Tegenslagen in het leven en hoe er mee omgaan.

Heroixx

Well-known member
Hallo iedereen,

de donkere winterdagen komen er aan. Voor sommigen vreugde, plezier en gezelligheid, voor anderen is dit de somberste periode van het jaar op mentaal vlak. Er zijn mensen die de aankomende feestdagen helemaal alleen moeten doorbrengen en wel wat steun kunnen gebruiken. Ik wil dit topic oprichten naar aanleiding van een aangrijpende persoonlijke gebeurtenis die recent plaats vond in mijn leven. Zoals alreeds vermeld in een ander topic hebben mijn partner en ik gisteren het slechte nieuws gekregen dat we een miskraam hebben. Wat een vreugdevolle feestperiode moest worden met kerstmis en nieuwjaar, waarin we hoopten onze familie en vrienden te kunnen aankondigen dat ons gezinnetje zich uitbreidt, zal het nu eerder toneel spelen en fake lachen zijn. Het kan even goed zijn dat we zelfs niet buiten komen als we daar de moed niet voor vinden. Het feit dat "het leven verder gaat", je moet gaan werken, en in mijn persoonlijke situatie tot slot van rekening een presentatie moet geven voor 80 man vandaag, helpt niet.

Waar ik naartoe wil, ik wil van dit topic gebruik maken om mensen die het wensen in alle "anonimiteit" te getuigen over tegenslagen in het leven, en hoe ze daarmee om zijn gegaan. Met de bedoeling om aan te tonen dat niemand echt alleen is in zijn/haar situatie, of om het gewoon van je af te schrijven, mensen tips te geven over hoe ze kunnen omgaan met hun tegenslagen, copingstrategieën delen, of gewoon een hart onder de riem te steken.

Ik bijt de spits af. Heb zelf al enkele tegenslagen mogen verwerken in mijn 29-jarig bestaan. Op mijn 13e kreeg ik te horen dat ik diabetes heb, op een moment dat de puberteit voor de deur staat was dit niet gunstig. Van de ene dag op de andere jezelf dagelijks meerdere malen inspuitingen moeten geven, op je eten letten, makkelijk was het niet. Nog altijd eindeloos respect voor mijn ouders hoe ze daar tot na mijn puberteit zijn mee omgegaan. Ik weet niet of ik het zelf had gekund zoals zij. Enfin, daarna ging het redelijk goed voor mij. Weinig tegenslagen gekend, afgestudeerd, mooie job, goed inkomen, vriendin leren kennen. Tot ze besloot om mij te bedriegen een halfjaar na we gingen samenwonen. Uiteindelijk na enkele maanden toch terug te mentale weerbaarheid gevonden om erbovenop te komen. Mijn nieuwe vriendin leren kennen, die fantastisch is. Jammer genoeg moeten we nu samen uit een diep dal kruipen na het slechte nieuws van gisteren. Enkele voorbeelden van "advies" dat we nu lezen en krijgen "het was nog vroeg, je kan nog opnieuw proberen!". Helpt ook niet... Het blijft een verlies.

Voel je gerust vrij om het van je af te schrijven als je er nood aan hebt. Misschien kunnen anderen je advies geven, of een hart onder de riem steken. Laat het ons sereen en serieus houden, en er geen debat of discussie van maken. Zie het maar als een soort van "BG's warmste week", zonder de geldinzameling, enkel de getuigenissen.

Warme groeten.
 
Laatst bewerkt:
Durf gerust assertief zijn, want sommige opmerkingen zijn compleet ongepast ("beter zo dan een gehandicapt kind!", "Volgende keer beter", "het was nog geen echt mens hè, dat telt niet ècht als een kind verliezen") en ik heb thuis wel geoefend in mensen van antwoord dienen terwijl ik ontplofte van woede.

Bij ons 2de verlies was het ook december, ik heb gewoon rustig aan de familie en vrienden laten weten dat wij absoluut niet in de feeststemming waren en dat werd wel gerespecteerd.
Grenzen aangeven is heel belangrijk als je tegenslagen kent.

Doorheen de laatste 7j een heel zware burn-out gehad, 2x een kindje verloren tijdens de zwangerschap, 2j een dochter die enorm vaak ziek was en extra zorgen nodig had, heel slecht sliep en ook de scheiding. Maar ik heb echt geleerd mijn grenzen aan te geven ipv boos en gefrustreerd te zwijgen. Dat inoefenen helpt hierbij wel.

Heel veel moed voor iedereen die het nu extra lastig heeft! 🫂
 
Bij tegenslagen komt goede raad en advies soms slecht binnen. Het leven is soms gewoon kut en dat is zwaar om mee om te gaan. Dan heb je echt geen nood aan duffe oneliners zoals "Ach, komt wel weer goed!" of "Het leven gaat door" of "Tijd heelt alle wonden". Zeker in de eerste fase van zo'n tegenslag helpt dat niet, want de pijn is simpelweg te vers om toe te dekken met nuance, relativering en sussende woorden.

Ik heb zelf geen loodzware tegenslagen gehad, buiten enkele jaren geleden een zware deuk in mijn zelfvertrouwen door de renovatie van mijn woning hier. Ik had het allemaal zeer zwaar onderschat en heb daardoor veel te veel werk geduwd op de schouders van mijn handige schoonfamilie (met ervaring in de bouw) terwijl ik zelf duidelijk het noorden kwijt was en soms meer kwaad deed dan goed. Echt geklungeld en daardoor ook in een relatiecrisis gedoken omdat mijn vrouw behoorlijk kwaad was ("we hadden dat huis nooit mogen kopen!"). Achteraf bekeken had ik veel meer werk op mij kunnen nemen, maar op dat moment was mijn zin voor iniatief gedoofd. Dat is wellicht mijn grootste tegenslag tot hiertoe en dat zindert bij mij nog altijd wel na (normaal ben je nu "on the top of your game" maar dat zelfvertrouwen is nog altijd niet helemaal terug), maar niet bij de schoonfamilie die daar gelukkig nuchter over is gebleven. En met mijn vrouw is het ook weer goed gekomen, al blijft die zomer wel een gevoelig onderwerp.
 
Ten eerste: goed om zo'n thread op te starten, want er zijn veel meer mensen die met iets zitten dat ze nergens kwijt kunnen zonder commentaren!
Ten tweede: sterkte, ik zou nu vooral naar mezelf (en naar je vrouw) kijken, en van al de rest niks aantrekken. Als je geen zin hebt in feest, zeg dan gewoon af (steek het desnoods op Corona). Je zal na verloop van tijd wel kunnen vertellen waarom je moest afzeggen.

Ik ben zelf relatief gespaard gebleven van tegenslagen in mijn leven. De grootste die ik kan bedenken is dat mijn vader vroeger best veel alcohol dronk (lees 2-3x per week 's avonds "naar de voetbal gaan kijken"). Hij is nooit agressief ofzo geweest naar ons.
Maar, op mijn 18e, waren wij (ik, mijn moeder en vader) in de Makro aan het winkelen, en ging hij even kijken naar iets specifiek. Dat duurde plots wel heel lang, tot we een groepje mensen wat in paniek zagen rondkijken en rondlopen. Je weet dan onmiddelijk dat er iets mis is, en ik denk niet dat ik ooit al zo snel gelopen heb. Mijn vader had dus daar plots een epilepsie-aanval gekregen (de eerste ooit, op 48-jarige leeftijd). Wat me het meeste is bijgebleven is dat hij terug bij bewustzijn kwam, en een tijdje niet kon herinneren wie ik of mijn moeder waren. Dat is blijkbaar normaal na een epilepsie-aanval, maar aangezien we toen nog niet wisten wat er mis was, heeft mij dat toen echt geraakt.

Na maanden zoeken, konden de artsen niet echt een oorzaak van de epilepsie vinden, en hebben ze wel eens laten vallen dat het door alcoholgebruik zou kunnen komen. Sindsdien is mijn visie over alcoholgebruik/misbruik wel heel hard veranderd. Mijn vader was een "sociale drinker" he, iemand die thuis nooit alcohol dronk, enkel een paar keer per week weg ging met de vrienden...

Maar, dat is in geen enkel opzicht te vergelijken met het verliezen van een kind/miskraam. Weet vooral dat je er niet alleen voor staat, zoek hulp als je daar nood aan hebt. En schrijf hier zoveel neer als je wil, mijn ervaringen op dit forum zijn op dat vlak heel positief en veel eerlijker dan wat je vaak IRL ziet.
 
Iedereen verwerkt tegenslagen op zijn eigen manier. De ene kan zich optrekken aan goed bedoeld advies, terwijl dat voor iemand anders nutteloos is en nog iemand anders kan daar net nog meer door in de put geduwd worden.

Zelf heb ik weinig tegenslagen gekend. Eén van mijn vrienden heeft enkele jaren geleden zelfmoord gepleegd en dat was wel een mokerslag. Zeker de omstandigheden waarin dat gebeurd is. Toen geleerd het bovenstaande geleerd: een deel van de betrokkenen had nood aan gevoelens delen en samen zijn, andere verwerkten het het liefst op hun eigen manier. Zelf wil ik gewoon weten dat er iemand voor me is. Als ik nood heb aan een gesprek , dat ik gewoon weet dat ik bij iemand terecht kan. Da's al genoeg.

En dat is wat ik zelf ook doe: laten weten dat ik er ben. En dat ik geen "verwachtingen" heb; ik wil luisteren, ik wil praten, ik wil advies geven of er gewoon zijn.

En mooi idee voor een thread: kan zeker van nut zijn voor veel mensen om hier eens alles van zich af te schrijven zonder oordeel.
 
Iedereen verwerkt tegenslagen op zijn eigen manier. De ene kan zich optrekken aan goed bedoeld advies, terwijl dat voor iemand anders nutteloos is en nog iemand anders kan daar net nog meer door in de put geduwd worden.

Zelf heb ik weinig tegenslagen gekend. Eén van mijn vrienden heeft enkele jaren geleden zelfmoord gepleegd en dat was wel een mokerslag. Zeker de omstandigheden waarin dat gebeurd is. Toen geleerd het bovenstaande geleerd: een deel van de betrokkenen had nood aan gevoelens delen en samen zijn, andere verwerkten het het liefst op hun eigen manier. Zelf wil ik gewoon weten dat er iemand voor me is. Als ik nood heb aan een gesprek , dat ik gewoon weet dat ik bij iemand terecht kan. Da's al genoeg.

En dat is wat ik zelf ook doe: laten weten dat ik er ben. En dat ik geen "verwachtingen" heb; ik wil luisteren, ik wil praten, ik wil advies geven of er gewoon zijn.

En mooi idee voor een thread: kan zeker van nut zijn voor veel mensen om hier eens alles van zich af te schrijven zonder oordeel.
Ik ben zelf een binnenvetter en kan héél veel opkroppen. Mijn vrouw is daarin helemaal anders. Een voorbeeld: als zij thuiskomt kan die op de minuut haar ganse dag uitleggen. Ik hou het meestal op "het was druk". Niet dat je met mij geen gesprekken kan aangaan, maar ik heb niet de behoefte om alles helemaal uit te spitten en mijn manier van omgaan met tegenslagen of stress is meestal op mezelf zijn en afleiding vinden in een goed boek, wat muziek, een wandeling in de natuur, foto's trekken, ... Maar ik moet leren om dat toch te uiten. Want ventileren is niet alleen goed om de coronacijfers omlaag te krijgen, maar ook om de interne chaos op orde te krijgen.
 
Empathisch luisteren is weinigen echt gegeven, iedereen komt veel te snel met (goedbedoelde) raad en advies...

Hier ook al de nodige bagage in de rugzak: vader met de noorderzon verdwenen toen ik 7 was, moeder overleden aan agressieve kanker toen ik in mijn laatste jaar aan de unief zat (enig kind), dag dat we haar woning zouden leeghalen moest mijn vriendin dringend geopereerd worden want bleek dat haar zwangerschap zich buiten de baarmoeder aan het ontwikkelen was (dat was toen echt kantje-boord), daarna nog een miskraam... Onze oudste was een huil-baby en heeft ons volledig gesloopt, later de diagnose ADHD en ASS gekregen (hij functioneert 100%, maar het vraagt veel energie)... Etc.

En ondertussen krijg je van overal raad (zeker als het over de kinderen gaat, daar is plots iedereen een expert in): je moet zus, je moet zo, doe niet dat maar wel dit... Allemaal met de beste bedoelingen, maar o zo frustrerend.
 
Empathisch luisteren is weinigen echt gegeven, iedereen komt veel te snel met (goedbedoelde) raad en advies...

Hier ook al de nodige bagage in de rugzak: vader met de noorderzon verdwenen toen ik 7 was, moeder overleden aan agressieve kanker toen ik in mijn laatste jaar aan de unief zat (enig kind), dag dat we haar woning zouden leeghalen moest mijn vriendin dringend geopereerd worden want bleek dat haar zwangerschap zich buiten de baarmoeder aan het ontwikkelen was (dat was toen echt kantje-boord), daarna nog een miskraam... Onze oudste was een huil-baby en heeft ons volledig gesloopt, later de diagnose ADHD en ASS gekregen (hij functioneert 100%, maar het vraagt veel energie)... Etc.

En ondertussen krijg je van overal raad (zeker als het over de kinderen gaat, daar is plots iedereen een expert in): je moet zus, je moet zo, doe niet dat maar wel dit... Allemaal met de beste bedoelingen, maar o zo frustrerend.
Over kinderen ben ik overtuigd dat iedereen aanmoddert en gewoon doet wat hij of zij het beste lijkt. Misschien kan je dat ook gewoon doortrekken naar het leven.
 
Over kinderen ben ik overtuigd dat iedereen aanmoddert en gewoon doet wat hij of zij het beste lijkt. Misschien kan je dat ook gewoon doortrekken naar het leven.
Dit.
Ik dacht vroeger dat volwassenen het allemaal wel wisten, maar nu ik zelf eind de 30 ben realiseer ik me dat eigenlijk iedereen maar wat aanmoddert. Zowel privé, in relaties, met kinderen, als professioneel. Er is geen 'goede' weg.
 
Best een interessant topic, om toch te zien dat het leven niet altijd meezit voor iedereen (wat vaak wel gedacht wordt door de sociale media).

Ikzelf heb mijn grootste tegenslag 7 jaar geleden gehad.
Ik was achter het stuur in slaap gevallen en tegen een hangar gereden waardoor ik nu verlamd ben vanaf mijn middel.
Alles wat ik kon breken langs mijn linkerkant was gebroken, + een klaplong en enkele dagen coma.

In het begin kwam het uiteraard hard binnen dat je je benen niet meer kan bewegen, maar je blijft toch ergens hopen.
Zeker omdat ze in het UZ in Gent altijd wat rond de pot bleven draaien en het nooit letterlijk durfden zeggen dat het permanent was omdat mijn gevoel wel terugkeerde ( Ik heb al mijn gevoel in mijn benen nog, kan ze enkel niet bewegen).
Maar bij een tweede opinie in Leuven zei men vlakaf dat ik er niet moest op rekenen dat ik ooit nog zal kunnen lopen.

Eigenlijk mag ik niet klagen, voor hetzelfde geld ben ik er niet meer.
Ik trek mij op aan de dingen die ik wel nog kan en heb, al is dat niet altijd even makkelijk.
Ik deed mijn job ervoor met hart en ziel en mis het na al die jaren nog steeds. Ik denk dat dat nog het moeilijkst te accepteren is.

Ik heb zeker geen klagen over mijn vrienden. Ze hebben mij nooit laten vallen en houden er sowieso rekening mee als we weggaan ergens.
Idem voor mijn werk. De collega's hebben veel respect dat ik dagelijks in mijn situatie kom werken in hetzelfde ritme als hen.
Maar momenteel heb ik het terug wat moeilijker doordat iedereen gesetteld is met kinderen.
Ikzelf heb echt de vrees om alleen achter te blijven, die rolstoel is nu eenmaal geen chick magnet :unsure: .

Zoals gezegd maak ik er het beste van,
maar zo terug 1 dag kunnen lopen en gewoon overal naartoe gaan zonder zorgen. Ik zou er veel geld voor over hebben :smile: .
 
Dit.
Ik dacht vroeger dat volwassenen het allemaal wel wisten, maar nu ik zelf eind de 30 ben realiseer ik me dat eigenlijk iedereen maar wat aanmoddert. Zowel privé, in relaties, met kinderen, als professioneel. Er is geen 'goede' weg.
Mijn ogen zijn wat dat betreft opengegaan na het zien van deze scène van La Grande Bellezza:

You're 53, with a life in tatters, like the rest of us... you should look at us with affection... We're all on the brink of despair; all we can do is look each other in the face, keep each other company, joke a little..."

 
Heftige verhalen hier.

Net als @Avondland ben ik een enorme binnenvetter. Nu, met de meeste dingen kan ik wel om.
Het enige waarvan ik het trauma achter mij blijf sleuren is vandaag 6 jaar geleden. We zijn toen 's nachts moeten gaan lopen voor een woningbrand. Ontstaan bij de buren, maar overgeslagen. Gelukkig geen dodelijke slachtoffers gevallen.
Ik merk nog steeds dat de geur van een BBQ die in gang gaat, de geur van houtkachels in deze koudere maanden, ... een paniekmoment uitlokt (vandaar ook onze haat voor de buren die weigeren ons te verwittigen als ze de bbq aansteken). Dan moet en zal ik het hele huis inspecteren en even bij de buren kijken of er iets aan de hand is en wat dan. Rond deze tijd is dat altijd net iets erger dan in de zomer. Dat paniekmoment is zo intens dat ik mij soms fysiek pijn doe door in mijn paniek tegen dingen te lopen of bewegingen te doen die je beter niet doet.

We wonen overigens niet meer in het huis waar de brand gewoed heeft, maar de angst blijft.
 
Ik ben (hout vasthouden) redelijk bespaard gebleven van tegenslagen. Mijn moeder is wel overleden toen ik 18 was, eerste jaar universiteit voor mij. Zelf ging ik daar mee om door afleiding te zoeken en het vooral wat te vermijden om erover na te denken of te praten. Dat botste geweldig met mijn vader, die na zijn vervroegd pensioen eigenlijk zijn hele leven had ingericht rond "meer tijd met zijn vrouw", en weinig hobbies of andere zaken had.

Achteraf gezien denk ik dat we beiden toen misschien wel iets hadden gehad aan gesprekken met een psycholoog, maar in de plaats daarvan deed ik gewoon verder met mijn leven, terwijl mijn vader dat niet leek te kunnen. Dat gaf gewoon serieuze conflicten en vlammende ruzies, waar er heel wat dingen gezegd zijn die volgens mij niet meer normaal waren, maar goed. Uiteindelijk is dat allemaal wel min of meer goedgekomen, al denk ik dat mijn vader vooral toch nooit meer dezelfde is geweest en redelijk verbitterd is gestorven.

Uiteindelijk weet niemand wat te doen in dit soort situaties, of andere ingrijpende tegenslagen. Je kan dat zuiver rationeel bekijken, wat mannen misschien sneller doen, en dan krijg je "praktische antwoorden" waar je eigenlijk niets mee bent in het beste geval en nog wat kwader door wordt in het slechtste. Mijn vader kreeg ongeloofelijk snel te horen dat hij uiteindelijk nog niet zo oud was en nog een nieuwe vrouw kon zoeken. Hij was toen 58 en van zijn 25ste ongeveer samen met mijn moeder, dus wat een idee ook om zoiets meteen voor te stellen.

Het beste is uiteraard een netwerk te hebben van familie/vrienden die gewoon luisteren zonder meteen alles te willen "oplossen", of zo snel mogelijk van onderwerp te veranderen. Ik heb de indruk dat onze generatie daar beter in is dan die van mijn ouders, al is het sowieso een moeilijke zaak.
 
Ik ben zelf een binnenvetter en kan héél veel opkroppen. Mijn vrouw is daarin helemaal anders. Een voorbeeld: als zij thuiskomt kan die op de minuut haar ganse dag uitleggen. Ik hou het meestal op "het was druk". Niet dat je met mij geen gesprekken kan aangaan, maar ik heb niet de behoefte om alles helemaal uit te spitten en mijn manier van omgaan met tegenslagen of stress is meestal op mezelf zijn en afleiding vinden in een goed boek, wat muziek, een wandeling in de natuur, foto's trekken, ... Maar ik moet leren om dat toch te uiten. Want ventileren is niet alleen goed om de coronacijfers omlaag te krijgen, maar ook om de interne chaos op orde te krijgen.
Ik ben op dat vlak ook helemaal anders dan mijn partner. Kan ook helemaal niet goed antwoorden op de vraag "hoe was je dag?". Mijn dagen variëren enorm en ze krijgt altijd hetzelfde antwoord. Als er toch "iets" positief was aan de laatste twee weken, want die waren echt hel, is het wel dat we -hoe cliché en banaal dat klinkt- naar mekaar zijn toegegroeid. Iedereen krijgt te maken met persoonlijke tegenslagen en mensen zijn qua terugbotsen na een tegenslag wel redelijk solide. Maar een "gezamenlijk verlies" delen zoals een miskraam, dan leer je mekaar wel kennen. Ik neem ze soms wat for granted, maar ik heb me eigenlijk nog nooit zo verbonden met haar gevoeld dan de laatste twee weken. Ik kan dat hier wel neertypen, maar jammer genoeg zal ik het ze nooit echt kunnen zeggen zoals ik het hier vertel. Daarvoor ben ik niet communicatief genoeg, terwijl ze dat jammer genoeg wel verdient.

Best een interessant topic, om toch te zien dat het leven niet altijd meezit voor iedereen (wat vaak wel gedacht wordt door de sociale media).

Ikzelf heb mijn grootste tegenslag 7 jaar geleden gehad.
Ik was achter het stuur in slaap gevallen en tegen een hangar gereden waardoor ik nu verlamd ben vanaf mijn middel.
Alles wat ik kon breken langs mijn linkerkant was gebroken, + een klaplong en enkele dagen coma.

In het begin kwam het uiteraard hard binnen dat je je benen niet meer kan bewegen, maar je blijft toch ergens hopen.
Zeker omdat ze in het UZ in Gent altijd wat rond de pot bleven draaien en het nooit letterlijk durfden zeggen dat het permanent was omdat mijn gevoel wel terugkeerde ( Ik heb al mijn gevoel in mijn benen nog, kan ze enkel niet bewegen).
Maar bij een tweede opinie in Leuven zei men vlakaf dat ik er niet moest op rekenen dat ik ooit nog zal kunnen lopen.

Eigenlijk mag ik niet klagen, voor hetzelfde geld ben ik er niet meer.
Ik trek mij op aan de dingen die ik wel nog kan en heb, al is dat niet altijd even makkelijk.
Ik deed mijn job ervoor met hart en ziel en mis het na al die jaren nog steeds. Ik denk dat dat nog het moeilijkst te accepteren is.

Ik heb zeker geen klagen over mijn vrienden. Ze hebben mij nooit laten vallen en houden er sowieso rekening mee als we weggaan ergens.
Idem voor mijn werk. De collega's hebben veel respect dat ik dagelijks in mijn situatie kom werken in hetzelfde ritme als hen.
Maar momenteel heb ik het terug wat moeilijker doordat iedereen gesetteld is met kinderen.
Ikzelf heb echt de vrees om alleen achter te blijven, die rolstoel is nu eenmaal geen chick magnet :unsure: .

Zoals gezegd maak ik er het beste van,
maar zo terug 1 dag kunnen lopen en gewoon overal naartoe gaan zonder zorgen. Ik zou er veel geld voor over hebben :smile: .
Heavy, ik ken je enkel omdat ik je avatar uit sommige topics onthou, maar was niet op de hoogte van je problematiek. Het lijkt me inderdaad elk jaar een hevige periode zo rond Kerst. Kan me ook wel inbeelden dat het frustrerend is om mensen rondom je te zien settelen. Dat hoeft niet perse gerelateerd zijn aan je handicap, maar die leegte is er wel en het toch steeds een muur waartegen je opbotst.

Ik zie momenteel ook echt overal kinderen. Vanmorgen kwam ik op m'n werk toe (ik werk in een ziekenhuis) en het eerste wat ik zag was een groot led-panel met een zwanger koppel "HOE BEREID JE DE KOMST VAN JULLIE BABY VOOR-workshop". Fucking hell. De natuur zit op dat vlak echt drastisch in mekaar, en quite frankly, nature is metal and doesn't give a fuck. Dat vat het goed samen.
 
Ik zie momenteel ook echt overal kinderen. Vanmorgen kwam ik op m'n werk toe (ik werk in een ziekenhuis) en het eerste wat ik zag was een groot led-panel met een zwanger koppel "HOE BEREID JE DE KOMST VAN JULLIE BABY VOOR-workshop". Fucking hell. De natuur zit op dat vlak echt drastisch in mekaar, en quite frankly, nature is metal and doesn't give a fuck. Dat vat het goed samen.
Dat is iets dat je hoogstwaarschijnlijk nog een tijdje zal hebben. Die dingen hebben er altijd gestaan, maar uw geest gaat gewoon automatisch daar op focussen (Je hebt dat bvb ook als je begint te bouwen, dan zie je plots overal camionetten van merken die je aan het bekijken bent). Maar in jullie situatie komt dat natuurlijk extra hard binnen nu.

Je moet al heel hard kunnen wegrationaliseren om daar zonder verpinken voorbij te kunnen wandelen.
 
Ik ben een 5-tal jaar geleden ontslagen geweest uit het niks. Voor eigenlijk een misverstand op het werk, dat mij (onterecht) zeer kwalijk werd genomen. Ik was toen toch aan het verbouwen dus vond dat al bij al zo geen drama. Men heeft mij uitbetaald en ik kon daarmee een half jaar op de verbouwingen zitten. Nadien een nieuwe job gevonden maar daar na een half jaar gecrasht met een burn-out. Mijn ontslag zal daar zeker ook wat mee te maken gehad hebben, maar ook de maanden en maanden in ploegen werken met voor of na mijn ploeg nog eens verbouwen ook. Als ik niet op de verbouwing zat was het omdat ik thuis materialen en technieken opzocht, of beurzen en dealers bezocht.
Uiteindelijk 19 maanden thuis gezeten en daarna weer aan het werk gegaan. Eigenlijk ben ik de laatste maanden weer echt doodop. Ik moet nog een week werken en daarna is het eindelijk verlof. Ik kijk daar echt hard naar uit.

Der is ook ne kleine op komst, dus de verbouwingen (die dus zeer lang stil gelegen hebben maar we wonen er af) zijn nu toch terug opgestart. Eigenlijk is het niet meer dan wat afwerkingen doen maar ze zijn meer dan 2 jaar blijven liggen. Tegen dat de kleine er is moet het af zijn natuurlijk. Aan de kleine zelf probeer ik z weinig mogelijk te denken. Of toch aan wat zal komen. Dat zien we dan wel vind ik. Mijn vrouw trekt haar al die voorbereidingen aan. Ik ga wel mee naar de gyn en ben mee geweest naar de onthaalmoeder, dat vind ik allemaal logisch en doe ik ook graag. Alleen al het voorbereidingswerk trek ik mij niet aan. Ik hoop dat ik niet te veel ongewenst advies krijg over hoe ik die kleine moet opvoeden. We zijn bij de vroedvrouw geweest en daar zaten we precies al op dezelfde golflengte.
1 kleine tegenslag op dat vlak is dat hij nooit zijn overgrootmoeder zal gekend hebben. Mijn vouw heeft mijn oma ook nooit gekend. Jammer.

Ik ben zelf een binnenvetter en kan héél veel opkroppen. Mijn vrouw is daarin helemaal anders. Een voorbeeld: als zij thuiskomt kan die op de minuut haar ganse dag uitleggen. Ik hou het meestal op "het was druk". Niet dat je met mij geen gesprekken kan aangaan, maar ik heb niet de behoefte om alles helemaal uit te spitten en mijn manier van omgaan met tegenslagen of stress is meestal op mezelf zijn en afleiding vinden in een goed boek, wat muziek, een wandeling in de natuur, foto's trekken, ... Maar ik moet leren om dat toch te uiten. Want ventileren is niet alleen goed om de coronacijfers omlaag te krijgen, maar ook om de interne chaos op orde te krijgen.
Haha, mijn vrouw zegt dat ook. Ik ben naar 't schijnt mega gesloten. Ge kunt u voorstellen hoe dat was bij de dokter. Zij heeft mij verplicht naar de dokter te gaan en is mee geweest. Ik heb die 1e afspraak geen 2 woorden gezegd denk ik.
De 1e weken van mijn burn-out deed ik letterlijk niks anders dan slapen. Slapen tot ik verging van de honger of dacht 'nu pis ik in mijn broek'. Dan opstaan, eten en drinken, pissen, en weer slapen. Ik had toen wel chance met mijn werk. Mijn bazin was er 1 uit de 1000, zelfs uit een miljoen.
Misschien een algemene tip aan iedereen: als je op weg naar je werk denkt "als ik nu tegen die boom rij moet ik niet werken" is het tijd om naar de dokter te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie momenteel ook echt overal kinderen. Vanmorgen kwam ik op m'n werk toe (ik werk in een ziekenhuis) en het eerste wat ik zag was een groot led-panel met een zwanger koppel "HOE BEREID JE DE KOMST VAN JULLIE BABY VOOR-workshop". Fucking hell. De natuur zit op dat vlak echt drastisch in mekaar, en quite frankly, nature is metal and doesn't give a fuck. Dat vat het goed samen.

Sterkte. Wij hebben helaas een aantal maanden geleden hetzelfde mee gemaakt. Op de ouders van mijn vriendin na hebben wij dit voor ons zelf gehouden. In het eerstvolgende weekend moesten we nog naar een verjaardagsfeestje van mijn petekind waar de onvermijdelijke vraag volgende "en jullie nog geen kindjes???".

Je kan het de mensen niet echt kwalijk nemen maar dat was toch een lastig moment.
 
Ja jongens. Mijn beide pollekes kussen en minder zagen, dat is mijn voornemen voor 2022 na het lezen van wat sommigen hier al op hun bord gekregen hebben. Shit zeg. :headshake:
 
Terug
Bovenaan