar ja gedane zaken nemen geen keer. jullie hoeven het er niet nogmaals in te wrijven....

je moet weten dat ik een enorme katten liefhebber ben, en ik neem het mezelf dan ook ongelofelijk kwalijk dat ik misschien een zwerfkat heb gecreeëerd (ok ze was min of meer een zwerf kat want ze was niet welkom op die boerderij, maar daar had ze op z'n minst veel muizen en ratten om te eten).


voor velen die dit hier gaan lezen zal dit banaal over komen, want ja er lopen miljoenen zwerfkatten op de wereld , maar ik slaap er al een heel weekend niet van, en neem het persoonlijk op. als ik dan zie hoe mijn andere huidige kat vertroeteld wordt, en dan denk ik dat die nieuwe poes in dat rotweer gisteren rond zwerft....


het is raar voor te zeggen, maar dit is 1 van de grootste setbacks in mijn leven tot nu toe (ja dan heb ik blijkbaar nog geen zo'n slecht leven gekend); maar het voelt aan alsof mijn hoofd tussen een bankschroef zit, een alien uit m'n lichaam wil ontsnappen....
ik kan er echt niet mee overweg. Ben nu op talloze FB pagina's berichten met foto aan het posten, ik hoop dat er iets uit de bus komt, dat iemand die gezien heeft....
Kan je geen muizen of ratten uitzetten rondom je huis?
En eten buiten naast je deur voor de kat.
 
hangt natuurlijk af van de "soort tegenslag " hé.

maar nu zit ik ook wel met een groot probleem eigenlijk,
een kat geadopteerd van een boederij waar het niet welkom was, en hier thuis na 1 dag is die weg gelopen. tis te zeggen, ze weende aan de deur, en ik toonde haar het katten deurtje, waardoor ze vrij naar de tuin kon gaan, en ik had verwacht "ha die zal terug komen want bij mij kreeg ze lekker eten en een warm huis"... mis gedacht dus.
Ok stom van me , blijkbaar moet je die een week minstens binnen houden, maar ja gedane zaken nemen geen keer. jullie hoeven het er niet nogmaals in te wrijven....

je moet weten dat ik een enorme katten liefhebber ben, en ik neem het mezelf dan ook ongelofelijk kwalijk dat ik misschien een zwerfkat heb gecreeëerd (ok ze was min of meer een zwerf kat want ze was niet welkom op die boerderij, maar daar had ze op z'n minst veel muizen en ratten om te eten).


voor velen die dit hier gaan lezen zal dit banaal over komen, want ja er lopen miljoenen zwerfkatten op de wereld , maar ik slaap er al een heel weekend niet van, en neem het persoonlijk op. als ik dan zie hoe mijn andere huidige kat vertroeteld wordt, en dan denk ik dat die nieuwe poes in dat rotweer gisteren rond zwerft....


het is raar voor te zeggen, maar dit is 1 van de grootste setbacks in mijn leven tot nu toe (ja dan heb ik blijkbaar nog geen zo'n slecht leven gekend); maar het voelt aan alsof mijn hoofd tussen een bankschroef zit, een alien uit m'n lichaam wil ontsnappen....
ik kan er echt niet mee overweg. Ben nu op talloze FB pagina's berichten met foto aan het posten, ik hoop dat er iets uit de bus komt, dat iemand die gezien heeft....
Eten buiten zetten is de beste optie lijkt me.
 
Met oprecht medeleven en soms enorme bewondering de verhalen gelezen.
Ik wens iedereen die nog verdriet heeft over zijn tegenslagen, sterkte om er weer helemaal bovenop te komen.

En voor zij die door hun inspanningen al een stuk(je) uit hun put zijn gekropen: goed gedaan.

En tot slot aan TO: zijn er al terug betere vooruitzichten (of is dat ook een ongepaste vraag, dan heb ik ze niet gesteld).
 
Ik ga zelf amper naar de dokter, maar als je leest dat sommige kankers bij toeval worden ontdekt en je daardoor een voortijdige terminale toestand kan vermijden, is een "stom, nutteloos" algemeen onderzoek bij de dokter misschien niet zo'n slecht idee. Kwestie van geluk hebben ook, natuurlijk. Er zijn mensen die leven als een ketter (roken, drinken, vettig eten) die zonder probleem 90 jaar worden. Levensstijl kan je zelf kiezen, maar je genetische samenstelling is een loterij.
wat dan nog, je mag nog elk jaar 3 keer naar de dokter gaan, en bloed af nemen en dergelijke....

meeste kankers zijn niet opspoorbaar in bloed, dus wat heb je daar dan allemaal aan?

is pas als je kwaaltjes hebt en onderzoek doen , dat ze kankers kunnen vast stellen.

Dus ik laat geen jaarlijks bloed meer onderzoeken. heeft weinig zin wat kankers opsporen betreft. enkel cholesterol , suikerwaarden en derlijke.... maar dat weet je meestal toch wel van jezelf of je goed of slecht bezig bent qua voeding?
 
Terug
Bovenaan