BeyondGaming Kookclub: Recept 1 - Pasta Spinazie Pesto

Lemme

Crew Member
Crowdfunder FE
Hallo iedereen,


Met een beetje vertraging en een ander gerecht dan initieel voorzien (beide wegens ziekte), mag ik jullie verwelkomen op de eerste editie van de Beyond Gaming Kookclub. De bedoeling is dat om de 2 weken een andere member een recept post. Andere members krijgen dan 2 weken de tijd om dit recept na te maken. Iedereen bepaalt voor zichzelf op welke manier hij of zij het recept maakt. Stel dat iemand een recept voor pizza post. Het staat je dan vrij om op moleculair niveau de deeg te maken en alles van a tot z zelf te doen of je koopt een Dr Oetker en geeft er nog je eigen touch aan. Zo krijgen we verschillende inzichten in 1 recept en kan je datzelfde recept maken als je tijd hebt op zondag of ook gewoon heel snel op een maandag. Belangrijk is wel dat je als threadstarter een duidelijk recept geeft, met de juiste hoeveelheden en voor hoeveel personen dit geldt. Foto's zijn uiteraard ook altijd welkom. Probeer ook een recept te posten dat iedereen kan maken, rekening houdend met moeilijkheidsgraad en keukentoestellen. Kandidaten voor het volgende recept mogen zich altijd melden via pm of in deze thread!

Het eerste recept is Pasta spinazie pesto (moeilijkheidsgraad 1/5).

Benodigdheden voor 4 personen:

* 500 gr pasta (mijn voorkeur gaat uit naar verse pasta)
* 450 gr spinazie
* 40 ml olijfolie
* 3 tenen look
* 50 gr pecorino
* 50 gr parmezan (je kan ook 100gr van 1 van de 2 kazen gebruiken)
* Sap van een halve citroen
* Zakje rucola als decoratie/extra smaak

Recept:
1. Bak de spinazie in een pan (ik gebruik altijd mijn wok) met wat olijfolie. Doe dit in verschillende keren. Kruid met peper en zout. De spinazie zal serieus krimpen en zal er zo uit komen te zien:

IMG_2765.jpg


Ik doe de spinazie erna altijd even in een vergiet zo het overtollige vocht weg kan.

2. Doe de spinazie, de kazen (eventueel al geraspt), de 3 tenen look, 40ml olijfolie, het citroensap, peper en zout in een keukenrobot (bij mij past het net in het potje van mijn mixer)

IMG_2766.jpg


3. Mix grondig door elkaar tot je een homogene massa krijgt die er zo uit ziet:

IMG_2767.jpg


De pesto is klaar! Tijd om te proeven en eventueel bij te kruiden.

4. Kook je pasta gaar en giet af. Doe de pasta terug in de pot en voeg er de pesto aan toe. Meng goed door elkaar en schep op je bord.

IMG_2768.jpg


5. Werk eventueel verder af met wat rucola er door te mengen (was ik vergeten kopen), wat goeie olijfolie er over te doen en wat kaas over te raspen:

IMG_2769.jpg


Smakelijk! Dit recept is een echte voltreffer bij ons thuis. Hopelijk inspireert het jullie ook!
 
Hoera ik ben de eerste. Geslaagde eerste beurt, dank u @Lemme.
1000018587.jpg


Paar kleine opmerkingen en aanpassingen:
  • Eerste keer dat ik pesto maak die niet genovese is. Spinazie werkt ook erg goed.
  • Pijnboompitten toegevoegd. Een 40tal gram schat ik? Beetje op het oog gedaan. Heb die eerst wat geroosterd.
  • Ik heb graag dat mijn pesto wat meer brokkelig is, had een beetje schrik dat dat minder ging zijn door de gekookte slappe spinazie dus heb ik een deel spinazieblaadjes er zo bij gemixt zonder eerst te koken.
  • Heb op het eind nog wat meer olijfolie toegevoegd om te voorkomen dat de pesto bij mij een beetje te droog zou zijn
  • Traditioneel wordt bij pesto spaghetti, linguine, van die wormpjespasta of een soortpenne geserveerd. Ik ben voor linguine gegaan
  • Wat kerstomaatjes toegevoegd om de monotone smaak van pesto wat te breken. Da’s geen kritiek, ik heb ook wel graag pesto op zichzelf! Kerstomaatjes even met wat peper, zout, olijfolie en rode wijnazijn gemixt in een kom en dan in de oven op 140°C gezet voor een halfuurtje (tot de schil zo wat begint te barsten). Past goed bij!
  • Geen extra kaas hier. Parmezaanse kaas vind ik een beetje overbodig omdat het toch al in de pesto zelf zit
  • Zou het een volgende keer misschien serveren met wat brokjes geroosterde walnoot erover. Of misschien de pijnboompitten in de pesto daarmee substitueren.
  • Verdorie zo’n Magimix doet z’n werk goed maar is veel afwas.
 
Laatst bewerkt:
Hoera ik ben de eerste. Geslaagde eerste beurt, dank u @Lemme.Bekijk bijlage 25930

Paar kleine opmerkingen en aanpassingen:
  • Eerste keer dat ik pesto maak die niet genovese is. Spinazie werkt ook erg goed.
  • Pijnboompitten toegevoegd. Een 40tal gram schat ik? Beetje op het oog gedaan. Heb die eerst wat geroosterd.
  • Ik heb graag dat mijn pesto wat meer brokkelig is, had een beetje schrik dat dat minder ging zijn door de gekookte slappe spinazie dus heb ik een deel spinazieblaadjes er zo bij gemixt zonder eerst te koken.
  • Heb op het eind nog wat meer olijfolie toegevoegd om te voorkomen dat de pesto bij mij een beetje te droog zou zijn
  • Traditioneel wordt bij pesto spaghetti, linguine, van die wormpjespasta of een soortpenne geserveerd. Ik ben voor linguine gegaan
  • Wat kerstomaatjes toegevoegd om de monotone smaak van pesto wat te breken. Da’s geen kritiek, ik heb ook wel graag pesto op zichzelf! Kerstomaatjes even met wat peper, zout, olijfolie en rode wijnazijn gemixt in een kom en dan in de oven op 140°C gezet voor een halfuurtje (tot de schil zo wat begint te barsten). Past goed bij!
  • Geen extra kaas hier. Parmezaanse kaas vind ik een beetje overbodig omdat het toch al in de pesto zelf zit
  • Zou het een volgende keer misschien serveren met wat brokjes geroosterde walnoot erover. Of misschien de pijnboompitten in de pesto daarmee substitueren.
  • Verdorie zo’n Magimix doet z’n werk goed maar is veel afwas.

Ziet er een heel smakelijke versie uit! Ik kan me er helemaal in vinden. De tomaatjes ga ik volgende keer ook zeker proberen. Wat vond je van de toevoeging van de pijnboompitten? De moeite? Ik mis het op zich niet in deze pesto dus ben wel benieuwd wat het met de smaak doet.

Merci voor je feedback!
 
Ziet er een heel smakelijke versie uit! Ik kan me er helemaal in vinden. De tomaatjes ga ik volgende keer ook zeker proberen. Wat vond je van de toevoeging van de pijnboompitten? De moeite? Ik mis het op zich niet in deze pesto dus ben wel benieuwd wat het met de smaak doet.

Merci voor je feedback!
De pijnboompitten deed ik er eigenlijk automatisch bij omdat ik pesto alla genovese zo gewoon ben! Ik verkies normaal pesto gemaakt in een mortier omdat je dan meer textuur hebt (hier was een food processor wel veel praktischer), dan vallen de pijnboompitten iets meer op. Ze geven een nootachtige smaak wat goed past bij spinazie. Ik maak soms een salade met spinazie waarbij ik ook walnoten toevoeg, vandaar dat dat me ook wel een goed alternatief lijkt.

En ik rooster meestal noten vooraleer ik ze in gerechten verwerk. Brengt de smaak nog meer naar voren.

