Pensioen

Hier hetzelfde, het gortige is dat we wel betalen alsof we er eentje gaan krijgen😕
Nope.
Jij betaalt voor de pensioenen van zij die nu gepensioneerd zijn.

En hopelijk zijn er wanneer jij op pensioen gaat voldoende werkenden om jouw pensioen te betalen.

Hoe jij het omschrijft is hoe het in Amerika werkt.
 
Ik ben momenteel 37 jaar en ik reken echt niet er op dat ik nog een pensioen kan krijgen.

Ik vrees beetje dat de belgische staat zijn rekening niet op orde zal hebben.

Of toch op zijn allerminst niet het pensioen zoals we dat de dag van vandaag kennen.
Als ik moest gokken, denk ik dat het een stuk hoger zal zijn in reële termen dan vandaag.
Hier hetzelfde, het gortige is dat we wel betalen alsof we er eentje gaan krijgen😕
Ze zeiden dat in de jaren 80 ook.

België is steenrijk (communicerende financiële vaten privé-overheid), dus dat pensioen komt in orde.

Nope.
Jij betaalt voor de pensioenen van zij die nu gepensioneerd zijn.

En hopelijk zijn er wanneer jij op pensioen gaat voldoende werkenden om jouw pensioen te betalen.

Hoe jij het omschrijft is hoe het in Amerika werkt.
In principe betaalt de huidige economie áltijd de huidige gepensioneerden.
Of het nu de staat is die spaart, of privé...

Het zijn toch sowieso de huidige productiefactoren die aangewend worden.
 
(Een grapje hé)

De Croo - Ik beloof alle jongeren tussen 20 en 30 jaar een pensioen van minimaal 2000€ netto!
+-40 jaar later is het minimum pensioen inderdaad 2000€ netto. (maar in verhouding tov de inflatie komt dit overeen met een pensioen van 500€ van anno 2023)

De Croo Junior in naam van zijn vader zaliger: Zie je wel! Mijn vader heeft zijn belofte gehouden! :tongue:
 
Voor de pensioenen is er maar één groot probleem, en dat is dat er te weinig mensen werken in België.
We doen het (veel) slechter dan onze buurlanden, zelfs een ietsje slechter dan Frankrijk.
Verschil met Nederland en Duitsland is bijna lachwekkend, met respectievelijk 66% en 62% tegen de magere 55% van België.

En zolang ze de Belg niet aan het werk krijgen, gaat het pensioensysteem onder druk blijven staan.

En dat is iets dat niet gemakkelijk gaat zijn, de politiek komt niet graag aan dat gratis geld dat ze weggeven aan veel te veel mensen, en het is uiteraard ook geen sinecure van op een faire manier die eeuwige steuntrekkers eruit te halen die er geen recht op (zouden mogen) hebben, en niet te raken aan zij die de maatschappij wel moet dragen.
 
denk dat @JanusDR bedoeld dat de Belgen steenrijk zijn, bijgevolg ook België want die laatste kan elk moment beslissen om ons een beetje minder rijk te maken, maar het goede nieuws is dat we daarna nog steeds rijk zullen zijn.

Dus wij nu dik aan het betalen voor ons eigen pensioen, en weten wat ons te wachten staat toch wel een spaarpot aan het bouwen. Voor wanneer het dan zover is nog eens geld te zien verdampen voor te krijgen waar we ons hele werkende leven al eigenlijk voor staan betalen hebben. Ik weet niet of ik mij rijk ga voelen dan, ik denk eerder zwaar genaaid🤔
 
Dus wij nu dik aan het betalen voor ons eigen pensioen, en weten wat ons te wachten staat toch wel een spaarpot aan het bouwen. Voor wanneer het dan zover is nog eens geld te zien verdampen voor te krijgen waar we ons hele werkende leven al eigenlijk voor staan betalen hebben. Ik weet niet of ik mij rijk ga voelen dan, ik denk eerder zwaar genaaid🤔
Inderdaad, indien het wettelijk pensioen niet meer betaalbaar is dan zal de overheid de vermogens aanslaan en is het probleem opgelost.
Je kan niet iemand 40 jaar laten werken en dan zeggen dat er geen pensioen is, dat worden onstopbare rellen.
 
Voor de pensioenen is er maar één groot probleem, en dat is dat er te weinig mensen werken in België.
We doen het (veel) slechter dan onze buurlanden, zelfs een ietsje slechter dan Frankrijk.
Verschil met Nederland en Duitsland is bijna lachwekkend, met respectievelijk 66% en 62% tegen de magere 55% van België.

En zolang ze de Belg niet aan het werk krijgen, gaat het pensioensysteem onder druk blijven staan.

En dat is iets dat niet gemakkelijk gaat zijn, de politiek komt niet graag aan dat gratis geld dat ze weggeven aan veel te veel mensen, en het is uiteraard ook geen sinecure van op een faire manier die eeuwige steuntrekkers eruit te halen die er geen recht op (zouden mogen) hebben, en niet te raken aan zij die de maatschappij wel moet dragen.
Kanttekening hierbij is onze relatief lage effectieve pensioenleeftijd. Eeuwige steuntrekkers, zeg maar profiteurs in de volksmond, zijn een makkelijke vijand. Maar begin eens tegen de huidige generatie vijftigers en zestigers te zeggen dat ze zich aan de wettelijke pensioenleeftijd moeten houden, het kot zal snel te klein zijn. En dan heb je de huidige groep gepensioneerden, waar velen door allerhande verouderde systemen (zeer) vroeg op pensioen konden.
 
Inderdaad, indien het wettelijk pensioen niet meer betaalbaar is dan zal de overheid de vermogens aanslaan en is het probleem opgelost.
Je kan niet iemand 40 jaar laten werken en dan zeggen dat er geen pensioen is, dat worden onstopbare rellen.
Er gaat altijd een pensioen zijn, maar hoeveel juist is de vraag. 500 euro per maand is ook een pensioen eh.

Ik ga ervan uit dat het stukken minder als nu zal zijn.
 
Inderdaad, indien het wettelijk pensioen niet meer betaalbaar is dan zal de overheid de vermogens aanslaan en is het probleem opgelost.
Je kan niet iemand 40 jaar laten werken en dan zeggen dat er geen pensioen is, dat worden onstopbare rellen.
Als het zo simpel was dat ze er nu dan al maar mee starten om de overheidsschuld te verminderen maar iets zegt me dat die vermogens aanslaan iets minder evident is dan "just do it".
 
Er gaat altijd een pensioen zijn, maar hoeveel juist is de vraag. 500 euro per maand is ook een pensioen eh.

Ik ga ervan uit dat het stukken minder als nu zal zijn.
Ja daar ben je fout volgens mij. Voor bepaalde hoge pensioenen, hoge 2de peilers etc zal er mss wat geknipt worden.
Maar het gemiddelde pensioen gaat zeker niet minder zijn.
Het is zoals Janus al stelde. Er is geld genoeg, en de overheid zal het halen waar het zit wanneer het nodig is.
 
Als het zo simpel was dat ze er nu dan al maar mee starten om de overheidsschuld te verminderen maar iets zegt me dat die vermogens aanslaan iets minder evident is dan "just do it".
Akkoord, maar de pensioenen voor iedereen cutten is politieke en maatschappelijke zelfmoord.
 
Dus wij nu dik aan het betalen voor ons eigen pensioen, en weten wat ons te wachten staat toch wel een spaarpot aan het bouwen. Voor wanneer het dan zover is nog eens geld te zien verdampen voor te krijgen waar we ons hele werkende leven al eigenlijk voor staan betalen hebben. Ik weet niet of ik mij rijk ga voelen dan, ik denk eerder zwaar genaaid🤔
De mogelijkheden zijn er - alles zal afhangen van de implementatie, niet de bedoeling dat we Jean, die 45 jaar als bouwvakker gewerkt heeft en 500k heeft opgebouwd extra gaan belasten.

Ik denk niet dat het gevoel van "zwaar genaaid" zal overheersen als men zegt tegen vermogende mensen die hun vermogen fiscaal zeer voordelig hebben opgebouwd: we hebben beslist daar een handvol % op te heffen.
 
Ik denk niet dat het gevoel van "zwaar genaaid" zal overheersen als men zegt tegen vermogende mensen die hun vermogen fiscaal zeer voordelig hebben opgebouwd: we hebben beslist daar een handvol % op te heffen.

Op het moment dat men de kaasschaafmethode gaat toepassen op de vermogens, dan denk ik dat iedereen zich zwaar genaaid gaat voelen. Mensen voelen zich namelijk enorm snel genaaid. Ongeacht of men iets fiscaal voordelig heeft gekregen.

Als men enkel bij de 10% rijkste gaat kijken, dan gaat natuurlijk het gevoel van zwaar genaaid niet overheersen. Aangezien dit dan maximaal over 10% gaat. Die groep gaat zich echter wel zwaar genaaid voelen.

Men zou beter die fiscaal voordelige middelen aanpakken. En gewoon inkomen dat naar de particulier gaat onder x bedrag gewoon exact hetzelfde belasten. Of je nu 500k binnenkrijgt op basis van 300k loon en 50k huurgeld en 150k dividend of 100k loon en 400k huurgelden of 50k loon en 450k dividend. Uw schouders zijn sterk genoeg om daar correcte en dezelfde belastingen op te betalen...
 
Men zou beter die fiscaal voordelige middelen aanpakken.
Nu heb je tot het einde van je lening 'permanent' elk jaar nog die woonbonus (alleen voor bestaande leningen die er nog recht op hebben). Kan men deze gewoon van vandaag op morgen schrappen? Of is dit wettelijk contractbreuk?

Kan men morgen zeggen? Bedrijfswagens - Vanaf morgen nog 0% voordeel? 100% belasten!

Ah je stort naar het goede doel. 40€? Aftrekken van de belastingen? Neen sorry dat is vanaf vandaag geschrapt!

Enzovoorts ..
 
Men zou beter die fiscaal voordelige middelen aanpakken. En gewoon inkomen dat naar de particulier gaat onder x bedrag gewoon exact hetzelfde belasten. Of je nu 500k binnenkrijgt op basis van 300k loon en 50k huurgeld en 150k dividend of 100k loon en 400k huurgelden of 50k loon en 450k dividend. Uw schouders zijn sterk genoeg om daar correcte en dezelfde belastingen op te betalen...
En dat zou meteen iets kunnen doen aan onze zeer hoge belasting op arbeid. Hoe logisch is het nu eigenlijk dat je op arbeidsprestaties in de hoogste schijf 50% belastingen betaalt, daar waar gelijkaardige dividenden 30% zijn over de hele lijn, en een gelijkaardige meerwaarde op aandelen 0%.
 
Terug
Bovenaan