Tax on Web 2026

Ik begin al te panikeren. Ik krijgen al eeuwen een vereenvoudigde aangifte en nu heb ik bericht gekregen dat ik het zelf ga moeten invullen. Situatie is al jaren hetzelfde (alleenstaand, geen fiscale aftrekposten). In 2024 eigen woning gekocht, maar toen kreeg ik in 2025 ook nog vereenvoudigde aangifte.

Ik vermoed dat het komt omdat mijn vader in maart 2025 overleden is en dat ik dan nu zijn woning ook ga moeten ingeven? Ben voor 25 procent eigenaar geweest van zijn dood tot aan de verkoop in oktober.
Heeft te maken met die woning in erfenis idd. Fiscus weet daarbij niet hoe de vork aan de steel zit.

Twee situaties lijkt mij:
1. Doorgaans gaat er een vruchtgebruik naar de langstlevende partner. Is dat hier ook het geval? Dan verandert er eigenlijk niets voor jou en moet je daarvan niets ingeven in je belastingtarief. Het KI (kadastrale inkomen) valt ten laste bij de vruchtgebruiker. Blote eigendom wordt hier niet belast.

2. Je bent effectief volle eigenaar geworden voor 25% en voor die periode in 2025. Dan moet je pro rata van die datum tot datum verkoop het KI ingeven bij code 1106 en wordt je daarop belast.

Als het optie 2 is zal dat zeer weinig impact hebben. Dat is dan 25% van het niet geïndexeerde KI (vind je op myminfin onder onroerende goederen) en dan nog eens pro rata begrenzen van maart tot oktober.

Heeft te maken met die woning in erfenis idd. Fiscus weet daarbij niet hoe de vork aan de steel zit.
<>
(vind je op myminfin onder onroerende goederen)
Euh... Als de fiscus niet weet hoe de vork in de steel zit, zal je het niet onder je onroerende goederen vinden bij diezelfde fiscus hé ;)

Maar het zou mij verbazen dat de fiscus het niet zou weten. Want als er een onroerend goed in de erfenis zit, is er een akte van erfopvolging nodig die ofwel door de FOD fin zelf opgemaakt is, of door een notaris en geregistreerd bij de FOD fin.

De fiscus weet dit wel... Zodra de erfenis is geregeld en is overschreven is dit bekend bij de overheid. Enkel het systeem dat de voorstellen van vereenvoudigde aangifte opstelt, een computerprogramma dus, weet niet altijd goed wat te doen als iemand plots een nieuw onroerend goed heeft :)

Die voorstellen van vereenvoudigde aangifte en de cijfers op tax on web worden niet manueel door ambtenaren ingevuld hé. Daarmee dat je dat ook altijd moet nakijken. Zeker zaken die niet om inkomstenfiches staan of waar voorwaarden aan vast hangen.

De fiscus moet inderdaad alles al weten want de erfenis is volledig afgehandeld.

Dan is de kans groot dat alles al ingevuld staat voor die woning en ik alleen maar even moet nakijken dat alles klopt? (KI, data van wanneer tot wanneer ik eigenaar was en ergens de vermelding dat ik 25 procent eigenaar was?). De andere 75 procent van't huis is naar andere erfgenamen gegaan (mensen die ik niet kende).

De fiscus moet inderdaad alles al weten want de erfenis is volledig afgehandeld.
Erfbelasting is Vlaamse Overheid. Aangifte en afhandeling erfenis zit dus daar.
Personenbelasting is Federale Overheid. Net als kadaster. Akte erfopvolging onroerende goederen is daar nodig (en is ook een vereiste voor de aangifte erfbelasting).

Normaal stromen de nodige zaken wel automatisch door, maar niets is 100% zeker dus je moet het onderscheid wel maken. Ik weet uit ervaring dat delen vruchtgebruik niet altijd goed staan in het kadaster/myminfin; zeker bij uitgesteld vruchtgebruik...

Dan is de kans groot dat alles al ingevuld staat voor die woning en ik alleen maar even moet nakijken dat alles klopt? (KI, data van wanneer tot wanneer ik eigenaar was en ergens de vermelding dat ik 25 procent eigenaar was?). De andere 75 procent van't huis is naar andere erfgenamen gegaan (mensen die ik niet kende).
Ik vermoed niet dat dat allemaal zo in detail zal ingevuld zijn. Hoogstens het correcte bedrag bij code 1106 en niet de achterliggende berekening. Dit zal zijn (er van uitgaand dat je 1/4 volle eigenaar was):
Niet geïndexeerd KI * 0,25 (je 25% aandeel) * aantal dagen eigenaar / 365

En zelfs dat is geen zekerheid dat het al vooraf ingevuld zal zijn, vroeger was dit zeker niet het geval.

Altijd nakijken is inderdaad de boodschap, of het nu gaat om een volledige vereenvoudigde aangifte of gewoon de vooringevulde codes bij een nog in te dienen brief.
Vorig jaar codes 1106 gezien die perfect berekend waren maar evenzeer er gezien waar er geen rekening was gehouden met de pro rata verdeling en er dus een gans jaar op belast werden.

"Het zal eerstdaags mogelijk zijn om uw aangifte in de personenbelasting in te vullen."

Toch nog even wachten blijkt.

Het is en blijft de Belgische staat natuurlijk....
Er zijn altijd mensen die graag klagen over de staat natuurlijk...
En dan liefst nog onnodig. Er staat nergens bij vanaf hoe laat dus zolang het voor middernacht is, is alles correct zoals aangekondigd :P
q9HwF4U.png

En dan liefst nog onnodig. Er staat nergens bij vanaf hoe laat dus zolang het voor middernacht is, is alles correct zoals aangekondigd :p
q9HwF4U.png
Als het niet vanaf middernacht beschikbaar is, dan zet je er een uur bij. Zo niet is het op zijn minst slechte communicatie. Ik moet asap beslissen hoeveel ik leen. Als ik straks weer 5-6k terugtrek – wat wel wat onduidelijk is, vorig jaar zwangerschapsvrrlof partner en de belasting op ziekte uitkering is niet makkelijk zelf te berekenen – stretch ik wel even en is dat weer paar 100 euro in mijn zak.

Als het niet vanaf middernacht beschikbaar is, dan zet je er een uur bij. Zo niet is het op zijn minst slechte communicatie. Ik moet asap beslissen hoeveel ik leen. Als ik straks weer 5-6k terugtrek – wat wel wat onduidelijk is, vorig jaar zwangerschapsvrrlof partner en de belasting op ziekte uitkering is niet makkelijk zelf te berekenen – stretch ik wel even en is dat weer paar 100 euro in mijn zak.
Had je in plaats van deze post te typen, nog eens gechecked; was het al ingediend :P
Ik heb net mijn VVA nagekeken.

Had je in plaats van deze post te typen, nog eens gechecked; was het al ingediend :p
Ik heb net mijn VVA nagekeken.
Inderdaad nu is het beschikbaar!
Ik moet het vanavond eens in detail nakijken maar het huidige voorstel ziet er goed uit, kleine 3k terug, dat is dus toch heel wat minder dan verwacht door de te lage voorheffing op de uitkering voor zwangerschapsverlof.

En dan liefst nog onnodig. Er staat nergens bij vanaf hoe laat dus zolang het voor middernacht is, is alles correct zoals aangekondigd :p
q9HwF4U.png
En er zijn mensen die alles net iets te serieus nemen 😄
Bon, ondertussen ook ingevuld en €2200 terug. Mij hoor je niet klagen over de staat 😉

Terug
Bovenaan