Review: Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg

Wie langlopende Japanse rollenspelreeksen zegt, denk waarschijnlijk direct aan Final Fantasy, Dragon Quest of de Tales- en Mana-reeksen. Maar eentje die we zeker niet mogen vergeten is de Atelier-reeks van ontwikkelaar Gust en uitgegeven door Koei Tecmo. Deze reeks bestaat al sinds 1997 en ging van start met Atelier Marie: The Alchemist of Salburg op de originele PlayStation. Omdat de reeks vorig jaar haar vijfentwintigste verjaardag vierde, kondigden Gust en Koei Tecmo aan dat dit spel een remake ging krijgen, waardoor het spel trouwens voor het eerst buiten Japan speelbaar zou zijn.

Deze aankondiging ligt intussen al even achter ons en intussen kan iedereen vanaf 13 juli zelf aan de slag met Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg. Zelf mocht ik al even van het spel proeven voor de preview, maar uiteraard heb ik in de tussentijd niet stilgezeten en heb ik mijn avonturen als Marie in het pittoreske stadje Salburg verdergezet en haar laten uitgroeien tot een volwaardig alchemist.

ss_a00c3642a76c4bccb58a0d7f6a9039664b666eb1.1920x1080.jpg

Klusje hier, klusje daar​

Wie de Aterlier-reeks een beetje kent, weet dat er naast de klassieke rolspelmechanismes ook veel aandacht gaat naar het verzamelen van ingrediënten voor en het uitoefenen van alchemie. Doorheen de reeks staat vrijwel steeds een vrouwelijk personage centraal en haar drijfveer is deze alchemie onder de knie te krijgen. De toekomstige alchemist van dienst is Marie, een klungelige studente die het slechtst presteert van haar klas. Daarom krijgt ze van haar professor een ultieme kans voorgeschoteld: ze krijgt haar eigen atelier in Salburg en moet binnen de vijf jaar iets fabriceren dat indruk zal maken op haar professor. De groei van het personage en het verwerven van kennis staat dus centraal in het verhaal, dat verder bitter weinig om het lijf heeft. Om de zoveel tijd krijg je een opdracht van de professor en het is belangrijk om deze te behalen als je wilt dat Marie afstudeert, maar verder ben je vrij om te doen wat je wilt.

Dit vertaalt zich naar een vrij open spelervaring, al zit er wel een zekere logica in het spelverloop. Het meeste vooruitgang boek je door missies te aanvaarden en geruchten te "kopen" in de taverne. De missies vereisen dat je bepaalde grondstoffen of brouwsels aflevert. Hiervoor moet je op verkenning in de vele gebieden rond het stadje om deze grondstoffen te verzamelen en deze vervolgens moet je ze al dan niet verwerken tot één of ander brouwsel in je atelier. Naast geld leveren deze missies je ook reputatie op, wat je nodig hebt om bepaalde personages te kunnen rekruteren in je team. Deze personages hebben bovendien hun eigen verhaal en hun eigen opdrachten die ze je zullen voorschotelen. Het verkennen van locaties, het praten met personages en alchemie uitoefenen verhoogt vervolgens je kennis en dit vergaren van kennis is een centraal gegeven, want je zal dit nodig hebben om bepaalde events vrij te spelen. Maar ook bijvoorbeeld de meer geavanceerde instructieboeken te kunnen raadplegen waardoor je toegang krijgt tot meer exotische dingen die je kan maken.

