Steeds meer landen schaffen het papieren kasticket af

Er is imo weinig verschil met de klantenkaart op dat vlak. Of je die gewoon als fysieke kaart hebt of digitaal maakt weinig verschil.
Colruyt en anderen geven al jaren gepersonaliseerde bonussen/aanbiedingen dus die weten al jaren hoe je aankoopgedrag ineen zit of evolueert.
Correct, maar het verschil is dan wel dat met deze evolutie ze u verplichten om deze klantenkaart te nemen als je een kassa-ticket zou willen. Waar de klantenkaart momenteel opt-in is voor bonussen of andere zaken.
 
True, en ik hoop dat ze goed nadenken hoe dit opgelost kan worden want je moet in staat zijn om anoniem te shoppen en toch bijv. beroep kunnen doen op uw rechten om te retourneren of op garantie. Of gewoon om uw kasticket na te kijken. Een klantenkaart mag daarvoor geen vereiste zijn.

Maar ik vraag me wel af hoeveel mensen geen klantenkaart hebben waar ze regelmatig hun grote boodschappen doen. De meeste mensen hebben voor hun vaste winkels wel een kaart, denk ik, dus bij die winkels hebben we meestal onze privacy al lang opgegeven om toch maar die extra korting te hebben
 
Winkelier = uitbater van een winkel.
Er is imo weinig verschil met de klantenkaart op dat vlak. Of je die gewoon als fysieke kaart hebt of digitaal maakt weinig verschil.
Colruyt en anderen geven al jaren gepersonaliseerde bonussen/aanbiedingen dus die weten al jaren hoe je aankoopgedrag ineen zit of evolueert.
Corrigeerd, bedankt.

Het grote verschil is dat je nu nog de keuze hebt of je een klantenkaart gebruikt of niet.
Als je in de toekomst een kasticket wil zal je gedwongen worden om een klantenkaart te nemen en je te onderwerpen aan de datamining van die winkelketen.
 
Een gemeenschappelijke app of klantenkaart gaat nooit gebeuren. Elke keten wil jou aan zich binden middels een eigen app en wil de info die ze over jou verzamelt nooit zomaar delen met concurrenten.
Als ze de ticketjes gewoon koppelen aan een bankkaart of "mailbox" in je bankapp heb je al deze afzonderlijke klantenkaarten niet nodig om de kassabonnen digitaal te ontvangen.

Ze willen toch meer en meer naar cashless - betaald met bankkaart = ticket in bankapp tenzij je het vb nog uitdrukkelijk vraagt (voor vb ouderen, geen gsm,...)
Betaal je cash = papieren ticket.

Laat de overheid een bestandsformaat uitwerken dat door alle banken - one way - getoond moet worden in de bankapp of soort mailbox (eventueel door zelfs te klikken op het bedrag). Lijkt mij niet zo moeilijk op te zetten. Geen "datamining" mogelijk door klantenkaarten, geen "accounts" aan te maken voor winkels die je eens eenmalig bezoekt, geen risico op "spam" bij aanmelden, one way en dus ook geen data lekken bij apps,...
 
Goede evolutie, al wil ik liever iets vanuit de overheid (EU) gepusht zien worden zodat je digitaal wel nog uw kassaticketjes kan consulteren.

Zo kan de overheid ook zwart geld/witwassen en dergelijke makkelijker tegengaan, of andere preventiemaatregelen uitvoeren op vlak van volksgezondheid: bijvoorbeeld rokers/hevige drinkers preventief contacteren voor onderzoeken (zonder verplichting uiteraard).
 
Goede evolutie, al wil ik liever iets vanuit de overheid (EU) gepusht zien worden zodat je digitaal wel nog uw kassaticketjes kan consulteren.

Zo kan de overheid ook zwart geld/witwassen en dergelijke makkelijker tegengaan, of andere preventiemaatregelen uitvoeren op vlak van volksgezondheid: bijvoorbeeld rokers/hevige drinkers preventief contacteren voor onderzoeken (zonder verplichting uiteraard).
Qua privacy vind ik die "preventiemaatregelen" toch wel een beetje gevaarlijk hoor. Dan is er namelijk ook een feedback/terugkoppeling naar overheid over wat/waar/wanneer... je koopt...

Naast preventiemaatregelen zouden de overheid op termijn kunnen zeggen: nee, jou diëtiste word niet terugbetaald want +XX% eet je fastfood en maar 1% gezonde voeding. Nutteloos, dus doe daar eerst iets aan.
Of weten ze dat jou baby fiscaal "kind ten laste" toch niet bij jou woont maar bij je ex omdat je geen pampers en babyeten koopt.
Of dat je toch niet werkelijk in Knokke woont (0% gemeentebelasting) omdat je 95% van je aankopen in je geboortedorp doet 100km verder.
Of dat je hier leefloon krijgt en 11 maanden/jaar in het buitenland bent.
Of kennen ze het aantal Tinderdates op basis van je aankoop van condooms.
Of hoe "gezond" je bent op basis van de (ook vrij verkrijgbare) aankoop van medicijnen.
Of weet de overheid van de aankoop van dat lingeriesetje en bloemen op valentijn terwijl je partner nooit iets heeft ontvangen...

