Winkels, pushy datamining praktijken & Identiteitskaarten

Multiboxer

Well-known member
/rant

Ik was gisteren in een elektrodepot in Oostende om daar een extra refurbished Samsung S10 te kopen. (goedkoop, werkt goed, ziet er als nieuw uit 8/10)
Net zoals bij mijn vorige aankoop stond daar dezelfde kerel aan de kassa.
Die kerel deed de vorige keer bijzonder pushy om toch maar mijn identiteitskaart in te kunnen scannen.
Aangezien er een lange rij achter mij stond mocht ik toen toch al snel beschikken zonder ID, iris scan & bloedstaal achter te laten.

Deze keer was het anders... het was rustig in de winkel maar deze keer wist ik wat eraan zat te komen...

Ik hobbel met mijn doosje met 2de hands smartphone naar de kassa waar mijn aartsnemesis staat. (kerel ziet eruit zoals de "Akshually" meme)
Deze keer met het voornemen om het slimmer te spelen kijk ik snel naar de naamtag op zijn Elektrodepot marcelleke.
BYRON staat er op. "Ok dan heet ik vandaag BYRON hé" zeg ik tegen mijzelf.

Ik leg het doosje op de comptoir en Byron gaat gretig aan de slag en begint het doosje in te scannen.
Hij kijkt al glimlachend en vol goede hoop naar mij en zegt dan "Heeft u uw identiteitskaart mee voor de garantie?"

Ik zeg: Nee danku, het papieren kasticket is voldoende voor mij.

Byron nog altijd vol vreugde en goede hoop kijkt me aan en zegt "Ah maar we hebben uw naam nodig voor de garantie."

Ik: Ah de naam is Byron.

Byron begint zonder verpinken zijn eigen naam te registreren in het systeem en denkt dat hij met een naamgenoot te maken heeft.
Byron: OK en dan heb ik nog enkel uw Achternaam, adres en telefoonnummer nodig.

Ik: De achternaam is ook Byron. Byron Byron.

Byron kijkt me argwanend aan typt nogmaal "Byron" in het "Naam" veldje op zijn computer.
Ondertussen leg ik 4 briefjes van €50 naast het doosje met de smartphone.

"En uw adres?" zegt de zichtbaar geirriteerde Byron.

Ik: Dat kan ik u niet geven. Ik blijf liever anoniem.

Byron is ondertussen bezig met zijn stiftje mijn €50 biljetten aan het testen. Alles gelukkig ok.
Daarna vult hij dan onder postcode "8400" en Stad "Oostende" in. (Ik kan proberen anoniem te zijn maar dat marginaal Oostends acccent steek je uiteraard niet zo maar weg.)

Byron staart mij aan voor 5 seconden alsof we een mexican standoff aan het doen zijn terwijl ik geduldig zijn volgende actie afwacht en me mijn kasticket + €0,05 teruggeeft.
Byron is duidelijk niet tevreden dat hij geen persoonlijk info loskrijgt en typt dan (een tikkeltje agressiever) het volgende op zijn computer : "KLANT WIL GEEN NAAM OPGEVEN VALSE NAAM".

Hierna gaat hij nogmaals voor een 2de ronde met zijn stiftje over al de biljetten maar helaas... ze zijn allemaal echt.

De totaal verslagen Byron gaat uiteindelijk toch over tot het uitprinten van mijn kasticket en geeft deze zonder mij zelfs nog maar een blik te gunnen aan mij.

Ik stap uit de winkel en bekijk het kasticket en begin te lachen...

In de Mediamarkt waren ze in het begin ook bijzonder pushy met dit soort datamining.

Wat zijn jullie ervaringen?


 
het ging toch goed?:sneaky:
ik had gewoon duidelijk gemaakt dat ik mijn naam niet zou delen... ik herken dit van bij de ElektroLoeters uit de buurt
 
In de MultiPharma apotheek vragen ze ook steeds of ik in het systeem sta.
Als ik nee zeg vragen ze of ze mij erin moeten zetten.
Dat kost mij dan wel enkele euro's voor de verwerking, maar ik krijg dan wel korting hé...
Dus ik zou moeten betalen om mijn gegevens in hun systeem te laten zetten...
 
