BeyondGaming Kookclub: Recept 2 - Köttbullar (Zweedse balletjes)

BearPils

Well-known member
Vandaag op tafel: zelfgemaakte Zweedse balletjes aka köttbullar. In dit recept heb ik enkele bijgerechten gemaakt, maar deze variëren naargelang mijn goesting.

Ballen:
500gr gehakt
Een handje gedroogde veenbessen
Fijngesneden ajuin
Één ei
Panko of paneermeel
Kruiden: peper en zout, kaneel, komijn, nootmuskaat en lookpoeder

Aardappels:
Aardappels
Rozemarijn
Olijfolie
Peper en zout

Veenbessencompote:
Veenbessen
Suiker

Saus:
Room
Fond
Boter
Bloem

Boontjes:
Groene boontjes
Rode ui

Eerst de balletjes maken.
Alles samen in een kom en mengen maar:
IMG_20240110_170438_HDR.jpg


Vervolgens uitrollen tot balletjes die even mogen opstijven in de koelkast:
IMG_20240110_173442_HDR.jpg


Aardappels snijden en kruiden, op een bakplaat met wat olijfolie in de oven op 180°C voor een dik half uur:
IMG_20240110_181300_HDR.jpg


Bij Zweedse balletjes hoort natuurlijk veenbessencompote. Je kan deze voorgemaakt kopen maar deze keer zelf gemaakt van bessen uit de diepvries.
Alles samen in een pot rustig laten pruttelen tot het grootste deel van de bessen moes is geworden:
IMG_20240110_170449_HDR.jpg


Bij de balletjes hoort ook de saus natuurlijk. Ik heb gevogeltefond gebruikt, maar je kan ook een bouillonblokje in water oplossen.
In een pannetje wat boter smelten en daarin een gelijke hoeveelheid bloem even laten bakken tot je een roux hebt. Hierbij de fond en een brikje room kappen en de saus laten indikken. Voor het dikken kan je ook maizena gebruiken ipv roux:
IMG_20240110_174042_HDR.jpg


Ondertussen ook de boontjes klaargemaakt (gestoofd met wat ui) en de ballen gebakken tot ze voldoende kleur hebben, dan de saus erbij en nog even laten garen:
IMG_20240110_181245_HDR.jpg


Ik ben een fan van 'potten op tafel' dus geen fancy bordje bij mij:
IMG_20240110_182649_HDR.jpg


Benieuwd wat jullie hiervan maken!
Succes...
 
Volgens de Hellofresh Zweedse balletjes hoort er mosterd en sojasaus in de saus, en dat smaakt inderdaad heel heel heel hard naar de IKEA balletjes. Maar ik maak met plezier eens jouw variant.

Verhit 1/2 el roomboter per persoon in een koekenpan op middelhoog vuur en bak de gehaktballetjes 2 - 3 minuten. Haal uit de pan en bewaar apart. Ze hoeven nog niet volledig gaar te zijn. Voeg de ui toe aan de koekenpan en fruit 1 - 2 minuten. Voeg de sojasaus, slagroom, groentebouillon, mosterd en bloem toe aan de koekenpan. Meng met een garde door elkaar en laat de saus 5 - 6 minuten inkoken. Voeg eventueel wat extra bloem toe als de saus te dun blijft. Voeg de gehaktballetjes weer toe en verhit nog 6 - 8 minuten.
Gehaktballetjes van varken en rund

2.85 stuk(s)
Gehaktballetjes van varken en rund
Sojasaus

10 ml
Sojasaus
(Bevat Soja, Tarwe)
Slagroom

100 ml
Slagroom
(Bevat Melk (inclusief lactose))
Cranberrychutney

40 gram
Cranberrychutney
Gomasio-tuinkruidenmix

¼ zakje(s)
Gomasio-tuinkruidenmix
(Bevat Sesamzaad, Selderij)
Ui

½ stuk(s)
Ui

Zelf toevoegen​

[Zoutarme] groentebouillon

50 ml
[Zoutarme] groentebouillon
[Plantaardige] roomboter

½ el
[Plantaardige] roomboter
Mosterd

1 tl
Mosterd
Bloem

1 tl
Bloem
 
Heel toffe keuze, ik ga proberen ze zondag te maken. Ik heb nog maar één keer zelf dit soort balletjes gemaakt dus ben benieuwd.

Ik heb toen een recept gebruikt van Magnus Nilsson, één van de beste Zweedse chefs, uit zijn compendium van de Noordse keuken, The Great Nordic Cookbook. Ik denk dat het dit recept is (of een variant erop): meatballs and sugared ligonberries. Kan me wel niet herinneren dat ik er varkensvlees voor gebruik had dus waarschijnlijk was het een iets simpelere variant.
 
Het is altijd leuker als er meer deelnemers zijn, al heb ik wel veel aangepast. 🤭

Wij zijn geen fan van veenbessen dus de gehaktballetjes zijn met ajuin en kruiden in.

Ik had zin in champignons (daar past roomsaus natuurlijk fantastisch bij! 😍) En de dochter in erwtjes, dus ook daar een eigen invulling gedaan...

En hoewel gebakken patatjes mij wel kunnen bekoren, ben ik voor de veilige optie gegaan om mijn tafelgenoot tevreden te houden.
En natuurlijk netjes de airfryer in geflikkerd! 😜

Ik vond het een beetje tegenvallen qua smaak, maar wie niets probeert kan ook geen ontdekkingen doen!
KwK7Qms.jpg


KwK7Qms.jpg
 
1000019116.jpg


Misschien een beetje te veel gemaakt voor één persoon. Denk dat ik de hele week dit nog ga eten. Gelukkig was het erg lekker. 😶
  • Heb de köttbullar op twee manieren gemaakt, die van @BearPils en van het recept van Magnus Nilsson. Allebei geslaagd maar die van @BearPils vind ik meer smaak hebben, die van Nilsson vallen minder op en lijken me beter te passen als onderdeel van een groter buffet. De andere zijn meer de ster van het bord.
  • Veenbessencompote gemaakt in plaats van rode bessen omdat ik dat nog in de diepvries had liggen.
  • Hele zachte puree erbij, ik associeer dat precies het meest met Zweedse balletjes.
  • Appelmoes met wat kaneel
  • Boontjes en uitjes gestoofd.
  • Roomsaus obv runderbouillon.
Zeer leuk om te maken, ga ik de toekomst nog wat variaties uitproberen.
 
Voor deze ga ik passen.
Zowel de Bengels als de wederhelft zijn geen fan vd Ikea klassieker.

Wel mooie resultaten hier!
 
Vandaag ‘officieel’ de laatste dag. Maar topic blijft wel open natuurlijk! Ik ga vandaag alle ingrediënten halen en komt morgen op tafel!

Vanaf morgen is het aan @Tomski voor zijn recept!
 
Zondag gemaakt, was een groot succes! Alle bordjes leeg en veel gehoord dat het heel lekker was. Heb het recept van @BearPils gevolgd. Enkel voor de saus een beetje gokken met de hoeveelheden. Heb 40gr boter en 40gr bloem gebruikt, ongeveer 3/4de potje rundsfond en een brikje room. Was net genoeg saus, volgende keer iets meer maken. Heb bij de saus ook nog mosterd en soyasaus gedaan, naar de suggestie van @poeperman . Komt hier zeker nog op tafel! Het moest allemaal wat rap rap gaan dus de foto's zijn niet top.

Köttbullar.jpg


Köttbullar 1.jpg
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan