Review: Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key

Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key is het nieuwste deel in de Atelier-reeks en het derde luik van de verhaallijn waarin het rond Reisalin "Ryza" Stout draait. Deze langlopende JRPG-reeks van ontwikkelaar Gust bestaat al sinds 1997 en centraal staan de avonturen van vrouwelijke alchemisten zoals Marie, Sophie en Ryza, wiens verhaal met deze titel op zijn einde loopt. Deze verhaallijn, die gekend staat als de Secret Arc, ging van start in 2019 met Ever Darkness & the Secret Hideout en kreeg een eerste vervolg in 2020 met Lost Legends & the Secret Fairy.

Heb je deze twee titels niet gespeeld? Geen nood, de makers hebben een proloogfilmpje voorzien in het hoofdmenu dat de gebeurtenissen van de twee vorige delen kort samenvat. Het voordeel van het spelen van de vorige delen, is natuurlijk dat je meer vetrouwd bent met de wereld van Atelier Ryza en het bonte gezelschap waarmee onze alchemist op pad gaat. Maar gelukkig staat het verhaal van Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key vrij op zichzelf en kan je de plot perfect volgen zonder de vorige delen te hebben gespeeld. Ik was alvast benieuwd of het spel een waardige afsluiter is voor het verhaal van Ryza.

2023040715553700-3F8D1FF4ED87745D95DA9DEB385924A2.jpg

Graven in het verleden​

Net zoals de twee vorige delen, volgt het spel Ryza, een jongedame die in het eerste spel gefascineerd werd geraakt door alchemie en een leerling in deze mystieke kunstvorm. Twee avonturen later is ze intussen de alchemist geworden van Kurken Island, het artificiële eiland waar ze samen met haar vrienden woont. Het nieuwe verhaal gaat van start een jaar na de avonturen uit het tweede deel wanneer er plots een mysterieuze groep eilanden in de buurt verschijnt. Deze eilanden, die de naam Kark Isles krijgen, lijken echter een negatief effect te hebben op Kurken Island. Daarom besluit Ryza om samen met haar vrienden de eilanden te verkennen. Al snel ontdekt ze dat een magische sleutel die ze heeft gemaakt een rol speelt in het mysterie en dat ze op zoek moet naar de Code van het Universum.

Het verhaal schiet goed uit de startblokken, maar schakelt daarna enkele versnellingen lager. Ondanks dit dipje is het verhaal van Atelier Ryza 3 toch boeiend om te volgen en bevat het een goede dosis mysterie. Dit komt doordat het dieper probeert te graven in de geschiedenis van het eiland en haar relatie met het Klint Kingdom, dat al werd aangehaald in het eerste spel. Maar ook de geschiedenis van alchemie komt aan bod en het gevaar dat het gebruik hiervan met zich meebrengt. Net deze link met het verleden zorgt ervoor dat het verhaal heel wat meer diepgang te bieden heeft dan op het eerste gezicht lijkt.

2023040312565200-3F8D1FF4ED87745D95DA9DEB385924A2.jpg

Groter en beter​

Naast een groter verhaal, bevat Atelier Ryza 3 ook een van de grootste spelwerelden in de reeks. Je krijgt geen volwaardige open wereld voorgeschoteld, maar wel vier grote regio’s die je vrij kan verkennen. De gebieden worden van elkaar gescheiden door water en je zal dus per boot van de ene regio naar de andere moeten varen. Elke regio is nog eens opgedeeld in kleinere gebieden en binnen deze gebieden heb je gebouwen die, eens je ze bezocht hebt, je toelaten om de fast travel-functie te gebruiken. Door dit alles voelt de spelwereld uiteindelijk toch wel enorm aan. Zo’n uitgestrekte wereld zet uiteraard aan tot verkenning en zo zal je naast het verzamelen van grondstoffen voor alchemie gelukkig ook heel wat points of interest kunnen ontdekken.

Daarnaast bevat het spel ook een van de grootste groepen van speelbare personages in de reeks. Het team waarmee je deze keer aan de slag kan gaan, bestaat uit maar liefst elf personages. Hierbij maken een aantal vertrouwelingen hun terugkeer en maak je kennis met enkele nieuwe personages die al snel hun eigen plaats vinden in de groep. Het is bovendien interessant om de interacties te zien tussen de verschillende personages. Voor de fans die er sinds het eerste spel bijzijn, is het ook leuk om de groei te zien van de originele teamleden. Elf personages betekent natuurlijk ook heel wat diversiteit voor de gevechten, zeker als je er slechts drie meeneemt in een gevecht. Een goede samenstelling van je team waarbij je de verschillende types van personages combineert is dus belangrijk, maar je kan er ook twee als reserve aanduiden en inwisselen tijdens gevechten.

Je krijgt geen volwaardige open wereld voorgeschoteld, maar wel vier grote regio’s die je vrij kan verkennen.


Deze gevechten verlopen nog steeds turn-based, maar Atelier Ryza 3 schotelt ons wel enkele interessante ideeën voor om ze iets dynamischer te laten aanvoelen. Zo kan je bijvoorbeeld drie basisaanvallen linken als je ze correct timet en kan je verdedigen tegen aanvallen door op het juiste moment op een actieknop te drukken. Over het algemeen voelen de gevechten vrij aangenaam aan en de camera brengt de actie vaak flitsend in beeld. Het enige wat ik wat raar vond is dat je groep de AP (ability points) delen. Als je de A.I. van je team op aggresief zet, voeren ze logischerwijze veel meer speciale acties uitvoeren. Maar hierdoor val je al snel zonder AP waardoor je zelf te vaak genoodzaakt bent om basisaanvallen uit te voeren. Laat je de A.I. op Defense, dan gebruiken ze totaal geen AP en blijft dit onbenut. Een betere balans was dus zeker welkom. Verder mocht er ook iets meer variatie in de vijanden zijn, want je vecht al te vaak tegen dezelfde soort, al dan niet in een ander kleurtje.

2023040715582400-3F8D1FF4ED87745D95DA9DEB385924A2.jpg

Derde keer, beste keer​

Een ander nieuwigheid in het spel is dat Ryza deze keer geheime sleutels kan maken. Deze sleutels zijn niet enkel belangrijk om vooruitgang te maken in het verhaal. Je kan er ook barrières mee openen om toegang tot een bepaald iets te krijgen of kisten mee openen waarbij de inhoud afhangt van de gebruikte sleutel. Je kan ook sleutels maken op basis van de monsters die je bevecht eens hun levenspunten op 80% staan. Deze sleutels geven je bepaalde voordelen voor een korte tijd en zijn zeker handig tegen de meer gevaarlijke vijanden in het spel. Daarnaast speelt zoals verwacht ook alchemie een belangrijke rol in het spel en zal Ryza tal van voorwerpen kunnen synthetiseren door verschillende items samen te voegen. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar de kwaliteit van de grondstoffen en welke bonussen je aan de voorwerpen wilt geven. Voor nieuwkomers kan het alchemiesysteem even intimiderend overkomen, maar je zal het snel onder de knie hebben en tal van nuttige dingen zoals healing potions, wapens of bommen kunnen maken.

De combinatie van al deze elementen zorgt voor een fijne ervaring waar liefhebbers van het genre heel wat tijd in kunnen steken. Als je weet dat Gust ook meer middelen en tijd heeft gekregen om deze titel tot in de puntjes uit te werken, dan valt op dat dit een van de eerste titels in de reeks is die zich haast kan meten met de bigbudgetspellen van bijvoorbeeld Square Enix of Bandai Namco. Grafisch is het nog niet helemaal een Tales of Arise of Dragon Quest XI, maar het komt toch aardig in de buurt. De cutscenes zijn van een hoog niveau en de grote spelwereld is prachtig vormgegeven. Ik was ook verrast van de kwaliteit van de Switch-versie die er over het algemeen redelijk knap uitziet en zeker in Performance-modus vloeiend speelt. Je merkt natuurlijk wel dat het spel niet in 4K draait, dat de textures soms wat van een lage kwaliteit zijn of er teruggeschroefd werd op bijvoorbeeld de vegetatie. Daarnaast viel me soms ook de enorme hoeveelheid bloom-effecten op, waarschijnlijk om de grafische beperkingen van de Switch wat te "verbloemen". Maar deze kleine gebreken wegen niet op tegen de uitmuntende sfeer en knappe wereld die het spel ons voorschotelt.

Conclusie

Met Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key komt het verhaal van Reisalin Stout tot zijn einde en de makers hebben ons een waardig slotstuk gegeven dat op alle vlakken groter en beter is dan zijn voorgangers. Hoewel de Nintendo Switch-versie best indrukwekkend is, kampt het spel op deze console helaas wel met enkele technische tekortkomingen.

Pro

  • Diepgaande gameplay
  • Interessant verhaal
  • Knappe wereld
  • Sfeervol

Con

  • Enkele technische mankementen
  • Variatie in vijanden
8

Over

Beschikbaar vanaf

23 maart 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5

Genre

  1. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Gust
  2. Koei Tecmo

Uitgever

  1. Koei Tecmo
 
  • Leuk
Waarderingen: Yurf
Terug
Bovenaan