Pizza maken

Maakt er iemand soms calzones?
Ik ga het dit weekend eens proberen maar ik vraag me nog af of ik ingrediënten als champignons en ui op voorhand best al eens bak of dat die wel gaan garen in de calzone...
 
Maakt er iemand soms calzones?
Ik ga het dit weekend eens proberen maar ik vraag me nog af of ik ingrediënten als champignons en ui op voorhand best al eens bak of dat die wel gaan garen in de calzone...
Regelmatig
Ik maak meestal een vulling/saus op voorhand. Bvb uien, champignons, wat chili, iets van vlees erbij zoals spek of venkelworst en wat passata. Kan dan eenvoudig in de calzone met mozarella, parmezaan en wat basilicum. Na het dichtvouwen doe ik nog een beetje passata bovenop en dan gaat het in de oven.

 
Die venkelworst is hét ingrediënt voor een lekkere pizza. Doen we ook regelmatig in de ooni, zo lekker...
 
Hét beste geheime ingrediënt voor na het bakken:

hot-honey-europe.jpg
 
Net even back to reality.
Dus ik probeer al 2 jaar de perfecte pizza te maken in mijn gemetste pizzaoven. Ik kom deze avond thuis en de vrouw heeft alle ingrediënten gehaald voor pizza maar ik heb geen deeg. Komt ze daar af met een zakske voorgemaakte deeg ingrediënten dat we ooit gekregen hebben van vrienden van 'oil en vinegear' die daar al een jaar ligt. Soit ik geef het een kans en de deeg zou in 30min klaar zijn 🙈.
De oven beginnen stoken en de deeg gemengd en bollen gemaakt. Een rekker eerste klas die amper een diameter heeft van 15cm waar ik normaal+25cm haal voor hetzelfde gewicht. Nu ja ik weet dat de vrouw en kinderen graag dik belegde pizza's hebben iets dat niet altijd lukt met 'echte' deeg. Dus die kleine pizza's volle bak geladen en de oven iets lager in temperatuur laten gaan om de boel toch voldoende door te laten garen. Alle 3. Amai! Dit is de beste pizza die we ooit gegeten hebben! Machtig volgende keer nog eens. 🙈😅
 
Ik heb sinds kort een elektrische pizzaoven van Effe Uno. Toch een wereld van verschil met de standaard oven in de keuken. Jammergenoeg geen foto's, was te druk bezig met pizza's in de oven smijten en snel weer uithalen voor ze te ver waren. Echt top zo'n ding. Wel niet goed voor het capaciteitstarief... :unsure:
 
Godverdomme toch. Afgelopen zaterdag had ik weer volk en ging ik verse pizza's maken.

Eerst even vermelden dat ik in april voor de verjaardag van m'n dochter pizza gemaakt heb voor heel de familie. De deeg werd de avond voordien gemaakt en zag er 's ochtends al wat te ver uit. Hier ten rade gekomen en toch een 2de batch gemaakt voor het zekerste. Ik heb de grote hoeveelheden bloem en water op de keukentafel beginnen mengen terwijl m'n vrouw taarten aan het bakken was. Het water is letterlijk uit z'n voegen gebarsten en heel de keuken was gezet in deegspetters. Nogmaals mogen herbeginnen om dan 's avonds te constateren dat de deeg van de dag voordien toch nog goed was.

Goed, zaterdag ging ik een deeg maken die nog 7 uren kon rijzen. Sidenote: ferme kater. Het kneden met de hand was best pittig met een bonkend hoofd. Deeg aan de kant voor de eerste rijs en tijdens het opkuisen merk ik dat m'n gist daar nog staat. Ben ik juist dat de gist dan nog vermengen met de deeg geen zin meer heeft? Ik ging ervan uit dat die wat moet oplossen in het water. Ik had geen tijd te verliezen en heb de hele boel in de vuilbak gegooid. Herbegonnen en toch weer een goede deeg gemaakt. 12 bollen voor 6 man. 5 bollen mogen weggooien omdat ik er altijd teveel maak.

Pizza's waren heerlijk maar godverdomme ik heb al gesukkeld met dat deeg.
 
Godverdomme toch. Afgelopen zaterdag had ik weer volk en ging ik verse pizza's maken.

Eerst even vermelden dat ik in april voor de verjaardag van m'n dochter pizza gemaakt heb voor heel de familie. De deeg werd de avond voordien gemaakt en zag er 's ochtends al wat te ver uit. Hier ten rade gekomen en toch een 2de batch gemaakt voor het zekerste. Ik heb de grote hoeveelheden bloem en water op de keukentafel beginnen mengen terwijl m'n vrouw taarten aan het bakken was. Het water is letterlijk uit z'n voegen gebarsten en heel de keuken was gezet in deegspetters. Nogmaals mogen herbeginnen om dan 's avonds te constateren dat de deeg van de dag voordien toch nog goed was.

Goed, zaterdag ging ik een deeg maken die nog 7 uren kon rijzen. Sidenote: ferme kater. Het kneden met de hand was best pittig met een bonkend hoofd. Deeg aan de kant voor de eerste rijs en tijdens het opkuisen merk ik dat m'n gist daar nog staat. Ben ik juist dat de gist dan nog vermengen met de deeg geen zin meer heeft? Ik ging ervan uit dat die wat moet oplossen in het water. Ik had geen tijd te verliezen en heb de hele boel in de vuilbak gegooid. Herbegonnen en toch weer een goede deeg gemaakt. 12 bollen voor 6 man. 5 bollen mogen weggooien omdat ik er altijd teveel maak.

Pizza's waren heerlijk maar godverdomme ik heb al gesukkeld met dat deeg.
Waarom weggooien? Ge kunt ze uitrollen en invriezen, en dan later beleggen en op de bbq gooien 🤷‍♂️ Heb ik hier al paar keer gedaan als ik overschot heb, dat gaat perfect.

U gist niet opgelost dertussen gaan gooien heeft idd geen zin.
 
Waarom weggooien? Ge kunt ze uitrollen en invriezen, en dan later beleggen en op de bbq gooien 🤷‍♂️ Heb ik hier al paar keer gedaan als ik overschot heb, dat gaat perfect.

U gist niet opgelost dertussen gaan gooien heeft idd geen zin.
Daarom hou ik van dit forum hé. Hoe vries je die dan best in? Nooit bij stilgestaan. Ik maak altijd veel te veel bollen en gooi die dan weg.
Gewoon in huishoudfolie verpakken?
 
Daarom hou ik van dit forum hé. Hoe vries je die dan best in? Nooit bij stilgestaan. Ik maak altijd veel te veel bollen en gooi die dan weg.
Gewoon in huishoudfolie verpakken?
Uitrollen in de vorm die ge wilt, dan op een bakplaat invriezen, vervolgens inpakken op de manier die jij wil. Als ge meerdere bodems hebt is het makkelijkste om ze met een bakpapier ertussen op mekaar te leggen, dan kan je ze makkelijk stuk per stuk eruit halen.

Eens ze ingevroren zijn kan je ze idd in een grote zak samensteken, enkel voor het initiele invriezen wel belangrijk dat je ze apart invriest (anders is het één grote deegplakboel)

Ik laat ze der wel niet langer dan een maand inzitten, maar dat gaat dus perfect.
 
Misschien is dit een oplossing?
De avond zelf uw overschot pizzadeeg even voorbakken en zo invriezen , uithalen wanneer het past en eventueel in uw gewone thuis oven afbakken met de toppings dat je wil als het eens rap moet gaan, volgende keer probeer ik dat een keer.
 
Terug
Bovenaan