Raar weetje over pijnboompitten: als je er te veel op korte tijd eet, kan je 'pine nut syndrome' krijgen. Een rare metalige smaak die een aantal dagen kan aanhouden.
 
Hier staat het vandaag op het menu, niet om met de wedstrijd mee te doen maar gewoon om eens iets anders dan anders te eten, merci voor het recept 🥳
 
Shit, ik heb maar tot vandaag meer... dan ga ik niet meer kunnen meedoen, vrees ik, en zal het voor het volgende recept zijn. En dan maak ik deze eens buiten competitie :p
 
Hier staat het vandaag op het menu, niet om met de wedstrijd mee te doen maar gewoon om eens iets anders dan anders te eten, merci voor het recept 🥳
Was heel lekker. Ook nog spekjes (en tomaatjes a la flyinghorseman) bijgedaan. Volgende keer ook inderdaad nog wat noten.
 
Hier staat het vandaag op het menu, niet om met de wedstrijd mee te doen maar gewoon om eens iets anders dan anders te eten, merci voor het recept 🥳

Shit, ik heb maar tot vandaag meer... dan ga ik niet meer kunnen meedoen, vrees ik, en zal het voor het volgende recept zijn. En dan maak ik deze eens buiten competitie :p

Misschien moeten we het met een week verlengen, want door Kerst en Nieuw was het niet optimaal. Maar het is hoegenaamd geen competitie of wedstrijd hoor. Het is een recept dat ieder op zijn eigen manier mag interpreteren en delen.
 
Misschien moeten we het met een week verlengen, want door Kerst en Nieuw was het niet optimaal. Maar het is hoegenaamd geen competitie of wedstrijd hoor. Het is een recept dat ieder op zijn eigen manier mag interpreteren en delen.

Ik ga het sowieso es maken :) nu deze kerstvakantie op skiverlof dus geen kokeneten-spelen voor mij.
 
Ik maak vanavond mijn versie allesinds...
Zal proberen een foto te posten.
IMG_20240105_175301_HDR.jpg

Pasta pesto met spekjes, champignons en kerstomaatjes...
Bij mij is dit altijd een restjesgerecht met de dingen die nog in de frigo staan. In dit geval was dat basilicum, rucola, comte, parmezaan en hazelnoten voor de pesto.

Misschien een lijstje maken met kandidaten? Ik wil alvast ook wel is een recept posten.
 
Ik ga het komende week ook nog proberen te maken,met de feestdagen en vakantie ben ik er niet toe gekomen.
Ik heb toevallig nog alles vers in huis van je ingrediënten maar ik mag dit weekend overal ergens mijn voeten onder tafel gaan schuiven.
 
Ik ben absoluut geen fan van groene pesto, als ik het al zou maken zou het met gedroogde tomaten zijn vandaar dat ik er niet aan begin, als je de basis al compleet veranderd heeft het ook geen zin. 😁
 
1000443804.jpg

1000443805.jpg

Paar aanpassingen:
- Door gluten allergie is het een gluten vrije pasta geworden
- Door lactose allergie geen kaas kunnen gebruiken, vervangen door cashew noten.
- Doordat er geen kaas bij was en deze toch wel een specifieke smaak toevoegen, heb ik wat extra bijgekruid met extra zout en peper, een beetje Apple cider vinegar, extra look en een beetje gedroogde basilicum.
- spek en kerstomaatjes in de air fryer voor een extra crunch.

Ti's zowiezo beter met de kazen maar we hebben er beide toch nog steeds heel hard van genoten!
 
Vanavond gemaakt maar ik ben voor de light versie gegaan.
Bij de pesto heb ik wat pistache nootjes gedaan en voor mijn portie de pesto gemengd met nog wat cottage cheese.
Verder heb ik ook ipv pasta courgette slierten genomen en ook wat inktvis erbij.
Foto van het eindresultaat ga ik niet posten want het zag er niet zo smakelijk uit. 😁Gelukkig proefde het wel heel lekker.
De pesto variant met spinazie ga ik wel vaker maken denk ik
IMG_20240107_183508.jpg
 
Terug
Bovenaan