Over- en ondergewicht

Vorig jaar zaten er 4 te veel aan en nu zijn dat er 5 geworden. Das niet veel maar het kruipt met de jaren maar omhoog dus ik zal er weer eens werk van maken.
Ik heb ook echt wel een aantal slechte eetgewoonten dus het is alvast geen mysterie hoe ik er aan kom.
 
Ik geef in mijn Samsung Health app ook mijn gewicht in. Nu is er ook een mogelijkheid om "lichaamsvet" en "skeletspier" in te geven.
Maar wat wordt er bedoeld met die skeletspier? Volgens het groen/rode metertje ligt het ideale precies tussen 18,4kg en 20,9kg.

Ik heb op mijn weegschaal gewicht, bmi, lichaamsvet, spiermassa, spierkwaliteit, lichaamstype, botmassa, visceraal vet, bmr, lichaamswater en metabolische leeftijd.
Ik dacht dus dat ik de spiermassa zou moeten ingeven, maar ik heb 44,55kg spieren? Dat ligt dus wel wat uit die waarden...

Iemand een idee?
 
Ik was er vorig jaar al aan begonnen, dus of je het echt een voornemen moet nemen weet ik niet, maar ik wil wel verder afvallen naar 73 kg. Zit nu consistent onder de 80 waar ik al blij mee ben na heel tijd boven de 80 te zitten. Qua manier is het puur op voeding want bewegen of sporten zit er voorlopig niet in.
 
Ik woog voor heel het feestdagengedoe ongeveer 10kg minder als het jaar voorheen. Nu de laatste twee weken niet meer gewogen omdat ik wat bang ben 😅. Ik moet wel zeggen dat het stoppen met eten als 'goed' of 'slecht' te bestempelen mij echt heel veel heeft geholpen en mij ook een veel gezondere relatie met eten heeft gegeven. Als is er nog altijd wel wat werk aan de winkel.

Hoewel ik dit toch een deftige prestatie vindt, is het grootste deel van dit gewicht er voor de zomer af gegaan en nadien toch heel lang het zelfs gebleven. Nu ga ik deze maand terug naar een diëtiste gaan voor wat extra ondersteuning en hulp. Hopelijk niet iemand die geloof in de kracht van beperkende maar iemand die mee opzoek gaat naar een evenwichtige en duurzame manier om een gezonder gewicht te bekomen.
 
Als ik hier lees dat sommigen maar 1200-1400 kcal eten per dag dan vraag ik me af hoe je dat doet? 1 keer deftig eten en voor de rest eiwitshakes ofzo? Want met een deftige maaltijd zit je al vlug aan 600-800 kcal hé

Ik neem alle dagen minstens 2000-2500 kcal binnen en probeer wel dagelijks zeker een uur te sporten om mijn gewicht te houden. Ik zit nu rond de 78-79kg , ik probeer dat te houden maar ook niet meer af te vallen in de winter. In de zomer zal dat wellicht naar 75-76kg gaan, maar nu te licht staan is ook niet goed voor infecties. Hoe lichter ge staat hoe rapper ge last van de kou krijgt merk ik toch :) Juist na kerst zat ik op 79,5kg, ondertussen blijft het vrij stabiel op 78-79kg. Onder die 80kg blijven is het doel deze winter. Ik vind 1 uur sporten per dag gemakkelijker vol te houden dan 500-600 kcal minder eten. Dat laatste vergt een ganse dag een ijzeren discipline.
 
Als ik hier lees dat sommigen maar 1200-1400 kcal eten per dag dan vraag ik me af hoe je dat doet? 1 keer deftig eten en voor de rest eiwitshakes ofzo? Want met een deftige maaltijd zit je al vlug aan 600-800 kcal hé

Ik neem alle dagen minstens 2000-2500 kcal binnen en probeer wel dagelijks zeker een uur te sporten om mijn gewicht te houden. Ik zit nu rond de 78-79kg , ik probeer dat te houden maar ook niet meer af te vallen in de winter. In de zomer zal dat wellicht naar 75-76kg gaan, maar nu te licht staan is ook niet goed voor infecties. Hoe lichter ge staat hoe rapper ge last van de kou krijgt merk ik toch :) Juist na kerst zat ik op 79,5kg, ondertussen blijft het vrij stabiel op 78-79kg. Onder die 80kg blijven is het doel deze winter. Ik vind 1 uur sporten per dag gemakkelijker vol te houden dan 500-600 kcal minder eten. Dat laatste vergt een ganse dag een ijzeren discipline.
Maar is dat niet appelen met peren vergelijken? Je moet toch al een uur serieus intensief sporten om het gat dicht te rijden tussen 1200-1400 kcal en 2000-2500 denk ik.
 
Als ik hier lees dat sommigen maar 1200-1400 kcal eten per dag dan vraag ik me af hoe je dat doet? 1 keer deftig eten en voor de rest eiwitshakes ofzo? Want met een deftige maaltijd zit je al vlug aan 600-800 kcal hé
In mijn geval is dat meestal brood met beleg omdat ik dat graag eet. Bevat relatief veel kcal, dus maar 2 boterhammen of 1 boterham en fruit; zal 300-400 kcal per maaltijd zijn afhankelijk van welk beleg. Ik lust geen boter dus dat helpt. Shakes nog nooit geprobeerd; eerder de tactiek “eet gewoon den helft”, maar wel alleen wat ik graag eet (en zo voelt het voor mij niet als een straf en hou ik het gemakkelijker vol).
Portie van m’n warme maaltijd is ook kleiner; 400-500 kcal. Meestal nog wel “normaal” stuk vlees/vis en groenten (salad bar op’t werk), maar bijna geen bijgerecht. Bij “1 pans gerechten” eet ik de helft van wat ik normaal zou doen. Het gebeurt ook regelmatig dat ik geen warme maaltijd neem; 3e keer brood of een salade.
Tussendoor knabbel ik aan een wortel of een selderstengel of zo.
 
Als ik hier lees dat sommigen maar 1200-1400 kcal eten per dag dan vraag ik me af hoe je dat doet? 1 keer deftig eten en voor de rest eiwitshakes ofzo? Want met een deftige maaltijd zit je al vlug aan 600-800 kcal hé

Ik neem alle dagen minstens 2000-2500 kcal binnen en probeer wel dagelijks zeker een uur te sporten om mijn gewicht te houden. Ik zit nu rond de 78-79kg , ik probeer dat te houden maar ook niet meer af te vallen in de winter. In de zomer zal dat wellicht naar 75-76kg gaan, maar nu te licht staan is ook niet goed voor infecties. Hoe lichter ge staat hoe rapper ge last van de kou krijgt merk ik toch :) Juist na kerst zat ik op 79,5kg, ondertussen blijft het vrij stabiel op 78-79kg. Onder die 80kg blijven is het doel deze winter. Ik vind 1 uur sporten per dag gemakkelijker vol te houden dan 500-600 kcal minder eten. Dat laatste vergt een ganse dag een ijzeren discipline.
Voorbeeldje van 1310 kcal op een dag:

Ontbijt (168 kcal):
27gr quaker havermout, 180ml magere melk en 1 canderell stick.

Ochtendsnack (70 kcal):
150 gr sinaasappel

Lunch (116 kcal):
100gr ijsbergsla, 50gr wortel/wittekool mengeling, 100gr kerstomaten, 67gr tonijn in eigen nat, 20gr rabeko zero mayonaise

Middagsnack (78kcal)
Potje skyr.

Avondeten (380kcal)
Visgratin tomaat/mozarella van iglo

Avondsnack (498 kcal):
4 glutenvrije crackers van wasa en 4 schar glutenvrije crackers (als beleg magere plattekaas, rabeko zero jam, kippenwit met beetje boter)

Ter info, ben zelf een vrouw van 1m55.
Als ik veel meer eet kom ik meteen bij, dus ik kan niet anders. Heb ik soms honger, absoluut!
 
Ik zou dat ook geen ontbijt of lunch noemen maar eerder een snack.
Vroeger kocht ik van die zakjes havermout van quaker (waar je zo tot het lijntje moest aanvullen met melk) en dat was 27gr havermout. Dus normaal wel voldoende voor 1 portie.

Slaatje zou ik ook niet onderschatten. Dat is echt wel een bak vol groenten. Daar kom ik wel even mee toe, zeker met de tonijn erbij. De tonijn wissel ik vaak ook wel ff met stukje kip of zalm of iets anders.

Dit was ook maar 1 voorbeeld uiteraard he. Ik eet wel dagelijk iets anders qua avondeten, dus heb wel variatie.

Maar hoe je't ook draait of keert, als ik elke dag 1600 kcal zou eten kom ik gewoon meteen bij.
 
Groenten zijn inderdaad wel ideaal, veel volume en heel weinig kcal

Maar dan veronderstel ik dat je weinig of geen sport doet als je alle dagen maar rond de 1300 kcal eet?
 
Groenten zijn inderdaad wel ideaal, veel volume en heel weinig kcal

Maar dan veronderstel ik dat je weinig of geen sport doet als je alle dagen maar rond de 1300 kcal eet?
Momenteel sport ik een 3 tal keer per week. In de zomer eerder 5x.

Op die dagen voeg ik soms wel eens wat rijst toe bij avondeten of 2 kleine aardappels (op niet sportdagen enkel groenten en stukje vlees/vis).
 
Ik vind 1 uur sporten per dag gemakkelijker vol te houden dan 500-600 kcal minder eten. Dat laatste vergt een ganse dag een ijzeren discipline.

Ergens wel akkoord, maar op zich zorgt de extra sport er ook wel voor dat je lichaam extra energie nodig heeft en daarom gaat roepen. Ik vind dagen met veel sport deels leuker omdat ik dan meer kan eten, maar het is ook noodzaak.

Gisteren mijn wekelijkse HM gedaan, dat is dan een 1500kcal extra verbruik maar die eet ik er zo ongeveer integraal bij want anders word ik echt wel een vrij slappe pannekoek voor de rest van de dag.

1500kcal hier op niet-sportdagen: 2 boterhammen 's morgens, 4 's middags, beleg liefst iets a la kippewit of hesp. Als vieruurtje een kleinigheid, 's avonds een 120g aardappelen, 1 stuk vlees en een hoop groenten. 's Avonds in de zetel een appel, 125g skyr of iets dergelijks.

Is genoeg om goed te functioneren, gezond te zijn, het lichaam te geven wat het nodig heeft. Soms honger, dat dan weer wel, maar 1500kcal is voor mij ook een hoeveelheid waarmee ik redelijk goed ga afvallen. En dat is ook niet het hele jaar door :)
 
Daarmee dat ik blijf sporten in de winter, dan mag ik goed blijven eten zonder al te veel bij te komen.
Het is dan vooral oppassen op rustdagen, dat je dan wat minder gaat eten. En niet in de zetel ploft met een zak chips en een trappist.
 
Vandaag er nog eens aan begonnen. Niet alleen als goed voornemen van’t nieuw jaar, maar ook omdat ik net nu een nieuw voorschrift nodig had en het gesprek met de huisarts extra motiverend was om er in te vliegen. Over een maand heb ik een nieuwe afspraak ingepland, zodat het wat minder vrijblijvend aanvoelt.

In tussentijd 1200-1400 kcal/dag, zonder veel te beknibbelen op wát ik eet/drink (maar dus wel sterk limiterend hoeveel).
De kop is eraf; -1.5 kg. Uiteraard nog voorbarig en al zeker niet lineair door te trekken, maar hoe dan ook motiverend om verder te doen. Schade van de dinner&dance dit weekend is niet waarneembaar, dus blijkbaar de juiste balans gevonden tussen meer dance en minder dinner (en bijna geen drank) 🤓
 
Ergens wel akkoord, maar op zich zorgt de extra sport er ook wel voor dat je lichaam extra energie nodig heeft en daarom gaat roepen. Ik vind dagen met veel sport deels leuker omdat ik dan meer kan eten, maar het is ook noodzaak.

Gisteren mijn wekelijkse HM gedaan, dat is dan een 1500kcal extra verbruik maar die eet ik er zo ongeveer integraal bij want anders word ik echt wel een vrij slappe pannekoek voor de rest van de dag.

1500kcal hier op niet-sportdagen: 2 boterhammen 's morgens, 4 's middags, beleg liefst iets a la kippewit of hesp. Als vieruurtje een kleinigheid, 's avonds een 120g aardappelen, 1 stuk vlees en een hoop groenten. 's Avonds in de zetel een appel, 125g skyr of iets dergelijks.

Is genoeg om goed te functioneren, gezond te zijn, het lichaam te geven wat het nodig heeft. Soms honger, dat dan weer wel, maar 1500kcal is voor mij ook een hoeveelheid waarmee ik redelijk goed ga afvallen. En dat is ook niet het hele jaar door :)

Hoe groot ben jij overigens?

Lijkt me een vrij belangrijk aspect dat veel mensen vergeten. Bv bij die posts van apzoeir was er even verbazing over "wow maar 1300 kcal hoe doe je dat", maar ze is uiteindelijk maar 1m55 groot en van het vrouwelijke geslacht, dan zijn 1300 kcal niet meer zo bijzonder laag.
 
Hoe groot ben jij overigens?

Lijkt me een vrij belangrijk aspect dat veel mensen vergeten. Bv bij die posts van apzoeir was er even verbazing over "wow maar 1300 kcal hoe doe je dat", maar ze is uiteindelijk maar 1m55 groot en van het vrouwelijke geslacht, dan zijn 1300 kcal niet meer zo bijzonder laag.

Absoluut. Ik ben 1m83, aan 1500kcal/dag verlies ik +- 3kg per maand.
 
Terug
Bovenaan