Samenwonen, bij hem of haar?

Kleine background: ik ben er 29, mijn vriendin26. We zijn bijna 3 maanden samen en onze relatie is fantastisch. We hebben elk onze eigen eigendom die we alleen afbetalen. Ik woon in een appartement regio Gent, zij woont in een oud herenhuis regio kust. In het begin zagen we elkaar alleen in de weekends gezien zij werkt als leerkracht en WFH daar geen optie is. De laatste tijd zien we elkaar meer en meer en onlangs heb ik een volledige week van bij haar gewerkt. Ik ben IT'er en kan in principe van overal werken. We proberen om afwisselend bij haar of bij mij af te spreken. (afhankelijk van onze weekend plannen )

Recent hebben we al eens gepraat over onze toekomst en hoe we zouden willen gaan samenwonen. De allerbelangrijkste knoop die hier moet doorgehakt worden: verhuis ik naar haar of zij naar mij? Ik geraak er eerlijk gezegd niet aan uit, vandaar dat ik hier eens wou luisteren naar jullie advies.

Waarom ik wel wil verhuizen: wonen aan de kust spreekt mij wel aan met de rust van de zee. Hoe zalig moet het wel niet zijn in de zomer om enkele uren op het strand te liggen. Zij woont in een groot herenhuis met 2 extra slaapkamers. Ideaal dus om eens vrienden te ontvangen die een weekendje kunnen blijven. Bij mij is dat geen optie gezien ik maar 1 slaapkamer heb en ook geen deftig terras. Ook hebben we bij haar geen last van luide buren.

Waarom ik niet zou willen verhuizen: werk. Bedrijf heeft al aangegeven na lockdown thuiswerk af te bouwen. Als ik definitief verhuis naar haar zou dat 45' rijden zijn naar mijn werk. Ik heb hier mijn sociale leven opgebouwd: vrienden, sportclubs (cafévoetbal, minivoetbal, hardlopen). Al deze zaken zou ik moeten opgeven door de afstand.

Momenteel ziet het er naar uit dat ik eerder naar haar zou verhuizen. Het thuiswerken zie ik niet meteen opgegeven worden waardoor ik van overal kan werken. Zij moet echt bij haar thuis zijn gezien ze werkzaam is als leerkracht. Indien we naar mij zouden verhuizen moet zij hierdoor een andere job zoeken. Ze heeft wel an aagegeven dat dit geen probleem omdat ze niet tevreden is in haar huidige job. Zij heeft ook nog eens 2 katten die mee in de deal zitten. Op mijn appartement zijn huisdieren niet toegelaten en eerlijk gezegd zie ik dat niet echt zitten met die katten hier die mijn zetel gaan massacreren. Als ik zie hoe die beesten soms tekeer gaan tegen haar meubels.

Enfin, hebben er hier al in een gelijkaardige situatie gezeten? Wat zouden jullie doen in mijn plaats? Alvast bedankt voor de feedback!
 
Moeilijk , aangezien het nog op een prille relatie is. (maar je moet ergens beginnen natuurlijk).

Voorlopig zou ik dan bij haar intrekken (aangezien je voorlopig van overal kan werken) en zien hoe de relatie verder gaat.
en het sociale in deze periode toch wat is stilgevallen en uw vrienden zeker graag eens een bezoekje zullen brengen naar de kust.

Op langere termijn, ik weet niet hoe haar sociaal leven is.
Maar als zij gemakkelijker afscheid kan nemen van haar job (niet zo gelukkig) en het sociale zou ik dan naar uw regio verhuizen.
Met een nieuwe woonst in de regio door 1 of meerdere panden te verhuren / verkopen. (nu is dit makkelijker geschreven dan gedaan ;) ).

Misschien ben je tegen dan helemaal verliefd op de kust of heb je er een grote schijthekel aan dat het vrij duidelijk is dat je toch liever wel of niet regio gent woont.
 
Lijkt mij vrij obvious, vooral wegens huis tov appartement, om bij haar te gaan wonen. Op uw leeftijd is het afspreken met vrienden (na corona) iets wat je niet meer dagelijks doet en dan is 40min in een weekend perfect te doen. Omgekeerd ook, in de zomer, zal dat leuk zijn om uw vrienden te laten afkomen en aan het strand te gaan liggen. Op lange termijn kan je nog altijd kijken om samen iets te kopen tussenin dan.
 
Dat lijkt mij eigenlijk een no brainer? Bij haar wonen. Groter, makkelijker voor haar met haar werk, haar huisdieren in haar huis, je wil graag aan de zee wonen,...
 
Ja, alleen wordt het dan wel vervelend voor mij als ik terug naar kantoor moet gaan. Van 3' pendeltijd plots naar 45'. Nu goed, volledig back 2 normal 5 dagen op kantoor zal ook wel nog niet voor direct zijn veronderstel ik.
 
U mssh ook eens de vraag stellen waar je het meest belang aan hecht, die extra ruimte en alle bijkomstigheden of die 45 min pendeltijd.
 
Als ITer kan het toch niet moeilijk zijn om eventueel van job te veranderen naar een werkgever waarbij je wel gewoon van thuis kan werken, zeker na corona?

