Pizza maken

Een beetje olijfolie wordt vaak toegevoegd aan New York stijl degen. Ik spreek dan van een eetlepel op ~500g bloem. Wordt dan nog gekneed op een licht geolied werkvlak en laten rijzen in een container met ook een geoliede binnenkant. Da's eigenlijk puur omdat die traditioneel in gewone ovens (<300°C) gemaakt worden en de baktijd iets langer is dan een Italiaanse pizza in houtoven. In zo'n houtovens zijn de dunne napoletana's vaak op 1 a 2 min klaar en heeft het deeg niet de kans om uit te drogen. Een dikkere New York style in een gewone oven kan daar wel last van hebben, en een beetje olie in het deeg gaat dat tegen gaan.
 
Ik ben nog lerende, maar wat ik alvast wel met 100% weet is dat je het ene recept niet zomaar klakkeloos mag overnemen als uw setup niet gelijk is.

En dan heb ik het vooral over de oven (op 270 graden of zo'n G3-toestel) tov een pizza-oven.
 
Mss nog een tip voor mensen die een pizzasteen gaan gebruiken. Haal dat ding niet direct uit de oven als die nog heet is. Veel types stenen durven nog al 's scheuren door de thermische schok. (ooit zelf mogen ondervinden bij mijn eerste steen :p)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Kunt ge deegbollen eigenlijk invriezen of komen die er slecht uit? Als dat vlot kan ga ik er volgende keer gewoon wat meer maken en invriezen.
 
Wij hebben wel al bodems (incl. tomatensaus) 5-6 minuten voorgebakken op 250°C en dan ingevrozen als we te veel hadden gemaakt. Als ge die nadien belegt en terug 5-6 minuten op 250°C in de oven steekt, hebt ge meer dan degelijke pizza's. Ik heb het niet geproefd op hetzelfde moment als een versgemaakte en kan ook niet helemaal vergelijken omdat dit al een tijd geleden was en ik het ondertussen beter in de vingers heb, maar het was iig wel 100 keer beter dan die bodems uit de supermarkt.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje olijfolie wordt vaak toegevoegd aan New York stijl degen. Ik spreek dan van een eetlepel op ~500g bloem. Wordt dan nog gekneed op een licht geolied werkvlak en laten rijzen in een container met ook een geoliede binnenkant. Da's eigenlijk puur omdat die traditioneel in gewone ovens (<300°C) gemaakt worden en de baktijd iets langer is dan een Italiaanse pizza in houtoven. In zo'n houtovens zijn de dunne napoletana's vaak op 1 a 2 min klaar en heeft het deeg niet de kans om uit te drogen. Een dikkere New York style in een gewone oven kan daar wel last van hebben, en een beetje olie in het deeg gaat dat tegen gaan.
Maar dat is dan iets anders, het ging hier over "klassiek deeg" en Killer Queen vraagt ook naar Italiaans deeg.

Dat verklaart ook niet, ook al was het een andere stijl, waarom er olie zomaar bij bloem toegevoegd wordt.
Doe gewoon 20gr bloem in een potje en giet daar 12ml water bij, even roeren tot de bloem opgenomen is en laten staan -> gluten na een uur
Doe hetzelfde maar met wat olie en ge zult geen gluten zien, maar een korrelige structuur waar niets van elasticiteit of samenhang inzit. Waar gaat het water heen als de bloem al olie heeft opgenomen? Worden gluten nog gevormd in het deel van de bloem dat al vet in de plaats heeft opgenomen?


Ik ben nog lerende, maar wat ik alvast wel met 100% weet is dat je het ene recept niet zomaar klakkeloos mag overnemen als uw setup niet gelijk is.

En dan heb ik het vooral over de oven (op 270 graden of zo'n G3-toestel) tov een pizza-oven.
Kunt ge ook uitleggen wat?

