Seriereview: Sand Land: The Series

Akira Toriyama, de geliefde Japanse mangaka, is voor mij vooral bekend vanwege Dragon Ball Z, hoewel hij natuurlijk veel meer heeft gedaan. Zijn manga Sand Land, uit het begin van de jaren 2000, is tot op heden grotendeels onder de radar gebleven. Sand Land: The Series is een adaptatie van deze originele manga en er is ook een game en een film van uitgebracht.

Dankzij een overeenkomst met Walt Disney voor internationale distributie via Disney+ werd het oorspronkelijke mangaverhaal uitgebreid tot een serie van zes afleveringen. Akira Toriyama maakte van deze kans gebruik om een vervolg te schrijven waarin hij een nieuw avontuur met dezelfde hoofdpersonages creëerde, waardoor de serie werd uitgebreid naar dertien afleveringen van telkens ongeveer 25 minuten. Ik heb deze in het Japans met Nederlandse ondertiteling gezien, maar je kunt ook kiezen voor gesproken versies in het Duits, Frans of Engels. Ik heb alle beschikbare talen uitgeprobeerd, maar kon mij in geen enkele andere taal vinden, hoewel het Duits me toch wel even liet glimlachen.

sandland-04.jpg

Sand Land: The Series kan dus in twee hoofddelen opgesplitst worden:

Het verhaal van de duivelprins (1-6)​

De serie speelt zich af in een uitgestrekte, droge vlakte waar water buitengewoon schaars is. Zowel mensen als demonen proberen te overleven in deze meedogenloze wereld, geregeerd door een koning die de enige waterbron beheert en daardoor absolute macht heeft. Er doen echter verhalen de ronde over een lang verloren meer dat zich naar verluidt ten zuiden van het land bevindt. De oude sheriff Rao, die de hebzucht van de koning beu is, gaat samen met de demon Beelzebub en de wijze Thief op zoek naar dit meer. De ontdekking van een nieuwe waterbron zou de militaire controle over de watervoorziening kunnen verlichten en hoop kunnen brengen aan allen die worstelen om te overleven.

Beelzebub, Rao en Thief gaan op zoek naar een lang verloren gewaand meer.


Het eerste wat natuurlijk opvalt, zijn de karakterontwerpen die typerend zijn voor het werk van Akira Toriyama. Het trio (Rao, Beelzebub en Thief) zijn erg diverse persoonlijkheden die aanvankelijk niet goed samenwerken. Rao is een stoïcijnse man met een traumatisch verleden. Beelzebub is een opvliegend kind dat graag videogames speelt en een ondeugende aard heeft, wat hem erg grappig maakt. Thief is eerder serieus en fungeert als een soort bewaker voor Beelzebub; zijn karakter sprak me het meest aan.

sandland-01.jpg

Het verhaal van de engelheld (7-13)​

In het tweede deel breidt Akira Toriyama het universum van het verhaal uit naar Forest Land en introduceert hij nieuwe personages, waaronder de engel Muniel, die zichzelf een held noemt, en Ann, een stoere motorrijdster. Beelzebub komt erachter dat in Forest Land koning Jam geëxecuteerd zal worden. Samen met zijn vrienden haast hij zich naar de hoofdstad om de koning te redden van executie, terwijl ze geconfronteerd worden met verraad en een dreigende invasie door Muniel. Uiteindelijk mondt dit uit in een strijd tussen engel en demon.

Een epische strijd tussen engel en demon.


Mijn indruk van het tweede deel is dat het meer conventionele elementen bevat, met duidelijke antagonisten. Hoewel dit deel minder complex is dan het eerste deel, vond ik het zeker net zo vermakelijk. Over het geheel genomen was het een boeiend vervolg met een spannende ontwikkeling van het plot en een interessante karakterdynamiek.

sandland-03.jpg

Sand Land: The Series​

Sand Land combineert een luchtige toon en komische elementen met een diepere verkenning van thema's zoals macht, bedrog en geheime samenzweringen. Hierdoor is de serie niet alleen plezierig voor jonge kijkers, maar heeft het ook een niveau dat volwassenen zal aanspreken, waardoor het een boeiende en veelzijdige serie is voor een breed publiek. Aan de andere kant bevat Sand Land ook vertrouwde elementen die typerend zijn voor een avonturen-anime. Ondanks deze herkenbare herhalingen denk ik dat ook kenners deze serie zullen waarderen.

De serie wordt ondersteund door hetzelfde productieteam als de animefilm met regisseur Toshihisa Yokoshima aan het roer en Hiroshi Koujina als regieadviseur. Hayashi Mori is de scenarioschrijver, Yoshikazu Iwanami neemt de rol van geluidsregisseur op zich en Yūgo Kanno verzorgt de muziek. De productiekwaliteit is van hoog niveau en een dynamische CGI-animatie brengt elk aspect van Sand Land: The Series tot leven. De muziek zet perfect de toon en verhoogt de spanning tijdens de actiescènes. De Japanse stemacteurs leveren uitstekend werk, waarbij ze elk personage met passie en bezieling tot leven brengen.

Conclusie

Sand Land: The Series begint met een boeiende verhaallijn vanaf de allereerste aflevering. Gecombineerd met een uitgebreide wereldopbouw, sterke hoofdpersonages en Toriyama's kenmerkende stijl, is deze serie absoluut een must-see. De aandacht voor detail bij het weergeven van mechanische ontwerpen, zoals de belangrijke tank in het verhaal, is dan ook een prachtig eerbetoon aan Toriyama. Deze serie was zo leuk om te zien dat ik ze in een paar dagen heb uitgekeken.

Pro

  • Geschikt voor jong en oud
  • Korte krachtige episodes
  • Uitstekende Japanse stemmencast

Con

  • Verhaallijn is voorspelbaar
9

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

20 maart 2024

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur

Speelduur

300 minuten

Regie

Hiroshi Kôjina, Toshihisa Yokoshima

Cast

Mutsumi Tamura, Kazuhiro Yamaji, Cho ...

Uitgever

Disney+
 
Klopt het dat het verhaal van de film eigenlijk vervat zit in de serie?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan