Review: Tom Clancy's Rainbow Six Extraction

Tom Clancy's Rainbow Six Siege gaat al vele jaren mee en wordt nog altijd ondersteund door ontwikkelaar Ubisoft. De erg populaire game, waarin je als team bijzonder goed moet samenwerken om je doelstellingen tot een goed einde te brengen, was de inspiratie voor Tom Clancy's Rainbow Six Extraction. Meer nog, ze hebben zelfs grote delen uit die game geïmplementeerd in Extraction. Of het zorgt voor een ijzersterk spel, lees je in deze review.

In Tom Clancy's Rainbow Six Extraction krijg je direct een introductiefilmpje te zien die je onmiddellijk laat kennismaken met de dreiging waartegenover je zult staan. Zo wordt onder andere New York slachtoffer van de Chimera-parasiet die daar de boel op stelten komt zetten. REACT (het Rainbow Exogenous Analysis and Containment Team) wordt erop afgestuurd om de boel te onderzoeken en het gevaar in te dijken. Jij maakt als speler onderdeel uit van dat team. Hoewel je solo kunt spelen, wordt er aangeraden om een team van drie spelers te vormen. Ik kan hierbij bevestigen dat dit de tofste manier is om met Extraction aan de slag te gaan.

Extraction 1.jpg


Incursions

Voor je op missie uitgestuurd wordt, moet je een tutorial doorlopen. Het eerste onderdeel is verplicht, maar nadien kun je gewoon aan de slag voor het echte werk. Wil je echter je vaardigheden en de mogelijkheden dieper verkennen, dan voltooi je de tutorial best volledig. Hierin krijg je zoals gewoonlijk eerst de basis uitgelegd, waarna er dieper op bepaalde aspecten wordt ingegaan. Ik ben van mening dat je pas in de echte strijd veel bijleert, dus liet ik een groot deel van de tutorial links liggen. Dat zorgde in de eerste Incursions voor wat zoekwerk, maar al snel wordt duidelijk wat er van je wordt verwacht. En mocht jij het als speler niet weten, dan is er nog je team waarop je in veel gevallen kunt rekenen.

Het leven van een Operator is niet eenvoudig.


In Tom Clancy's Rainbow Six Extraction is het namelijk de bedoeling dat je een locatie kiest om op Incursion te gaan. Aan de start van je carrière kun je enkel New York selecteren, maar later worden bijvoorbeeld ook Alaska en San Francisco beschikbaar gesteld. Per stad kun je drie gebieden kiezen. Eens je die keuze hebt gemaakt, rest nog een andere belangrijke keuze. Welke Operator stuur je het gebied in? Eens je ook dit beslist hebt, kun je aan het echte werk beginnen. In de eerste zone dien je een eerste opdracht te voltooien. Lukt dat? Dan krijg je ook hier weer een keuze: verlaat je het terrein om de rewards te claimen, of ga je het tweede gebied in om een nieuwe opdracht te voltooien. In het tweede en derde gebied zijn de rewards groter, maar ook de dreiging is dat! Overleg dus met je team en schuw het niet om je terug te trekken. Dat is vooral belangrijk als je maar weinig van je gezondheid meer over hebt ...

Extraction 2.jpg


Missing in action

Het is namelijk erg gevaarlijk om te lang in de gevarenzone te vertoeven met lage gezondheid. Als je een eerste keer al je gezondheid verliest, ben je DBNO (down but not out). In dat geval kan een teamlid je redden. Ben je een tweede keer down, dan is er niets meer aan te doen. Dan moet je op je teamleden vertrouwen. Zij moeten je lichaam dan naar het extractiepunt brengen, waardoor je Operator gered wordt. Slagen ze daar niet in, of vertikken ze het van dat te doen, dan wordt je Operator MIA (missing in action). In een volgende missie op dezelfde locatie krijg je dan de kans om je verloren Operator terug te halen. Onze Community Leader Booka Shade kan hier wel een aantal boeken over schrijven. Lukt het in je reddingsmissie niet om je Operator te redden? Ook dan keert hij terug naar je team, maar verlies je wel XP. Een uniek systeem dat bijzonder goed werkt, maar dat er wel wat voor zorgt dat je soms gebieden te veel moet spelen om je Operators terug te halen.

Operators die MIA zijn, kun je namelijk niet selecteren om op missie te zenden. Datzelfde geldt voor Operators die teveel schade hebben opgelopen (minder dan vijftig van hun honderd levenspunten). Zij zijn dan Injured en moeten in de basis blijven tot hun gezondheid weer boven dat kritieke punt zit. Door het volbrengen van missies en dus het verdienen van XP, krijgt je team weer levenspunten bij. Dit is afhankelijk van het aantal XP die je verzameld hebt in de laatste Incursion. Het is dus duidelijk dat er een beetje gepusht wordt om alle drie missies per zone te voltooien, aangezien in de derde zone de meeste XP en dus ook de meeste HP te verzamelen valt. Ook hier schuilt weer datzelfde risico dat reeds werd vermeld: de kans wordt groter dat je je huidige Operator verliest in de strijd en die dan moet gaan halen. Iets waar zowel Booka als ik een pak ervaring mee hebben.

