Pizza maken

Uitrollen in de vorm die ge wilt, dan op een bakplaat invriezen, vervolgens inpakken op de manier die jij wil. Als ge meerdere bodems hebt is het makkelijkste om ze met een bakpapier ertussen op mekaar te leggen, dan kan je ze makkelijk stuk per stuk eruit halen.

Eens ze ingevroren zijn kan je ze idd in een grote zak samensteken, enkel voor het initiele invriezen wel belangrijk dat je ze apart invriest (anders is het één grote deegplakboel)

Ik laat ze der wel niet langer dan een maand inzitten, maar dat gaat dus perfect.
Zal ik eens proberen! Merci hé.

Misschien is dit een oplossing?
De avond zelf uw overschot pizzadeeg even voorbakken en zo invriezen , uithalen wanneer het past en eventueel in uw gewone thuis oven afbakken met de toppings dat je wil als het eens rap moet gaan, volgende keer probeer ik dat een keer.
Ik heb schrik dat ze te droog zullen zijn als ik ze kort voorbak. Laat gerust weten hoe jij het ervaren hebt.

Ik doe gewoon een scheut olijfolie in een ziplock zak en dan de deegbol erin.
Nog makkelijker. En dan een dag laten ontdooien in de frigo en uitrollen?
 
Pizzasteen gekregen voor Kerst. Dus dit topic eens door gegaan.

Uiteindelijk het recept van @Gavin geprobeerd. Alles ging goed tot ik de balletjes in de rijsbak heb gedaan. Daar zijn ze langzaam uit elkaar aantal lopen.

Deeg in de kom zag er goed uit, veel lucht, was ook een mooi homogene massa. Niet super stevig maar ook geen plat deeg.

Deeg dan in stukjes gedaan, opgerold en de bak gestoken en daar loopt het nu dus mis. Geen idee waarom ineens alle stevigheid er uit is.

Heb wel store bought deeg achter de hand maar toch een beetje een teleurstelling. Deeg toch niet genoeg gekneed? Of misschien iets dat fout is gelopen qua temperatuur?

In ieder geval eens eentje op de steen gooien straks en we zien wel.
 
Sorry @Gavin ! Volgende keer beter.

Eens bijgelezen en ze zouden overrezen zijn. Jammer genoeg wat te laat beginnen lezen. Dus overgeschakeld op de store bought.

Minder goed uiteraard maar pluspunt: BBQ en pizzasteen gingen goed! Bakken ging makkelijk en vlot.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
In de PizzApp staan de waarden voor water en zout standaard op 60% water en 3% zout.

Houden jullie dat aan of spelen jullie daar wat mee?
 
Ik gebruik nu vooral 1 soeplepel zout per 500 gram bloem ongeveer. Hydratatie gebruikte ik telkens 50%.
Na het zien van de verschillende soorten hydrratatie van Italiëplein ga ik dit weekend eens werken met 60% hydratatie.

Dit weekend dus ook eens proberen om een aangepast recept te gebruiken voor de bloem die ik nog heb liggen in de kast.
De rust- en rijstijd zou 2-4 uur bedragen en 8-12 uur in de koeling volgens hun app.
Alleen geen idee hoe ik dit praktisch ga aanpakken. Gewoon in de namiddag het deeg maken en niet over de. 4 uur gaan, is een optie.
Heb dus een zwakke bloemsoort. Volgende keer wil ik de Caputo bloem gebruiken.

Weet iemand waar je deze bloem kan kopen in een winkel? Online is deze te bestellen maar je moet een minimum bestelling plaatsen van 15 euro alvorens ze verzenden via Italiëplein.
 
Ik gebruik nu vooral 1 soeplepel zout per 500 gram bloem ongeveer. Hydratatie gebruikte ik telkens 50%.
Na het zien van de verschillende soorten hydrratatie van Italiëplein ga ik dit weekend eens werken met 60% hydratatie.

Dit weekend dus ook eens proberen om een aangepast recept te gebruiken voor de bloem die ik nog heb liggen in de kast.
De rust- en rijstijd zou 2-4 uur bedragen en 8-12 uur in de koeling volgens hun app.
Alleen geen idee hoe ik dit praktisch ga aanpakken. Gewoon in de namiddag het deeg maken en niet over de. 4 uur gaan, is een optie.
Heb dus een zwakke bloemsoort. Volgende keer wil ik de Caputo bloem gebruiken.

Weet iemand waar je deze bloem kan kopen in een winkel? Online is deze te bestellen maar je moet een minimum bestelling plaatsen van 15 euro alvorens ze verzenden via Italiëplein.
Ik zou eens moeten kijken, die Caputo bloem en gist heb ik destijds besteld maar niet via Italiëplein want die zijn heel duur. Hetzelfde met m'n rijsbakken.

Zaterdag zit ik met een hoop volk en ga ik pizza's maken. Hoe weet je eigenlijk welke rijstijden een bepaalde bloemsoort aankan. Het snelste is om tegen zaterdag gewoon type 00 bloem in de supermarkt te halen en daar droge gist bij te doen. Maar hoe weet je nu of die bloem een rijstijd van bijvoorbeeld 8 uren aankan?

Edit: vorige keer alles op premiumbbq.be besteld.
 
https://italfoods.be is een groothandel waar je als particulier terecht kan.

Voor topbloem waar je zeker ook fantastische pizza's mee kan maken kan ik Flourpower, een artisinale molen in Poeke (Aalter), aanraden.
Het Bakkershuis in Deinze heeft ook zeer goede Pizzabloem.
Mijn vrouw had vorige maand eens gewone italiaanse bloem gebruikt van de Colruyt om de pizza's te maken omdat ons pizzabloem van het bakkershuis op was en het verschil was dag en nacht.
 
Het Bakkershuis in Deinze heeft ook zeer goede Pizzabloem.
Mijn vrouw had vorige maand eens gewone italiaanse bloem gebruikt van de Colruyt om de pizza's te maken omdat ons pizzabloem van het bakkershuis op was en het verschil was dag en nacht.
heb je daar het eiwitgehalte van, zo top of mind?
 
Het Bakkershuis in Deinze heeft ook zeer goede Pizzabloem.
Mijn vrouw had vorige maand eens gewone italiaanse bloem gebruikt van de Colruyt om de pizza's te maken omdat ons pizzabloem van het bakkershuis op was en het verschil was dag en nacht.
Ja, maakt dat zo'n verschil? Ik heb er nu gehaald in Delhaize. Type 00.
 
Top of mind xD

Ik ben gaan kijken op de zak: 8,3/100g. Waarom is dat belangrijk? :unsure:


Wij vinden van wel, maar smaken en kleuren misschien... :unsure:
Omdat je voor een pizza een extreem elastisch deeg wil. En daarvoor heb je minstens 10% maar liever +12% eiwit nodig :)

Een perfecte Napolitaan kan je volgens mij écht niet maken met dat deeg uit Deinze. Kan natuurlijk wel zijn dat het lekker smaakt
 
Omdat je voor een pizza een extreem elastisch deeg wil. En daarvoor heb je minstens 10% maar liever +12% eiwit nodig :)

Een perfecte Napolitaan kan je volgens mij écht niet maken met dat deeg uit Deinze. Kan natuurlijk wel zijn dat het lekker smaakt
De bloem die ik nu van Delhaize heb gaan halen heeft een eiwitgehalte van 15%.

'k Zit gebeiteld jong! 8 uurkes laten rijzen op kamertemperatuur.
 
Is het pure bloem of een mix met meelverbeteraars specifiek om pizza's te bakken?
Er zit wel vanalles bij nog. Ik ben even op de website gaan spieken en dit is de lijst:

Ingrediënten: BLOEM, plantaardig vet, SOJAMEEL,dextrose, zout, emulgatoren: E471, E481, antioxidant:E300, rijsmiddel: E450 a , enzymen (TARWE), emulgator: E181, looizuur.

Veel E's... allemaal goei dingen :unsure:
 
Vandaag nog eens thuis en tijd genomen om een deegje te draaien om pizza's te maken. Goed gelukt het deeg, heel vlot en soepel om uiteen te leggen. Pizza prosciutto en pizza pancetta, beiden met een halve burrata afgewerkt.
Beelden zeggen meer dan woorden:

2 bollen van 280g gerold om te laten rijzen.
NrOvwug.jpeg


Na 2,5 uur rijzen de bollen uitgerold:
yrOuax2.jpeg


UQ0L8Cr.jpeg


Belegd met prosciutto en burrata om zo de bbq in te gaan:
hNdN6SB.jpeg


Deze met pancetta heb ik eerst zonder burrata in de bbq gestoken om tijdens het bakproces dan pas de burrata toe te voegen.
2cdTWDL.jpeg


Het resultaat van de pizza prosciutto (beetje misvormd toen ik hem op de steen legde):
vDlbDEa.jpeg


En tot slot de pizza pancetta:
TdBhjSG.jpeg

Geslaagde avond met de pizza's. Volgende keer met Caputo bloem proberen aangezien mijn voorraad huidige bloem er bijna door zit.
 
Terug
Bovenaan