Aankoop 2e wagen

TheLoveBelow

Active member
Situatie: ik woon samen met mijn vriendin en heb een bedrijfswagen. Mijn vriendin zit binnenkort 9 maanden thuis. Ze bezoekt vaak haar familie die aan de kust woont. Ik ga gemiddeld 4 dagen naar kantoor waardoor ze de auto overdag niet kan gebruiken. Hierdoor zou ze graag samen een 2e auto aankopen.
Wij wonen een beetje op 'den buiten' en het Cambio aanbod is hier heel beperkt. De rit naar haar familie bedraagt +/- 60km is, dat is niet ideaal voor die kleinere Cambio stadsauto's.
We gaan binnenkort zonnepanelen installeren, vandaar dat een elektrische wagen mij de beste oplossing lijkt. Momenteel is onze keuze hierop gevallen: https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share

Ik twijfel omdat ik het vrij veel geld vind voor een wagen die niet zoveel gebruikt zal worden. Als ik thuiswerk kan ze perfect mijn wagen gebruiken en in het weekend. Zouden jullie toch eerder voor een goedkopere benzine gaan?

Bedankt alvast voor jullie advies!
 
Geen enkele oplossing mogelijk middels (elektrische fiets) + OV o.i.d.? Of jij die haar afzet 's morgens aan de trein etc.

Als ik het goed begrijp staat tweedehandsmarkt nog steeds vrij hoog, maar is deze wel aan het zakken naar normale niveau. Niet optimaal.
 
Denk eraan dat je volgende bedrijfswagen waarschijnlijk ook elektrisch zal zijn. Velen die ik ken willen nog een benzine of diesel auto achter de rug houden voor vakanties, caravan trekken, ...

Ook, hoe vaak is vaak? Is dat iedere dag? Meerdere keren per week? Meerdere keren per maand? Hoe minder je verwacht de wagen te gebruiken, des te sneller je bij een benzine gaat uitkomen.

Voor elektrische tweedehandswagens zou ik toch uitkijken of de batterij nog in een goede staat is. Het batterij management systeem van de eerste Nissan Leafs was verre van perfect en afhankelijk van de slijtage kan de autonomie wel eens tegen vallen.
 
Wij hebben in een vrij gelijkaardige situatie gezeten. Wij zijn uiteindelijk voor een degelijke auto van 15j oud met +250k km gegaan die heel weinig kost.
Als de auto nu grote kosten krijgt, gaat hij gewoon weg voor export en is de TCO redelijk laag gebleven.

Maar met een elektrische auto zou de TCO nog lager kunnen liggen. Alleen is die 2e auto ook onze backup wagen voor mocht er iets zijn met mijn EV bedrijfswagen. Of mochten we op reis willen naar Frankrijk ofzo in het drukste weekend van het jaar (dan ga ik niet riskeren om met een EV naar het zuiden te rijden :p ).
 
Geen enkele oplossing mogelijk middels (elektrische fiets) + OV o.i.d.? Of jij die haar afzet 's morgens aan de trein etc.

Als ik het goed begrijp staat tweedehandsmarkt nog steeds vrij hoog, maar is deze wel aan het zakken naar normale niveau. Niet optimaal.
Haar familie woont in een gehucht vlakbij de kust. Das echt niet doenbaar en is nog eens heel prijzig.
 
Denk eraan dat je volgende bedrijfswagen waarschijnlijk ook elektrisch zal zijn. Velen die ik ken willen nog een benzine of diesel auto achter de rug houden voor vakanties, caravan trekken, ...

Ook, hoe vaak is vaak? Is dat iedere dag? Meerdere keren per week? Meerdere keren per maand? Hoe minder je verwacht de wagen te gebruiken, des te sneller je bij een benzine gaat uitkomen.

Voor elektrische tweedehandswagens zou ik toch uitkijken of de batterij nog in een goede staat is. Het batterij management systeem van de eerste Nissan Leafs was verre van perfect en afhankelijk van de slijtage kan de autonomie wel eens tegen vallen.
Minstens 2 keer per week. Momenteel kan ze wel 1 keer ervan mijn bedrijfswagen gebruiken en werk ik dan thuis.
Wat bedoel je met: 'hoe minder je verwacht de wagen te gebruiken, des te sneller je bij een benzine gaat uitkomen.' Waarom zou een benzine beter zijn dan elektrische? Ik zou vooral voor de elektrische wagen willen gaan omdat deze schijnbaar langer meegaan en we gratis benzine hebben door onze zonnepanelen.
 