Extraction 3.jpg


Welke Operator?

Qua missies mag je alvast een uitgebreid aanbod verwachten, waarbij de ene opdracht moeilijker is dan de andere. Voor 'specimen' moet je bijvoorbeeld een Archaean naar een bepaalde locatie lokken om levend te vangen, terwijl je bij 'biopsy' drie stalen moet nemen van drie verschillende doelen. Hiervoor moet je wel je mes gebruiken, dus is het een werk van stealth en geduld. Ook 'rescue', waarbij je een VIP naar een zone moet escorteren, 'sabotage', waarbij je twee explosieven moet planten en die een tijd lang moet verdedigen en 'serial scan' waarbij je enkele zones moet verdedigen terwijl het gescand wordt, passeren de revue. Er zijn nog een aantal opdrachten die je zelf mag verkennen, maar de missie MIA komt, afhankelijk van hoe goed je je Operators in leven kunt houden, regelmatig terug.

Het leven van een parasiet nog minder!


De Operators die je kunt selecteren zijn divers en hebben elk hun eigen vaardigheden. Ze starten allemaal met twee wapens; een primair en secundair. Naarmate je een bepaalde Operator levelt, speel je meer gadgets, wapens en meer vrij. Daarnaast kun je de wapens ook uitrusten met bijvoorbeeld geluidsdempers of een vizier, al worden de mogelijkheden ook hier groter naarmate je gevorderd bent in het spel. Net zoals in Siege hebben ze elk een andere speelstijl en zal het afhangen van welke stijl het beste bij jou past. Ik ben bijvoorbeeld geen fan van het gebruik van shotguns, wat bij diverse Operators in het begin wel moet. Pas door ook die te levelen, kun je nieuwe wapens vrijspelen. Daarnaast zijn het vooral de vaardigheden die een Operator uniek maken, waarbij Sledge een voorhamer gebruikt om parasieten te verdoven en muren te verwoesten, Doc zichzelf en teamgenoten kan oplappen en Hibana op afstand ontplofbare explosieven kan afvuren.

Extraction 4.jpg


Vooruitgang boeken!

Een ander progressiesysteem stelt je in staat om REACT-punten uit te geven waarmee je technologie en nieuwe gebieden kunt vrijspelen, waardoor je elke keer op twee manieren vooruitgang boekt. Qua uitrusting kun je aan de start van het spel rekenen op barricades of een rijdende drone om de boel te verkennen, terwijl later ook granaten en claymore-mijnen aan je arsenaal worden toegevoegd. Zaken die we kennen uit Rainbow Six Siege. REACT zorgt echter ook voor een heleboel nieuwe technologieën om de parasieten mee te lijf te gaan, waaronder lijmgranaten en arc-mijnen. Deze zaken kunnen het verschil betekenen tussen leven en dood en dus is het een afweging maken met welke technologie je je Operator op zijn of haar missie stuurt. Ook een revive kit kan tot je arsenaal behoren en gebruik je liever niet.

Na het voltooien van de game (en daar zit ik bijlange nog niet) of het behalen van REACT Level 16, kun je qua endgame content deelnemen aan langere en moeilijkere Incursions. Deze zullen week per week verschillen en ze beloven heuse uitdagingen te worden. De vijanden zijn agressiever en er zijn minder items zoals med kits te vinden, maar je wordt wel rijkelijk beloond met onder andere meer XP en unieke gear om je Operatoren mee uit te rusten. Het maximum level van je Operators is tien en Ubisoft raadt dan ook aan om je pas vanaf level negen te wagen aan de uitdaging, al ben je natuurlijk vrij om je vaardigheden te testen, soldaat!

Conclusie

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction is een game die een stuk beter is dan ik had verwacht of gehoopt. Op zich zeggen games met aliens en dergelijke mij niets, maar in Extraction is het geheel me aangenaam bevallen. De toffe zaken uit Rainbow Six Siege zijn terug, aangevuld met een aantal leuke extra's. Dat de missies en parasieten na verloop van tijd wat repetitief worden, moet je er wel bijnemen. Gelukkig speelt het erg goed weg, ziet het er bijzonder goed uit en zit alles knap in elkaar, waardoor er gesproken kan worden van een geslaagd geheel.

Pro

  • Heel plezant met drie
  • Progressie maken voelt heel belonend aan
  • De tofste Operators zijn terug!
  • Veel te ontdekken en vrij te spelen

Con

  • Alleen is er weinig aan
  • Wordt na verloop van tijd wat repetitief
8

Over

Beschikbaar vanaf

20 januari 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Stadia
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Ubisoft

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Bedankt… overgelezen inderdaad. De hele review doorlopen & na de score richting reacties gevlogen. Ik heb hem gisteren eerste keer via gamepass op pc gespeeld maar enkel nog maar tutorials kunnen doorlopen.
 
Terug
Bovenaan