Over- en ondergewicht

Maja, met 1200kcal gaat uw lichaam ook gewoon zeggen, howla hier gaan we geen spieren mee aanmaken, dat is te weinig brandstof. We zetten alles om naar vet om te overleven op zo'n laag kcal niveau.

1200kcal en dan nog een uur per dag gaan lopen of zwemmen, dan zit je bijna negatief in de kcal huishouding. Zo heeft je lichaam niets over aan brandstof om iets op te bouwen.
 
Maja, met 1200kcal gaat uw lichaam ook gewoon zeggen, howla hier gaan we geen spieren mee aanmaken, dat is te weinig brandstof. We zetten alles om naar vet om te overleven op zo'n laag kcal niveau.
tja , denk ik persoonlijk ook. T probleem is dat met 1800kcal ( en nog altijd dieet modus) ik 8 kilo bijkwam op nog geen 40 dagen. (en dat was spijtig genoeg ook vet)
Ik heb volgende week weer opvolging en daar ga ik toch maar is opperen dat het leven met 120 kilo eigenlijk niet slechter was.
Ik at dan rond de 2200 kcal, ook koolhydraten enzo en mijn leven was toch een pak aangenamer.
 
Ik tel mijn calorieën eerder op weekniveau als ik wil cutten. Is gemakkelijker omdat ik vrij veel ga sporten (3x per week fitness (eGym) en 1 tot 2x per week losse gewichten, minstens 2x per week 1,5u padel, elke dag minstens 3km wandelen met de hond, en in't weekend 5km+)

Als ik dat dan per dag moet zitten micromanagen gaat dat sowieso mis. Op dagen dat ik niet sport heb ik zoveel kcal ook niet nodig. En op deze manier kan ik in't weekend bv. wel eens een stevige pint gaan drinken als ik die week extra heb gesport.

Mijn wekelijks kcal doel om af te vallen zit tussen 10.850 kcal (500gr per week afvallen) en 12.194 kcal (250 gr per week afvallen). Ik stel mijn myfitnesspal kcal doel op 14.000, dus ik moet wekelijks tussen de 1806 kcal en de 3150 kcal met sporten verbranden. Ik heb er wel geen probleem mee om elke dag hetzelfde te eten. Dat maakt het makkelijk om alles goed te tracken/af te wegen.

Ik ben 36j, 172cm, en weeg nu 75kg op mijn zwaarst. Is wel wat spiermassa bij, maar na een korte bulk fase ook veel vet, dus dat moet er weer af :D Zal aan dit tempo wel enkele maanden nodig hebben om dat vetpercentage onder de 20% te krijgen.
 
Als ik dat dan per dag moet zitten micromanagen gaat dat sowieso mis. Op dagen dat ik niet sport heb ik zoveel kcal ook niet nodig. En op deze manier kan ik in't weekend bv. wel eens een stevige pint gaan drinken als ik die week extra heb gesport.

Mijn wekelijks kcal doel om af te vallen zit tussen 10.850 kcal (500gr per week afvallen) en 12.194 kcal (250 gr per week afvallen). Ik stel mijn myfitnesspal kcal doel op 14.000, dus ik moet wekelijks tussen de 1806 kcal en de 3150 kcal met sporten verbranden. Ik heb er wel geen probleem mee om elke dag hetzelfde te eten. Dat maakt het makkelijk om alles goed te tracken/af te wegen.

Bij mij zou dit niet echt werken denk ik. Op dagen dat ik sport is dat meestal minstens 10K tot ergens 25K hardlopen. In dat laatste geval ga ik dus al richting 2000kcal. Dan moet ik echt die dag ook wel serieus wat kcal extra binnenspelen want anders ben ik echt wel paraplu.

Ik stem dus liever mijn dagelijkse energieinname af op mijn dagelijkse energiebehoefte :)
 
Bij mij zou dit niet echt werken denk ik. Op dagen dat ik sport is dat meestal minstens 10K tot ergens 25K hardlopen. In dat laatste geval ga ik dus al richting 2000kcal. Dan moet ik echt die dag ook wel serieus wat kcal extra binnenspelen want anders ben ik echt wel paraplu.

Ik stem dus liever mijn dagelijkse energieinname af op mijn dagelijkse energiebehoefte :)
Natuurlijk, iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat het makkelijkste haalbaar is, en wat het beste werkt. Voor mij is dit makkelijker omdat ik zo iets meer vrijheid heb, en vooral geen fouten maak door steeds op de limiet te gaan. De marge is dan iets groter, want okay, mijn horloge meet wel verbruikte kcal, maar daar zal ook wel een vrij grote foutmarge opzitten, dus als ik dat per dag moet managen, is die marge mss wat groter dan wanneer ik het kan uitspreiden over een week.

Of als ik bv. een avond padel ingepland heb, en daar al rekening mee hou en dus ongeveer 4 a 500 kcal extra eet die dag, maar het padellen kan dan niet doorgaan om één of andere reden, zit ik die dag met een probleem.
 
Update. 1.3 kilo eraf! Deze ochtend nog een dexa scan gehad. Triestige zaak eigenlijk. 1M85 93.4 kilo maar wel 36.6% vetgehalte.
Alweer spieren kwijt (dit ondanks 3x per week fitness en bijna alleen maar proteine eten).
Ik ga nog moeten kijken voor groeihormonen vrees ik als dit zo blijft.
Het is officieel nu, ik voel mij ook 'gezonder' met 20 kilo extra gewicht.
Je krijgt medische begeleiding, dus mijn mening is maar dat, maar als je spiermassa verliest omdat je infeite geen calorie-surplus hebt, dan gaat je basaal metabolisme toch gewoon verder verlagen? Is het probleem dan niet dat je al laag basaal metabolisme, waarvoor je al die extreme maatregelen moet nemen, gewoon blijft zakken en je dus nog minder moet eten?

Ik weet niet wat je doet in de fitness, maar ik denk gewoon niet dat zonder een overschot aan caloriëen al die eiwitten voor iets anders gaan dienen dan energie. Spiermassa opbouwen is iets dat het lichaam doet met de overschot uiteindelijk.
Maja, met 1200kcal gaat uw lichaam ook gewoon zeggen, howla hier gaan we geen spieren mee aanmaken, dat is te weinig brandstof. We zetten alles om naar vet om te overleven op zo'n laag kcal niveau.

1200kcal en dan nog een uur per dag gaan lopen of zwemmen, dan zit je bijna negatief in de kcal huishouding. Zo heeft je lichaam niets over aan brandstof om iets op te bouwen.
Ik zou eerder denken dat er gewoon geen overschot is en er ook geen vet wordt aangemaakt, maar dat de balans spieren/vet daalt omdat die spieren meer worden afgebroken.
 
Ik ben absoluut geen kenner in deze materie dus neem het volgende aub met een GROTE korrel zout:

Maar ik denk als je heel veel proteïnen in je dieet hebt, en die niet gebruikt worden om bv. spierweefsel te herstellen (door bv. te weinig energieverbruik/training, of omdat het lichaam niet voldoende voedingsstoffen heeft om spieren aan te maken), dit teveel aan proteïnen kan omgezet worden in vet.

Maar daar vind ik zeer veel tegenstrijdige info over op het internet. Ik dacht ook altijd, meer proteïnen is beter, en teveel kan geen kwaad. Maar onlangs was er wel een diëtiste op het nieuws die daar iets over zei, door de grote populariteit aan producten met extra proteïnen in de winkelrekken. Nadien ben ik dan zelf wat op onderzoek gegaan, maar kon geen sluitend antwoord vinden.
 
Ik ben absoluut geen kenner in deze materie dus neem het volgende aub met een GROTE korrel zout:

Maar ik denk als je heel veel proteïnen in je dieet hebt, en die niet gebruikt worden om bv. spierweefsel te herstellen (door bv. te weinig energieverbruik/training, of omdat het lichaam niet voldoende voedingsstoffen heeft om spieren aan te maken), dit teveel aan proteïnen kan omgezet worden in vet.

Maar daar vind ik zeer veel tegenstrijdige info over op het internet. Ik dacht ook altijd, meer proteïnen is beter, en teveel kan geen kwaad. Maar onlangs was er wel een diëtiste op het nieuws die daar iets over zei, door de grote populariteit aan producten met extra proteïnen in de winkelrekken.
Proteïnen/eiwitten kunnen gewoon aangewend worden als energiebron, zie ook al die low-carb gevallen. Als je lichaam onvoldoende calorieën binnenkrijgt om op status quo te blijven (= afvallen), zal het zowel spiermassa als vetmassa beginnen afbreken. Uit allerhande krachtsporten en bodybuilding komt dan het idee dat als je maar veel eiwitten binnenkrijgt, en vrij intensief blijft trainen, je je lichaam stimulans en voedingsstoffen geeft om die spieren prioriteit te geven en dus minder te consumeren. Maar zover ik weet ik het zonder doping onmogelijk om verlies aan spiermassa uit te sluiten. Lijkt me dat @benjicroc in die situatie zit.

Wat jij beschrijft is wanneer je een surplus hebt aan calorieën, dan gaat je lichaam de overschot opslaan als vet. Of die overschot uit suikers, vet, of eiwitten komt maakt niet echt uit. Het is te zeggen, voldoende eiwitten binnenkrijgen is een goede zaak als je sport en dus spiermassa opbouwt, maar te veel is te veel.

Spiermassa bovenop wat je nodig hebt voor het dagelijks leven is op zich een (dure) luxe voor je lichaam. Dat kost extra calorieën om te behouden (dus je metabolisme in rust stijgt). Zonder je lichaam constant "wijs te maken" dat je die spieren nodig hebt om te overleven (regelmatig sporten), gaan die dan ook deels afgebroken worden.
 
Proteïnen/eiwitten kunnen gewoon aangewend worden als energiebron, zie ook al die low-carb gevallen. Als je lichaam onvoldoende calorieën binnenkrijgt om op status quo te blijven (= afvallen), zal het zowel spiermassa als vetmassa beginnen afbreken. Uit allerhande krachtsporten en bodybuilding komt dan het idee dat als je maar veel eiwitten binnenkrijgt, en vrij intensief blijft trainen, je je lichaam stimulans en voedingsstoffen geeft om die spieren prioriteit te geven en dus minder te consumeren. Maar zover ik weet ik het zonder doping onmogelijk om verlies aan spiermassa uit te sluiten. Lijkt me dat @benjicroc in die situatie zit.

Wat jij beschrijft is wanneer je een surplus hebt aan calorieën, dan gaat je lichaam de overschot opslaan als vet. Of die overschot uit suikers, vet, of eiwitten komt maakt niet echt uit. Het is te zeggen, voldoende eiwitten binnenkrijgen is een goede zaak als je sport en dus spiermassa opbouwt, maar te veel is te veel.

Spiermassa bovenop wat je nodig hebt voor het dagelijks leven is op zich een (dure) luxe voor je lichaam. Dat kost extra calorieën om te behouden (dus je metabolisme in rust stijgt). Zonder je lichaam constant "wijs te maken" dat je die spieren nodig hebt om te overleven (regelmatig sporten), gaan die dan ook deels afgebroken worden.
Dat is duidelijk. Merci voor de info!
 
Overschot aan proteïnes wordt toch nooit vet? Wordt dat niet gewoon afgebroken in uw urine? En wat is een overschot hé? Ge kunt als volwassen man 1,6 tot 2,2 gr per kg innemen per dag als ge u normaal beweegt doorheen de dag. (limiet zou 3,7g/kg lichaamsgewicht zijn). Ge moet dus al goed uw best doen om te veel proteïne binnen te krijgen op een dag.