Had dat allemaal niet veel vlotter gegaan als je gewoon meteen had gezegd dat je geen naam wil geven omdat je je privacy belangrijk vindt? Allezja, dat lijkt me allemaal nogal vermoeiend gedoe. Die mens heeft uiteindelijk ook maar een rotjob waar hij wordt geconfronteerd met de capriolen van klanten, die gaat volgens mij niet slecht slapen als iemand gewoon direct zegt dat niet te willen doen.
 
In de MultiPharma apotheek vragen ze ook steeds of ik in het systeem sta.
Als ik nee zeg vragen ze of ze mij erin moeten zetten.
Dat kost mij dan wel enkele euro's voor de verwerking, maar ik krijg dan wel korting hé...
Dus ik zou moeten betalen om mijn gegevens in hun systeem te laten zetten...
Een apotheek mag wel gegevens opvragen van jou, jij bent echter niet verplicht om ze te delen. BIj mijn weten mogen ze daar wel geen geld voor vragen (mss vragen ze geld voor een klantenkaartsysteem, da's nog iets andersn).

Het delen van die gegevens is nuttig ivm allergieën of andere gekende problemen (en ook voor overdosissen etc) https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/jouw-gezondheidsdossiers
 
Ik ben zaterdag een flesje brillenpoets gaan kopen bij de opticien om de hoek. Die wou ook mijn ID om 10 EUR te kunnen afrekenen. Ik heb vriendelijk geweigerd waarop de opticien mij manueel in het systeem heeft gezet met mijn echte naam.

Het gaat wel behoorlijk ver tegenwoordig. Overal wil men een klantenfiche van je kunnen aanmaken, ook als je daar maar 1 keer iets kleins koopt. Mijn identiteitskaart inlezen, dat gaat mij veel te ver in een ordinaire winkel. Er staat veel meer informatie op die chip die ze nodig hebben, waaronder een aantal gegevens (rijksregisternummer) die gewone stervelingen wettelijk gewoon niet mogen verwerken.
 
Persoonlijk heb ik daar geen enkel probleem mee omdat ik er in de praktijk ook geen nadeel van ondervind. Ik krijg niet meer reclame door die dingen dan anders. Natuurlijk gebruik ik wel een reclame-emailadres voor alles van nieuwsbrieven die me nauwelijks interesseren.
Dat denk je maar het is helaas niet zo.
Aan de hand van al die data kunnen ze de meest optimale maximumprijs uitdokteren.
Zo kunnen ze hun concurrenten undercutten met de kleinst mogelijke korting zodat ze zo zowel verkoopt quantiteit als winstmarge zo hoog mogelijk houden.
Dat is ook de reden dat de laagsteprijsgarantie van bvb tegenwoordig niet zo veel meer waard is wel ze undercutten met echt heel kleine hoeveelheden.

Als je die ongebreidelde datamining kan combineren met van die digitale LCD prijstags in de winkels dan kunnen ze zelfs meerdere keren per dag de prijzen van alle producten aanpassen in 1 minuut tijd.
Op die manier betaal jij altijd de meest hoog prijs. Je zet jezelf eigenlijk in de zak als je er aan meewerkt.
 
Had dat allemaal niet veel vlotter gegaan als je gewoon meteen had gezegd dat je geen naam wil geven omdat je je privacy belangrijk vindt? Allezja, dat lijkt me allemaal nogal vermoeiend gedoe. Die mens heeft uiteindelijk ook maar een rotjob waar hij wordt geconfronteerd met de capriolen van klanten, die gaat volgens mij niet slecht slapen als iemand gewoon direct zegt dat niet te willen doen.