ss_a087674ce0a37f133b7f05551a9acbf6f4e5fe7d.1920x1080.jpg

Tik tok doet de klok​

Hoewel dit minder aanwezig is in de latere Atelier-games, is tijd een belangrijk gegeven in de serie. Zoals gezegd, heb je slechts vijf jaar om in je opdracht te slagen, al is er ook een modus die je laat verder spelen na deze tijdslimiet. Belangrijk is te weten dat alles wat je doet tijd kost. Zo gaat er een dag voorbij als je naar je atelier gaat, kost het lopen naar de verschillende locaties je ook een aantal dagen en tikt de klok genadeloos verder wanneer je aan het verzamelen bent of monsters aan het bevechten bent. Hoewel een beetje tijdsdruk nooit kwaad kan, zorgt dit soms wel voor frustrerende momenten. Zo kan het zijn dat je een missie aanvaardt waarbij je binnen een bepaalde tijd een aantal items moet verzamelen door vijanden te verslaan, maar je tijd goed en wel al op is voordat je dit vereiste aantal kon verzamelen. Reken daar nog een aantal dagen voor de terugtocht bij en je mag tegen de herbergier zeggen dat de missie mislukt is waardoor je ook nog eens reputatie verliest.

Je heb slechts vijf jaar om in je opdracht te slagen, al is er ook een modus die je laat verder spelen na deze tijdslimiet.


Na een paar keer in zo'n situatie te zijn terechtgekomen, had ik besloten om geen missies meer te aanvaarden waarbij ik het grootste deel van de vereiste items nog moest verzamelen en zonder enige druk te gaan verzamelen. Vervolgens was niets zo fijn als een missie direct kunnen inleveren doordat je alle gevraagde items al hebt. Al gebeurde het langs de andere kant ook wel dat ik enkele van de opdrachten van de professor had voltooid nog voor ik de opdracht kreeg, waardoor die opdracht ook automatisch in orde was. Dit haalt natuurlijk de fun wat uit het spel en gezien je verder voornamelijk hetzelfde zal zitten doen, zijnde grondstoffen verzamelen, missies aangaan in de taverne en brouwsels maken in je kookpot, is het goed mogelijk dat je na een tijdje je interesse in het spel verliest. Zeker als je ook nog eens weet dat het alchemiemechanisme opvallend simplistisch is in vergelijking met bijvoorbeeld dat in Atelier Ryza 3. Dit is natuurlijk het nadeel van het feit dat dit een remake is van het allereerste Atelier-spel.


Chibilicious​

Doordat de makers kozen voor een remake in plaats van een remaster, hoef je gelukkig niet te vrezen voor gedateerde graphics. Het spel werd helemaal vanaf de grond opnieuw gemaakt waardoor deze ouderwetse ervaring zeer modern oogt. Er werd natuurlijk niet gekozen voor fotorealisme, maar voor kleurrijke en anime-achtige graphics waarbij de personages en de monsters in een schattige chibi-stijl zijn vormgegeven. Dit zorgt ervoor dat het spel zeer charmant en speels oogt. Tijdens cutscenes worden de personages dan weer als klassieke 2D-portretten weergegeven en ook deze portretten zijn knap geïllustreerd.

De graphics zijn eigenlijk helemaal in lijn met de spelervaring die deze remake je voorschotelt. Dit is namelijk geen diepgaande RPG met een complex gevechtssysteem of diepgaand verhaal. De makers omschrijven hun spel zelf als een cozy life RPG en dit beschrijft de ervaring nagenoeg perfect. Het is met andere woorden een ideaal spel om tijdens een zomerse avond te spelen op je Steam Deck of Nintendo Switch terwijl je op een terrasje zit of lui achterovergebogen in de zetel na een harde werkdag. En liefst in korte speelsessies om de repetitiviteit wat te neutraliseren.

.

Conclusie

Met Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salsburg krijgen we eindelijk de kans om het avontuur van Marie als de allereerste alchemist in deze langlopende reeks te ontdekken en dit in een knap opgepoetste vorm. De gameplay vertoont daarintegen duidelijk sporen van zijn ouderdom en doordat de reeks enorm geëvolueerd is, voelt dit avontuur wat mager aan, met helaas te weinig variatie in de gameplay. Hierdoor is het spel het best genietbaar als een luchtig tussendoortje en in kleine dosissen.

Pro

  • Ontspannende ervaring
  • Hoge schattigheidsfactor
  • Leuke personages
  • Knappe visuele stijl

Con

  • Vederlichte gameplay
  • Voelt repetitief aan na een tijdje
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

13 juli 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5

Genre

  1. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Gust

Uitgever

  1. Koei Tecmo
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan