Over- en ondergewicht

Ik ga er vanaf gisteren weer een paar weken tegenaan. Sinds de Kerstvakantie toch wat geslabakt en de 2kg die er toen bij was, hangt er nog steeds aan. Op zich wel positief dat het niet verder opliep, maar ik wil (en dat is een stukje psychologie) terug onder de 80kg en gisteren waren het er 82.

Besloten om toch weer even MFP te gebruiken om weer wat duidelijkere grenzen te stellen aan mijn kcal inname. Gekoppeld aan het feit dat mijn loopblessure nu verleden tijd is en ik de training weer volop kan opbouwen hoop ik binnen een maandje terug onder de 80 te duiken. Niets extreem, maar een rustige correctie :)
 
De makkelijkste, snelste en goedkoopste manier om extra eiwitten binnen te krijgen door om whey poeder te gebruiken. Zeker als vervanging van die danone shakes die zeer duur zijn. Dan kan je beter wat whey met melk mengen. Met water kan je ook mengen maar dat is nu ook niet zo geweldig lekker.
Ik heb nog een zak van 4 kg staan. Maar wou mijn eiwitten uit gewone voeding halen, wat nu toch moeilijker blijkt dan gedacht.

Elke dag zo'n shake kan geen kwaad? Ik drink rond de 3 liter water per dag. Had gelezen dat veel vocht de nieren wat ontlast bij hoge eiwit inname.
 
Ik heb nog een zak van 4 kg staan. Maar wou mijn eiwitten uit gewone voeding halen, wat nu toch moeilijker blijkt dan gedacht.

Elke dag zo'n shake kan geen kwaad? Ik drink rond de 3 liter water per dag. Had gelezen dat veel vocht de nieren wat ontlast bij hoge eiwit inname.
Ik heb jaren dagelijks zo'n shake gedronken zonder problemen. Als je het uit voeding wilt halen kan je eens kijken richting yoghurt, kwark, magere platte kaas, melk, eieren, gevogelte, zalm.
 
Ik ben altijd al aan de magere kant geweest, maar bij mij begint het toch een gevecht te worden om bij te komen op een gezonde manier. 182 CM en 71 Kilo nu. Anderhalf jaar geleden woog ik 85 Kg, omdat ik een half jaar werkloos was en 3 keer per dag pannenkoeken met slagroom zat te eten. Ben volop aan het sporten om wat spieren bij te kweken, maar dat gaat toch ook maar traagjes.

Terug beginnen met suiker of zaken zoals mass gainer beginnen drinken is nu niet direct mijn ambitie. Nog iemand ervaring met "ondergewicht"?
 
Ik heb nog een zak van 4 kg staan. Maar wou mijn eiwitten uit gewone voeding halen, wat nu toch moeilijker blijkt dan gedacht.

Elke dag zo'n shake kan geen kwaad? Ik drink rond de 3 liter water per dag. Had gelezen dat veel vocht de nieren wat ontlast bij hoge eiwit inname.
Cottage cheese en skyr zijn ook aanraders voor eiwitrijke voeding dat je gemakkelijk tussendoor kan eten of combineren met andere zaken.
 
Ik ben altijd al aan de magere kant geweest, maar bij mij begint het toch een gevecht te worden om bij te komen op een gezonde manier. 182 CM en 71 Kilo nu. Anderhalf jaar geleden woog ik 85 Kg, omdat ik een half jaar werkloos was en 3 keer per dag pannenkoeken met slagroom zat te eten. Ben volop aan het sporten om wat spieren bij te kweken, maar dat gaat toch ook maar traagjes.

Terug beginnen met suiker of zaken zoals mass gainer beginnen drinken is nu niet direct mijn ambitie. Nog iemand ervaring met "ondergewicht"?
Da's toch gewoon een perfect gezonde BMI?
 
De zondag doe ik dat sowieso. Ik ga in de voormiddag gaan fietsen en rond het middageten thuis. Kheb het gevoel dat dat energietekort een hele dag in mijn lijf zit en ik moet "aanvullen". Zal vooral psychologisch zijn hoor... Ook het idee dat het wel mag, want 'k heb al zoveel kcal verbrand! Dubbel dus...

Ja idd dat laatste is natuurlijk iets wat veel mensen doen. Met als gevolg dat ze zelfs nog meer gaan eten dan ze verbrand hebben.

Als tip misschien proberen om iets te doen en niet stil te zitten? Dan denkt ge minder aan eten of het feit dat ge moogt compenseren zogezegd
 
Daarom dat ik persoonlijk sport nooit heb meegeteld in het aantal kcal dat ik mag eten (toen ik nog kcal telde). Veel mensen overschatten ook gewoon hoeveel kcal sporten verbruikt. Hoeveel ik er in de gym al niet ben tegengekomen die denken dat ze door 1 uur krachttraining te doen +500 kcal verbruiken, terwijl het met veel geluk hoop en al de helft is.
 
Wanneer ik minder dan een uur ga lopen compenseer ik zelden met extra kcal. Misschien iets van een 100-150kcal en dat is het.
Langer dan een uur eet ik al tijdens het lopen en compenseer ik achteraf ook wel wat. Wanneer het naar 2u of langer gaat eet ik goed bij want dat voel ik toch voor de rest van de dag als ik dat niet doe.
 
Ik eet vooral voor het trainen. Afhankelijk van welke soort training natuurlijk. Extra koolhydraten voor een cardio training van 2 uren bijvoorbeeld. Achteraf eet ik dan mijn gewone maaltijd met zoveel als mogelijk eiwitten.
 
Ik ga altijd lopen ofwel kort na de werkdag (heb dan mijn vieruurtje binnen) of 's ochtends, +- 45 minuten na ontbijt. Ben dus vooraf wel altijd voorzien van energie :)
 
Eieren horen ook wel in gezond voedingspatroon, maar hoeveel maximaal eten? We kennen allemaal wel de verhalen van de nonkel die leverproblemen kreeg van te veel eieren met Pasen... Ik eet heel graag en vaak iets met ei in + gekookte eieren, wanneer is 't nadelig voor cholestrol?
 
Eieren horen ook wel in gezond voedingspatroon, maar hoeveel maximaal eten? We kennen allemaal wel de verhalen van de nonkel die leverproblemen kreeg van te veel eieren met Pasen... Ik eet heel graag en vaak iets met ei in + gekookte eieren, wanneer is 't nadelig voor cholestrol?


Beetje "ouwewijvenverhaal" dus van die eieren.
Uwe nonkel zijn leverproblemen zullen wel eerder komen van te veel te zuipen 😝
 
Daarom dat ik persoonlijk sport nooit heb meegeteld in het aantal kcal dat ik mag eten (toen ik nog kcal telde). Veel mensen overschatten ook gewoon hoeveel kcal sporten verbruikt. Hoeveel ik er in de gym al niet ben tegengekomen die denken dat ze door 1 uur krachttraining te doen +500 kcal verbruiken, terwijl het met veel geluk hoop en al de helft is.
Toen ik vorig jaar begon met mijn dieet (kcal tracken), heb ik +- 8 weken lang al mijn kcal correct bijgehouden (afwegen, en door Covid sowieso nergens extern gaan eten). Ook heb ik de hele tijd een Fitbit gedragen (die ook je verbrande kcal schat). Ik heb dan eens de berekening gemaakt van kcal in-out (over de hele periode), en het theoretische gewichtsverlies dat ik zou moeten hebben. Dit kwam tot mijn verbazing erg goed overeen, uiteindelijk was er een ~5% overschatting van kcal verbranding door de Fitbit.
 
Even ook mijn verhaal doen, ben er best trots op, en het heeft verdomd wat doorzettingsvermogen gevraagd.

Heb altijd wel aan de magere kant gestaan, 1m72 en altijd rond de 55kg. Echter de laatste 5 jaar was ik gezakt naar 48kg a 50kg. Vorig jaar rond mei heb ik afscheid genomen van mijn junkie lifestyle, en de maand daarop besloten om iets aan mijn gewicht te doen.
Ben beginnen vreten als een zwijn (Heb ik ook maar 3 weken heb kunnen volhouden). Ontbijt was een nieuw gegeven voor mij, of toch ontbijt in voedselvorm. Eigenlijk het concept van 3 gangen per dag, elke dag van de week was nieuw.

