Pensioen

zeramed

Member
Vraagje:
Je kan op vervroegd pensioen gaan en op je wettelijke pensioen gaan.
Je bent door een arbeidsongeval een percentage ongeschikt verklaard waardoor je maandelijks een bedrag op je rekening gestort word tot aan je pensioen.
Zal de maandelijkse uitbetaling doorlopen tot aan je wettelijke pensioendatum of stopt dit al als je op vervroegd pensioen gaat?
Een heel verschil natuurlijk..
Iemand die hier een antwoord op weet?
Thx.
 
vanaf dat je een rust/overlevingspensioen ontvangt, stopt de betalin.
 
Dat het volledig stopt is volgens mij niet correct.

Zodra u een rust- of overlevingspensioen ontvangt, wordt uw vergoeding of rente voor uw arbeidsongeval beperkt tot een forfaitair bedrag dat overeenkomt met uw graad van blijvende arbeidsongeschiktheid. U vindt de forfaitaire bedragen voor alle mogelijke graden van arbeidsongeschiktheid onder de rubriek Professional van onze website.

Die forfaitaire bedragen houden geen rekening met onder meer het deel van uw rente dat u eventueel al in kapitaal hebt ontvangen. Om het concrete bedrag van uw vergoeding of rente na pensioen te kennen en om te weten wie u dat zal betalen, raden we u aan te mailen naar [email protected].
(https://fedris.be/nl/slachtoffer/pr...ende-arbeidsongeschiktheid/ik-ga-met-pensioen)
 
Dat het volledig stopt is volgens mij niet correct.

Zodra u een rust- of overlevingspensioen ontvangt, wordt uw vergoeding of rente voor uw arbeidsongeval beperkt tot een forfaitair bedrag dat overeenkomt met uw graad van blijvende arbeidsongeschiktheid. U vindt de forfaitaire bedragen voor alle mogelijke graden van arbeidsongeschiktheid onder de rubriek Professional van onze website.

Die forfaitaire bedragen houden geen rekening met onder meer het deel van uw rente dat u eventueel al in kapitaal hebt ontvangen. Om het concrete bedrag van uw vergoeding of rente na pensioen te kennen en om te weten wie u dat zal betalen, raden we u aan te mailen naar [email protected].
(https://fedris.be/nl/slachtoffer/pr...ende-arbeidsongeschiktheid/ik-ga-met-pensioen)
Mail is verstuurd..
:)
 
Dat het volledig stopt is volgens mij niet correct.

Zodra u een rust- of overlevingspensioen ontvangt, wordt uw vergoeding of rente voor uw arbeidsongeval beperkt tot een forfaitair bedrag dat overeenkomt met uw graad van blijvende arbeidsongeschiktheid. U vindt de forfaitaire bedragen voor alle mogelijke graden van arbeidsongeschiktheid onder de rubriek Professional van onze website.

Die forfaitaire bedragen houden geen rekening met onder meer het deel van uw rente dat u eventueel al in kapitaal hebt ontvangen. Om het concrete bedrag van uw vergoeding of rente na pensioen te kennen en om te weten wie u dat zal betalen, raden we u aan te mailen naar [email protected].
(https://fedris.be/nl/slachtoffer/pr...ende-arbeidsongeschiktheid/ik-ga-met-pensioen)
Fuck dat ik dat vergeten ben, er kwam idd iets in de plaats, goed opgemerkt!
 
Fuck dat ik dat vergeten ben, er kwam idd iets in de plaats, goed opgemerkt!
Een meevallertje voor Zeramed dus. En dat is het belangrijkste :). We zijn er om elkaar te helpen en dat doe jij al vaak zo te zien.

@zemared kan je mij laten weten als je vlotjes antwoord krijgt (eventueel via PB)? Cohesie tussen FOD's is jammer genoeg niet wat het zou moeten zijn en voor mij is het wel eens interessant om dit te weten, gezien ik dit type vragen vaak tegenkom (FPD).
 
Een meevallertje voor Zeramed dus. En dat is het belangrijkste :). We zijn er om elkaar te helpen en dat doe jij al vaak zo te zien.

@zemared kan je mij laten weten als je vlotjes antwoord krijgt (eventueel via PB)? Cohesie tussen FOD's is jammer genoeg niet wat het zou moeten zijn en voor mij is het wel eens interessant om dit te weten, gezien ik dit type vragen vaak tegenkom (FPD).
Hoi,
Tot op heden nog geen enkele respons.
:)
 
Met die hervormingen zopas....
Minimumpensioen vanaf 20 jaar zo te zien...

Meteen eenn vraagje,
Stel dat mijn vrouw omwille van welke reden dan ook, maar 10 of 15 jaar kan werken hier in BE,
Krijgt zij dan helemaal geen pensioen?
Of krijgt ze pro rata dan iets?

Ik kan toch niet voorstellen dat er nieuw Belgen, die op latere leeftijd naar hier komen, en aan die 20 jaar niet of net niet geraken, helemaal niets krijgen?
 
Met die hervormingen zopas....
Minimumpensioen vanaf 20 jaar zo te zien...

Meteen eenn vraagje,
Stel dat mijn vrouw omwille van welke reden dan ook, maar 10 of 15 jaar kan werken hier in BE,
Krijgt zij dan helemaal geen pensioen?
Of krijgt ze pro rata dan iets?

Ik kan toch niet voorstellen dat er nieuw Belgen, die op latere leeftijd naar hier komen, en aan die 20 jaar niet of net niet geraken, helemaal niets krijgen?
Zoals je aanhaalt "minimumpensioen" vanaf 20j.
Voor elk gewerkt jaar waar er RSZ afhoudingen gebeuren heb je pensioenopbouw. Het is dan gewoon op basis van je bijdrage en met een laag loon is dit soms minder dan het minimum.

Edit: Kleine aanvulling er is nog steeds een loopbaan van 30 jaar nodig om het recht op minimumpensioen te openen. De 20j tewerkstelling is dus een verstrenging van de voorwaarden.

Er is wel nog geen KB dus even afwachten voor zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
Kan dit bijna niet geloven.

Dus de mensen die daar een paar jaar te kort voor komen, hebben al die jaren RSZ afgedragen voor niets?

Trouwens, wat als die oud worden, en alleenstaande vallen zonder weduwepensioen?
Laat de overheid die dan op straat slapen...?

Mijn vrouw is heus niet de enige die op latere leeftijd komt emmigreren.
 
Kan dit bijna niet geloven.

Dus de mensen die daar een paar jaar te kort voor komen, hebben al die jaren RSZ afgedragen voor niets?

Trouwens, wat als die oud worden, en alleenstaande vallen zonder weduwepensioen?
Laat de overheid die dan op straat slapen...?
Dat is helaas met alles zo he. Elke regel en beslissing is nadelig voor sommige mensen.

Sommige mensen vallen (jammer genoeg) 'nipt' uit de boot voor elke regeling en krijgen dan inderdaad (in verhouding) een aalmoes.
In dit geval is dat dan wat Mulan zegt. Een leefloon voor gepensioneerden.

---

Ik heb het op een ander gebied ook wel vlaggen se.
In 2018 kon ik al "betaald" tijdskrediet (landingsbaan nemen) op mijn 55ste.
Ik kwam toen 3 jaar te kort om op mijn 50ste al tijdskrediet te kunnen opnemen.

Anno 2023 is dat 60 geworden. En ik kom nu plots 5 jaar te kort om al op mijn 55ste al tijdskrediet te kunnen opnemen.
Wat ik daar aan kan doen? Heu niks hé. :tongue:

En tegen dat ik 55 ben, tegen dan, is dat gewoon afgeschaft of zo, I see it coming ..
 
Laatst bewerkt:
Kan dit bijna niet geloven.

Dus de mensen die daar een paar jaar te kort voor komen, hebben al die jaren RSZ afgedragen voor niets?

Trouwens, wat als die oud worden, en alleenstaande vallen zonder weduwepensioen?
Laat de overheid die dan op straat slapen...?

Mijn vrouw is heus niet de enige die op latere leeftijd komt emmigreren.
Dan heeft mijn vrouw chance. Zij is in België begonnen met werken op haar 32ste. Uiteraard heeft ze ook gewerkt in haar thuisland wat natuurlijk niet meetelt.
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk leert je van jou geen Nederlands 😝
😝

Kan dit bijna niet geloven.

Dus de mensen die daar een paar jaar te kort voor komen, hebben al die jaren RSZ afgedragen voor niets?

Trouwens, wat als die oud worden, en alleenstaande vallen zonder weduwepensioen?
Laat de overheid die dan op straat slapen...?

Mijn vrouw is heus niet de enige die op latere leeftijd komt emmigreren.
RSZ is niet alleen pensioenen he
Daarnaast kunnen ze altijd hun pensioen van land van herkomst gebruiken he :oi22:
 
  • Unsure
Waarderingen: XA4
Terug
Bovenaan