BeyondGaming Kookclub: Recept 3 - Chicken Katsu Curry met rijst en sesame Green Beans

Vandaag gemaakt. De saus vond ik heel lekker en eigenlijk nog snel gemaakt dus die gaat nu vaker op de menu komen!
Ipv boontjes heb ik het met broccoli gedaan. Ik heb de broccoli geroosterd in de oven met de sesamzaadjes en de mengeling van mirin en soja. Ook lekker.
En de kippenhaasjes waren in promotie dus ik heb dat genomen ipv gewone kipfilet. :)
IMG_20240206_180613.jpg
IMG_20240206_131858.jpg
 
Ook eens geprobeerd met de kipfilet van de vegetarische slager (wel klote duur amai :'( ) en we vonden het beiden heel lekker! Vooral het paneren heeft echt wel een meerwaarde vind ik en dat is iets wat ik niet vaak doe. Currysaus was ook geslaagd, de hoeveelheden van de kruiden etc... was wel wat meer op smaak, maar het is goedgekomen.
Verder nog mirin vervangen door mix van rijstazijn & honing en kippebouillon door groentebouillon & kipkruiden. Wel gerecht waar ik veel potten & pannen uit de kast moest halen, op dat vlak minder fan van den opkuis & afwas :unsure:
Ga het sowieso wel nog maken, heeft zeer gesmaakt :)

Niet zo geslaagde foto:
2024-02-07-20-22-59-233(1).jpg
 
Ik ga het zeker maken, maar vertrek zaterdag op verlof dus weet niet of het ervoor nog gaat lukken. Ondertussen nog op zoek naar kandidaten voor een nieuw recept!
 
1000019497.jpg

Opmerkingen en bedenkingen:
  • Dit is echt een geweldig recept voor dit concept omdat er veel kleine variaties mogelijk zijn. Dank u senpai @Tomski
  • “Boontjes heb ik zondag meegenomen, die moet ik nu niet meenemen.” - FlyingHorseman, die geen boontjes gekocht had zondag, woensdag in de supermarkt. Vandaar de groentjes van de curry gehouden. Ik heb ook aardappelstukjes toegevoegd.
  • Ik heb al vaak Japanse curry gemaakt en geen twee keer was het hetzelfde door die variatie wat ik hierboven aanhaalde. Ik heb er bijvoorbeeld ook al eens een beetje miso aan toegevoegd. Deze keer wat tonkatsusaus er ook bij gedaan.
  • Mijn methode is een beetje “traditioneler” maar omslachtiger. In Japan is dit een relatief snelle maaltijd omdat ze gewoon een blokje Japanse roux toevoegen. Ik maak dus altijd eerst een beetje roux die ik op het eind toevoeg. Boter en bloem in gelijke delen en dan currypoeder en garam masala naar smaak. Ik vind op die manier het iets makkelijker om de juiste consistentie te krijgen op het eind. Maar neemt dus meer tijd in beslag. Die roux kan wel als een blokje ingevroren worden.
  • Tonkatsusaus ook toegevoegd op het vlees. Waarom? Omdat bijna elk vlees beter is met tonkatsusaus verdomme.
 
In AH heb je tegenwoordig een chicken katsu curry-pakket. Ook de moeite, zeker als je de kip zelf met bloem/ei/panko besmeurt. Veel beter dan die kantenklare schnitzels van de supermarkt. Volgende keer de kipfilet eens pekelen, dat zal vast een groot verschil maken.
 
Terug
Bovenaan