Sim Racing topic | discussie & setups

Uw ffb 20% minder zetten? Moest er ook ferm aan wennen in het begin
Ik stond blijkbaar op 22Nm, heb hem nu op 19Nm gezet en mijn slewrate wat lager zodat de kloppen op de 3D curbs van Sebring niet zo hard aankomen. Had eerst nog wat minder FFB genomen, maar daar kon ik niet aan wennen.
Met deze settings was het wel te doen voor een stint van een uur, maar veel langer moest het niet zijn. Laatste stint zit er op. Nu eens 1-2 weken niet rijden en hopelijk komt het niet meer terug.
 
Ik stond blijkbaar op 22Nm, heb hem nu op 19Nm gezet en mijn slewrate wat lager zodat de kloppen op de 3D curbs van Sebring niet zo hard aankomen. Had eerst nog wat minder FFB genomen, maar daar kon ik niet aan wennen.
Met deze settings was het wel te doen voor een stint van een uur, maar veel langer moest het niet zijn. Laatste stint zit er op. Nu eens 1-2 weken niet rijden en hopelijk komt het niet meer terug.
Is er eigenlijk een verschil door in fanalab de ffb op 100 te zetten en in-game op 60 of in fanalab ffb 85 en in-game 70?

M'n dd+ staat nu op 12,5 ipv 15..
Er is eigenlijk nog zeer weinig info voor die dd+ qua settings enz
 
Ik stond blijkbaar op 22Nm, heb hem nu op 19Nm gezet en mijn slewrate wat lager zodat de kloppen op de 3D curbs van Sebring niet zo hard aankomen. Had eerst nog wat minder FFB genomen, maar daar kon ik niet aan wennen.
Met deze settings was het wel te doen voor een stint van een uur, maar veel langer moest het niet zijn. Laatste stint zit er op. Nu eens 1-2 weken niet rijden en hopelijk komt het niet meer terug.
Het kan ook meer zijn dan de brute kracht van de wheel base alleen. De houding van uw polsen als je het stuur vast houdt bijvoorbeeld. Heb je een ander stuur? Monteer dat eens en kijk eens of je dan met 22nm last krijgt?

Spoedig herstel!
 
Is er eigenlijk een verschil door in fanalab de ffb op 100 te zetten en in-game op 60 of in fanalab ffb 85 en in-game 70?

M'n dd+ staat nu op 12,5 ipv 15..
Er is eigenlijk nog zeer weinig info voor die dd+ qua settings enz
Voor 90% van de tijd zal dat hetzelfde zijn.
Als je 12.5Nm op de base kiest, ga je nooit meer dan 12.5Nm door de base krijgen.
Als je de base op 15Nm zet en ingame de FFB iets lager, zal het rijden wel ongeveer hetzelfde voelen als hierboven, maar veel games nemen als clipping point niet 100% maar iets daar onder. Dat wil zeggen dat als je met 60% FFB ingame en 15Nm op de base rijdt, je in uitzonderlijke gevallen bijvoorbeeld bij een botsing of over een sausage curb knallen je toch spikes krijgt die richting de 15Nm gaan.

Ik weet dat bij ACC het clipping point op 40% ligt. Dat wil eigenlijk zeggen dat je ingame niet boven de 40% mag gaan om de volledige dynamic range te hebben. Dus dan kies je 40% ingame en ze de FFB op max op de base. Of iets minder als dat te zwaar is.
Maar boven de 40% gaan, is clipping en eigenlijk enkel nodig voor bases met weinig torque.
Het kan ook meer zijn dan de brute kracht van de wheel base alleen. De houding van uw polsen als je het stuur vast houdt bijvoorbeeld. Heb je een ander stuur? Monteer dat eens en kijk eens of je dan met 22nm last krijgt?

Spoedig herstel!
Ik heb al meer dan 2 jaar dezelfde houding in mijn rig en hetzelfde stuur en base, dus denk niet dat het dat kan zijn. Toevallig nog een filmpje gezien van Daniel Morad overlaatst over hoe uw stuur/stoel moet staan met focus op uw polsen en dat staat wel goed.
Enige wat ik volgens mij veranderd heb is dat ik ingame 10% FFB er bij gedaan heb een paar maand geleden, maar ik denk dat dat eerder was omdat ik met setups met minder caster reed. Ik moet wel zeggen dat ik sinds een paar weken veel met de Ferrari heb gereden op iRacing en om de een of andere reden voelt die FFB veel zwaarder als op andere auto's. Ik zette die dan wel wat lichter, maar misschien niet genoeg.
Had ook niet echt klachten dat het te lastig was ofzo tijdens een race, want als het niet comfortabel genoeg rijdt zet ik het ook lager. Wel heb ik de laatste veel tracks gereden met aggressieve curbs en om snel te zijn moet je er over. Dan zijn iedere keer serieuze klappen met die ruwe 60hz FFB van iRacing.
Ondertussen kan je 360hz pakken als je een Simucube base hebt, maar ik ben een gewoon beestje en ben snel terug naar 60hz gegaan omdat ik dat gewend was. De curb strikes voelen wel een pak smoother op 360hz, dus misschien moet ik toch maar eens overstappen.
 
Ik heb gisteren een hele tijd met de (included) cadilac gereden in iRacing en dat was qua FFB ook wel andere koek dan de MX-5 en de GR86. Heb de FFB ook wat lager moeten zetten, kreeg op 22Nm en de MX-5 settings geen bocht gepakt met die cadillac :D.

Bij Laguna seca op het stuk naar boven heb je het bochtje naar links end aar zit een dipje in. Je voelt het gewicht van de auto daar heel goed verschuiven. Had dat eigenlijk nog nooit gevoeld in iRacing. Die MX-5 is geen representatieve auto voor de FFB.
 
Ik heb gisteren een hele tijd met de (included) cadilac gereden in iRacing en dat was qua FFB ook wel andere koek dan de MX-5 en de GR86. Heb de FFB ook wat lager moeten zetten, kreeg op 22Nm en de MX-5 settings geen bocht gepakt met die cadillac :D.

Bij Laguna seca op het stuk naar boven heb je het bochtje naar links end aar zit een dipje in. Je voelt het gewicht van de auto daar heel goed verschuiven. Had dat eigenlijk nog nooit gevoeld in iRacing. Die MX-5 is geen representatieve auto voor de FFB.
Ja, de MX5 is heel licht kwa FFB. Dat is ook een gewoon een straatwagen en niet echt een racebak. Ik zet voor de MX5 mijn FFB een stuk hoger zodat het maar iets lichter is dan een GT3 want anders voel ik niet genoeg.
Met die Cadilac heb ik nog niet gereden, maar die zal ook wel een bak meer grip hebben?
 
Ja, de MX5 is heel licht kwa FFB. Dat is ook een gewoon een straatwagen en niet echt een racebak. Ik zet voor de MX5 mijn FFB een stuk hoger zodat het maar iets lichter is dan een GT3 want anders voel ik niet genoeg.
Met die Cadilac heb ik nog niet gereden, maar die zal ook wel een bak meer grip hebben?

De cadilac is een redelijke racebak. Meer power, meer grip, betere remmen. Is nog niet GT3 qua snelheid maar komt toch al wat in de buurt.
Rijdt een stuk fijner als er wat snelheid inzit. Is wel niet rain ready jammer genoeg, maar mijn PC vind dat wat leuker qua FPS :).
 
Ik ben dit seizoen met de lmp3 begonnen. Toffe bak, maar heeft de neiging om nogal snel dwars te gaan als de remmen blokkeren.
 
De cadilac is een redelijke racebak. Meer power, meer grip, betere remmen. Is nog niet GT3 qua snelheid maar komt toch al wat in de buurt.
Rijdt een stuk fijner als er wat snelheid inzit. Is wel niet rain ready jammer genoeg, maar mijn PC vind dat wat leuker qua FPS :).
Ik vind die verschrikkelijk rijden, net om die reden. Als het een traag circuit is, dan is die zo lastig om te besturen.
 
Ik vind die verschrikkelijk rijden, net om die reden. Als het een traag circuit is, dan is die zo lastig om te besturen.
Op een klein circuit wss wel, maar anderen zijn goed te doen. Denk dat Daytona er wel heel fijn mee zou zijn.
Ben nu maar wat aan het spelen met iRacing. Wat andere auto's testen voor ik een 2-jarig abbo aanga. Maar denk dat er genoeg auto's zijn die me wel liggen om er mee verder te gaan.
 