Ik denk daarnaast ook dat een appartement in Gent verhuren sneller gaat en in verhouding meer opbrengt dan een herenhuis aan de kust.
Op het sociale leven na (iets gaan drinken in't stad op ne random weekavond) lijkt me dat dus idd een no-brainer.
 
goh, de eens woont graag in de stad, de andere heeft meer goesting om op den buiten te wonen. Imo kan je niet zo gemakkelijk van een no brainer spreken. Als je soms ziet hoe mac bc tekeer gaat kan je toch niet anders dan stellen dat er toch mensen graag in een stad wonen :unsure:
 
3 maand is nog pril om zware beslissingen te nemen lijkt mij. Op dit moment lijkt het mij een no-brainer omdat alle con's toch uitgeveegd worden door de huidige Covid situatie. Ik zou dus naar de kust verhuizen en kijken hoe dat gaat... je gaat ook snel zien of de pro's die je nu oplijst echt pro's blijken in realiteit.
Als de Covid situatie dan zou beginnen wijzigen en thuiswerk wordt afgebouwd etc dan kan je nog zien wat voor impact dat geeft. Misschien ben je wel volledig verkocht aan de kust en neem je die 45' pendelen voor lief, of zoek je gewoon werk dichter bij de kust?

Ik snap je bezorgdheid ook wel overigens. Pendeltijd is voor mij ook wel een prioritair iets... hoe minder tijd ik verlies met onderweg zijn hoe beter.
 
Zij heeft ook nog eens 2 katten die mee in de deal zitten. Op mijn appartement zijn huisdieren niet toegelaten en eerlijk gezegd zie ik dat niet echt zitten met die katten hier die mijn zetel gaan massacreren. Als ik zie hoe die beesten soms tekeer gaan tegen haar meubels.

Uw onnozele zetel is dus belangrijker dan haar huisdieren, die je ook nog eens "beesten" noemt?
Het gaat ook in de rest van je bericht eigenlijk vrijwel alleen maar over wat jij wil. Jouw vrienden. Jouw sportclubs. Jouw werk.

So many red flags. Jullie horen niet eens samen te zijn als je het mij vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Uw onnozele zetel is dus belangrijker dan haar huisdieren, die je ook nog eens "beesten" noemt?
Het gaat ook in de rest van je bericht eigenlijk vrijwel alleen maar over wat jij wil. Jouw vrienden. Jouw sportclubs. Jouw werk.

So many red flags. Jullie horen niet eens samen te zijn als je het mij vraagt.
Een kat is volgens mijn laatste info nog steeds een beest? Of is dat ook al niet meer politiek correct?
Het lijkt mij logisch als ik dit topic aanmaak dat het vooral over mijn argumenten gaat.
We hebben afgesproken om elk apart de oefening te maken waarom wel of niet.
So many red flags, komaan zeg.
 
Uw onnozele zetel is dus belangrijker dan haar huisdieren, die je ook nog eens "beesten" noemt?
Het gaat ook in de rest van je bericht eigenlijk vrijwel alleen maar over wat jij wil. Jouw vrienden. Jouw sportclubs. Jouw werk.

So many red flags. Jullie horen niet eens samen te zijn als je het mij vraagt.
Not sure if trolling or not
unsure.gif
 
3 maand is nog pril om zware beslissingen te nemen lijkt mij. Op dit moment lijkt het mij een no-brainer omdat alle con's toch uitgeveegd worden door de huidige Covid situatie. Ik zou dus naar de kust verhuizen en kijken hoe dat gaat... je gaat ook snel zien of de pro's die je nu oplijst echt pro's blijken in realiteit.
Als de Covid situatie dan zou beginnen wijzigen en thuiswerk wordt afgebouwd etc dan kan je nog zien wat voor impact dat geeft. Misschien ben je wel volledig verkocht aan de kust en neem je die 45' pendelen voor lief, of zoek je gewoon werk dichter bij de kust?

Ik snap je bezorgdheid ook wel overigens. Pendeltijd is voor mij ook wel een prioritair iets... hoe minder tijd ik verlies met onderweg zijn hoe beter.
2nd
 
Lijkt me ook wel dat het interessanter om het nu als "tijdelijk arrangement" te bekijken. Zeker met het corona-gebeuren zou ik nu bij haar intrekken met de insteek dat dit mogelijks tijdelijk is, dat dit nog geen definitieve beslissing is over jullie woonsituatie. En bekijk dit voor een paar maanden.
 
Bij haar intrekken, uw appartement verhuren.
Dat zou ik dus echt niet doen, toch zeker niet direct. Hoeveel mensen zijn er wel niet die op het moment dat ze gaan samenwonen moeten vaststellen dat dat gewoon helemaal niet werkt? Besides, we spreken over een relatie van 3 maanden, geen 3 jaar. Dat is meestal nog in de fase van de kalverliefde voor de kleine dingetjes in het oog beginnen springen...

Ik zou in het begin gewoon naar de kust verhuizen en het appartement in Gent initieel laten "leeg" staan. Als je in Gent zou blijven wonen heb je daar namelijk ook geen inkomsten van. Kijk eerst minstens een aantal maand aan hoe dat samenwonen meevalt en dan kan je ingrijpender beslissingen beginnen overwegen en de volgende stap in jullie leven samen verder uit plannen.
 
45min lijkt me nu ook niet onoverkomelijk om meteen al je sport en sociaal leven op te geven in Gent? Oke, het is iets meer planning maar lijkt me wel nog doenbaar. Ik zit een uur van Gent en ging ook nog wekelijks naar daar om te minivoetballen bijvoorbeeld.
 
Terug
Bovenaan