Op zich heb ik er persoonlijk geen al te groot probleem mee, al zeker niet als het enkel voor fraude/witwas/criminaliteit is. Maar ik denk dat men vrij snel tegen privacy wetgeving zal botsen.
 
Qua privacy vind ik die "preventiemaatregelen" toch wel een beetje gevaarlijk hoor. Dan is er namelijk ook een feedback/terugkoppeling naar overheid over wat/waar/wanneer... je koopt...

Naast preventiemaatregelen zouden de overheid op termijn kunnen zeggen: nee, jou diëtiste word niet terugbetaald want +XX% eet je fastfood en maar 1% gezonde voeding. Nutteloos, dus doe daar eerst iets aan.
Of weten ze dat jou baby fiscaal "kind ten laste" toch niet bij jou woont maar bij je ex omdat je geen pampers en babyeten koopt.
Of dat je toch niet werkelijk in Knokke woont (0% gemeentebelasting) omdat je 95% van je aankopen in je geboortedorp doet 100km verder.
Of dat je hier leefloon krijgt en 11 maanden/jaar in het buitenland bent.
Of kennen ze het aantal Tinderdates op basis van je aankoop van condooms.
Of hoe "gezond" je bent op basis van de (ook vrij verkrijgbare) aankoop van medicijnen.
Of weet de overheid van de aankoop van dat lingeriesetje en bloemen op valentijn terwijl je partner nooit iets heeft ontvangen...

Op zich heb ik er persoonlijk geen al te groot probleem mee, al zeker niet als het enkel voor fraude/witwas/criminaliteit is. Maar ik denk dat men vrij snel tegen privacy wetgeving zal botsen.

Inderdaad, en sowieso zou zoiets natuurlijk enkel mogelijk moeten zijn als het in lijn is met privacymaatregelen etc, en mag er op basis van dergelijke data absoluut niks mogelijk mogen zijn van misbruik/discriminatie/...

Weg met cash en alles digitaal aub.
 
Soms printen ze het kasticket af en dan vragen ze of je het moet hebben. Dat is toch ook zinloos ...
Bijvoorbeeld bij Gamma heb je dat ook. Krijg ik een serieus stuk gerecycleerd papier en dan ook nog eens een email met het ticket. Het afdrukken is dan echt wel zinloos en veel maakt het ook niet meer uit dat het gerecycleerd is.
 
Qua privacy vind ik die "preventiemaatregelen" toch wel een beetje gevaarlijk hoor. Dan is er namelijk ook een feedback/terugkoppeling naar overheid over wat/waar/wanneer... je koopt...

Naast preventiemaatregelen zouden de overheid op termijn kunnen zeggen: nee, jou diëtiste word niet terugbetaald want +XX% eet je fastfood en maar 1% gezonde voeding. Nutteloos, dus doe daar eerst iets aan.
Of weten ze dat jou baby fiscaal "kind ten laste" toch niet bij jou woont maar bij je ex omdat je geen pampers en babyeten koopt.
Of dat je toch niet werkelijk in Knokke woont (0% gemeentebelasting) omdat je 95% van je aankopen in je geboortedorp doet 100km verder.
Of dat je hier leefloon krijgt en 11 maanden/jaar in het buitenland bent.
Of kennen ze het aantal Tinderdates op basis van je aankoop van condooms.
Of hoe "gezond" je bent op basis van de (ook vrij verkrijgbare) aankoop van medicijnen.
Of weet de overheid van de aankoop van dat lingeriesetje en bloemen op valentijn terwijl je partner nooit iets heeft ontvangen...

Op zich heb ik er persoonlijk geen al te groot probleem mee, al zeker niet als het enkel voor fraude/witwas/criminaliteit is. Maar ik denk dat men vrij snel tegen privacy wetgeving zal botsen.
Uw punten 2-4 zouden best nu al gecontroleerd worden (en dat kan ook) zou de fraudeurs wat tegenhouden, dus dat is nu niet direct een overtuigend argument. Ik wil het niet want ik kan dan niet meer frauderen…
 
Als ze de ticketjes gewoon koppelen aan een bankkaart of "mailbox" in je bankapp heb je al deze afzonderlijke klantenkaarten niet nodig om de kassabonnen digitaal te ontvangen.
Wie gaat daar moeite, tijd, geld insteken? Brengt voor de winkelier niets op.
Ze willen toch meer en meer naar cashless - betaald met bankkaart = ticket in bankapp tenzij je het vb nog uitdrukkelijk vraagt (voor vb ouderen, geen gsm,...)
Betaal je cash = papieren ticket.
En afhankelijk zijn van je bank voor je administratie?
Laat de overheid een bestandsformaat uitwerken dat door alle banken - one way - getoond moet worden in de bankapp of soort mailbox (eventueel door zelfs te klikken op het bedrag).
Overheid heeft nu eens geen zaken met aankopen.
Lijkt mij niet zo moeilijk op te zetten. Geen "datamining" mogelijk door klantenkaarten, geen "accounts" aan te maken voor winkels die je eens eenmalig bezoekt, geen risico op "spam" bij aanmelden, one way en dus ook geen data lekken bij apps,...
Datalekken bij de overheid?

Enige voordeel voor de overheid is dat het zwarte kassa's kan tegengaan maar daarvoor moet het natuurlijk niet aan de klant gekoppeld zijn.
In Servië staat er in de horeca een QR code op het kasticket die linkt naar een overheidwebsite met het betaalde bedrag en de btw-gegevens en een identificatie van de handelaar. Maakt het als consument mogelijk om te kijken of er geen zwarte kassa aan het werk is - zonder enige link met wie het aankoopt of wat er juist gekocht is.


Ontopic: ik wil wel graag een kasticket. Om te controleren of alles correct is afgerekend, om te retourneren of voor de garantie, of om onkosten te declareren bij werkgever of bij vrienden. Mag zeker digitaal als optie (app of e-mail) maar papier moet sowieso een optie zijn.
 
Het makkelijkste is zoals AH die heel duidelijk u de keuze geven: Bon, verkorte bon, geen bon.
Je moet de zelfscan dan ook verlaten met de code op de bon of met je klantenkaart (al dan niet digitaal).
Is niet in elke AH zo, geen idee waarom.

Ik vind het wel handig dat als je met maaltijdcheques betaalt, dat het resterend saldo vermeld staat.
 
Ik kijk mijn kasticketje toch ook steeds na.

Zeker bij bepaalde promoties.

En zeker als er een jobstudent zit. Die maken al gauwer een fout.

Geen zin om daar te staan appen.
Of het pas thuis na te kijken, dan doe je al geen moeite meer om naar de winkel te gaan.
 
Bij delhaize zit de klantenkaart in de app. Je kan daar ook aangeven om je kasticket digitaal te krijgen. Ze vragen zelfs niet meer of ik een papieren versie wil.

En in feite: hoeveel % bekijkt zijn kasticket effectief, papier of niet?
Ongeveer tegelijkertijd met de aankondiging dat je een digitaal ticket kon aanvragen - want dat is beter voor het milieu - heeft mijn buurt-delhaize poortjes geïnstalleerd waar je een barcode op het kassaticket moet scannen om buiten te kunnen =]
 
QR code op klein ticketje dat via een scanner rechtstreeks naar een cloud van de winkel leidt met een digitale kopie van het kassabiljet, niet gekoppeld aan de identiteit/klantenkaart van de klant als die dat niet wilt. In de winkel ook een scherm en scanner voorzien.

Verder eventueel ook een extra barcode voor het verlaten van de winkel.

2 codes, één klein papiertje, géén halve meter zoals bij de Carrefour.

En in de horeca verplichte kassabon van elke transactie, verplicht af te leveren aan elke klant, niet "erom vragen".
 
Uw punten 2-4 zouden best nu al gecontroleerd worden (en dat kan ook) zou de fraudeurs wat tegenhouden, dus dat is nu niet direct een overtuigend argument. Ik wil het niet want ik kan dan niet meer frauderen…
Volledig akkoord dat ze dat best nu al controleren en zal wel gebeuren.
Het waren echter gewoon enkel voorbeelden van privacy-issues die spontaan in mij opkwamen en ik zou er persoonlijk geen enkel probleem mee hebben.
 
Ik denk niet dat we in België schrik moeten hebben dat ze het papieren kassaticket gaan afschaffen. Ze krijgen het al niet in orde om iedereen een kassa te laten gebruiken ...
 
"In Frankrijk is de kassabon vanaf 1 augustus verboden. Ook bij ons is het einde in zicht: Wallonië schrapt het papieren kasticket dit jaar nog,"

Het gaat zelfs sneller dan dat... Ik hoorde gisteren op het nieuws dat ze dat hier bij ons in Wallonië in voege laten treden binnen 2 weken al!
 
Zie niet echt de meerwaarde in om dit af te schaffen, dat de kassiersters het geven aan wie wilt ok, maar verbieden?
Om wat papier uit te sparen?


Ik houd al m'n tickets/facturen bij per maand, zo heb ik een overzicht waar m'n geld allemaal nr toe gaat.
Check dat toch regelmatig.
 
Is niet in elke AH zo, geen idee waarom.

Ik vind het wel handig dat als je met maaltijdcheques betaalt, dat het resterend saldo vermeld staat.
Je kunt je saldo ook de website terugvinden.
Bij Monizze is dat zo, daar zie de storting op je kaart en alle winkels je je kaart hebt gebruikt en je huidig saldo.
Bij Sodexo/Edenred zal het ook wel zo zijn I guess.
 
Terug
Bovenaan