@MorGo7h : ben al aan het YouTuben geslagen maar bedoel je dat de gain maar op max 40% mag staan?

Huidige settings:
Gain: 70
Min Force: 0
Dynamic Damping: 100
Road Effects: 0

Kga men ffb op de base dan gewoon op max zetten 👍 bedankt al voor de info!

Waar halen jullie eigenlijk het meeste info vandaan? Vind zo precies niet echt antwoorden op mijn vragen behalve hier :)
 
@MorGo7h : ben al aan het YouTuben geslagen maar bedoel je dat de gain maar op max 40% mag staan?

Huidige settings:
Gain: 70
Min Force: 0
Dynamic Damping: 100
Road Effects: 0

Kga men ffb op de base dan gewoon op max zetten 👍 bedankt al voor de info!

Waar halen jullie eigenlijk het meeste info vandaan? Vind zo precies niet echt antwoorden op mijn vragen behalve hier :)

Mogen is een groot woord.
Het ligt ook aam de base. De base van Morgo7h draait rond de 25-30Nm. Daar 40% van is nog steeds 10-12Nm, met spikes naar 20-25Nm. Dat werkt perfect op de bases met veel torque en geeft je nog veel kleine details.

Op zwakke bases ( CSL DD, Moza R5) die standaard 5Nm hebben, zou dat slechts 2Nm geven, met spikes maar 5Nm (want meer gaat niet). Dat geeft weinig range en je zal van de weg niets voelen. Dus wil je hoger zodat je wat van de weg en normale load van de wagen ervaart. Enkel dan krijg je bij botsingen en hoge curbs clipping.

Been there myself, als ik bvb in AMS2 iemand raakte sloeg de base over en kreeg je nooit nog controle over de wagen. ik heb redelijk snel geupgrade van een CSL DD (8Nm) naar een DD2 (25Nm) en geen spijt van gehad.
 
Straf dat jullie die waardes zo onder controle kunnen houden. Op 85% van m'n 15nm begin ik toch al wat te zweten :)

Nog 14 jaar wachten en m'n kinderen zitten op kot
 
@MorGo7h : ben al aan het YouTuben geslagen maar bedoel je dat de gain maar op max 40% mag staan?

Huidige settings:
Gain: 70
Min Force: 0
Dynamic Damping: 100
Road Effects: 0

Kga men ffb op de base dan gewoon op max zetten 👍 bedankt al voor de info!

Waar halen jullie eigenlijk het meeste info vandaan? Vind zo precies niet echt antwoorden op mijn vragen behalve hier :)
Ik zou dan de base op max zetten en dan ingame verlagen totdat het voelt zoals er voor. Je gaat wellicht rond de 55-60% eindigen denk ik. Mogelijks nog een beetje clipping, maar das niet erg. Als je het op 40% gaat zetten, ga je misschien te weinig voelen.
Mijn info van ACC heb ik van Aris Drives. Daar keek ik vroeger veel naar toen ik nog ACC speelde. Dat was CTO van ACC en die gast kon natuurlijk heel het physics model uitleggen wat interessante info gaf.
Wat betreft iRacing leer ik vooral van de Grid n Go datapacks en Suellio Almeida zijn filmpjes op youtube waarbij hij andere coached. En uiteraard racen in team verband zodat je van elkaar iets opsteekt.
Mogen is een groot woord.
Het ligt ook aam de base. De base van Morgo7h draait rond de 25-30Nm. Daar 40% van is nog steeds 10-12Nm, met spikes naar 20-25Nm. Dat werkt perfect op de bases met veel torque en geeft je nog veel kleine details.

Op zwakke bases ( CSL DD, Moza R5) die standaard 5Nm hebben, zou dat slechts 2Nm geven, met spikes maar 5Nm (want meer gaat niet). Dat geeft weinig range en je zal van de weg niets voelen. Dus wil je hoger zodat je wat van de weg en normale load van de wagen ervaart. Enkel dan krijg je bij botsingen en hoge curbs clipping.

