Pizza maken

Mooi gerold, en wellicht ook erg lekker, maar duidelijk een veel te lage temperatuur, toch?

Het deeg ziet er ongebakken uit.
Deeg is nooit echt bruin/zwart gebakken in deze bbq. Komt mooi omhoog en krokant. De kleur moet inderdaad aan gewerkt worden. Ik bak hem op 250 graden, hoger gaat ook maar haalt ie met moeite in deze temperaturen en met wind.
 
Morgen volk over de vloer en ik ga weer eens m'n oven in gang blazen.

Speciaal Caputo bloem besteld omdat die deeg luchtiger zou zijn en dat gewoon heel goede bloem is. Zonet vernomen dat m'n pakket beschadigd is geraakt en niet uitgeleverd zal worden. Kloteboel.

Ik heb nog 2 pakken De Cecco bloem 'tipo 00' staan. Kan ik mij daarmee redden? Of hebben jullie aanraders voor een bloem dat ik vanavond nog in de supermarkt kan vinden? Tips om de deeg luchtig te krijgen met uitzondering van werken met een poolish e.d.?

Bedankt!
 
Deeg is nooit echt bruin/zwart gebakken in deze bbq. Komt mooi omhoog en krokant. De kleur moet inderdaad aan gewerkt worden. Ik bak hem op 250 graden, hoger gaat ook maar haalt ie met moeite in deze temperaturen en met wind.
Waarom zou je iets uberhaupt zwart willen bakken? :unsure:
 
Gisteren eens de diepvries pizza-bollen van Rymbu (BBQ winkel in Bornem) getest. Los van het feit dat de pizza aan m'n schep bleef kleven en de vreselijke rommel die het veroorzaakte, was het toch een succes.

Bolletjes waren op minder dan 14u ontdooit en na 1,5u op kamertemperatuur. Deeg was makkelijk werkbaar na ontdooiing. In de Ooni Koda gebakken, na een dikke minuut had alles een mooi kleurtje en het deeg was heel luchtig. Niet zo heel goedkoop maar wel een goeie oplossing als ik last minute pizza wil maken. Vanaf nu standaard in de vriezer.
 
Morgen volk over de vloer en ik ga weer eens m'n oven in gang blazen.

Speciaal Caputo bloem besteld omdat die deeg luchtiger zou zijn en dat gewoon heel goede bloem is. Zonet vernomen dat m'n pakket beschadigd is geraakt en niet uitgeleverd zal worden. Kloteboel.

Ik heb nog 2 pakken De Cecco bloem 'tipo 00' staan. Kan ik mij daarmee redden? Of hebben jullie aanraders voor een bloem dat ik vanavond nog in de supermarkt kan vinden? Tips om de deeg luchtig te krijgen met uitzondering van werken met een poolish e.d.?

Bedankt!
Ik heb goeie resultaten gehaald met deze van de Colruyt. Maar ik denk dat dit ongeveer hetzelfde type is als degene je nog liggen hebt. Vroeger hadden ze ook de blauwe verpakking (Napolitano) die wel nog beter was maar momenteel nooit meer in mijn Colruyt.
 
Ik heb goeie resultaten gehaald met deze van de Colruyt. Maar ik denk dat dit ongeveer hetzelfde type is als degene je nog liggen hebt. Vroeger hadden ze ook de blauwe verpakking (Napolitano) die wel nog beter was maar momenteel nooit meer in mijn Colruyt.

ja, ik heb ook altijd die rode van colruyt in huis.
 
Ik heb goeie resultaten gehaald met deze van de Colruyt. Maar ik denk dat dit ongeveer hetzelfde type is als degene je nog liggen hebt. Vroeger hadden ze ook de blauwe verpakking (Napolitano) die wel nog beter was maar momenteel nooit meer in mijn Colruyt.

ja, ik heb ook altijd die rode van colruyt in huis.
Heb dus deze gaan halen en content! Geslaagde pizza avond.

Eens een andere techniek gebruikt om de bolletjes te maken en veel luchtigere deeg. Veel bellen aan de zijkanten. Top.
 
Welke techniek?
En wat is uw recept voor het deeg?
Zout oplossen in water (35-36 °C), daarna ongeveer 10 % van de bloem toevoegen. Gist toevoegen en de rest van de bloem. Met de hand goed kneden tot glad en samenhangend geheel (ongeveer 10 minuten). Deeg in kom (lichtelijk ingesmeerd met olijfolie) 1u30 laten rijzen op 21,5 graden.

Dan in plaats dat ik de lucht uit de deeg drukte, deeg uithalen en ondersteboven op werkblad leggen. Blijkbaar zou de glutenvorming zich vooral aan de onderkant situeren, onderkant wordt dus bovenkant. Ik zag meteen al wat meer bellen en blazen.

Deeg uitstretchen en stukken van snijden (ik maak bolletjes van 200 gr). bij het opbollen let ik erop dat de bovenkant van het afgesneden stuk ook altijd de bovenkant blijft. Terwijl ik dat de vorige keren plat drukte en samenvouwde om dan verder op te bollen. Deze keer had ik aanzienlijk meer lucht in de bolletjes na het rijzen. Deze kan je mooi naar de buitenkanten drukken als je de pizza's gaat maken waardoor ik rondom crispy luchtbellen had maar vanbinnen wel heel zacht.

Ik zei nog tegen mezelf: vergeet geen foto's te nemen. Wat ben ik vergeten? Inderdaad, geen enkele foto genomen. We zaten met volk en de wijn was rijkelijk aanwezig, 't zou er wel wat mee te maken kunnen hebben.

We waren met 3 koppels en iedereen heeft z'n eigen pizza gemaakt. Elk had een briefje en gaf anoniem een score op 10. Op 't eind van de avond was er een winnaar. Heel plezant eigenlijk.

Inspiratie was dit filmpje eigenlijk:
 
Terug
Bovenaan