BeyondGaming Kookclub: Recept 3 - Chicken Katsu Curry met rijst en sesame Green Beans

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
Dag Lieve kijkbuiskindertjes!

Ik ga het hier in 3 delen posten, ben nu aan de voorbereiding bezig zodat de saus goed kan trekken (hehe, vetzak)
delen 2 en 3 zijn de kip en de side dishes

Deel 1: De currysaus
Ingredienten:

2 grote wortels, geschild en in stukken gesneden
2 grote uien, gepeld en grof gesneden
1 appel: grof gesneden, alles wordt nadien toch gezeefd, dus niet nodig om pitten te verwijderen
5 tenen look, gepeld & gecrushed
2 eetlepels bloem voor de binding
4 koffielepels sojasaus
2 koffielepels honing
4 koffielepels geel currypoeder (ik heb mild genomen)
2 koffielepels garam masala
4 soeplepels cocosmelk (jaja, die blokjes achteraan, ik vries dat in voor als ik dat es nodig heb in mijn bereidingen, anders wordt de helft van zo een brik toch slecht in de frigo)
750ml kippebouillon

MsWvfQ4.jpg


In een grote kom met voldoende olijfolie de ajuinen lichtjes aanbakken (ze hoeven niet bruin te zien) samen met de tenen look. Daarna de wortels en de appel er ook bij doen. Alles een paar minuten op een middelhoog vuur laten bakken en dan de bloem erover, de curry en garam masala en goed omroeren.

Daarna de kippenbouillon in 3 geuten erbij (niet alles tegelijk) en tussen de geuten door kap je de cocosmelk, soja en honing erbij, en ondertussen goed blijven roeren.

Zet je vuur wat zachter en laat de saus maar een klein uurtje inkoken. Daarna uitzeven en eventueel nog indikken met wat maizena moest de bloem niet voldoende gepakt hebben.

YHGRYXP.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deel 2: kip in panko

Men neme 3 kommekes voor panko-chapelure, ei (met een scheutje citroensap) en bloem

MVPQPvx.jpg


Wentel de dunner gesneden kipfilet (ik heb ze ook wat behamerd zoals een schnitzel, om het vlees wat zachter te maken) eerst door de bloem, vervolgens het ei en dan de panko en bak ze vervolgens goudbruin in een wokpan met een bodem olie (ik heb arachide genomen)

IHiBsgh.jpg


bPV14DV.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deel 3: Rijst en sesam-prinsesseboontjes

Neem een klein panneke en rooster wat sesamzaadjes. (heb ongeveer 2 eetlepels sesamzaad genomen voor 2 eetlepels Mirin en 2 eetlepels lichte sojasaus)

tIL7XCs.jpg


RUBnkXB.jpg


Als ze beginnen te verkleuren giet je ze in een vijzel en maal ze fijner.

oJXAksL.jpg


Giet de fijner gemalen sesamzaadjes vervolgens in de mix van Mirin en soja

eF3zd0G.jpg


Als de boontjes gekookt zijn giet je het water af, en giet je over de beetgare boontjes de mix

YfKRbqF.jpg


Kook ondertussen ook wat basmatirijst (naar wens, in de rijstkoker, in een builtje of in een pan)
 
Laatst bewerkt:
Hoho hier was ik op aan het hopen! Maak ik zelf ook regelmatig. De toevoeging van de boontjes ga ik zeker proberen.
 
Wat ik volgende keer es ga proberen, ik durfde nu niet te experimenteren met de kookclub. Appel ontpitten en zo en dan de mixer door de saus. Extra smaak imho.

En es met brocoli-sesam.
 
Wat ik volgende keer es ga proberen, ik durfde nu niet te experimenteren met de kookclub. Appel ontpitten en zo en dan de mixer door de saus. Extra smaak imho.

En es met brocoli-sesam.
Die grote stukken groente van de curry doe je niets mee? Als je zeeft?
Boontjes erbij klinkt mij raar met curry en rijst.
 
Die grote stukken groente van de curry doe je niets mee? Als je zeeft?
Boontjes erbij klinkt mij raar met curry en rijst.

Nope, die zijn afgekookt. Zeven en raus damit.

Boontjes zijn er lekker bij. Met die sesam-mirin dressing perfect. Is een officiele side-dish voor katsu curry.
 
Die grote stukken groente van de curry doe je niets mee? Als je zeeft?
Boontjes erbij klinkt mij raar met curry en rijst.

Nope, die zijn afgekookt. Zeven en raus damit.

Boontjes zijn er lekker bij. Met die sesam-mirin dressing perfect. Is een officiele side-dish voor katsu curry.
Boontjes zijn daar superlekker bij. Wij bakken die na het koken soms eventjes in de pan (in sesamolie), met wat sojasaus, ook superlekker.
 
Da's hier gene kattenpis!
Ik ga kijken voor een vleesvervanger voor die kip, en het dan ook eens voorstellen aan de maître d' hier :D
 
Zoals gezegd alles gehaald, en uiteindelijk gemaakt.
Ik heb een paar toevoegingen gedaan: pepertjes in de saus, want ik wil liever Pikatsu Curry. In de slowcooker, want zo doe ik meestal mijn sausjes. En met vegetarische kip van de Vegetarische Schlagerzangers.

Eerst en vooral: Heel lekker recept! De tip voor de kokosmelk heb ik meteen zelf ook toegepast. Het was wel veel te veel saus voor 2 personen, dus ik kan er nog eens van eten. Was fijn om eens iets totaal anders te eten dan wat we normaal eten, dus merci! Het gaat ook in de receptenfolder om nog eens te maken.

Ik vond wel het geheel erg zoet. De boontjes met die mirin waren zoet, de saus was nogal zoet (zonder de pepers nog meer, denk ik), dus ik denk dat ik de volgende keer een smaakbreker bij de groenten nodig heb... En de andere opmerking, daar kun jij weinig aan doen: Blijkbaar zijn die kleine pepertjes én een pak pikanter dan ik had ingeschat én worden die nog pikanter door ze in de slowcooker te stoppen voor 4u. Dat was wel afzien eventjes. Allee, twee keer.

Ingrediënten:
IMG_2560.jpeg

In de slowcooker:
IMG_2562.jpeg IMG_2563.jpegIMG_2564.jpeg

In de pan:
IMG_2565.jpeg

In het bord:
IMG_2566.jpeg
(zoals je ziet, is er geen Sergio Van Gogh aan me verloren gegaan)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan