Heeft te maken met die woning in erfenis idd. Fiscus weet daarbij niet hoe de vork aan de steel zit.Ik begin al te panikeren. Ik krijgen al eeuwen een vereenvoudigde aangifte en nu heb ik bericht gekregen dat ik het zelf ga moeten invullen. Situatie is al jaren hetzelfde (alleenstaand, geen fiscale aftrekposten). In 2024 eigen woning gekocht, maar toen kreeg ik in 2025 ook nog vereenvoudigde aangifte.
Ik vermoed dat het komt omdat mijn vader in maart 2025 overleden is en dat ik dan nu zijn woning ook ga moeten ingeven? Ben voor 25 procent eigenaar geweest van zijn dood tot aan de verkoop in oktober.
Twee situaties lijkt mij:
1. Doorgaans gaat er een vruchtgebruik naar de langstlevende partner. Is dat hier ook het geval? Dan verandert er eigenlijk niets voor jou en moet je daarvan niets ingeven in je belastingtarief. Het KI (kadastrale inkomen) valt ten laste bij de vruchtgebruiker. Blote eigendom wordt hier niet belast.
2. Je bent effectief volle eigenaar geworden voor 25% en voor die periode in 2025. Dan moet je pro rata van die datum tot datum verkoop het KI ingeven bij code 1106 en wordt je daarop belast.
Als het optie 2 is zal dat zeer weinig impact hebben. Dat is dan 25% van het niet geïndexeerde KI (vind je op myminfin onder onroerende goederen) en dan nog eens pro rata begrenzen van maart tot oktober.