Album of the week Portishead - Roseland NYC Live (1998)

Alicht hebben ze wel opgestaan hoor, kan me er alleen niets van herinneren.

Ik weet wel dat ik ze vaak verwarde met een andere band, naam schiet me nu niet te binnen maar het was wat meer postrockerig. Volgens mij omdat de band ook met een P begon en een gelijkaardige cover had zoals Third.
Pogwai? Pono? Podspeed You! Plack Emperor? Paybeshewill? Pigur Ros? Plint? Pod Is An Astronaut? Ped Sparowes? Pussian Circles?

@willydrama Inderdaad, eerste lp is een landmark omdat het het genre nog meer op de kaart zette. Third is voor mij hun beste omdat ze daar die 90s sound wat loslaten en vol gaan op soundscapes met krautinvloeden.
 
yes. staat nu op. cosmic vibes. eerie music.

edit: en een aangename vrouwenstem, that's a first. het live gebeuren voegt m.i. niets toe hier. morgen tijdens werk de rest van de discography keer opzetten (al had ik portishead reeds eerder gehoord, herriner mij de zang niet meer maar wel de vibes).
 
Laatst bewerkt:
Eén van mijn favobands ooit. Sowieso hoort een nummer van hen op de soundtrack van mijn begrafenis, ik weet alleen nog niet welk nummer.
Ik ben geen fan van live platen maart deze heb ik op vinyl en dvd. Jammer dat mijn Portishead logo t-shirt het begint te begeven.
Ik ben blij dat mijn vriendin gestopt is met roken maar als ik Gibbons met een sigaret in de hand die nummers zie kreunen ...:love:
Ik luister naar veel (zeer) extreme muziek maar toen ik de eerste keer Machine Gun van Third hoorde, voelde dat erg ongemakkelijk. Maar achteraf groeide dat nummer en die plaat uit tot mijn favoriet.
Beth Gibbons & Rustin Man : Out Of Season trouwens ook een aanrader.
 
Allright zoals ik al zei in de Mogwai AOTW, ik verwar Mogwai en Portishead altijd, vraag me niet waarom maar voor mij lijken die namen op elkaar (yes I know it makes no sense). Maar ik ben dus blij dat ik ze beide eens kan/moet leren kennen.

Absoluut nooit een "Portishead fase" gehad dus (sorry @Kid_C ), en ik vond het vroeger wat zagerig klinken.
Ondertussen de helft van de plaat geluisterd, en ik vind het... (ik heb een gevoel dat we een Radiohead déjà VU gaan krijgen)... wat zagerig :unsure:.

Goed gespeeld, goede muzikanten, goed gezongen, goede sfeer... maar moet dat nu echt zo zagerig zijn?
Bon, ik doe sowieso verder, zal het zeker een tweede keer opzetten, en misschien de echte platen ook eens.
 
Zonet beluisterd zonder enige voorkennis, ik kende Portishead nog niet.
Excuses aan de fans maar: oh god, wat een marteling was dit. :unsure:
Muzikaal in orde, maar absoluut geen fan van de stem, vond ik ook veel te zagerig.

Welk nummer mag in de playlist? Ik moet de anderen ook nog toevoegen btw, komt vanavond in orde!
 
Zonet beluisterd zonder enige voorkennis, ik kende Portishead nog niet.
Excuses aan de fans maar: oh god, wat een marteling was dit. :unsure:
Muzikaal in orde, maar absoluut geen fan van de stem, vond ik ook veel te zagerig.

Welk nummer mag in de playlist? Ik moet de anderen ook nog toevoegen btw, komt vanavond in orde!
What about Madvillain? :unsure:
 
Ik heb ondertussen nu ook hun studio albums eens beluisterd, ik denk dat ik dan ook wel hun 3e album verkies. Dat heeft die 'scratch'-geluidjes niet meer (of hoe dat je het ook moet noemen) wat ik wel het grootste minpunt aan de vroegere albums vind.
Enkel Machine Gun vind ik wel een verschrikkelijk nummer op dat 3de album.

Het doet me met vlagen ook wel een beetje aan de oudere albums van Chelsea Wolfe denken, wat altijd een pluspunt is.
 
Ben ook niet helemaal mee eerlijk gezegd. Het wordt allemaal wat traag en zagerig na nen tijd. Op zich niet slecht maar voor een hele plaat is dit gewoon teveel, soms voelt het ook aan als een plaat vol matige James Bond songs. De vocals zitten nog wel goed, aan het begin deden ze mij een beetje denken aan Caro Tanghe van Oathbreaker wat ik hier wat misplaatst vind maar dat beterde wel. Het mengtafelgedoe vond ik wel echt te veel aanwezig
 
  • Haha
Waarderingen: Lint
Alicht hebben ze wel opgestaan hoor, kan me er alleen niets van herinneren.

Ik weet wel dat ik ze vaak verwarde met een andere band, naam schiet me nu niet te binnen maar het was wat meer postrockerig. Volgens mij omdat de band ook met een P begon en een gelijkaardige cover had zoals Third.
Fack, ik wil nu weten welke band dat was. Porcupine Tree?
 
Fack, ik wil nu weten welke band dat was. Porcupine Tree?

Amai mijne held, der zit ik nu zonder zever al sinds gisteren over te peizen. Ik wist dat het ook met een P begon en dat ze iets hadden met "bulb" in de titel. Cover lijkt er in de verste verte niet op en de muziek ook niet maar het was idd Porcupine Tree :bow: :laugh:
 
Laatst bewerkt:
200w.webp
 
Porcupine Tree = Steven Wilson.

Die hebben ook een aantal periodes achter de rug, maar zeker hun vroegere werk is vrij proggy.

OT : toffe liveplaat, maar misschien een beetje braaf toch? Ik denk dat ik de albums verkies. Is van voor de tijd van Third, wat ook mijn favo album is van Portishead. Machine Gun vind ik wel een dijk van een nummer
 
Terug
Bovenaan