Album of the week Portishead - Roseland NYC Live (1998)

Pegasus

Well-known member
Gezien twijfelen en moeilijk beslissen zowat ons familiemotto is, zijn er heel veel albums de revue gepasseerd voor dit item
Uiteindelijk heb ik voor een album gekozen dat mij muzikale smaak toch een andere richting heeft gegeven (of toch minstens: een bijkomende richting)
En dat is met dit live album absoluut het geval.
550x550.jpg



We schrijven 1998, het jaar van mijn eerste keer Pukkelpop. Vroeg in de morgen staan Queens of The Stone Age, wat later mijn favoriete rockgroep zou worden (maar mss een te voor de hand liggende keuze voor 'album van de week'), als eerste op het podium. Verder oa ook die dag: de brandende gitaar van Dave Wyndorf (Monster Magnet), het (memorabele) afscheidsconcert van Evil Superstars, de blote tieten van de Dandy Warhols toetseniste. Mijn oudere maten zijn uitsluitend rock-georiënteerd, dus geen tijd voor de Dance Hall en andere Boiler Rooms

Top of the bill die dag: Portishead. Had ik wel al van gehoord, maar niet in verdiept. Het optreden intrigeerde me wel, maar het werd al laat, moesten nog ver terug, en kozen ervoor naar huis te gaan toen ze nog bezig waren met hun set. Maar het zaadje was geplant
Wat later dat jaar liep ik in de Fnac en besliste me toch eens te verdiepen in die band die ik maar half aan het werk zag. Ik zette dit album op bij een luisterpost (zo ging dat toen) en was meteen overdonderd door wat ik hoorde door mijn koptelefoon: die subtiele samples, breaks en scratches van het muzikale brein Geoff Barrow, het geweldige gitaarspel van Adrian Utley, maar vooral die fantastische stem van Beth Gibbons in alle schakeringen :love:
Ik vond het geweldig intrigerende muziek, vooral door de subtiliteit: geen noot te veel, less is more. Totaal anders dan de rock/pop muziek waar ik tot dan toe vooral in geïnteresseerd was, maar toch weer niet. Uiteraard had ik meteen spijt dat ik hun optreden zo maar had laten schieten, al lag dat niet echt aan mij. Gelukkig heb ik dat nog twee keer kunnen goed maken: één keer in Vorst (2008) en één keer in Werchter (2011), waar ze veel te vroeg op de dag geprogrammeerd stonden.

Beide voorlopers van dit live album, Dummy en Portishead zijn nog steeds klassiekers, maar deze heeft dus voor mij meer betekend.
De orkestrale omkadering werkt wat mij betreft perfect in combinatie met de atmosferische muziek en de briljante stem van Beth Gibbons
Het is ook de perfecte selectie van de beste nummers uit de twee voorgaande platen.
Beste nummers? Moeilijk te kiezen. Het langzaam onbolsterende 'Over', het onvermijdelijke 'Glory Box', met die lijzige stem van Gibbons en die magistrale break, die nog wat extra effect heeft met de strijkers erbij, het in chaos eindigende 'Sour Times', het wondermooie Roads, what's not to love?
In de slipstream hiervan '(her)ontdekte' ik dan ook het werk van triphop soortgenoten Massive Attack (hun meesterwerk Mezzanine is van hetzelfde jaar) en Tricky

Edit: ander albums op de shortlist: Parklife van Blur, Fashion Nugget van Cake, Paradisiac van Millionaire, QOTSA van QOTSA, Modern Vampires of the City van Vampire Weekend (als laatste afgevallen)
 
Aangezien ik een grote fan ben van Portishead, vind ik dit sowieso een mooie keuze. Moet wel zeggen dat ik deze live plaat het minst beluisterd heb van hun repertoire, ga ‘m deze avond zeker nog eens opzetten. Omdat ze sowieso al vrij dramatische, filmische muziek maken, vind ik het orkest hier een leuke maar niet echt essentiële toevoeging, het zet vooral die eigenschappen van de muziek wat meer in de verf. Beth Gibbons zingt er hier soms wel een beetje naast, blijkbaar was ze behoorlijk nerveus.

Voor wie dit kan pruimen: de band heeft maar drie albums, allemaal geweldig. Beluister die ook maar en maak er een mini classic artist of the week van.
 
Opnieuw zo'n band waar ik al veel goeds van heb gehoord, maar zelf nooit beluisterd heb. Glory Box komt me inderdaad wel bekend voor en Roads, dat nu opstaat, is zeer mooi. Vrij filmische muziek, intens en mooi. Doet me, toch zeker muzikaal, vaag denken aan Hooverphonic?
 
Opnieuw zo'n band waar ik al veel goeds van heb gehoord, maar zelf nooit beluisterd heb. Glory Box komt me inderdaad wel bekend voor en Roads, dat nu opstaat, is zeer mooi. Vrij filmische muziek, intens en mooi. Doet me, toch zeker muzikaal, vaag denken aan Hooverphonic?
Hooverphonic is de aldi versie van Portishead (met alle respect voor de aldi, ik weet niet hoe het anders te omschrijven en eigenlijk verdienen ze dit niet). Callier heeft goed afgekeken.

Grote fan van Portishead, Roseland NYC is zo'n liveplaat die voor velen één van de beste livetakes ooit is. Fantastische keuze.
 
Ik heb nooit echt aandacht besteed aan Portishead maar wat een fout.
Ik ben 2 tracks in het album en heb al 2 keer een stamp in mijn kl*ten gekregen. Wat een sfeer, wat een stem!
 
Hooverphonic is de aldi versie van Portishead (met alle respect voor de aldi, ik weet niet hoe het anders te omschrijven en eigenlijk verdienen ze dit niet). Callier heeft goed afgekeken.
Vooral toen ze nog gewoon Hoover heetten dan. Die debuutplaat, A New Stereophonic Sound Spectacular, staat wat mij betreft nog altijd als een huis. Daarna zijn ze idd meer de poppy kant op gegaan
 
Schitterend, ook voor mij met recht een classic album.

Als je van Beth Gibbons' stem houdt, check ook eens het album "Out of Season" dat ze samen met Rustin Man (aka Paul Webb van TalkTalk) heeft gemaakt. Veel ingetogener, maar bijwijlen bloedmooi.
 
Publiek dat z'n adem inhoudt om de 'eerie' sfeer niet te verbreken is wel magisch. Wanneer de drummer actief is wordt het wat dynamischer, Geoff zijn stoffige beats zijn wel zalig maar zo blijf je wel heel dicht bij de albumversie of het dj-set gevoel. Mijn favo's Numb & Wandering Star & Elysium zijn er helaas niet bij.

Goed voor in de auto.
 
Portishead is voor mij ook zo een band waar ik al veel van gehoord heb, maar dus nog nooit actief naar geluisterd heb, zoals Avondland.
Glory Box klinkt me dan ook wel bekend in de oren inderdaad. Verder vind ik het ook wel best nog aangename muziek om naar te luisteren, zeker niet slecht!
Ik snap Avondland ook wel met dat het hem vaag doet denken aan Hooverphonic, ik heb dat ook wel een beetje eigenlijk :unsure:

Ik ben nu gelijk ook eens naar hun debuut 'Dummy' aan het luisteren, en zal mogelijks de andere 2 platen ook wel eens proberen meepikken deze week.

Aan de kenners: hoe noem je dit genre eigenlijk? Wat zijn andere groepen binnen dit genre? (die niet Hooverphonic zijn :unsure: )
 
Portishead is voor mij ook zo een band waar ik al veel van gehoord heb, maar dus nog nooit actief naar geluisterd heb, zoals Avondland.
Glory Box klinkt me dan ook wel bekend in de oren inderdaad. Verder vind ik het ook wel best nog aangename muziek om naar te luisteren, zeker niet slecht!
Ik snap Avondland ook wel met dat het hem vaag doet denken aan Hooverphonic, ik heb dat ook wel een beetje eigenlijk :unsure:

Ik ben nu gelijk ook eens naar hun debuut 'Dummy' aan het luisteren, en zal mogelijks de andere 2 platen ook wel eens proberen meepikken deze week.

