Pizza maken

LouGarou

Well-known member
Na lang twijfelen, wikken en wegen heb ik besloten mijn eigen pizza's te maken. Dit in een Ooni Kura, een mobiele oven die werkt op hout/houtskool.

Zijn er mensen met ervaring hierin? Ik kon ook voor eentje op gas gaan, maar dat zou de smaak toch beïnvloeden.

Ik zal wat foto's posten en het receptje, voor wie interesse heeft. Mochten er zijn die ook hun eigen pizza's (met succes) maken, dan kunnen we altijd ervaringen delen in dit topic hier!
 
Ik maak de mijne soms in de oven maar in de zomer maak ik die geregeld op de BGE.
Zelf deeg maken gebeurt ook al es, al vind ik dat kant en klaar deeg toch best wel te pruimen en handig.

Ik vermoed dat je een steen hebt om op te bakken?
 
Die ooni op gas geeft geen enkel smaakverschil dan een houtskool hoor. Hier zelf een ooni 3 op pellets, werkt goed maar je kan niet op het gemak enkele pizza's bakken , daarvoor kan je hem veel te weinig regelen. Je moet eigenlijk her toestel volgen ipv jij die het toestel bediend. Maar het zijn wel goeie pizza's die er uit komen.
 
Ik maak de mijne soms in de oven maar in de zomer maak ik die geregeld op de BGE.
Zelf deeg maken gebeurt ook al es, al vind ik dat kant en klaar deeg toch best wel te pruimen en handig.

Ik vermoed dat je een steen hebt om op te bakken?
Welk kant en klaar deeg?
 
Het deeg van maizena vind ik heel goed. Beter dan die voorgemaakte rollen imo.
Tis wel eerder een luchtige deeg maar goed van smaak.
Zou wel zelf eens deeg willen proberen maken dus als hier iemand goede deegrecepten heeft.

Heeft iemand hier trouwens al eens een pizza gebakken in een oklahoma? Is dat te doen, met een pizzasteen dan vermoed ik?
 
Die ooni op gas geeft geen enkel smaakverschil dan een houtskool hoor. Hier zelf een ooni 3 op pellets, werkt goed maar je kan niet op het gemak enkele pizza's bakken , daarvoor kan je hem veel te weinig regelen. Je moet eigenlijk her toestel volgen ipv jij die het toestel bediend. Maar het zijn wel goeie pizza's die er uit komen.
Pellets is ook niet te vergelijken hout (en houtskool). Een BBQ op gas is ook veel eenvoudiger dan eentje met briquetten, maar over smaakverschil valt best te discussiëren. Het voordeel is wel dat de Ooni 3 en de Karu beide kunnen worden uitgebreid met gas, dus als het mij niet bevalt, kan ik idd nog dat erbij kopen.
 
Pellets is ook niet te vergelijken hout (en houtskool). Een BBQ op gas is ook veel eenvoudiger dan eentje met briquetten, maar over smaakverschil valt best te discussiëren. Het voordeel is wel dat de Ooni 3 en de Karu beide kunnen worden uitgebreid met gas, dus als het mij niet bevalt, kan ik idd nog dat erbij kopen.
I'm out.
 
Hier ook een fan van verse pizza's.
Ik bak ze op mijn Weber gas BBQ met smoketube om toch een beetje rookgeur/smaak in de pizza te krijgen.
Afgelopen weekend heb ik nog New York style deeg gemaakt en was aangenaam verrast. Foto
Dikke, maar toch luchtige korst, alleen moest het deeg wel 48u rijzen in de koelkast. 😬
Ondertussen heb ik al tal van deegrecepten geprobeerd die ik zoek via YouTube. De ene al wat beter dan de andere.
 
Hier is het elk weekend een keer pizzadag sinds de eerste lockdown. Ik heb afgelopen jaar dus wel wat pizza's bereid. 's Middags deeg maken en 's avonds smullen. Ik geloof oprecht mijn ogen niet wanneer ik in een topic als dit mensen over kant en klare bodems zie praten. Da's vloeken in de kerk! 😄

We doen het jammer genoeg wel in een gewone oven, maar met een goede strategie (bodems voorbakken, even laten 'luchten', beleggen en terug de oven) heb ik hier nog niemand horen klagen. Binnen een paar jaar staat hier gegarandeerd een pizzaoven.
 
Ik maak ook heel dikwijls pizza.

De kinderen hebben voorkeur voor panpizza in de skillet. Op BBQ of oven maakt ze niet zo uit.

Mijn voorkeur gaat naar gewone pizza op de pizzasteen op de weber kettle BBQ.
 
Hier ist soms home made pizza met zelf gemixed deeg van dr oetker.
2 in pakske, goed voor 2 lekker grote pizza's. Ik maak ze zelf met hetelucht functie van onze combi oven.
26min op 195°C --> dan is de bodem lekker krokant en luchtig

Nadeel is dat ik niks kan gebruiken dat maar kort tegen hoge temps kan als topping maar kan ik wel mee leven ^^
 
Hier ist soms home made pizza met zelf gemixed deeg van dr oetker.
2 in pakske, goed voor 2 lekker grote pizza's. Ik maak ze zelf met hetelucht functie van onze combi oven.
26min op 195°C --> dan is de bodem lekker krokant en luchtig

Nadeel is dat ik niks kan gebruiken dat maar kort tegen hoge temps kan als topping maar kan ik wel mee leven ^^
Is dat een zeer dikke bodem dan? Meestal op max oven temp duurt dat toch maar een paar minuutjes.
Kan in mijn oven jammer genoeg maar tot 250°C, dus heb niet de perfecte bruining vanonder, maar ze zijn wel op een minuutje of 4-5 klaar.
Ik maak ze wel altijd iets dikker dan new york stijl. Qua toppings alles erop voordat hij in de oven gaat (hoewel meestal gewoon margherita hier), behalve basilicumbladen omdat die rap verkleuren.
 
Eens chicago style maken :)

85848d56-2911-4221-950f-b071d2d8fedf.jpg



maar met beter weer op komst gaat de pizza's weer op de BBQ.
 
Mijn oven hier heeft een pizza-stand (300°C hete lucht en extra warmte vanuit de bodem.
Op die manier kan je wel redelijk goed pizza's bakken, maar ik ga mij toch eens een pizzasteen halen voor op de BBQ..

Deeg maak ik hier bijna altijd zelf, dat is niet zo moeilijk eigenlijk...
 
Da's dus het soort topics waar ze het internet voor hebben uitgevonden!

Hier zelf ook grote pizza fan, maar thuis maken is toch nog altijd niet wat het zou moeten zijn.

Ofwel doe je een gewone pizzabodem van Herta, maar da's altijd met bakkersgist waardoor het de smaak heeft van bladerdeeg. De bodems van de huismerken van Delhaize en Carrefour zijn naar mijn mening iets beter dan het Herta merk.

En dan bodems maken: hier al verschillende recepten geprobeerd maar het werkt nooit volledig. Qua smaak zit het altijd wel goed, maar het wordt eerder een pizzakoek ipv een pizzabodem. Oven is hier een standaard oven tot 250 graden, dus da's goed voor zo'n soort zaken, maar zeker niet warm genoeg om degelijke pizza's mee te maken.

En zwijgt me van zo'n combiovens. Ik had dat vroeger bij m'n ex, en zelfs een dr. Oetker duurt daarin 25 minuten voor dat het eetbaar is.
 
Ik geloof oprecht mijn ogen niet wanneer ik in een topic als dit mensen over kant en klare bodems zie praten. Da's vloeken in de kerk!
Ik kom nooit in deze krochten van het forum omdat ik enkel nog keihard over voetbal wil lullen sedert dat ze mijn favoriet subforum naar de ondergang hebben geleid, maar ik zag de threadtitel "uw favoriete pizza" opduiken bij nieuwste posts gisterenavond en klikte er uit nieuwsgierigheid op, waar ik in de eerste post een verwijzing naar deze thread vond. Even doorgenomen en ... what the fuck vrienden, kant-en-klare bodems uit de supermarkt, 26 minuten in de oven, 18g gist op 200g bloem, .... ???? Waanzin gewoon. Kunt ge even goed Play-Doh bij Bol bestellen en dat opwarmen, da's nog pueriel bontgekleurd ook, om het te beklemtonen. Aangezien het, hoe terecht ook, makkelijk is iedereen die zulke onzindelijke grappen uithaalt af te zeiken, zal ik constructief uit de hoek komen na toch al een jaar of tien voor amateurpizzaiolo te acteren.

