Sim Racing topic | discussie & setups

Vandaag komt mijn simxpro alu rig binnen. Eerste pakje gisteren al gekregen. Vandaag de rest.
Voor 380€ kon ik die niet laten.
ec32964ad9bf920890555b46b1e46bf1.gif
 
Thomas Jackmeier, de CEO van Fanatec ligt buiten. Het was een eis van de banken die Endor geld geleend hebben.
Ik vermoed dat de zaken daar niet zo goed gaan. Hopelijk heeft ondertussen iedereen zijn black friday order gehad...
Ja zeker laatste jaar is het daar toch echt wel serieus misgegaan. En dan tel ik nog de bevoorradingsproblemen niet mee die er kort na Corona waren etc. Dat was ook al een probleem toen ik 2 jaar terug mijn CSL DD kocht, heb toen ook week of 6 moeten wachten, wat nu peanuts blijkt te zijn tegenover anderen. Had de situatie 2 jaar geleden zo erg geweest als die nu is, ik had ook geen Fanatec gekocht.
Door de Corona boom is de company boven zijn hoofd uitgegroeid en dat heeft heel wat pijnen met zich meegebracht waar hij als CEO geen antwoord op gevonden heeft. De passie voor (sim)racing is zeer groot, hij heeft uit die passie een bedrijf met fantastische producten en innovaties op de markt gezet maar de capaciteiten om een bedrijf vanaf een zekere omvang te runnen had hij niet. Het is niet meer de kleine firma met de familiale sfeer die hij ooit gestart is, ik denk dat dat zijn grootste probleem is. Ik weet ook niet of de dure sponsorcontracten met WRC en GTWC zoveel return opbrengen.

Dan natuurlijk andere bazen die hopelijk alles terug op de rails krijgen. Hij blijft wel betrokken bij het bedrijf in ontwikkeling en relations wat uit zijn passie zeker niet slecht is. Hij heeft natuurlijk nog heel wat aandelen van endor in handen dus op zich kan dat nog wel voor een rare situatie zorgen ook.
 
Update: heb men pedalen nog eens uit elkaar gehaald, denk toch niet dat het de bedoeling is dat je dit meermaals doet :)
1 boutje afgebroken maar gelukkig kunnen oplossen zonder al te veel miserie.

Heb er extra grease aangedaan in de hoop dat het opgelost is maar moet nog testen.

Vind die pedalen toch voorlopig het minst van heel men setup.
Als ik ooit upgrade naar PC zal er snel een heusinkveld-setje komen denk ik.
 
Volkomen terecht dat die pannenkoek bij Fanatec buiten ligt. Wat een prutser. Hopelijk stellen ze iemand bekwaam aan die orde op zaken kan stellen.

Ik heb gisteren het Nürnburgring Nordschleife DLC pack gekocht voor ACC en gespeeld. Het was...semi-OK. Mooi gemaakt maar zelfs met de snelste Porsche mis ik elk gevoel van snelheid in-game.

Ik heb IRL een auto waarmee ik geregeld op circuit en op de Nürnburgring ga rijden waarin ik in het echt wel een snelheidsgevoel heb, terwijl dat zeker geen Porsche is. Het is toch opmerkelijk dat die GT racing games het snelheidsgevoel niet kunnen capteren in snelle auto's.
 
Volkomen terecht dat die pannenkoek bij Fanatec buiten ligt. Wat een prutser. Hopelijk stellen ze iemand bekwaam aan die orde op zaken kan stellen.

Ik heb gisteren het Nürnburgring Nordschleife DLC pack gekocht voor ACC en gespeeld. Het was...semi-OK. Mooi gemaakt maar zelfs met de snelste Porsche mis ik elk gevoel van snelheid in-game.

Ik heb IRL een auto waarmee ik geregeld op circuit en op de Nürnburgring ga rijden waarin ik in het echt wel een snelheidsgevoel heb, terwijl dat zeker geen Porsche is. Het is toch opmerkelijk dat die GT racing games het snelheidsgevoel niet kunnen capteren in snelle auto's.
De enige game die mij ooit snelheidsgevoel gaf, was NFS shift, en dat kwam dan vooral door onrealistische effecten...
IRL geeft een circuit ook weinig snelheidsgevoel he, op Zolder haal je 190km/u, en dat voelt helemaal zo niet aan hoor.
 