Aan de kenners: hoe noem je dit genre eigenlijk? Wat zijn andere groepen binnen dit genre? (die niet Hooverphonic zijn :unsure: )
Volgens wikipedia trip hop, al weet ik niet waar de invloed van hip hop in te vinden is. Maar da's ook weer zo'n genre dat zéér breed kan worden geïnterpreteerd, tot ongenoegen van de sommige fans.

Trip hop (sometimes used synonymously with "downtempo")[3] is a musical genre that originated in the early 1990s in the United Kingdom, especially Bristol.[4] It has been described as "a fusion of hip hop and electronica until neither genre is recognizable",[5] and may incorporate a range of styles, including funk, dub, soul, psychedelia, R&B, and house, as well as other forms of electronic music.[6] Trip hop can be highly experimental.[7]

Deriving from later idioms of acid house,[7] the term was first used by the British music media to describe the more experimental variant of breakbeat emerging from the Bristol sound scene in the early 1990s, which contained influences of soul, funk, and jazz.[8] It was pioneered by acts like Massive Attack, Tricky, and Portishead.[9] Trip hop achieved commercial success in the 1990s, and has been described as "Europe's alternative choice in the second half of the '90s".[7
 
Dit is een leuke! Om één of andere reden heb ik Portishead altijd naast me laten liggen. Zit nu aan mysterons en dat klinkt echt wel episch.

Triphop is altijd zo'n mengelmoss van een hoop genres geweest, in dit geval komen de hiphop elementen vooral van de scratches die je vaak hoort. Vaak zijn het ook de drums.

De eerste keer dat ik Roads hoorde staat voor altijd in mijn geheugen gegrift als één van de mooiere muzikale momenten van mijn leven. Tranen in mijn ogen toen.

Verwachtingen staan zeker niet gespannen nu...
 
Wat zijn andere groepen binnen dit genre? (die niet Hooverphonic zijn :unsure: )
In de stijl van Portishead, meer klassieke songstructuur met vocalen: Attica Blues, Laika, Smoke City, Lamb, Morcheeba

Er zijn er ook die volledig instrumentaal gaan of ratjetoe van instro/met rappers/soul zang
 
Dit is een leuke! Om één of andere reden heb ik Portishead altijd naast me laten liggen. Zit nu aan mysterons en dat klinkt echt wel episch.

Triphop is altijd zo'n mengelmoss van een hoop genres geweest, in dit geval komen de hiphop elementen vooral van de scratches die je vaak hoort. Vaak zijn het ook de drums.



Verwachtingen staan zeker niet gespannen nu...
De drie studioplaten zijn alledrie essentieel. Ik ben zelf ook minder fan van de strijkers van de liveplaat, klinkt ruwer in de studio.
 
Ik wist dat ik "Over" al eens in een andere vorm had gehoord

Heerlijke keuze die'k al veel te lang links heb laten liggen voor geen duidelijke reden. Word ongetwijfeld nog een deep dive van de gehele discography.
 
Oprecht in shock van sommige leden dat ze nooit een Portishead fase hebben gehad. Van de eerste twee kan ik het ergens nog snappen maar toen Third uitkwam stond mijn wereld op zijn kop door de instrumentals alleen al.
 
Oprecht in shock van sommige leden dat ze nooit een Portishead fase hebben gehad. Van de eerste twee kan ik het ergens nog snappen maar toen Third uitkwam stond mijn wereld op zijn kop door de instrumentals alleen al.

Alicht hebben ze wel opgestaan hoor, kan me er alleen niets van herinneren.

Ik weet wel dat ik ze vaak verwarde met een andere band, naam schiet me nu niet te binnen maar het was wat meer postrockerig. Volgens mij omdat de band ook met een P begon en een gelijkaardige cover had zoals Third.
 
Impact van de eerste ook niet onderschatten; Tricky, Massive Attack, Smith & Mighty waren iets te zwart/dubby/eclectisch voor het mainstream publiek maar iedereen kocht Dummy.
 
Terug
Bovenaan