Deze al gezien? Persoonlijk vind ik het verrassend goedkoop, misschien is er meer aan de hand :thinking:

Als je thuis kan laden, zou elektrisch toch mijn voorkeur zijn.
 

Deze al gezien? Persoonlijk vind ik het verrassend goedkoop, misschien is er meer aan de hand :thinking:

Als je thuis kan laden, zou elektrisch toch mijn voorkeur zijn.
Met Nissan Leafs van de eerste generatie zou ik oppassen. Die hebben een slechte koeling van de batterij (enkel luchtkoeling), waardoor de capaciteit fameus kan zakken na enkele jaren, vooral bij veel snelladen.

Dat zou wel eens een reden kunnen zijn voor de lage prijs van deze.
 
Met Nissan Leafs van de eerste generatie zou ik oppassen. Die hebben een slechte koeling van de batterij (enkel luchtkoeling), waardoor de capaciteit fameus kan zakken na enkele jaren, vooral bij veel snelladen.

Dat zou wel eens een reden kunnen zijn voor de lage prijs van deze.
148.952 km op de teller is niet weinig. Bestaat er een soort batterij test waaruit je de staat hiervan kan afleiden?
 
Ik zou trouwens ook kijken naar Renault Zoë. Van de Nissan Leaf heb ik ook al veel slechts gehoord, ik wist niet dat het in latere generaties beter is.
De Zoë is jammer genoeg wat aan de kleine kant voor ons, dus dat was geen optie. Hou er trouwens rekening mee dat niet alle babystoeltjes in die hatchbacks passen (voor zover ik die 9 maand juist interpreteer ;) en je na die 9 maand nog steeds die 2e auto wilt houden).
 
Indien je de wagen particulier koopt dan zou ik in jullie geval voor benzine kiezen.
Met welke reden precies? Ik zie alleen maar voordelen voor elektrisch te gaan: vrijgesteld van verkeersbelasting & BIV, gratis elektriek met onze zonnepanelen. Onderhoud is veel goedkoper en elektrische wagens gaan langer mee.
 
Met welke reden precies? Ik zie alleen maar voordelen voor elektrisch te gaan: vrijgesteld van verkeersbelasting & BIV, gratis elektriek met onze zonnepanelen. Onderhoud is veel goedkoper en elektrische wagens gaan langer mee.
+ Laadpaal kopen?
Waarom zou een EV langer meegaan?

Die gratis elektriciteit heb je natuurlijk bijna nooit. Tenzij je de wagen enkel oplaad als de zonnepalen voldoende opwekken. Die zijn daarbij ook nog eens gelimiteerd in X aantal KWh, dat moet je dan ook perfect afstellen op je laadpaal.
 
Is een lichte vracht geen optie? Wij hebben het zo opgelost. Geen BIV, lage verkeersbelasting en als je er één op LPG koopt, valt het qua brandstofkosten ook nog mee. Wel oppassen met pickups, die kan je enkel nog inschrijven als lichte vracht wanneer je een BTW nummer hebt. Een andere optie zou een oldtimer kunnen zijn, maar daar ken ik de recente wetgeving niet van.

Een tweedehands elektrische auto zou ik niet riskeren, tenzij evt. een auto met batterijabonnement (maar geen idee hoeveel zo'n abonnement kost eigenlijk, dus hangt van de prijs af of het interessant is). Als de batterij versleten is, heb je zeer grote kosten. Ook moet je bij een elektrische auto een laadpaal voorzien en valt je capaciteitstarief een stuk hoger uit.
 
Met welke reden precies? Ik zie alleen maar voordelen voor elektrisch te gaan: vrijgesteld van verkeersbelasting & BIV, gratis elektriek met onze zonnepanelen. Onderhoud is veel goedkoper en elektrische wagens gaan langer mee.
Ze zijn duurder in aankoop, gratis laden zal in de praktijk moeilijk blijken.

De wagen zal voornamelijk gebruikt worden door je vriendin om naar familie te rijden, paar keer per week. Je hebt dus niet veel laadruimte of zitruimte nodig.

De Nissan Leaf die je hebt gevonden is wel erg scherp geprijsd tov andere zoekertjes voor dezelfde wagen. Dat lijkt wel alsof iemand er snel vanaf wil... Waarom? Zie ook opmerkingen over de batterij.

Voor hetzelfde geld koop je een recente kleine benzinewagen zoals bvb een Fiat 500. Die kost iets van een 50 euro aan jaarlijkse wegentaks, dus zo'n groot verschil met een elektrische wagen is dat ook niet.
 
Terug
Bovenaan