Je moet eens met uw auto op de autosnelweg 120 per uur (laten we het legaal houden) met drie baanvakken rijden met uw zijspiegel 5 cm van de middenberm. Je gaat het idee hebben dat je veel sneller rijdt, in combinatie met een gezonde portie angst en adrenaline. Ga nu aan diezelfde 120 per uur naar de middelste rijstrook zodat je links en rechts nog een rijstrook hebt. Opeens voelt 120 per uur een stuk trager. En dat is door amper 1 baanvak aan beide kanten. Beeld u nu in dat je 100m grindbak langs beide kanten hebt.

Het zal ook wel van het type auto afhangen. Mijn dagelijkse auto gaat vlot over de 200 per uur terwijl mijn circuitauto gek genoeg iets heel klein licht is wat zo laag tegen de grond ligt waardoor 120 per uur al razendsnel aanvoelt. Hoe dan ook, ACC heeft voor mij absoluut geen snelheidsgevoel op de Nürnburgring. Misschien zijn er wel stratencircuits waar beter is.
 
Je moet eens met uw auto op de autosnelweg 120 per uur (laten we het legaal houden) met drie baanvakken rijden met uw zijspiegel 5 cm van de middenberm. Je gaat het idee hebben dat je veel sneller rijdt, in combinatie met een gezonde portie angst en adrenaline. Ga nu aan diezelfde 120 per uur naar de middelste rijstrook zodat je links en rechts nog een rijstrook hebt. Opeens voelt 120 per uur een stuk trager. En dat is door amper 1 baanvak aan beide kanten. Beeld u nu in dat je 100m grindbak langs beide kanten hebt.

Het zal ook wel van het type auto afhangen. Mijn dagelijkse auto gaat vlot over de 200 per uur terwijl mijn circuitauto gek genoeg iets heel klein licht is wat zo laag tegen de grond ligt waardoor 120 per uur al razendsnel aanvoelt. Hoe dan ook, ACC heeft voor mij absoluut geen snelheidsgevoel op de Nürnburgring. Misschien zijn er wel stratencircuits waar beter is.
ACC heeft geen stratencircuits dacht ik. Op iRacing heb je er een paar.
Maar dat gebrek aan snelheidsgevoel heb ik niet echt. Voor mij komt het snelheidsgevoel als je voelt dat je met de auto op de limiet zit. Ik kan me evengoed amuseren in een Skip Barber of GT3. Rij 20kmh trager waarbij je alle grip en het voelt niet snel. Rij 20kmh sneller zodat je aan de limiet zit en het voelt snel.

En vanaf je bij LMP2 en hoger komt, voelt dat toch wel snel imo.

Ik heb ook nog geen F1 franchise games gespeeld, dus misschien is het snelheidsgevoel daar zo hoog, dat uw referentiekader omzeep is.
Als ik F1 op iRacing rij, dan voelt dat belachelijk snel aan. Zo belachelijk snel, dat ik het nooit rij.
 
Ik heb nog nooit een snelheidsgevoel gehad in een auto puur door snel te gaan. Nog nooit op de baan, nog nooit op gewone wegen, nog nooit in de sim. Als ik op de baan gevoel van snelheid heb dan is het van de G-krachten die op mijn lichaam werken en mij de zetel in duwen. En aangezien ik geen motion sim heb zal ik dat dus ook nooit ervaren achter de pc.
 
F1 23 heeft enkele stratencircuits waar ik wel degelijk een snelheidsgevoel ervaar. Denk maar aan Baku, Singapore en vooral Jeddah. Niet voor niks dat het circuit van Saudi-Arabië mijn favoriet is van de F1 kalender. Ik ben in 2023 zelfs naar de Formula 1 gaan zien in Saudi-Arabië :)

Nog meer snelheidsgevoel ervaar ik in rally games (waar anders?) waar je tegen 180-200 km/u langs bomen, rotsen en ravijnen scheurt. Voor mij voelt rally in-game sneller dan F1 zelfs.