----------------------
Voor zes pizza's: 900g 00-bloem, 580ml koud water, 2g verse gist, 30g zout, eetlepel honing/suiker (optioneel bij een betere oven, vooral voor de kleur bij lagere temperaturen).

Water in een kom, gist en honing/suiker erin oplossen. Kwart van de bloem erbij, mengen tot opgenomen, volgende kwart erbij, mengen tot opgenomen, halfuurtje of zo afgedekt laten staan. Volgende kwart erbij, mengen tot opgenomen, zout erbij, laatste kwart erbij en kneden tot het een geheel is. Dat moet geen kwartier handenarbeid zijn, gewoon een samenhangend deeg waarbij alle bloem duidelijk is opgenomen is genoeg. Dat dan in een afgedekte propere kom de koelkast in voor drie tot vijf dagen en dan komt het er, zelfs met het weinige aandeel gist, zo uit, in dit geval de bodem van mijn pyrexkom:
1n0k6c.jpg


Een uurtje of vier voordat ge gaat bakken dat deeg uit de koelkast en kom halen, lucht er grotendeels uitduwen en in zes gelijke delen verdelen. Oprollen tot strakke bolletjes en afgedekt op kamertemperatuur laten rusten, en dan eindigt ge normaal zo:
2vsjjo.jpg


Mijn G3 heeft recentelijk helaas de geest gegeven en heb nog geen nieuwe besteld, ondertussen doe ik het even met een gewone oven. Dat gaat eveneens en het in- en uitschuiven is een gemak in vergelijking, al mis ik de hogere temperaturen wel. Gewoon voorverwarmen op max mogelijk, dat is hier 270°C, en heteluchtfunctie gebruiken zodra ge uw pizza's erin smijt. Ondertussen wat bollen mozzarella in repen snijden en in de koelkast laten "uitdrogen".

Bolletje met een deegschraper of iets dergelijks intact op wat semolina (of bloem als ge dat niet hebt) gooien, van binnen naar buiten platdrukken, een weinig tomatensaus erover, parmezaan of Grana Padano als basislaag erop en op uw pizzaschep de oven in.
511js9.jpg


Minuutje of drie laten bakken. Pizza eruit, optioneel wat (knoflook)olie over de korst en dan in reepjes gesneden mozzarella erop. Terug de oven in totdat ge denkt dat het goed is, besprenkelen met wat olijfolie en blaadjes basilicum erover. Ik persoonlijk doe er graag ook nog wat oregano op want dat komt gewoon goed binnen qua geur.
4y9jy1.jpg


De pizza's die over zijn de volgende dag ('s morgens uiteraard, geweldig ontbijt) opwarmen in de oven op hoge temperatuur, niet in de microgolfoven of zo.
6m4kbq.jpg




Dat het in een thread over uw favoriete pizza gaat over Amerikaanse rommel als Domino's of zelfs Dr. Oetkers, dat mag. Maar niet in eentje over eigen pizza maken, beetje serieus blijven. Ook qua toppings kan het me weinig boeien wat ge uitsteekt, als ananas uw ding is, gooit ge er ananas op. Dat mag dan niet traditioneel zijn, maar gij zijt degene die het moet opeten. Hier zijn het grotendeels margherita's, maar af en toe liggen er ook wel stukjes hardgekookt ei, mortadella, 'Nduja en/of burrata op. Met een frisse Duvel ernaast, vanzelfsprekend.
 
Is dat een zeer dikke bodem dan? Meestal op max oven temp duurt dat toch maar een paar minuutjes.
Kan in mijn oven jammer genoeg maar tot 250°C, dus heb niet de perfecte bruining vanonder, maar ze zijn wel op een minuutje of 4-5 klaar.
Ik maak ze wel altijd iets dikker dan new york stijl. Qua toppings alles erop voordat hij in de oven gaat (hoewel meestal gewoon margherita hier), behalve basilicumbladen omdat die rap verkleuren.
Helaas wel, kzal eens die van Gavin uitproberen ;)
 
Ik heb dit in huis:


Groot verschil met gewoon in de oven, dus ik kan elke pizzafanaat aanrader. Enige nadeel vind ik de oppervlakte: zou wat groter mogen zijn voor grotere pizza's.
 
Terug
Bovenaan