Pizza maken

Vanavond weer wat volk. Weer pizza maken!

Hoe lang laten jullie tussen rijzen eer je de begint met bolletjes maken? Ik heb niet zo'n smoothe bolletjes, waarschijnlijk te lang laten rijzen in 1 geheel. 2u30.

Volgende keer misschien na 1,5 uur al beginnen opbollen.
Ik maak eigenlijk direct bolletjes, laat het nooit in 1 geheel rusten. Meestal maak ik het deeg minstens 24u op voorhand, dan gaan de bolletjes in een bakje de koelkast in. Voor het bakken laat ik ze nog een uurtje op kamertemperatuur staan, werkt altijd perfect zo.

Ik maak eigenlijk direct bolletjes, laat het nooit in 1 geheel rusten. Meestal maak ik het deeg minstens 24u op voorhand, dan gaan de bolletjes in een bakje de koelkast in. Voor het bakken laat ik ze nog een uurtje op kamertemperatuur staan, werkt altijd perfect zo.
Idem. Bolletjes gaan de ijskast in als ze verdubbeld zijn in grootte.

Ik durf het hier bijna niet uitspreken maar aangezien ik momenteel zonder keuken zit (en dat tot november), zijn er adresjes waar je deftig kant en klaar deeg kan kopen?

Ooni verkoopt deegballetjes maar niet in Europa :(

Ik ben ook wat aan't proberen pizza zelf te maken. Heb recent een G3 Ferrari gekocht en ben me aan't verdiepen in de ideale manier om het deeg te maken. Het is nog niet perfect maar begint er op te trekken. Enkel heb ik dus bij sommige pizza's (niet allemaal) van die "schilfers" aan de rand van het deeg zoals op onderstaande foto...

20230509-193630.jpg

Ik ben ook wat aan't proberen pizza zelf te maken. Heb recent een G3 Ferrari gekocht en ben me aan't verdiepen in de ideale manier om het deeg te maken. Het is nog niet perfect maar begint er op te trekken. Enkel heb ik dus bij sommige pizza's (niet allemaal) van die "schilfers" aan de rand van het deeg zoals op onderstaande foto...

20230509-193630.jpg
Kan het zijn dat je uw bal tijdens het laatste stuk rijzen een laagje bloem geeft (misschien om het niet te hard te laten plakken)?

Deeg altijd goed afdekken met folie en pas net voor het bakken bestuiven met extra bloem (idealiter selmolina).

Kan het zijn dat je uw bal tijdens het laatste stuk rijzen een laagje bloem geeft (misschien om het niet te hard te laten plakken)?

Deeg altijd goed afdekken met folie en pas net voor het bakken bestuiven met extra bloem (idealiter selmolina).
Ik had al een vermoeden dat het te maken had met iets te kwistig te zijn met de bloem tijdens het uitrollen/uitduwen. Ik heb enkel mijn oppervlak wat bestuift met bloem maar dit was een deegbolletje dat iets moeilijker uit te rollen was (vandaar ook de vorm). Volgende keer er nog wat meer op letten dat er zeker niet wat extra deeg aan de pizza zou hangen als ik het in de G3 leg.

Ik had al een vermoeden dat het te maken had met iets te kwistig te zijn met de bloem tijdens het uitrollen/uitduwen. Ik heb enkel mijn oppervlak wat bestuift met bloem maar dit was een deegbolletje dat iets moeilijker uit te rollen was (vandaar ook de vorm). Volgende keer er nog wat meer op letten dat er zeker niet wat extra deeg aan de pizza zou hangen als ik het in de G3 leg.
Te veel bloem bij het uitrollen kan in mijn ervaring niet zo erg veel kwaad (misschien met gewone bloem wat meer).
Uw foto ziet er eerder uit alsof uw deeg tijdens het rusten is beginnen uitdrogen langs buiten en zo blaren is beginnen vormen (door te veel bloem, slecht afgedekt, ...). Maar ik kan mis zijn.

