OS 2020 | Gymnastiek/Turnen: Biles takes it all?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijken wat onze favoriete co-commentator vandaag weer allemaal gaat zeggen. Hij verschuilt zich al achter het feit dat hij gisteren niet alle info had. Miscchien moet je dan gewoon je mond houden.
Oh ook nog een steek naar de sociale media want de traditionele media zijn natuurlijk onschuldig en leggen geen druk...

Is Dirk er nog op terug gekomen in feite? Dat gezegd zijnde al die opgeklopte woke gedoe op sociale media hangt me ook een beetje de keel uit, iedereen moet daar dan eens kunnen op inzoomen of herhalen om zich dan te profileren voor hun keisvee of followers. Zucht, nog meer tenenkrommend dan wat Dirk gezegd heeft.
 
Is Dirk er nog op terug gekomen in feite? Dat gezegd zijnde al die opgeklopte woke gedoe op sociale media hangt me ook een beetje de keel uit, iedereen moet daar dan eens kunnen op inzoomen of herhalen om zich dan te profileren voor hun keisvee of followers. Zucht, nog meer tenenkrommend dan wat Dirk gezegd heeft.
Hij mag van mij alles zeggen wat hij wil maar dan mag iedereen er achteraf ook over zagen. Voor mij zat zijn toon verkeerd.
 
Zuur voor die omkadering en team genoten idd, anderzijds daarvoor stond er een vervangster klaar natuurlijk. Als ze op voorhand aanvoelt van ik ga hier niet kunnen presteren, of nog erger:

"Tijdens mijn sprong had ik geen enkel idee waar ik was in de lucht", gaf ze toe.
Het is nog steeds een sport waarbij ge zo uw nek breekt lijkt me. Haar mentaal welzijn is uiteindelijk volledig haar eigen zaak. Niet dat ik zoo mee ben met de hele hoera-stemming rond haar opgeven maar het stuurt wel een sterke boodschap naar buiten, iets waar (jonge) toeschouwers een wijzere les uit zouden kunnen leren dan een zoveelste gouden medaille imo.

Ook niet onderschatten hoe belangrijk gymnastiek is in de VS, die wordt waarschijnlijk al jaren geleefd door anderen. Niet moeilijk da ge dan een soort burn-out krijgt.
 
Hij mag van mij alles zeggen wat hij wil maar dan mag iedereen er achteraf ook over zagen. Voor mij zat zijn toon verkeerd.
Ik praat het niet goed, maar ik probeer het ook een beetje in zijn context te zien. Dirk Van Esser zit waarschijnlijk meer dan 50 jaar in de turnwereld, die gast ademt turnen. Topturnen is ook gewoon kei en kei hard, zowel fysiek als mentaal. Die kerel komt uit een generatie waar ze een heel pak botter omgingen met atleten en atleten in wording (lees kinderen).

Ik hoorde een interessante discussie van Dirk nog met Inge dat ze in de US een beetje in een overgangsperiode zitten daar met hun turnen, dat ze na paar schandalen niet het juiste evenwicht meer vonden qua trainers die te streng of niet streng genoeg meer waren, met alle gevolgen van dien voor het algemeen niveau.

En ik geloof best dat in het verleden er een hoop dingen gebeurd en gezegd zijn die op het randje of los er over waren (en dan heb ik niet over seksueel misbruik, voor alle duidelijkheid dat is niet goed te praten), ma topsport van dat kaliber en dat is turnen zeker wel, dat is nu éénmaal constant het toelaatbare opzoeken qua mentale en fysieke weerbaarheid. Je bereikt de top niet met een fluwelen handschoenen approach.

Als je dan bekijkt hoe alles nu de laatste jaren geëvolueerd is met #metoo en al die andere woke dingen, trainers moeten constant opletten of ze krijgen de zoveelste media/legal affaire aan hun been, het is een beetje tilt aan het slaan ma dan in omgekeerde richting nu. Echt ten goede van het niveau komt dat niet, ben vrij zeker in landen als China ze daar nog steeds een pak botter mee omgaan.

Dat gezegd zijnde zie je ook dat een hoop ex topturners nu hun carrières met psychologische problemen kampen, anorexia, boulimie, slecht zelfbeeld. Gevallen als Verona Van Der Leur die dan in de prostitutie terecht komen zijn legio. Op dat vlak is de sport toch ook wel in positieve zin geëvolueerd, dat psychologen deel uitmaken van de huidige entourage.

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat evolueren, maar ik kan Dirk zijn uitspraak ergens wel nog plaatsen, evengoed als dat ik Biles haar standpunt kan begrijpen.
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd naar de vrouwenfinale nu, er ligt door het afzeggen van Biles toch echt een kans nu voor de Melnikova's en Lee's van deze wereld... . Ligt behoorlijk open.
 
Biles zag er ook echt wel ongelukkig uit net toen ze haar even filmde in het publiek.

De balk lijkt toch moeilijk voor iedereen vandaag.
 
Lee op de balk, amai :love:

Ok, wat kleine correcties moeten doen maar vloeiende moeilijk aansluitende oefening. Afsprong zonder stapje, magnifiek.
 
Lee blijkbaar 15,3 gekregen bij de brug met ongelijke leggers, Derwael 15,266.

Ik vrees dat het moeilijk wordt bij de toestelfinale voor Nina, Lee heeft een moeilijkere oefening, nu net allround olympisch kampioen geworden, heeft absoluut mentaal voordeel.
 
Lee blijkbaar 15,3 gekregen bij de brug met ongelijke leggers, Derwael 15,266.

Ik vrees dat het moeilijk wordt bij de toestelfinale voor Nina, Lee heeft een moeilijkere oefening, nu net allround olympisch kampioen geworden, heeft absoluut mentaal voordeel.
Kan Derwael ook geen 6.8 doen?
 
Lee blijkbaar 15,3 gekregen bij de brug met ongelijke leggers, Derwael 15,266.

Ik vrees dat het moeilijk wordt bij de toestelfinale voor Nina, Lee heeft een moeilijkere oefening, nu net allround olympisch kampioen geworden, heeft absoluut mentaal voordeel.
En toch is de uitvoering van Derwael beter als die van Lee, wat bij een eventuele gelijkstand de doorslag geeft. Beter dat ze vandaag net de iets 'mindere' score haalt, met de toestelfinale de perfecte oefening turnt en zo hopelijk het goud mee naar huis neemt.
 
Het hangt er gewoon vanaf wie dat kleine foutje te veel maakt. Een foutje is snel gebeurd.
Verschil tussen die twee is klein, maar tenzij ze een zware fout maken, lijkt voor de andere atletes, brons het hoogst haalbare.
 
Hoe ziet die finale van de brug met ongelijke leggers er precies uit? Eén keer je oefening doen en klaar?
 
En toch is de uitvoering van Derwael beter als die van Lee, wat bij een eventuele gelijkstand de doorslag geeft. Beter dat ze vandaag net de iets 'mindere' score haalt, met de toestelfinale de perfecte oefening turnt en zo hopelijk het goud mee naar huis neemt.
In de wetenschap dat Lee net Olympisch kampioen geworden is en net een betere oefening afleverde, mentaal is dat toch gigantisch, Lee kan enkel winnen, Nina kan enkel verliezen in feite.

Ik las net dat Lee, net als Nina, ook 15.4 gehaald heeft op de brug in de teamfinale paar dagen terug, was ik al vergeten.
Needless to say the pressure is on 😬

Laten we hopen voor Nina dat ze er kan aan weerstaan, zou absoluut één van de globale sportprestaties van het jaar zijn :cool:
 
In de wetenschap dat Lee net Olympisch kampioen geworden is en net een betere oefening afleverde, mentaal is dat toch gigantisch, Lee kan enkel winnen, Nina kan enkel verliezen in feite.
Niet mee eens. Nina is 2-voudig wereldkampioen op dit toestel. Lee heeft individueel nog géén titel op dit toestel. De druk is even groot.
Mentaal heeft Lee ook géén voordeel, vind ik. Zowel zij als Nina hebben al 15,4 gescoord. 1x was het gelijk, 1x (of 2x?) verloor Nina (oa vandaag), 1x won Nina in 4x (of 5x?) tegen elkaar strijden.

Zowiezo de druk is op beiden immens. Van beiden wordt gewoon goud verwacht - wie het haalt is moeilijk te zeggen.
 
Ach t zal erom draaien maar ze kunnen allebei echt wel winnen, k geef geen van de twee het voordeel. Turnen ze hun oefeningen beiden zoals ze kunnen wint Nina, maakt Nina de befaamde hup bij de afsprong dan wordt het al moeilijk(er).

Benieuwd naar iig!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan