Tax on Web 2026

Datum indienen heeft geen enkele impact op wanneer je aangifte verwerkt wordt, zoals hier elk jaar meermaals moet herhaald worden...
Niet helemaal correct. Laatste jaren heeft een snellere indiening vaak een snellere teruggave als gevolg.

Sinds inkomstenjaar 2021 is dat zelf wettelijk verankerd:
Belastingplichten met een complexe aangifte worden echter aangespoord om hun aangifte spoedig in te dienen. Immers, als de aangifte ten laatste op 31 augustus 2025 ingediend wordt, genieten de belastingplichtigen van een snellere terugbetaling of kunnen zij later betalen.

Dit om te vermijden dat boekhouders wachten met indienen tot op het einde...

Belastingplichten met een complexe aangifte worden echter aangespoord om hun aangifte spoedig in te dienen. Immers, als de aangifte ten laatste op 31 augustus 2025 ingediend wordt, genieten de belastingplichtigen van een snellere terugbetaling of kunnen zij later betalen.
Deze thread gaat over de aangiftes via Tax on Web... Hetgeen jij aankaart is (voor zover ikw eet) enkel voor aangiftes via boekhouder.

[edit] niet enkel boekhouders maar ook biztax blijkbaar, my bad. Nog steeds niet tax on web ;)

Zoals te verwachten bijbetalen dit jaar (vrouw is door bevalling en moeilijk herstel lang uit geweest, er gaat zeer weinig BV van de ziekte-uitkering af.). Nog een kleine 70 EUR kunnen winnen door de kinderopvang in te geven i.p.v. de verhoogde vrijstelling aan te vinken. De rest ziet er ok uit.

Enige waar ik nog over twijfel, ik heb een klets achterstallig loon gekregen (dat staat apart en berekenen ze ook apart belasting op). Doch op de loonfiche zie ik dat ik er toch al een 400 EUR bedrijfsvoorheffing op betaald heb indertijd. Hoe kan ik uitvissen of daar ook rekening mee werd gehouden?

Deze thread gaat over de aangiftes via Tax on Web... Hetgeen jij aankaart is (voor zover ikw eet) enkel voor aangiftes via boekhouder.

[edit] niet enkel boekhouders maar ook biztax blijkbaar, my bad. Nog steeds niet tax on web ;)
Waar denk jij dat een boekhouder belastingaangiftes indient???

Biztax is aangifte vennootschapsbelasting, maar daar is inderdaad dezelfde regelgeving.

Altijd nakijken. Langetermijnsparen niet altijd vermeld, kinderopvang is jaarlijks ook een dingetje (geven ze trouwens ook als waarschuwing), giften, dividenden (terugvordering roerende voorheffing) als je bv. coöperatief kapitaal bij een bank hebt, codes kredieten, codes KI tweede woning waarbij ze bij partners soms als eens twee keer de volle pot durven noteren terwijl dit geplitst moeten worden.
Kan je eigenlijk ergens zien van waar het bedrag komt dat vooraf is ingevuld bij de kosten voor kinderopvang?
Bij mij staat dit ingevuld, maar het is me niet duidelijk wat ze hier wel en/of niet in mee hebben genomen.

Datum indienen heeft geen enkele impact op wanneer je aangifte verwerkt wordt, zoals hier elk jaar meermaals moet herhaald worden...

Geen enkele impact is niet waar.

Er is zeker een correlatie tussen de moment van indiening en wanneer je je aanslagbiljet krijgt maar het is geen correlatie van 1 want er zijn legio andere parameters die invloed hebben daarop.

Kan je eigenlijk ergens zien van waar het bedrag komt dat vooraf is ingevuld bij de kosten voor kinderopvang?
Bij mij staat dit ingevuld, maar het is me niet duidelijk wat ze hier wel en/of niet in mee hebben genomen.
Op zich zijn de opvanginstanties verplicht om dit aan de fiscus te bezorgen. Wat ingevuld staat, kan je terugvinden onder de tab documenten en daar de fiches kinderopvang dan raadplegen.
Probleem zit hem echter dat blijkbaar niet alle opvanginstanties dat zorgvuldig doen. Dat is vooral bij kleinere instanties. Ze sturen die wel door, maar meestal niet op tijd en dan ontbreken die in het systeem T-O-W. Enige foolproof manier is om de attesten ook op te vragen bij de crèche en ze dan te vergelijken.

En dan heb je nog de keuze die je moet maken tussen de werkelijke opvangkosten of forfait voor kinderen jonger dan 3 jaar. Beide zijn niet combineerbaar. Bij kinderopvang krijg je 45% als belastingvermindering (rekening houdende met plafond per dag), bij de forfait heb je een verhoging van je belastingvrije som. Van zodra er attesten zijn in T-O-W dan zal het systeem dat ook invullen onder die codes. Dat betekent echter niet dat dit de voordeligste optie is voor kinderen jonger dan 3.

Een forfait kan interessanter zijn als:
* Laat op het jaar geboren en dus weinig opvangdagen.
* gewoon weinig kosten opvang (door eigen opvang, grootouders ...)

Ik ben vorig jaar gescheiden (waren niet getrouwd, wel wetelijk samenwonend). Dit jaar zal onze aangifte dus nog gezamelijk zijn als ik goed op de hoogte ben. Zijn daar zaken waar ik extra op moet letten? Ze heeft alle fiches die ze ontvangen heeft wel al gewoon bezorgd (hebben nog normaal contact voor onze kinderen).

Ik ben vorig jaar gescheiden (waren niet getrouwd, wel wetelijk samenwonend). Dit jaar zal onze aangifte dus nog gezamelijk zijn als ik goed op de hoogte ben. Zijn daar zaken waar ik extra op moet letten? Ze heeft alle fiches die ze ontvangen heeft wel al gewoon bezorgd (hebben nog normaal contact voor onze kinderen).

Nee, zal al apart zijn voor aanslagjaar 2026 mits je wettelijke samenwoning al beëindigd zou zijn in 2025.
Moest deze nog niet beëindigd geweest zijn in 2025, dan ben je nog gezamenlijk belast voor aanslagjaar 2026

Zaken op te letten is vooral kinderen ten laste en kinderopvang.
Onroerende goederen ook. (check bijvoorbeeld code 1106)

Nee, zal al apart zijn voor aanslagjaar 2026 mits je wettelijke samenwoning al beëindigd zou zijn in 2025.
Moest deze nog niet beëindigd geweest zijn in 2025, dan ben je nog gezamenlijk belast voor aanslagjaar 2026

Zaken op te letten is vooral kinderen ten laste en kinderopvang.
Onroerende goederen ook. (check bijvoorbeeld code 1106)
Zie toevallig dat ik inderdaad al aan men aangifte kan en dat het inderdaad apart is.
Hoe moet ik dat ingeven met de kinderen?
We hebben twee kinderen die elk voor de helft fiscaal ten laste zijn.
Als ik het goed begrijp moet ik dan velden 1034 + 1036 invullen, maar niet veld 1030.

En de kosten van de opvang, moet zowel ik als zij die gewoon volledig invullen en doet de berekening de rest?
Al die attesten staan wel op haar naam, maar we hebben die kosten wel gewoon samen betaald.

Zie toevallig dat ik inderdaad al aan men aangifte kan en dat het inderdaad apart is.
Hoe moet ik dat ingeven met de kinderen?
We hebben twee kinderen die elk voor de helft fiscaal ten laste zijn.
Als ik het goed begrijp moet ik dan velden 1034 + 1036 invullen, maar niet veld 1030.

En de kosten van de opvang, moet zowel ik als zij die gewoon volledig invullen en doet de berekening de rest?
Al die attesten staan wel op haar naam, maar we hebben die kosten wel gewoon samen betaald.

Als fiscaal co-ouderschap in orde is, is het inderdaad 1034 (waar de kinderen gedomicilieerd zijn) en 1036 waar de kinderen niet wonen.

En nee. Als de attesten op naam van de andere ouder zijn mag jij ze niet inbrengen. Mogelijk als jij kan aantonen dat je ze betaald hebt, kan het getolereerd worden.

Als fiscaal co-ouderschap in orde is, is het inderdaad 1034 (waar de kinderen gedomicilieerd zijn) en 1036 waar de kinderen niet wonen.

En nee. Als de attesten op naam van de andere ouder zijn mag jij ze niet inbrengen. Mogelijk als jij kan aantonen dat je ze betaald hebt, kan het getolereerd worden.
Maar attesten worden opgemaakt op naam van één ouder, we betalen die van een gemeenschappelijke rekening waar we samen geld op storten. Dan krijg ik geen voordeel voor iets waar ik de helft van heb betaald en krijgt zij al het voordeel waarvoor ze maar de helft heeft betaald?

Bij mij hetzelfde. Gelukkig heb ik het nog gezien. Is een groot verschil. Ik vind het zo amateuristisch dat ik zelfs aan kwaad opzet zou durven denken. In mijn geval is dat al 7 jaar automatisch ingevuld (bank levert hier ook jaarlijks een attest voor af) en nu was het plots verdwenen?

Een computer programma amateuristisch of kwaad opzet? Komaan hé seg.
Mogelijk heeft jouw bank het attest te laat aan de fod bezorgd waardoor het er niet op staat of is er ergens iets verkeerd gelopen.

Als het van kwade wil zou zijn dan gaat daar niet op staan dat je je aangifte moet nakijken en zouden ze het moeilijk maken om het aan te passen.

Wees blij dat aangiftes indienen in België ondanks de complexe fiscaliteit eigenlijk heel eenvoudig is én indien nodig er laagdrempelige hulp kan worden ingeroepen.

Terug
Bovenaan