Ik ben aan het twijfelen voor die 12 inch versie... Heb het zo niet voor een ooni met pellets, gas of hout.

Een kickstarter van een elektrische pizzaoven, die ver onder de concurrentie geprijsd is, ik zou toch sceptisch zijn.
Om maar te zwijgen van garantie perikelen.

Ik snap de aversie voor gas, hout en pellets wel maar de Ooni Koda 12 is hier alvast een top aankoop geweest. En gas is helemaal niet zo omslachtig dan ik dacht. Mijn broer heeft trouwens de Sage Pizzailo, zeer prijzig maar als je het binnen wil doen wel de beste optie.

Aanstaande zondagmiddag is het weer tijd om nog eens wat pizza's te maken.
Ik wil nu ook eens een poging doen met een poolish.
Heeft iemand een gemakkelijk recept met een duidelijke tijdlijn?

Allereerste keer zelf deeg gemaakt met het recept van Gavin op het begin van de thread.
Natuurlijk nog wat zitten focken met het deeg maar al bij al zeer tevreden en super lekker!!
Heb er 3 gemaakt gehad, de laatste zag er al prima uit imo!
Gemaakt met 275gr oven op pizzasteen.

Ik durf het hier bijna niet uitspreken maar aangezien ik momenteel zonder keuken zit (en dat tot november), zijn er adresjes waar je deftig kant en klaar deeg kan kopen?

Ooni verkoopt deegballetjes maar niet in Europa :(

Er stonden in de vorige weekendkrant van DS een aantal reviews, waarbij het deegbolletje van AH er vrij goed uitkwam.

Mooi pakketje.
Het is dat ik net een nieuwe bbq met pizzasteen heb.

Gisteren ook nog eens pizza's gemaakt. Ik gebruikte voor het eerste Typo 0 bloem en ik ben er tevreden van ! Voor herhaling vatbaar. Snel en simpel zo zelf pizza's bakken, love it. Omdat foto's meer zeggen dan tekst:

Deeg een dag op voorhand gemaakt, zo ziet het eruit voor de uitrol:

ZZsvvE5.jpg

Werkblad klaar:
mLZTCt4.jpg

Deeg erop:
LmNmJ7b.jpg

Deeg uitbollen met de hand, goed gelukt.
tRzdBuY.jpg

Pizza 1 beleggen:
zLeBAzx.jpg

Pizza 1 bijna klaar op de BBQ
WjdQgEn.jpg

Pizza 1 klaar
kBEVSld.jpg

Pizza 2 gaat in de BBQ
U0JYdoD.jpg

Pizza 2 klaar
bsuLTRW.jpg

Pizza 3 gaat in de BBQ
YZEAIJw.jpg

Pizza 3 klaar
e9qBaZ9.jpg

Vanavond hier ook nog eens pizza in de zelf gemetselde pizza oven. Tot nu toe altijd op hout gestookt maar ik voel dat ik minder snel pizza's ga bakken omdat het opstoken al een uur in beslag neemt en je weinig ervan weg kan lopen. Niet dat ik dat erg vind op een congé dag zoals vandaag maar als je weinig tijd hebt ga je al rap eens iets anders doen. Daarom dat ik erover aan het nadenken ben om een systeem te maken op pellets die je aanmaakt en quasi niet hoeft naar te kijken tot hij op temperatuur is.

Vanavond hier ook nog eens pizza in de zelf gemetselde pizza oven. Tot nu toe altijd op hout gestookt maar ik voel dat ik minder snel pizza's ga bakken omdat het opstoken al een uur in beslag neemt en je weinig ervan weg kan lopen. Niet dat ik dat erg vind op een congé dag zoals vandaag maar als je weinig tijd hebt ga je al rap eens iets anders doen. Daarom dat ik erover aan het nadenken ben om een systeem te maken op pellets die je aanmaakt en quasi niet hoeft naar te kijken tot hij op temperatuur is.
of gewoon op gas?

Terug
Bovenaan