Tax on Web 2024

Wij krijgen dit jaar 2000 euro minder terug dan vorig jaar. Dit terwijl onze opvangkosten in vak 1384 met 1000 euro gestegen zijn tov vorig jaar.

Ik ben ik 2023 wel 9 maanden volledig werkloos geweest en 3 maanden zwangerschapsverlof gehad.

Het zal hier wel mee te maken hebben? Maar waar wordt er door het jaar dan te weinig belasting afgehouden, van de werkloosheidsuitkering of van de ziekenkas? En klinkt een verschil van 2000 euro dan 'aanvaardbaar' voor de kenners onder ons?

Merci alvast!
 
Maar waar wordt er door het jaar dan te weinig belasting afgehouden, van de werkloosheidsuitkering of van de ziekenkas? En klinkt een verschil van 2000 euro dan 'aanvaardbaar' voor de kenners onder ons?
Toen er met Corona rijkelijk gestrooid werd met werkloosheidsuitkeringen voor toen bedrijven enkele dagen sloten op kosten van de staat, werd ook duidelijk gezegd in alle media dat er op die uitkeringen waarschijnlijk te weinig werd afgehouden.
Dus ik vermoed dat die werkloosheid in jouw geval het verschil gaat verklaren...
 
Moet heel wat ophoesten omdat ik één jaar lang als eigenaar van 2 woning gezien werd. Dit terwijl eentje te koop stond, niet bewoond was en verder afbetaald werd met een overbruggingskrediet. Men vind maar manieren om seg.... :cautious:
 
Wij krijgen dit jaar 2000 euro minder terug dan vorig jaar. Dit terwijl onze opvangkosten in vak 1384 met 1000 euro gestegen zijn tov vorig jaar.

Ik ben ik 2023 wel 9 maanden volledig werkloos geweest en 3 maanden zwangerschapsverlof gehad.

Het zal hier wel mee te maken hebben? Maar waar wordt er door het jaar dan te weinig belasting afgehouden, van de werkloosheidsuitkering of van de ziekenkas? En klinkt een verschil van 2000 euro dan 'aanvaardbaar' voor de kenners onder ons?

Merci alvast!
Ziekte uitkering wordt helemaal niks op ingehouden dacht ik
Bruto = netto dus daar mag je al een deel zoeken
 
Wij krijgen dit jaar 2000 euro minder terug dan vorig jaar. Dit terwijl onze opvangkosten in vak 1384 met 1000 euro gestegen zijn tov vorig jaar.

Ik ben ik 2023 wel 9 maanden volledig werkloos geweest en 3 maanden zwangerschapsverlof gehad.

Het zal hier wel mee te maken hebben? Maar waar wordt er door het jaar dan te weinig belasting afgehouden, van de werkloosheidsuitkering of van de ziekenkas? En klinkt een verschil van 2000 euro dan 'aanvaardbaar' voor de kenners onder ons?

Merci alvast!

Belastingvermindering is 'slechts' 45 % op kinderopvangkosten dus niet voor het volledige bedrag. (Indien voldoen aan de voorwaarden van inkomen & werkelijke alleenstaande ouder is dit 75 %)

Er is bedrijfsvoorheffing ingehouden op beide uitkeringen maar ligt ergens tussen 0 % - 15 %, hangt wat af van gezinssituatie. Maar als uw gezamenlijk inkomen hoger uitvalt zal u belast worden via de trapsgewijze tarieven die hoger liggen dan de ingehouden bedrijfsvoorheffing waardoor u zal moeten bijbetalen.

Belastingtarieven: Inkomstenjaar 2023
Schijf 1Van 0,01 euro tot 15.200 euro25 %
Schijf 2Van 15.200 euro tot 26.830 euro40 %
Schijf 3Van 26.830 euro tot 46.440 euro45 %
Schijf 4Meer dan 46.440 euro50 %

Ik heb cliënten die veel meer dan 2k moeten opleggen maar alles is afhankelijk van de persoonlijke situatie.
Moet heel wat ophoesten omdat ik één jaar lang als eigenaar van 2 woning gezien werd. Dit terwijl eentje te koop stond, niet bewoond was en verder afbetaald werd met een overbruggingskrediet. Men vind maar manieren om seg.... :cautious:

Zeker niet vergeten de intresten van uw overbruggingskrediet aan te geven als federale intrestaftrek, indien deze uw niet eigen woning was. Dit kan uw onroerend inkomen verminderen of zelfs helemaal op 0 zetten. (Afhankelijk van betaalde intresten & KI)
 
Situatie: getrouwd met scheiding van goederen, 2 kinderen ten laste bij mijn vrouw omdat zij het hoogste loon heeft momenteel.

Ik ben geen super kenner, vandaar dat ik hier even aftoets in samenspraak met haar.