Gevolg was dat ik durende die 3 weken constant misselijk was, en mij absoluut niet lekker voelde. Het gevoel van jezelf zwaar overeten te hebben, beginnende van 'smorgens. Dan 'smiddags naar een pak boterhammen staren dat ge uzelf verplicht om binnen te rammen, ookal zit ge nog vol van uw ontbijt. En hetzelfde met het avondeten dat ge probeert binnen te rammen, ookal zit ge nog vol van het pak boterhammen van 'smiddags.

Daarna ben ik overgeschakeld naar weight gainers, zo'n dikke zak poeder. Niet binnen te krijgen de eerste 3 dagen, daarna gulpte ik dat wel lekker naar binnen. Ontbijt is niet aan mij besteed, en met zo'n shake had ik wel mijn kcal binnen voor de ochtend. Dus vanaf dan heb ik mijn ontbijt laten vallen, en dronk ik een shake. 'smiddags at ik gewoon mijn middagmaal. En 'savonds mijn avondmaal, aangevuld met zo'n shake. Dat heeft mij gered omdat ik niet meer misselijk was de ganse dag.
Van daaruit ben ik grotere porties met mijn twee normale maaltijden beginnen opbouwen. Na een 4 tal maanden zat ik op 63kg, en dan ben ik met de shakes gestopt na het avondmaal. Enkel 'smorgens nog ter vervanging van mijn ontbijt.

Nu sinds 2 maanden heb ik mijn ontbijt terug volledig laten vallen, en ik eet gewoon nog 2 goede maaltijden per dag. Ik zit op 67 a 68kg, en dit heel stabiel. Ik ga niet meer naar boven of naar beneden.

Mijn kostuums passen wel niet meer, de meeste kleren zijn wat krap geworden. En de conversatie die ik dit jaar al het meest heb gehad is:


"Polle, er is iets veranderd aan u, maar ik kan mijn vinger er niet opleggen"

'Euh, ja, ik ben 16 a 18kg bijgekomen, het zal dat zijn dat ge ziet'

"JA, nu ge het zegt, ge ziet er veel gezonder uit, ge ziet da goe in uw gezicht."
 
"Polle, er is iets veranderd aan u, maar ik kan mijn vinger er niet opleggen"

'Euh, ja, ik ben 16 a 18kg bijgekomen, het zal dat zijn dat ge ziet'

"JA, nu ge het zegt, ge ziet er veel gezonder uit, ge ziet da goe in uw gezicht."

:laugh:
Heel goed dat je je veel beter voelt natuurlijk. Ik heb enkel ervaring met het omgekeerde geval (veel te zwaar naar normaal), dus kan ook moeilijk voorstellen wat je precies moet doen voor de andere richting goed te doen... Proficiat met de transformatie alleszins.



Ik heb na een weekje consequent kcal tracking ook een goede stap gezet.
  • Weekgemiddelde op 21/03: 82.36kg
  • Weekgemiddelde op 29/03: 81.15kg
Ik kijk tegenwoordig liever naar mijn weekgemiddelde (hou daarvoor een 7-day rolling average bij) dan naar het gewicht van de dag zelf. Dan haal je er de dagelijkse fluctuaties toch wat uit.
Doel: weekgemiddelde < 80kg. Gezien de eerste week altijd wel wat sneller gaat zou ik er tegen half april willen zijn.

Wegingen nog steeds elke dag voor het ontbijt. Spreadsheet heeft al 577 lijnen ondertussen :)
 
Laatst bewerkt:
Hier blijft het wat hangen rond +-89kg (voor 1m90). Doel is 87kg (ultiem doel 85). Even een dipje om door te doen.

Iemand tips qua "knabbelingen/snacks" om in de namiddag op het werk te eten. Noten/gedroogd fruit niet (te veel kcal en eens ik er aan begin moet heel de zak op :unsure:). Dus wel iets waar ik heel de namiddag kan op knabbelen. Verder dan een wortel ofzo geraakt de inspiratie niet.
 
Terug
Bovenaan