Been there myself, als ik bvb in AMS2 iemand raakte sloeg de base over en kreeg je nooit nog controle over de wagen. ik heb redelijk snel geupgrade van een CSL DD (8Nm) naar een DD2 (25Nm) en geen spijt van gehad.
Clipping point op 40% ingame wil zeggen dat je al 100% FFB mag verwachten op dat punt. Dus als je onder de 40% blijft, behoud je de maximale dynamic range. Maar met sommige bases (de lichtere) wil je net clipping hebben omdat je anders misschien maar 1-2Nm in een bocht voelt. Als je dat wat effect verliest van een compressie of curb strike is dat minder erg dan met een spaghetti stuur rond rijden in iedere bocht.
 
Clipping point op 40% ingame wil zeggen dat je al 100% FFB mag verwachten op dat punt. Dus als je onder de 40% blijft, behoud je de maximale dynamic range. Maar met sommige bases (de lichtere) wil je net clipping hebben omdat je anders misschien maar 1-2Nm in een bocht voelt. Als je dat wat effect verliest van een compressie of curb strike is dat minder erg dan met een spaghetti stuur rond rijden in iedere bocht.

Dat staat er ongeveer hoor :). Met de DD2 ervaar ik geen clipping, mss in een fatale crash maar dan maakt het ook nietmeer uit natuurlijk.
 
Straf dat jullie die waardes zo onder controle kunnen houden. Op 85% van m'n 15nm begin ik toch al wat te zweten :)

Nog 14 jaar wachten en m'n kinderen zitten op kot
Op hogere nm rijden is niet perse beter en of realistischer.
Een pro GT3 rijder heeft zijn base ingesteld op realistisch en zit rond de 12/15nm (uit men hoofd) en dat hangt dan nog van base tot base af.

Btw, jullie hier ervaring met bass shakers op de pedalen? Ik heb de Clubsport V3 met rumble maar daar voel je "niets" van eerlijk gezegd.
 
Op hogere nm rijden is niet perse beter en of realistischer.
Een pro GT3 rijder heeft zijn base ingesteld op realistisch en zit rond de 12/15nm (uit men hoofd) en dat hangt dan nog van base tot base af.

Btw, jullie hier ervaring met bass shakers op de pedalen? Ik heb de Clubsport V3 met rumble maar daar voel je "niets" van eerlijk gezegd.
Dat is inderdaad 12-15Nm voor gewoon rijden, maar compressie, curb strikes, ... gaan er boven.

Die shakers op de V3 pedalen zijn niks waard. Ik heb toevallig vandaag mail gehad dat mijn Simagic Haptic Reactor verzonden is.
Ik denk dat ik dan woensdagavond een adapterke kan tekenen en printen om hem op mijn Heusinkveld pedalen te zetten. Gezien dit een gewicht is dat magnetisch heen en weer geschud wordt zoals een speaker en geen motortje, is de feedback veel directer en steviger. Ik ben benieuwd
 
Dat is inderdaad 12-15Nm voor gewoon rijden, maar compressie, curb strikes, ... gaan er boven.

Die shakers op de V3 pedalen zijn niks waard. Ik heb toevallig vandaag mail gehad dat mijn Simagic Haptic Reactor verzonden is.
Ik denk dat ik dan woensdagavond een adapterke kan tekenen en printen om hem op mijn Heusinkveld pedalen te zetten. Gezien dit een gewicht is dat magnetisch heen en weer geschud wordt zoals een speaker en geen motortje, is de feedback veel directer en steviger. Ik ben benieuwd
Ik ben aan het denken om het zelf te maken met bass shaker. (is eigenlijk redelijk easy).
Dus eigenlijk zou bass shaker beter zijn dan zo een rumble?
 
Ik ben aan het denken om het zelf te maken met bass shaker. (is eigenlijk redelijk easy).
Dus eigenlijk zou bass shaker beter zijn dan zo een rumble?
Ja, je kunt ook shakers gebruiker, maar ze missen ook wel wat impact. Ideaal voor tractie controle, maar voor de ABS wat aan de lichte kant. Maar met een MQB-1 ga je wel een goed ABS effect bekomen, al is dat weer geen goedkope oplossing.
Let alleen op dat je een goeie amp hebt. Ik heb hier een shaker met zo'n Nobsound amp, maar onder de 30hz doet die amp niet veel meer en voor ABS zit je rond de 13hz idealiter. Met een goeie amp lukt dat wel.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
5K
Weergaven
219K
Deleted member 14
D
Terug
Bovenaan