Preview: Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg

Vorig jaar vierde de Atelier-reeks haar 25ste verjaardag en naast tal van speciale projecten kondigden Koei Tecmo en Gust ook twee verjaardagstitels aan. De eerste van deze twee titels, Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key, verscheen eerder dit jaar en volgende maand zal je aan de slag kunnen gaan met de tweede titel, zijnde Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg. Het bijzondere aan dit spel is dat het een remake is van het allereerste Atelier-spel, dat verscheen in 1997 voor de PlayStation in Japan. Vanaf 13 juni zal iedereen het verhaal van de jonge alchemist Marie kunnen ontdekken en in de aanloop naar de volwaardige release mocht ik alvast enkele uurtjes met het spel aan de slag gaan.

In die vijfentwintig jaar zijn er natuurlijk heel wat Atelier-games op de markt verschenen, in die zin dat Gust ons bijna jaarlijks op een nieuwe titel in de reeks trakteert. Heel wat verhaallijnen en alchemisten zijn intussen de revue gepasseerd, maar alles begon destijds met Marie en haar avonturen in het pittoreske Salsburg, dat ook als setting zou dienen voor de twee volgende titels in de reeks. Met nog maar net Atelier Ryza 3 achter de kiezen, was ik alvast benieuwd naar hoe het allemaal was begonnen en hoe deze reeks is geëvolueerd doorheen de jaren.

2023-05-05 (18).png

Oefening baart kunst​

Zoals je kan verwachten, is de reeks doorheen de jaren op tal van vlakken enorm vooruitgegaan en was het even wennen aan de simpliciteit van dit spel tijdens mijn eerste uurtjes spelen. Terwijl de meer recente titels in de reeks steeds meer volwaardige JRPG's werden met een grote nadruk op het verhaal en een diepgaand gameplaysysteem, is Atelier Marie veel kleinschaliger. In het spel speel je als alchemie-leerling Marie die helaas de slechtste leerling van haar klas is. Daarom krijgt ze van haar mentor Ingrid een atelier en de opdracht om binnen de vijf jaar een item te maken dat indruk op haar zal maken. Dit is letterlijk het einddoel van het spel. Het afstuderen als alchemist vormt een rode draad doorheen de serie, maar het contrast met bijvoorbeeld Atelier Ryza 3 kon niet groter zijn.

Om je doel te bereiken, zal je dus moeten groeien als alchemist. Dit doe je door op verkenning te gaan in nabijgelegen gebieden en ingrediënten te verzamelen om brouwsels te maken in je atelier. Af en toe krijgt Marie een taak van haar mentor om haar te helpen in haar persoonlijke groei en deze vormen de hoofdmissies in het spel. De twee eerste missies die je krijgt, zijn al bij al vrij eenvoudig. Voor de eerste missie moest ik met vier verschillende personages op excursie gaan en de tweede missie vroeg me om vijf verschillende gebieden te verkennen. Naast de hoofdmissie kan je in de taverne ook nog kleinere taken aannemen om geld te verdienen en je populariteit te doen stijgen. Hoe populairder je bent, hoe groter de kans dat personages met een hoog level met jou op pad willen gaan. Het geld heb je dan weer nodig om recepten en gereedschap te kopen, maar ook om deze personages in te huren.


Tijdsdruk​

Het spel biedt op deze manier een redelijk vrije ervaring aan waarbij je taken aanvaardt in de taverne, op zoek gaat naar de nodige ingrediënten en vervolgens je beste skills bovenhaalt om de gevraagde items te maken. Af en toe ontvouwt er zich een event of zal je je focussen op je speciale opdrachten, maar wereldreddend voelt dit allemaal alvast niet aan. De grootste uitdaging van het spel komt voort uit de tijdslimieten die je voorgeschoteld krijgt, een kernelement uit de serie dat in de laatse spellen was verdwenen. De opdrachten moet je hier binnen een bepaald aantal dagen voltooien en het was me een paar keer overkomen dat ik me mispakt had aan de deadline. Je moet er namelijk rekening mee houden dat bijvoorbeeld gewoon rondlopen in een gebied om grondstoffen te verzamelen de dagen ook doet vooruitgaan. Bovendien kan zelfs je hoofddoel falen als je niet binnen de vijf jaar je professor kan overtuigen, waardoor het spel eindigt zonder goede afloop. Gelukkig komt deze remaster met een Unlimited-modus die je de mogelijkheid geeft om verder te spelen en alsnog je doel te behalen na de vier jaren.

Atelier Marie toont zich als een vrij ontspannende ervaring.


Zelfs zonder deze modus, toont Atelier Marie zich als een vrij ontspannende ervaring waarbij de uitdaging vooral voortkomt uit deze tijdsdruk. Je zal ook vechten tegen tal van monsters, dieren en bandieten, maar ook de gevechten tonen zich opvallend eenvoudig. Al hou je best wel het aanbevolen level van de gebieden in het oog. Verder vallen de algemene luchtige sfeer en het charmante karakter van het spel op. Al zal het geen prijzen winnen voor zijn graphics, maar als je vergelijkt met hoe de originele versie er uitzag, zal je mij zeker en vast niet horen klagen. De chibi-vormgeving van de personages zal misschien ook niet iedereen liggen, maar het past wel bij de schattigheidsfactor die het spel uitstraalt.

Conclusie

Binnen een maandje neemt Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg je mee naar het begin van de Atelier-reeks en kan je de avonturen van Marie om alchemist te worden ontdekken op pc, Nintendo Switch en de PlayStation-consoles. Als remake van het allereerste Atelier-spel belooft het wel een veel eenvoudigere ervaring voor te schotelen dan de hedendaagse titels. Dit doet enkele vragen rijzen over de levensduur van het spel en hopelijk zal mijn komende tijd met het spel hier meer duidelijkheid in scheppen.

Over

Beschikbaar vanaf

13 juni 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5

Genre

  1. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Gust

Uitgever

  1. Koei Tecmo
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan