Dit is wel tricky denk ik. Je kan dan ook belast worden op die SSV geloof ik. Omwille van die reden hebben wij x aantal jaar geleden beslist dat niet te doen.
Dat is weer typisch zo'n Vlaams ding. Laten we 50 of 100 euro winnen door dat in de belastingen te duwen en dan nadien klagen dat er miserie is dat er belastingen mogen achtergedragen worden.
Ik vermoed dat je bij overlijden andere zaken aan je kop hebt dan met de fiscus te neuten over fiscale attesten en hoeveel belastingen je mag afgeven op de uitkering van de SchuldSaldo. En het is perfect vermijdbaar door die premie niet in te brengen.
Dat is net zoals mijn schoonvader (een plain vanilla leraar) die a) een krot koopt, b) dat op zijn Vlaams verbouwd in de jaren stillekes en van niks facturen heeft en de helft in het zwart doet, c) "vergeet" om de KI te laten aanpassen en dan d) elk jaar werkelijke onkosten bewijst ipv het forfait te gebruiken en dan water en elektriciteit facturen en zo collecteert en dan 10% of zo van zijn huis in de beroepskosten duwt. En hihihi paar honderd euro per jaar.
Good luck bij de verkoop van je huis aan x5 of x10 je officiele aankoop prijs. Wil je in het vizier van de fiscus lopen en 10% op je verkoop prijs afgeven

omdat ze nog altijd 10% van je kot als beroepsvermogen zijn. Er moet daar maar 1 ambtenaar zijn die eens een lijstje trekt en je hangt er aan en je bent vertrokken voor een shitstorm aan verbouw gefoefel, KI gefoefel en what not en dat om paar honderd euro te winnen.
(En volgens mij is het forfait ondertussen al lang meer dan zijn formuletjes dat hij uit zijn hoed tovert, dus het brengt zelfs niks op...).
Bon, hij is ondertussen al op pensioen en het huis is ondertussen verkocht. Dus ik vermoed dat hij er wel mee weggeraakt zal zijn, maar much ado voor weinig winst.
Zelfde verhaal als mijn pa die als zelfstandige zijn auto volledig naar 0 afschrijft op 4 jaar en dan zit te neuten dat hij belastingen moet dokken omdat hij die voor 10k op factuur verkoopt terwijl die als 0 in de boeken staat. Ja, lijkt me nogal evident dat de taxman uiteindelijk zijn geld komt halen, he