Als jij blijft aandringen na verteld geweest te zijn dat je mijn gegevens niet krijgt dan dien je maar met de gevolgen te leven.
Dit is geen capriool van mijn kant. Dat is gewoonweg een opdringerige pushy winkelmedewerker.
Geen medelijden daarmee zoals je ook niet hoeft in te zitten met telemarketeers & leurders allerhande.

"Heeft u uw identiteitskaart mee voor de garantie?"

Ik zeg: Nee danku, het papieren kasticket is voldoende voor mij.
 
Dat denk je maar het is helaas niet zo.
Aan de hand van al die data kunnen ze de meest optimale maximumprijs uitdokteren.
Zo kunnen ze hun concurrenten undercutten met de kleinst mogelijke korting zodat ze zo zowel verkoopt quantiteit als winstmarge zo hoog mogelijk houden.
Dat is ook de reden dat de laagsteprijsgarantie van bvb tegenwoordig niet zo veel meer waard is wel ze undercutten met echt heel kleine hoeveelheden.

Als je die ongebreidelde datamining kan combineren met van die digitale LCD prijstags in de winkels dan kunnen ze zelfs meerdere keren per dag de prijzen van alle producten aanpassen in 1 minuut tijd.
Op die manier betaal jij altijd de meest hoog prijs. Je zet jezelf eigenlijk in de zak als je er aan meewerkt.
Ik ben datascientist, dus de ongebreidelde mogelijkheden van combinatie van data besef ik maar al te goed. Een identiteitskaart zullen ze dus nooit krijgen van mijn, tenzij ik er zelf voordeel mee doe.

Maar jouw geval, waarbij je NA de bepaling van de prijs (electrodepot werkt met vaste prijzen) een adres moet opgeven die telkens apart opgeslagen wordt, daar doe ik gerust aan mee, omdat dit voor garantiedoeleinden is en je daar jezelf zelfs nog kan beschermen door je naam of adres telkens iets anders te laten opslaan. Een betere prijszetting kunnen ze daar niet mee doen, hoogstens checken van waar hun klanten ongeveer komen (maar dat zal me geen geld kosten).
 
Een apotheek mag wel gegevens opvragen van jou, jij bent echter niet verplicht om ze te delen. BIj mijn weten mogen ze daar wel geen geld voor vragen (mss vragen ze geld voor een klantenkaartsysteem, da's nog iets andersn).

Het delen van die gegevens is nuttig ivm allergieën of andere gekende problemen (en ook voor overdosissen etc) https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/jouw-gezondheidsdossiers
Het is inderdaad voor hun klantenkaartsysteem. Ze lezen ook u Id kaart in voor u voorschriften en daar is helemaal geen probleem mee.
Maar het is de enige dat ik al ben tegengekomen die geld vragen om u gegevens in hun klantenbestand te laten zetten.
 
Het is inderdaad voor hun klantenkaartsysteem. Ze lezen ook u Id kaart in voor u voorschriften en daar is helemaal geen probleem mee.
Maar het is de enige dat ik al ben tegengekomen die geld vragen om u gegevens in hun klantenbestand te laten zetten.
Dat geld vragen voor een klantenkaart is een Frans ding. Onlangs ook in Courir en Tape à L'oeuil tegengekomen.
 
Ik weiger mijn ID te geven en dat is meestal geen probleem.
Mijn vriendin snapt er niets van en vindt mij een overdrijver.
 
Verleden week naar Telenet gebeld voor vervanging modem.Hiervoor hadden ze mijn identiteitskaart nummer en rijksregister nummer nodig.Waarom moest ik deze eigenlijk geven?Ze wilden dat niet zeggen.
 
Mij kan het eigenlijk allemaal geen bal schelen. Heck, ik zou eigenlijk nog zoveel liever hebben dat die ene kaart volstaat voor alles en kan dienen als mijn universele klantenkaart, rijbewijs, identiteitskaart, bankkaart etc. Met voldoende beveiliging, uiteraard.
 
Terug
Bovenaan