Pizza maken

Ik heb dit in huis:


Groot verschil met gewoon in de oven, dus ik kan elke pizzafanaat aanrader. Enige nadeel vind ik de oppervlakte: zou wat groter mogen zijn voor grotere pizza's.
Is da voor uw Dr. Oetkers in te steken?
 
Mijn go-to recept voor de saus:
-200g gepelde tomaten uit blik (san marzano indien mogelijk, maar gewone van bv. Elvea gebruik ik ook vaak)
-1 el olijfolie
-1 a 2 el droge oregano
-1el droge basilicum
-Zout en zwarte peper naar smaak (zeker een tl van elk)
-1 klein potje tomatenpuree voor kleur
-een tl kristalsuiker (of meer naar smaak) om de zuurheid van de tomatenpuree gedeeltelijk te counteren (bicar is ook mogelijk, maar heb liever suiker). Overdrijf niet want de saus mag zeker nog wat zuurheid hebben, dat werkt goed met de kaas en bodem v.d. pizza.

Ik mix in't begin de tomaten en nadat alle ingrediënten toegevoegd zijn laat ik dat heel efkes opkomen op het vuur. Dan afkoelen en de frigo in tot volgende dag. Met die hoeveelheid kunt ge serieus wat pizza's bedekken, dus meestal heb ik een hoop over en wordt de rest gebruikt om ragu te maken.
 
Mijn eerste pizza was meteen een succes!

160113990_10159722856959410_3921520390935083040_n.jpg


160180643_10159722856999410_1066354388615845891_n.jpg
 
Merci voor de tips hier. Mijn deeg was altijd zacht doordat ik de oven maar op 180 graden zette en dan een half uur in de oven.

Dit weekend de oven volle bak en 3 minuten en het was een toppertje!
 
Interessant topic dit! Ga ik zeker blijven volgen.
Zelf maken we ook regelmatig pizza's maar via kant en klare degen.
Onze oven is ook niet echt optimaal waardoor het lang duurt eer ze gaar zijn.

Brood maak ik al zelf en pizzadeeg moet ook wel lukken.
Zo een mini pizza oven lijkt me wel iets. Wat heb je hier zoal in en nog betaalbaar?
Is die G3Ferrari al iets degelijk?
 
Bij mij al jaar en dag dezelfde:

img.9999999.png
Is dat van den Aldi? Vroeger kocht ik daar altijd een soort voorverpakte pizza's maar dan in de frigo ipv de diepvries. Meestal met stukjes hesp op, en die waren nog tamelijk groot. En damn, die waren goed voor van de winkel te zijn. Offcourse industrieel, maar die e-nummers smaken soms ook wel eens.
 
ik zou beginnen met een deegbodem die al gemaakt is, welke zijn daar jullie aanraders.
Maken zoals Gavin doet is voor mij nog een stap te ver... 😅
 
ik pak altijd die van de colruyt gewoon, rol die nog wat dunner uit; gril op max; deeg in den oven tot het krokant is.
Pizza uithalen, omdraaien, bleke kant beleggen me wa ge wilt (hier is da pasata van heinz, mozarella geraspt en gescheurd, pikante chorizo, jalapeno en tomaat) en niet vergeten goed af te kruiden.
Terug den oven in voor den bovenkant.
 
Hier recent ook wat beginnen prullen met pizza's en zelf deeg maken.
En we hebben de smaak te pakken. Waarschijnlijk zal er in de nabije toekomst een Ooni Koda 16 gekocht worden.

Voorlopig ben ik nog bezig met een pizzasteen in de oven, maar volgens mij is het resultaat met zo'n Ooni toch nog een pak beter.

Recept deeg: Deeg Pepe

Onlangs ook een Detroit Style Pizza gemaakt en die werd toch zeer positief onthaald: LINK
 
Is die G3Ferrari al iets degelijk?

Het is geen volwaardige pizzaoven, maar het is imo toch al een serieuze stap vooruit. Die temperaturen haal je in de meeste ovens namelijk niet.


ik zou beginnen met een deegbodem die al gemaakt is, welke zijn daar jullie aanraders.
Maken zoals Gavin doet is voor mij nog een stap te ver... 😅

Dat is nochtans niet zo moeilijk hoor, kneden en een nachtje laten rusten.

Al moet ik toegeven dat ik zelf wat last had om de 'structuur' goed te krijgen, in die zin dat mijn deeg voor het minste scheurde.
 
Hier recent ook wat beginnen prullen met pizza's en zelf deeg maken.
En we hebben de smaak te pakken. Waarschijnlijk zal er in de nabije toekomst een Ooni Koda 16 gekocht worden.

Voorlopig ben ik nog bezig met een pizzasteen in de oven, maar volgens mij is het resultaat met zo'n Ooni toch nog een pak beter.

Recept deeg: Deeg Pepe

Onlangs ook een Detroit Style Pizza gemaakt en die werd toch zeer positief onthaald: LINK
Met mijn Ooni Karu duurde het 20min om de steen op 400 graden te krijgen (met hout). 60s pizza er in totaal in en klaar. Echt een aanrader :)

Ik kan iedereen ook aanraden zelf zijn deeg te maken. Bloem Tipo 00 kopen en in 2u heb je al (afhankelijk van aantal gist) uw deeg klaar.
 
Klassiek pizzadeeg (hoe ik het heb gemaakt):

607 gram 00 bloem
264 gram water (warm)
18 gram zout
20 gram verse gist

Gist mengen met het warme water en zout, terwijl bloem in de keukenrobot gedaan. Water met opgelost gist bij de bloem doen, terwijl de keukenrobot draait en het deeg 10min laten kneden.

Dan het geheel met een vochtige handdoek erop voor 2u laten staan, waarna het 24u in de koelkast ging. 6u voor het maken van de pizza's (het deeg is genoeg voor 5 pizza's van 30cm of 3 grotere) het deeg uit de koelkast gehaald en op kamertemp laten komen. Dan bollekes gemaakt van +- 200gr elk.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Mijn go-to recept voor de saus:
-200g gepelde tomaten uit blik (san marzano indien mogelijk, maar gewone van bv. Elvea gebruik ik ook vaak)
-1 el olijfolie
-1 a 2 el droge oregano
-1el droge basilicum
-Zout en zwarte peper naar smaak (zeker een tl van elk)
-1 klein potje tomatenpuree voor kleur
-een tl kristalsuiker (of meer naar smaak) om de zuurheid van de tomatenpuree gedeeltelijk te counteren (bicar is ook mogelijk, maar heb liever suiker). Overdrijf niet want de saus mag zeker nog wat zuurheid hebben, dat werkt goed met de kaas en bodem v.d. pizza.

Ik mix in't begin de tomaten en nadat alle ingrediënten toegevoegd zijn laat ik dat heel efkes opkomen op het vuur. Dan afkoelen en de frigo in tot volgende dag. Met die hoeveelheid kunt ge serieus wat pizza's bedekken, dus meestal heb ik een hoop over en wordt de rest gebruikt om ragu te maken.
Ik wil hier zeker niet de neerbuigende traditionalist uithangen, maar toch een beetje zonde om die relatief dure DOPs met suiker en tomatenpuree te behandelen, niet? Qua tomaten kijk ik eigenlijk niet echt naar de kwaliteit, zo een conservenblikje van 400g gepelde tomaten voor 50 cent vind ik goed genoeg. Of ik zal eerder zeggen: mijn smaak is niet verfijnd genoeg om daarmee in te zitten eens er kaas en vlees bijligt, ik heb ook al €10 gegeven aan een blik van 2kg DOP maar kan uiteindelijk niet echt de meerwaarde vinden nadat het gebakken is. Bij het openen van het blik merk ik het wel duidelijk, maar daar hebt ge na vijf minuten niets meer aan he!

Ik gooi de tomaten er ook verder niet voorgekookt op. Dus gewoon inhoud van een conservenblikje door een passevite, wat olijfolie en per 400g een theelepel zout erbij, dat is het. Als ik zin heb in look, fruit ik die wel eerst in de olie en dan zo afgekoeld bij de tomatensaus, maar dat is nog hit&miss vreemd genoeg. Ooit is het me één keer gelukt om de perfecte tomatensaus met looksmaak te hebben en dat was fantastisch op de pizza, alleen weet ik niet meer wat ik toen gedaan heb en het is nooit meer gelukt om datzelfde resultaat te bekomen, frustrerend. Als iemand daar tips voor heeft, laat maar weten.

Ik zou meer inzetten op de kaas als het over kwaliteit gaat. Qua basiskaas ben ik het meest tevreden van die schilfers Grana Padano die ge gewoon in een zakje in de supermarkt kunt kopen. Ik heb de poedervorm van parmezaan al geprobeerd, en vers geraspt van een blok parmezaan of Grana, maar die schilfers zijn het smeuïgst. Vraag me niet precies waarom want qua hoeveelheid in gram gaat er evenveel op, ik gok een andere manier van smelten. Dat is ook waarom ge uw mozzarella best in repen snijdt, niet alleen voor het zicht maar dat geeft meer kans om het water te doen verdampen in een oven met lagere temperatuur.

Dus daar kwam dat recept van LouGarou vandaan ... En hier sta ik eigenlijk toch wel van te kijken hoor, voor iemand die zo prat gaat op de Italiaanse keuken.

Die rijstijden, hoeveelheid gist, ratio water/bloem, olie in het deeg op zich, gewoon olie rechtstreeks bij de bloem voor het water, deegroller ... :eek:
IMO is dit gewoon zo fout als het maar kan.


Is die G3Ferrari al iets degelijk?
Heel betaalbaar alleszins, ge tikt er eentje op de kop voor minder dan €100 als ge wat oplet. Het geeft ook een duideljk temperatuurverschil in vergelijking met een standaardoven in de keuken, dicht tegen de 400°C. Met wat gebricoleer kunt ge het ding zelfs nog warmer krijgen, maar aan die aluminiumfolie/elektriciteitcombo heb ik me niet gewaagd, werkt goed genoeg zonder.

Langs de andere kant is het gewoon een verwarmingselement in cirkelvorm dat nogal laag tegen uw pizza hangt, dus van het moment dat uw korst iets te goed rijst of ge met opzet een dikke korst wilt, hebt ge een redelijke kans dat het tegen uw verwarmingselement plakt. Meermaals meegemaakt dat het na een minuutje verbrand begint te ruiken en uw deeg dan inderdaad ertegen hangt, niet zo plezant en dat beknot uw vrijheid. De "pizzasteen" die erin ligt is erg dunnetjes, en het systeem van klep omhoogdoen zorgt natuurlijk voor meer warmteverlies dan via de zijkant in een oven schuiven. De beschikbare ruimte is niet alleen verticaal beperkt, ook qua oppervlakte is het duwen en wringen om een grote pizza goed op die cirkel gelegd te krijgen zodat uw deeg niet tegen de zijkant komt.

Dus zoals ns_man zegt; het verschil met een gewone oven is groot, maar er zitten veel nadelen aan. Toch zeer goed om mee te beginnen voor die prijs.
 
Dus daar kwam dat recept van LouGarou vandaan ... En hier sta ik eigenlijk toch wel van te kijken hoor, voor iemand die zo prat gaat op de Italiaanse keuken.

Die rijstijden, hoeveelheid gist, ratio water/bloem, olie in het deeg op zich, gewoon olie rechtstreeks bij de bloem voor het water, deegroller ... :eek:
IMO is dit gewoon zo fout als het maar kan.
Dat was tenminste voor ik effectief was gestart ermee, het recept van Pepe is NIET gemaakt voor in de pizza-oven, maar wel in de gewone oven. Vandaar het hoge gehalte gist. Zie hierboven voor mijn aangepaste recept dat effectief werd gebruikt.
 
Terug
Bovenaan