Klopt het dat haar nettoloon per maand hoger ligt, omdat de 2 kindjes bij haar staan? Ik meen begrepen te hebben dat dit een soort "voorschot" is wat er in de belastingbrief berekend gaat worden.

Mocht dit het geval zijn, hoe kunnen we dit eerlijk verdelen? Is het mogelijk om ieder 1 kind ten laste te nemen zonder nadelen (we hebben beide een gewoon loon, van mijn vrouw dus wat hoger). Indien dit niet kan, wat is een propere oplossing om dit correct te verdelen in bv geld?

Momenteel houden we die dingen nog strikt gescheiden, op termijn gaan we wel alles in 1 pot doen, maar voor nu zoeken we een oplossing.

Tips? Advies?
 
Mn vriendin en ik hebben samen een woning gekocht.
Zij met een pandwissel, ik had nog een hyp. Lening van 5 maand lopen op m'n app in Gent en heb deze vroegtijdig afbetaald en heb ik dan een hyp.lening aangegaan op mijn naam voor de woning die we in juni kochten.
M'n appartement in Gent heb ik nog steeds. (Wil ik verhuren, achterstand door dat conformiteitsattest).

Kan ik m'n hypothecaire lening van m'n woning waar ik samen met mn vriendin in woon, ingeven in mijn belastingsbrief?
 
U bent getrouwd, dus gezamenlijke aangifte. De kinderen zullen dus altijd ten laste vallen van de partner die er het meest fiscaal voordeel bij doet. In een gezamenlijke aangifte kan u nooit kinderen bij de ene of de andere partner zetten.

Voor mensen die geen gezamenlijke aangifte hebben en meer dan 1 kind, splits uw kinderen niet op. Ga niet elk 1 kind in uw eigen aangifte opnemen als er twee zijn bijvoorbeeld. Schiet uzelf fiscaal niet in de voeten. Waarom? Omdat de belastingvrije som hoger zijn naarmate het aantal kinderen ten laste.
voor 1 kind ten laste€ 1.850
voor 2 kinderen ten laste€ 4.760
voor 3 kinderen ten laste€ 10.660
voor 4 kinderen ten laste€ 17.250
voor meer dan 4 kinderen ten laste
supplement per kind boven het 4de
€ 17.250
€6.580

Zij zullen minder bedrijfsvoorheffing afhouden op haar loon omdat er rekening gehouden werd met de belastingvrije som voor kinderen ten laste zoals hierboven vermeld. Gebeurd dit niet dan zal er waarschijnlijk te veel bedrijfsvoorheffing betaald zijn en krijgt u meer belastingen terug. Eind resultaat blijft hetzelfde.

Denk niet dat Taxcalc zelf een optie heeft om belastingaandeel per partner te berekenen maar moest u een boekhouder hebben die zal dit meestal in zijn fiscaal programma eruit kunnen krijgen in 2 minuutjes. Je zou zelf ook voordeel kunnen splitsen maar met de gemeentebelasting & bijzondere bijdrage sociale zekerheid zitten er per partner soms ook wel eens verschillen dat het niet altijd 1-1 correct splitsbaar is door het verschil met of zonder kinderen te nemen uit de globale berekening.
 
Situatie: getrouwd met scheiding van goederen, 2 kinderen ten laste bij mijn vrouw omdat zij het hoogste loon heeft momenteel.

Ik ben geen super kenner, vandaar dat ik hier even aftoets in samenspraak met haar.

Klopt het dat haar nettoloon per maand hoger ligt, omdat de 2 kindjes bij haar staan? Ik meen begrepen te hebben dat dit een soort "voorschot" is wat er in de belastingbrief berekend gaat worden.

Mocht dit het geval zijn, hoe kunnen we dit eerlijk verdelen? Is het mogelijk om ieder 1 kind ten laste te nemen zonder nadelen (we hebben beide een gewoon loon, van mijn vrouw dus wat hoger). Indien dit niet kan, wat is een propere oplossing om dit correct te verdelen in bv geld?

Momenteel houden we die dingen nog strikt gescheiden, op termijn gaan we wel alles in 1 pot doen, maar voor nu zoeken we een oplossing.

Tips? Advies?

Er wordt minder bedrijfsvoorheffing ingehouden bij je vrouw omdat zij aangaf dat ze 2 kinderen ten laste heeft bij haar werkgever.

Dat heeft an sich weinig te maken bij de berekening van de belastingen. De berekeningsprogramma bepaalt zelf bij wie "de kinderen ten laste" staan en pakt hier de meest voordelige situatie in principe. Meestal worden die dus gezet bij de meest verdienende van het koppel op het berekeningsblad/simulatie maar er zijn veel uitzonderingen. (Zeker wanneer er buitenlands vrijgestelde inkomsten of afzonderlijk belaste inkomsten in het verhaal steken.)

Je kan zelf uitrekenen hoeveel het verschilt (Je doet de simulatie zonder en met de kinderen ten laste) en dan ken je het verschil.

Wat je ook kan doen is dat vragen bij de belastingen want de "verdeling van het aandeel van ieder" kan niet via Tax-on-web of taxcalc naar mijn weten. (Vroeger was er een trucje door aan te duiden dat je feitelijk gescheiden bent en dan gaf die dan de berekening van ieders aandeel maar vrij zeker dat dat niet meer zo is.)
Maar die verdeling is op basis van wettelijke regels bepaald. (Bijvoorbeeld: Stel dat je 200 euro terugkrijgt maar als je de verdeling zelf zou doen, zou je misschien uit komen dat A 600 euro zou terugkrijgen en B 400 euro zou moeten betalen. Maar de officiële verdeling maakt daar dan van A: -200 , B: 0 want die gaat nooit zeggen A: -600,00, B: +400,00. Wat logisch is want fiscale schulden zijn altijd onverdeeld onafhankelijk van het huwelijkscontract.))
 
Laatst bewerkt:
Een RVA uitkering voor december 2023 die nog niet is uitbetaald, maar normaal deze maand gestort zal worden.
Staat dus niet vooraf ingevuld. Vul ik die alsnog in zodra die betaald is (zodat ik exacte bedrag ken)?
 
Wat je ook kan doen is dat vragen bij de belastingen want de "verdeling van het aandeel van ieder" kan niet via Tax-on-web of taxcalc naar mijn weten. (Vroeger was er een trucje door aan te duiden dat je feitelijk gescheiden bent en dan gaf die dan de berekening van ieders aandeel maar vrij zeker dat dat niet meer zo is.)

Dit kan wel enkel nadat je het aanslagbiljet hebt ontvangen.
Een RVA uitkering voor december 2023 die nog niet is uitbetaald, maar normaal deze maand gestort zal worden.
Staat dus niet vooraf ingevuld. Vul ik die alsnog in zodra die betaald is (zodat ik exacte bedrag ken)?

Nee. Dit is ontvangen in 2024, dus dit valt onder aanslagjaar 2025 en zal dan normaal ook vooraf ingevuld zijn volgens jaar.

Mn vriendin en ik hebben samen een woning gekocht.
Zij met een pandwissel, ik had nog een hyp. Lening van 5 maand lopen op m'n app in Gent en heb deze vroegtijdig afbetaald en heb ik dan een hyp.lening aangegaan op mijn naam voor de woning die we in juni kochten.
M'n appartement in Gent heb ik nog steeds. (Wil ik verhuren, achterstand door dat conformiteitsattest).

Kan ik m'n hypothecaire lening van m'n woning waar ik samen met mn vriendin in woon, ingeven in mijn belastingsbrief?

Als dit een lening is aangegaan na 2019 kan je die niet meer inbrengen. Vanaf 2020 is het Vlaamse voordeel voor nieuwe hypothecaire leningen (leningen voor de eigen woning, dus woning waarin je woont) niet meer mogelijk.
 
Nee. Dit is ontvangen in 2024, dus dit valt onder aanslagjaar 2025 en zal dan normaal ook vooraf ingevuld zijn volgens jaar.

Ok thanks. Heb daar altijd wat problemen mee, mijn loon december stond er ook maar in januari op maar staat dan weer wel gewoon op de aangifte etc. Maar dan hoef ik dit jaar enkel de dividenden aan te vullen.
 
Bij ons: absoluut
Die van vriendin moet ik nog doen, gaat voor morgen zijn, ik ben wel benieuwd. Ze verdient gewoon het minimum als verkoopster, zal ook wel geen gigantische aanslagvoet zijn, maar ze heeft wel veel minder aftrekposten.
 
Vandaag maar eens tijd genomen om alles te berekenen gebasseerd op aantal dagen (verhuurde woning, enige eigen woning etc).

2170€ terugkrijgen, gemiddelde aanslagvoet 30,2% met 3 kinderen, kinderopvang, pensioensparen, rechtsbijstandsverzekering en hypotheek in te brengen.
 
Vriendin heeft een appartement (enige eigen woning) die ze sinds feb 2023 in de verhuur heeft steken. Ze woont sinds januari 2023 bij mij (feitelijk samenwonend). Ik vermoed dat ik dan in 1106 KI * 334 (dagen) moet ingeven? Ze geniet ook nog van de geïntegreerde woonbonus (dus niet de 'oude' woonbonus). Tot vorig jaar heb ik in 3334 altijd 2.280euro ingegeven. Dit kan nog steeds in combinatie met de verhuur, moet dit ook pro-rata met de verhuur van haar appartement of is er nog een andere mogelijkheid om dit in te geven?
 
Terug
Bovenaan