Andere temperatuur zorgt voor andere en tragere bruining, maar dat was hier al deels gecoverd door de optionele suiker/honing of olie op de korst. Dat zorgt nooit voor het luipaardmotief, maar dat is dan ook eigen aan of vanaf een bepaalde temperatuur, en is onmogelijk te bereiken met een andere samenstelling van deeg.
Andere temperatuur zorgt voor andere baktijd op zich, maar ook dat was gecoverd door eerst de bodem met saus te bakken, en daarna de toppings via tweede baktijd om korst te doorbakken. Maar is dat een aanpassing van het deeg of van de baktechniek? Vochtigsheidsgraad boven de 65-70 zal denk ik niet lukken in een gewone oven, maar bij zo een houtoven gebruiken ze er ook van 60 of zo hoor. Ik heb me al eens geprobeerd een deeg met 80 procent vochtigheid te maken, allicht met foute bloem achteraf gezien, maar dat was een drama. Na een halfuur bleef dat nog altijd een kleverig papje en ik heb de hele boel hier volgehangen ermee. :D

Voor de rest kan ik niet meteen wat bedenken. Ge hebt dan ook maar vier ingrediënten, aan de gist moet ge niet raken en zout dient bovenop de smaak mogelijk om het rijzen te beïnvloeden, maar zover gaat niemand hier, denk ik.

Kunt ge deegbollen eigenlijk invriezen of komen die er slecht uit? Als dat vlot kan ga ik er volgende keer gewoon wat meer maken en invriezen.
Ja, gewoon dezelfde stappen volgen om deeg te maken maar letterlijk in plaats van in de oven in de diepvries gooien. Zelf nooit geprobeerd, geen idee wat de juiste manier is om het te ontdooien.

--------------------

Nog wat sfeerbeelden van gisterenavond (waar ge op de eerste foto duidelijk ziet dat ik nog steeds moeite heb met een symmetrische korst te vormen, op de tweede dat de bruining eigenlijk te lang duurt in vergelijking met waar het luipaardmotief zou moeten komen + wat te veel mozzarella, en op de derde dat de bodem niet helemaal platgeduwd was):

11szkf7.jpg


13qqjr7.jpg


12vuj05.jpg
 
Maar dat is dan iets anders, het ging hier over "klassiek deeg" en Killer Queen vraagt ook naar Italiaans deeg.

Dat verklaart ook niet, ook al was het een andere stijl, waarom er olie zomaar bij bloem toegevoegd wordt.
Doe gewoon 20gr bloem in een potje en giet daar 12ml water bij, even roeren tot de bloem opgenomen is en laten staan -> gluten na een uur
Doe hetzelfde maar met wat olie en ge zult geen gluten zien, maar een korrelige structuur waar niets van elasticiteit of samenhang inzit. Waar gaat het water heen als de bloem al olie heeft opgenomen? Worden gluten nog gevormd in het deel van de bloem dat al vet in de plaats heeft opgenomen?
Tuurlijk, was ook niet specifiek daarop bedoeld (anders zou ik wel gequote hebben). Wou in het algemeen even (informatief) meegeven waarom een beetje olie soms kan helpen voor dikkere bodem types in gewone ovens.
Olie direct aan bloem toevoegen is uiteraard nergens goed voor, en zorgt idd voor tegenwerking van glutenformatie. Dus zoals gezegd, aan het deeg toevoegen. Mooie foto's (y)
 
Iemand ervaring met Pizzaovens? ik ben aan het rondkijken om een pizzaoven te kopen en het merk ooni krijgt redelijk wat positieve reacties.
 
Iemand ervaring met Pizzaovens? ik ben aan het rondkijken om een pizzaoven te kopen en het merk ooni krijgt redelijk wat positieve reacties.
Doet wat het moet doen. Maar ikzelf zou toch opteren voor een gasversie. Hier heb ik de pelletsversie maar dat is toch redelijk aanpoten als je dan meerdere pizza's wil klaar krijgen.
 
Doet wat het moet doen. Maar ikzelf zou toch opteren voor een gasversie. Hier heb ik de pelletsversie maar dat is toch redelijk aanpoten als je dan meerdere pizza's wil klaar krijgen.
Iemand ervaring met Pizzaovens? ik ben aan het rondkijken om een pizzaoven te kopen en het merk ooni krijgt redelijk wat positieve reacties.
Ooni Karu 3 -> Met hout, duurde 20min om temp op punt te hebben, kon easy 5 pizza's doen. Mogelijkheid om gas attachment te kopen, daar zijn voorstanders voor uit gemak, maar kost het u wel terug 80 euro meer.
 
Voila, deeg gemaakt voor morgen. Straks om 9u kleiner bollekes van 220 gram maken en die mogen rusten tot morgenavond.

Deze keer 1100gram typo 00 met 600ml water op kamertemperatuur. Wel slechts 2gram gist of ik heb iets voor morgenvroeg :laugh:

Tomatensaus mag ook trekken.
 
Zondag deeg willen maken maar gist vergeten kopen, dus een ietwat ouder pakje droge gist uit de kast genomen. Nochtans een half jaar verwijderd van vervaldatum maar ik merkte het na een uurtje of zo in de koelkast al dat er wat mis was. Na paar dagen toch bolletjes gemaakt en die bleven helaas gewoon plat na een paar uur op kamertemperatuur, alle moeite voor niets en gewoon in de vuilnisbak gesmeten.

Deze keer 1100gram typo 00 met 600ml water op kamertemperatuur. Wel slechts 2gram gist of ik heb iets voor morgenvroeg :laugh:
Aangezien ik het hier niet echt check mis ik dus deze posts. Zo mag ik het horen, en goed gelukt lijkt me op de foto. Smaakverschil? Luchtiger? Lichter?

---

Ik zoek ook nog de typische pepperoni voor pizza, waar vind ik zoiets? Ik heb al wat uit de gewone supermarkt geprobeerd maar die salami en consoorten hebben altijd een te zure bijsmaak, vind ik maar niets terwijl ik toch een pepperonifan ben.
 
Zondag deeg willen maken maar gist vergeten kopen, dus een ietwat ouder pakje droge gist uit de kast genomen. Nochtans een half jaar verwijderd van vervaldatum maar ik merkte het na een uurtje of zo in de koelkast al dat er wat mis was. Na paar dagen toch bolletjes gemaakt en die bleven helaas gewoon plat na een paar uur op kamertemperatuur, alle moeite voor niets en gewoon in de vuilnisbak gesmeten.


Aangezien ik het hier niet echt check mis ik dus deze posts. Zo mag ik het horen, en goed gelukt lijkt me op de foto. Smaakverschil? Luchtiger? Lichter?

---

Ik zoek ook nog de typische pepperoni voor pizza, waar vind ik zoiets? Ik heb al wat uit de gewone supermarkt geprobeerd maar die salami en consoorten hebben altijd een te zure bijsmaak, vind ik maar niets terwijl ik toch een pepperonifan ben.
Deeg was super gelukt, randen heel luchtig opgeblazen.

Pepperoni koop ik altijd bij albert heijn. Daar hebben ze schijfjes voorverpakt.
 
Klassiek pizzadeeg (hoe ik het heb gemaakt):

607 gram 00 bloem
264 gram water (warm)
18 gram zout
20 gram verse gist

Gist mengen met het warme water en zout, terwijl bloem in de keukenrobot gedaan. Water met opgelost gist bij de bloem doen, terwijl de keukenrobot draait en het deeg 10min laten kneden.

Dan het geheel met een vochtige handdoek erop voor 2u laten staan, waarna het 24u in de koelkast ging. 6u voor het maken van de pizza's (het deeg is genoeg voor 5 pizza's van 30cm of 3 grotere) het deeg uit de koelkast gehaald en op kamertemp laten komen. Dan bollekes gemaakt van +- 200gr elk.
Eindelijk morgen eens op men gemak, dus ga er eens aan begonnen met dit recept. Die zagen me er helemaal uit zoals ik ze graag heb! Bedoeling is om er dan zondag pizza’s van te maken.

Kan je zeggen welke winkel je je ingrediënten gaan halen bent?
 
Vorige week mij eens gewaagd aan calzone. Ongelofelijk luchtig deeg (bigga met 70% hydratatie) met ricotta, mozzarella, salami/gerookte zalm/prosciutto en tomatensaus.
Alleen de calzone mooi op de pizzasteen krijgen moet ik nog wat oefenen 😟, dit gaat blijkbaar toch moeilijker dan een pizza 😆

Calzone Wannabe
 
Eindelijk morgen eens op men gemak, dus ga er eens aan begonnen met dit recept. Die zagen me er helemaal uit zoals ik ze graag heb! Bedoeling is om er dan zondag pizza’s van te maken.

Kan je zeggen welke winkel je je ingrediënten gaan halen bent?
Gehaald in de Delhaize, maar heb hetzelfde gevonden in de AH ook.

Bloem:

Gist:

Saus die ik gebruik:
 
Terug
Bovenaan