Die diëtiste op het nieuws was trouwens fout @Proto. Die raadde bv ook chocomelk aan als simpel alternatief, terwijl ze van die HiPro drankjes afraadde omwille van de suiker en dat het ultra bewerkt is. Maar in cecemel zit denk ik exact even veel suiker als in die HiPro drankjes. Ze raadde ook Skyr aan. De Skyr van de supermarkt wordt eigenlijk exact hetzelfde bereid als die bewerkte proteïnevoeding. Met niet-natuurlijk proteïne als toevoeging.

*edit* in Cecemel zit 2,5 keer meer suiker dan in die HiPro shakes :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Overschot aan proteïnes wordt toch nooit vet? Wordt dat niet gewoon afgebroken in uw urine? En wat is een overschot hé? Ge kunt als volwassen man 1,6 tot 2,2 gr per kg innemen per dag als ge u normaal beweegt doorheen de dag. (limiet zou 3,7g/kg lichaamsgewicht zijn). Ge moet dus al goed uw best doen om te veel proteïne binnen te krijgen op een dag.
Een overschot zoals een teveel aan calorieën hé. Als wat jij zegt zou kloppen dan dragen eiwitten bij aan spiervorming of ze passeren zoals water door het lichaam. Dat verteert dus naar aminozuren, en die kunnen omgezet worden naar glucose en dan vet als ze niet gebruikt worden.

Anders zou de calorische waarde van kippenborst bijna 0 zijn.

Vet dat je eet wordt ook omgezet hé, anders zouden al die keto-mensen doodvallen van lage bloedsuikerspiegel.
 
Update. 1.3 kilo eraf! Deze ochtend nog een dexa scan gehad. Triestige zaak eigenlijk. 1M85 93.4 kilo maar wel 36.6% vetgehalte.
Alweer spieren kwijt (dit ondanks 3x per week fitness en bijna alleen maar proteine eten).
Ik ga nog moeten kijken voor groeihormonen vrees ik als dit zo blijft.
Het is officieel nu, ik voel mij ook 'gezonder' met 20 kilo extra gewicht.

Heb jij extreem lage testosteronwaarden?
 
Maja, met 1200kcal gaat uw lichaam ook gewoon zeggen, howla hier gaan we geen spieren mee aanmaken, dat is te weinig brandstof. We zetten alles om naar vet om te overleven op zo'n laag kcal niveau.

1200kcal en dan nog een uur per dag gaan lopen of zwemmen, dan zit je bijna negatief in de kcal huishouding. Zo heeft je lichaam niets over aan brandstof om iets op te bouwen.
Afvallen en conditie/spieren opbouwen dat gaat volgens mij niet goed samen.
 
T probleem is dat met 1800kcal ( en nog altijd dieet modus) ik 8 kilo bijkwam op nog geen 40 dagen
Oprechte vraag: Maar track je ook AL je inname? Dus ook alles wat je drinkt etc? Want met 1800kcal nog 8kg bijkomen op 40 dagen is echt wel absurd. Niet om te zeggen dat we je zegt een leugen is, maar het is wel een extreem randgeval indien dit accuraat is.
 
Oprechte vraag: Maar track je ook AL je inname? Dus ook alles wat je drinkt etc? Want met 1800kcal nog 8kg bijkomen op 40 dagen is echt wel absurd. Niet om te zeggen dat we je zegt een leugen is, maar het is wel een extreem randgeval indien dit accuraat is.
Ik drink alleen water.( sinds 6 maanden, hiervoor 99% pepsi max) Alles is getrackt.
Fun fact. Ik kom zelf aan als ik 4 dagen ziekenhuis opname heb. Waar ik aan de baxter lig en 1 maaltijd per dag. ( ik beweeg dan uiteraard niets)
Het lijkt een extreem randgeval , maar er zijn hier minstens 10 andere patiënten met hetzelfde probleem.
Sommige mensen kunnen effectief niets beginnen tegen obesitas. ( ik mag niet klagen, ik woog ooit 167 kilo)
Heel je leven 1200 kcal eten als man van 1m85 is een hel.
Wat zeker niet in mijn voordeel speelt is dat ik nogal sedentair ben doorheen de dag. Ok ik loop 40km per week maar het zou volgens mij beter zijn om meer te bewegen in de dag. Maar meestal heb ik daar de energie niet voor.
 
Ik drink alleen water.( sinds 6 maanden, hiervoor 99% pepsi max) Alles is getrackt.
Fun fact. Ik kom zelf aan als ik 4 dagen ziekenhuis opname heb. Waar ik aan de baxter lig en 1 maaltijd per dag. ( ik beweeg dan uiteraard niets)
Het lijkt een extreem randgeval , maar er zijn hier minstens 10 andere patiënten met hetzelfde probleem.
Sommige mensen kunnen effectief niets beginnen tegen obesitas. ( ik mag niet klagen, ik woog ooit 167 kilo)
Heel je leven 1200 kcal eten als man van 1m85 is een hel.
Wat zeker niet in mijn voordeel speelt is dat ik nogal sedentair ben doorheen de dag. Ok ik loop 40km per week maar het zou volgens mij beter zijn om meer te bewegen in de dag. Maar meestal heb ik daar de energie niet voor.
Pfff pittig verhaal. Niet makkelijk natuurlijk. Ik vraag me af wat de wetenschap hier achter is. Heb je een specifieke aandoening of dergelijke?
 
Gewoon een mega laag metabolisme. Of een heel efficiënt lichaam.
Mijn arts zegt soms al lachend een beer in winterslaap.
Uiteraard was mijn bmr hoger op 150 kilo dan op 90, maar dan nog was het extreem laag.
Als je bmr de helft is van een ander gelijkaardig persoon, en je verbrand dan ook nog is de helft minder kcal bij activiteit dan heb je eigenlijk pech.
Eerlijk gezegd ben ik blij dat ze dit serieus nemen nu. Mijn hele leven was het precies alsof ik heel de dag mij aan het volsteken was.

Het enige wat volgens mij een grote factor is , is mijn spiermassa. Ik weeg nu 92 maar 36% vet.
Bij elke dexa scan verlies ik spiermassa en weinig of geen vet.
Ik eet 200gr proteïne per dag ( door Shakes ook)
En dan 1 maaltijd per dag met groenten en vlees.
Heel af en toe een minimum aan koolhydraten

Ik zit al een jaar in ketosis.
Dat is voor mij de enige manier om het hongergevoel weg te drukken. ( medicatie zoals ozempic zou door de hoeveelheid die ik eet niet echt helpen)
Opgepast. Ik voel mij ook niet super slecht, het is gewoon frustrerend om in de spiegel te kijken en nog al dat vet enzo te zien. Ik mis uiteraard ook van koolhydraten te eten of gewoon is zorgeloos iets te kunnen eten

Positieve is dat er nog andere mensen zijn zoals mij, worden evengoed opgevolgd, en er zal ooit wel een oplossing gevonden worden.
 
Ik heb een praktische vraag voor diegenen die "My fitness pal" gebruiken in combinatie met een garmin smartwatch.

Op de Garmin connect app zie ik bij "mijn dag" alleen "cal bij/af". Dit toont hoeveel kcal ik in MFP geregistreerd heb als eten en past dan mijn doel aan op basis van actieve kcal.

Wanneer ik via het menu meer naar gezondheidsstatistieken ga, dan zie ik daar de 2 items. Enerzijds de "cal bij/af" die ik ook in "mijn dag" zie, maar ook "calorieën" en die geeft het aantal kcal in rust weer, de actieve en het totaal.

Krijg ik die gegevens van "calorieën" op een bepaalde manier mee in "mijn dag"?
(Als'k via de edit knop ga kan ik wel calorieën kiezen, maar dat is dan enkel die bij/af die erin komt).
 
Terug
Bovenaan