Ik heb IRL ook al enkele WRC races gezien zoals die van Finland, Wales (vroeger), Portugal, Griekenland,... Maar zelfs als je die WRC auto's ziet passeren lijkt dat sneller dan F1 (en al zeker sneller dan GT racing). Ook al weet je natuurlijk dat die F1 auto's meer dan 100 km/u sneller rijden.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook paar jaar F1 games gespeeld, nu net begonnen met ACC en vind dat toch een pak 'trager' dan F1. Niet makkelijker ter vervollediging!
 
Simxpro rig is toegekomen.

Man zeg dat heeft me toch ook weer 10 jaar van mijn leven gekost om samen te krijgen.
Het rig zelf was geen probleem, maar bijna 3u nodig gehad om mijn kuipstoel erop te krijgen.
Ik had beter seat brackets gekocht ipv rechtstreeks op het rig te monteren. Ging ook een pak miserie minder zijn.

Morgen nog enkel de pedalen monteren en we zijn vertrokken.
 
Heb zelf ook paar jaar F1 games gespeeld, nu net begonnen met ACC en vind dat toch een pak 'trager' dan F1. Niet makkelijker ter vervollediging!
GT3's zijn ook trager als F1 autos. En met de downforce van F1 ga je ook veel sneller door de bochten. dus lijkt me allemaal logisch.
Ik heb ACC 2x gespeeld. ik blijf bij iracing houden.
 
Voilà de nieuwe rig geïnstalleerd. Toch wel een immens verschil met die playseat challenge. Ben bijna zeker dat ik er een pak sneller mee ben. Ook veel meer detail voelbaar doordat er niks van flex meer is.
Sneller ga je niet perse zijn denk ik. Wel constanter. (wat in race uiteindelijk wel sneller is)
 
Sneller ga je niet perse zijn denk ik. Wel constanter. (wat in race uiteindelijk wel sneller is)
Mja ik was met de playseat challenge precies altijd bang om iets stuk te maken doordat het niet al te stabiel aanvoelde. Nu durf ik scherper insturen. + dat er niks van flex meer is op mijn pedalen waardoor ik later en harder kan remmen.
 
Mja ik was met de playseat challenge precies altijd bang om iets stuk te maken doordat het niet al te stabiel aanvoelde. Nu durf ik scherper insturen. + dat er niks van flex meer is op mijn pedalen waardoor ik later en harder kan remmen.
met scherper insturen ga je niet sneller zijn helaas :)
 
Nog even fanatec dd+ vraagje ivm instellingen: heb dus die settings van Maurice gebruikt maar vind mijn stuur toch net te licht bij het sturen.

Ffb in fanalab staat op 100%, en de gain op 60% in ACC. Verhoog ik die gain of pas ik andere dingen aan in fanalab? Zo ja welke? FUL lijkt me het meeste logische want die gaat van 50% naar OFF of NDP, gaat van 50% naar 15%..

SPR lijkt me weinig invloed te hebben of toch proberen? Staat nu ook op OFF.

Snap er allemaal wat weinig van ondanks al enkele uren YouTube en lezen...
 
Nog even fanatec dd+ vraagje ivm instellingen: heb dus die settings van Maurice gebruikt maar vind mijn stuur toch net te licht bij het sturen.

Ffb in fanalab staat op 100%, en de gain op 60% in ACC. Verhoog ik die gain of pas ik andere dingen aan in fanalab? Zo ja welke? FUL lijkt me het meeste logische want die gaat van 50% naar OFF of NDP, gaat van 50% naar 15%..

SPR lijkt me weinig invloed te hebben of toch proberen? Staat nu ook op OFF.

Snap er allemaal wat weinig van ondanks al enkele uren YouTube en lezen...
Je hebt toch geen stuur met plastic QR he? Want dan ben je gelimiteerd tot 8Nm (tenzij dat anders is met de QR2)

Post eens een screenshot van een Fanalab settings.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
5K
Weergaven
219K
Deleted member 14
D
Terug
Bovenaan