Pizza maken

Saus zelf maken he. San marzanotomaatjes met de hand fijnknijpen, zout en verse basilicum bij en klaar. Maar het is al een pot van mutti, das meer dan ok :p ik haal ook mijn gepelde san marzano van mutti.
 
Dit kan wat belachelijk klinken, maar ik werd toch blij van dit te lezen. Top! Meteen bewijs dat de hoeveelheid gist dus overschat wordt.





Bedankt, gaan we binnenkort eens proberen dan.
Moest wel een poos langer rijzen. Eerst 2u onder een vochtige handdoek, daarna nog bijna 24u in de frigo in porties van +-230 gram. Voor het klaarmaken nog een uurke of 2 op kamertemperatuur laten komen.
 
Gehaald in de Delhaize, maar heb hetzelfde gevonden in de AH ook.

Bloem:

Gist:

Saus die ik gebruik:

Nog 1 vraagske! Ik zie hier geregeld foto’s van een deeg met een echt dikke rand. Heb je dit ook gedaan? Je pizza had lekker platte randen aan de buitenkant dus ik veronderstel dat het een gewoon plat deeg was? Kan je zeggen hoe dik dat ongeveer was uitgerold in deegvorm?
 
Nog 1 vraagske! Ik zie hier geregeld foto’s van een deeg met een echt dikke rand. Heb je dit ook gedaan? Je pizza had lekker platte randen aan de buitenkant dus ik veronderstel dat het een gewoon plat deeg was? Kan je zeggen hoe dik dat ongeveer was uitgerold in deegvorm?
Ik heb gewoon mijn bolletjes deeg uitgerold, was ongeveer zo'n 25-30cm diameter. Niks anders ermee gedaan, maar ging dat een dezer wel eens proberen om de rand ietsje dikker te maken dan de rest.
 
ik begin geoefend te geraken om perfect rond deeg te krijgen door het op te werpen als een frisbee :laugh:

En het rekt altijd van binnenuit naar buiten, daardoor flinterdunne bodem en dikkere randen. Vervolgens blijf ik 1 to anderhalve cm met de saus van de rand weg zodat de onbedekte kant schoon kan uitbakken in de oven.
 
ik begin geoefend te geraken om perfect rond deeg te krijgen door het op te werpen als een frisbee :laugh:

En het rekt altijd van binnenuit naar buiten, daardoor flinterdunne bodem en dikkere randen. Vervolgens blijf ik 1 to anderhalve cm met de saus van de rand weg zodat de onbedekte kant schoon kan uitbakken in de oven.

Bak je in gewone oven? Mijne kan hier 250 graden, kan er ook wel een steen in leggen. Hoe lang zou in pizza er in moeten steken?
 
Bak je in gewone oven? Mijne kan hier 250 graden, kan er ook wel een steen in leggen. Hoe lang zou in pizza er in moeten steken?
Ik heb een oven die 300 graden aankan, opmerkelijk verschil tov de vorige oven die maar tot 250 ging.
Altijd bakken op steen.

Plan is wel om in de tuin een echte DIY buitenoven te zetten.
 
Ben je zeker van de bloem? Is het normaal dat men deeg wat geel ziet?
Ik gebruik quasi altijd deze van de Colruyt, heb ik het beste resultaat mee. Enige nadeel is dat je altijd iets meer bloem nodig hebt dan het recept voorschrijft. Maar dat corrigeer ik dan wel bij het finaal inkneden.

asset-1024085.jpg
 
Ben je zeker van de bloem? Is het normaal dat men deeg wat geel ziet?
Semola is geen Tipo 00 en is daarom meer korrelig van structuur, wat je pizza ook iets krokanter zal maken. Kleur zal normaal worden eens je mengt met de rest hoor.
 
Semola is geen Tipo 00 en is daarom meer korrelig van structuur, wat je pizza ook iets krokanter zal maken. Kleur zal normaal worden eens je mengt met de rest hoor.
Ja is nu nog wat kneden wel minder geel geworden. Is nu aan het rusten en binnen een uur de frigo in :) Dan zien wat het geeft zondag.
 
Ja is nu nog wat kneden wel minder geel geworden. Is nu aan het rusten en binnen een uur de frigo in :) Dan zien wat het geeft zondag.
Ik maak mijn deeg meestal 24u op voorhand, dus ben benieuwd naar het resultaat bij een dagje langer in de frigo. Keep me posted!
 
Neem het van mij aan, sinds kort ( 3 maanden) overgestapt van een kant-en klare deeg naar zelfgemaakt, awel het is dag en nacht verschil. Als je hier aan begint niet twijfelen en u deeg zelf maken. Hoeft ook geen dag op voorhand, wel een paar uurtjes. Recept is hierboven al gegegven.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik heb ook al een aantal keer die 00 bloem van colruyt gebruikt voor mijn deeg met telkens hetzelfde resultaat, de bodem is altijd heel taai.
Al verschillende recepten geprobeerd, de pizza ziet er goed uit, is luchtig, en smaakt ook goed maar is enorm taai en daardoor niet aangenaam om te eten.
Ik bak op 250°C op een steen, met broodbloem heb ik een beter resultaat, doe ik iets verkeerd?
 
Ik heb ook al een aantal keer die 00 bloem van colruyt gebruikt voor mijn deeg met telkens hetzelfde resultaat, de bodem is altijd heel taai.
Al verschillende recepten geprobeerd, de pizza ziet er goed uit, is luchtig, en smaakt ook goed maar is enorm taai en daardoor niet aangenaam om te eten.
Ik bak op 250°C op een steen, met broodbloem heb ik een beter resultaat, doe ik iets verkeerd?
Bodem te dik? Niet lang genoeg laten rijzen? Teveel tec7 ingedaan?
 
Moest wel een poos langer rijzen. Eerst 2u onder een vochtige handdoek, daarna nog bijna 24u in de frigo in porties van +-230 gram. Voor het klaarmaken nog een uurke of 2 op kamertemperatuur laten komen.
Waarom als bolletjes in de koelkast? De koude rijs doet ge normaal in bulk. Die twee uurtjes rijzen voordat ge het deeg herbolt/in de koelkast stopt zijn ook vrij nutteloos. Beter die uren toevoegen aan de rijs na de koelkastperiode en na het bollen daarna.

Ik heb ook al een aantal keer die 00 bloem van colruyt gebruikt voor mijn deeg met telkens hetzelfde resultaat, de bodem is altijd heel taai.
Al verschillende recepten geprobeerd, de pizza ziet er goed uit, is luchtig, en smaakt ook goed maar is enorm taai en daardoor niet aangenaam om te eten.
Ik bak op 250°C op een steen, met broodbloem heb ik een beter resultaat, doe ik iets verkeerd?
Post eens wat ge gebruikt hebt van recept en baktijd? Klinkt als te veel bloem of te lange baktijd.
 
Waarom als bolletjes in de koelkast? De koude rijs doet ge normaal in bulk. Die twee uurtjes rijzen voordat ge het deeg herbolt/in de koelkast stopt zijn ook vrij nutteloos. Beter die uren toevoegen aan de rijs na de koelkastperiode en na het bollen daarna.


Post eens wat ge gebruikt hebt van recept en baktijd? Klinkt als te veel bloem of te lange baktijd.
Van een pizzachef geleerd, die kleine bolletjes moeten direct verwerkt worden in de uiteindelijke pizzabodem. Als je dan nog van het grote deeg moet gaan afsnijden en wegen loopt het vaak mis en moet je bijkneden. Nu heb je een kant en klare bol van het juiste gewicht waar je vanuit center de lucht uitduwt naar de kant toe, maar daarvoor moeten ze even op temperatuur gekomen zijn.
 
Terug
Bovenaan