OS 2020 | Wielrennen (BMX, MTB, Race, Time Trial, Track)

Status
Niet open voor verdere reacties.
In ander nieuws, Vanhoof naar 1/2-finale van het BMX'en.
Het was nipt en ze zal er uitliggen dan, maar het kwalificeren op de OS zelf liep niet van een leien dakje, door een blessure in 2019.
Gelukkig voor haar, werden de OS een jaar uitgesteld.
Missie geslaagd alvast.
Inderdaad, mooi :) .
 
Pajon de Colombiaanse komt een tiende van een seconde tekort voor een drie op rij in het olympische bmx. Engelse ontroont haar.

Bij de mannen de Nederlander die enkele dagen terug tegen een official knalde en een breuk je in de knie opliep de winnaar.
 
Iemand een idee waar ik de runs van BMX park ergens kan herbekijken?

//edit: Blijkbaar medal runs zijn zondag, maar ik zie hier constant op Instagram runs voorbijkomen :unsure: Ik snap het niet, ben hier te achterlijk voor.
 
Iemand die het verhaal weet waarom het OR op de vrouwen team sprint sneller is dan het WR? Ik hoorde Renaat daarnet op TV zeggen bij de infographic "hier nog eens die vreemde situatie", maar ik heb zijn uitleg niet gehoord of gemist.
 
Iemand die het verhaal weet waarom het OR op de vrouwen team sprint sneller is dan het WR? Ik hoorde Renaat daarnet op TV zeggen bij de infographic "hier nog eens die vreemde situatie", maar ik heb zijn uitleg niet gehoord of gemist.
Ging dit niet over 100m vrouwen want daarover staat er een artikel op Sporza.
 
maar ik zie hier constant op Instagram runs voorbijkomen
Kwalificaties?

Het BMX park. Holy hell! Pak spectaculairder dan het skateboarden. Zowel bij de dames als bij de heren.
Roberts tegen Worthington :bow:. Fantastisch de frontflip en de winst voor de Britse.
De mannen hun trucs :drool:.

Iemand die het verhaal weet waarom het OR op de vrouwen team sprint sneller is dan het WR? Ik hoorde Renaat daarnet op TV zeggen bij de infographic "hier nog eens die vreemde situatie", maar ik heb zijn uitleg niet gehoord of gemist.
Op de OS 2016 kwam een van de Chinese vrouwen niet naar de dopingcontrole. Record werd niet gehomologeerd naar een WR door de UCI.
Het bleef een OR, maar geen WR. Begrijpe wie begrijpe kan. Zal nooit meer voorvallen, zei Renaat.
 
Ging dit niet over 100m vrouwen want daarover staat er een artikel op Sporza.
Neen?

Het was voor de team sprint vrouwen, OR stond op 31.928, WR op 32.034. Maar buiten dat die 31.928 voor WR pending homologation is, vind ik daar verder niet echt iets over terug.

Ondertussen wel verbroken naar 31.804 natuurlijk.
 
Kwalificaties?

Het BMX park. Holy hell! Pak spectaculairder dan het skateboarden. Zowel bij de dames als bij de heren.
Roberts tegen Worthington :bow:. Fantastisch de frontflip en de winst voor de Britse.
De mannen hun trucs :drool:.

Ja, blijkbaar kwalificaties :unsure:

Nu bij de mannen zei ik vrijdag al tegen de vrienden dat Logan Martin goud ging pakken, die gast zit toch al sinds x-games minneapolis op een ander niveau als al de rest. Die spine transfer dat hij daar deed naar die step up wtf :drool:

Jammer dat US Daniel Sandoval ni naar Olympics gestuurd heeft. Was echt een park voor hem, die had daar nog wel wat uit zijn hoge hoed getoverd.

Charlotte haar run was echt wel holy fuck. Clean as fuck, buiten een kleine case op die prachtige 360 backflip. Voor de rest dik verdiend.

Het enige jammere was dat er bij x-games dit jaar natuurlijk een hele hoop kleppers niet waren omdat ze naar de Olympics gingen. En het was net zo een zalige technische setup.
 
Neen?

Het was voor de team sprint vrouwen, OR stond op 31.928, WR op 32.034. Maar buiten dat die 31.928 voor WR pending homologation is, vind ik daar verder niet echt iets over terug.

Ondertussen wel verbroken naar 31.804 natuurlijk.
ik zie het soms wel eens anders (maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk). Dat er een nieuw OR is, maar dat het WR blijft staan, terwijl dat dat ook gebroken zou moeten zijn.

Ik dacht altijd dat als je het WR verbrak op de OS, dat je dan ook direct beiden had
 
Ja als die zich ergens op toelegt. WK TT is ook vlak zeker was het niet aan de kust of zo? Dus zal weinig aan te doen zijn weer als hij het niet laat lopen na de OS natuurlijk als hij geen Wigginsje doet hoeveel vaten zou die hebben leeggedronken na zijn goud?
 
Ja als die zich ergens op toelegt. WK TT is ook vlak zeker was het niet aan de kust of zo? Dus zal weinig aan te doen zijn weer als hij het niet laat lopen na de OS natuurlijk als hij geen Wigginsje doet hoeveel vaten zou die hebben leeggedronken na zijn goud?
Jup, in Knokke... Grote motoren.
 
Waarom is er in België totaal ma dan ook totaal geen belangstelling voor baanwielrennen? Ik denk in andere landen ook niet qua populariteit, want echt spectaculair is 't niet, maar je kan er toch goed veel medailles mee scoren e...
Zou hier in België soort van scouting gebeuren, bv adhv lichaamsbouw, (voorspelde) kracht, coördinatie? Verder dan meester Herman die zei dat ik een goeie basketter zou geworden zijn, omdat ik groot was en toevallig eens 2 keer op rij scoorden, komt 't niet.

Een goeie tijdrijder of sprinter zou theoretisch gezien altijd een goeie baanwielrenner zijn, bv Ganna en Morkov (oké, die voor de lead-out zorgt ma bon).
 
Waarom is er in België totaal ma dan ook totaal geen belangstelling voor baanwielrennen? Ik denk in andere landen ook niet qua populariteit, want echt spectaculair is 't niet, maar je kan er toch goed veel medailles mee scoren e...
Zou hier in België soort van scouting gebeuren, bv adhv lichaamsbouw, (voorspelde) kracht, coördinatie? Verder dan meester Herman die zei dat ik een goeie basketter zou geworden zijn, omdat ik groot was en toevallig eens 2 keer op rij scoorden, komt 't niet.

Een goeie tijdrijder of sprinter zou theoretisch gezien altijd een goeie baanwielrenner zijn, bv Ganna en Morkov (oké, die voor de lead-out zorgt ma bon).
De totale leek die ik ben qua kennis van infrastructuur en allerhande bijzaken, die niets te maken hebben met de sport zelf, zou ik gokken op:
- We hebben maar een piste, in Gent. Die is zeer kort (de ronde) i.t.t. Olympische pistes. Daar moet je misschien anders voor trainen?
- De tijden van Scheren; De Wilde; Merckx en Sercu zijn gepasseerd. Die mannen brachten volk op de been en het was een heus volksfeest. De piste stond gelijk aan de weg, qua populariteit, denk ik.
- De lokroep van het geld en de roem op de weg is groter. Ook al zijn ze knechten (Mörkov, zoals je aanhaalde - Keisse). De piste is eerder een zij-investering voor hen.
- Vrij weinig wedstrijden per jaar, mede door de intensiteit, gespreid over meerdere dagen.
- Niet aantrekkelijk voor grote sponsors? Het is eerder leuk voor de lokale sponsors.
- De belangstelling moet eerst al verhoogd worden naar meer Belgische renners die op de piste wedstrijden betwisten. Als we inderdaad maar een piste hebben, zou een tweede een boost kunnen geven.
- Ouders vinden het te gevaarlijk voor hun kroost. Geen remmen (al zal dat in de jeugd misschien anders zijn); je moet stuurvaardig zijn; hoge snelheden die fataal kunnen zijn onder de juiste omstandigheden (Galvez).

'Zou hier in België soort van scouting gebeuren, bv adhv lichaamsbouw, (voorspelde) kracht, coördinatie?'
Je moet het ook nog willen en de ouders moeten ook akkoord gaan. Zoals aangegeven in een ander topic, voetbal; tennis en wegwielrennen / veldrijden krijgt meer zendtijd en is instap-interessanter.

Ik vind het ook zeer spijtig, want ik miste bij de achtervolging deze week, een Belgisch speerpunt of ploeg.
Bij de keirin heb je Degrendele, maar die voelde zich niet zo goed afgelopen jaar, anders hadden we met haar sowieso een medaille in zicht.
D'Hoore stopt ermee door haar leeftijd, maar heeft mooie dingen laten zien op de piste.
Kopecky is een alleskunner.
De Ketele zijn hoogtepunten zijn voorbij, al hoop ik van niet :tongue:.
Ghys, zijn partner hierboven stopt ermee dit jaar.
Anderen (Weemaes - De Vylder) hebben gekozen voor de weg, als ik zo even gauw zie, maar dat is afwachten post-corona.
Het viertal mannen op de ploegenachtervolging was een teleurstelling in Londen. Heeft dat meegespeeld bij de grotere machten?
 
Qua infrastructuur is er inderdaad maar een piste, maar dat is niet de korte piste van het kuipke, dat is een 350m piste in de blaarmeersen. In het kuipke doet men enkel nog de zesdaagse. Een tweede piste word nu gebouwd in Zolder.

De grote namen van de piste waren vooral zesdaagse renners, wat eigenlijk totaal niets te maken heeft met wat op de OS gebeurd. Die mannen reden er zo veel omdat ze het geld nodig hadden. Nu worden de renners beter betaald en past het ook gewoon minder in hun trainingsopbouw.

Er zijn bij de jeugd in België wel genoeg wedstrijden, maar het is een wintersport. Het gevolg is dat de jonge renners moeten kiezen tussen cross en pistewedstrijden als ze bezig willen blijven in de winter. De cross is nu eenmaal veel populairder in onze streken. De investering in tijd is ook een pak minder voor de ouders, crosstraining kan je overal doen, pistetraining is elke keer richting Gent rijden.

Trouwens de jeugd heeft ook geen remmen op de piste, enkel bij wedstrijden op sommige buitenpistes in de zomer word er met gewone wegfietsen gereden.

Het probleem is vooral dat de goede pistiers meestal ook goede wegrenners zijn en daar verdien je gewoon meer. Nu het wegseizoen van januari tot bijna november duurt, wie ga je dan nog zo zot krijgen om van oktober tot februari wereldbekers op de piste te gaan rijden en welke ploegen willen dit toelaten? Wetende dat ze daar bijna heen return van hebben door minder tv aandacht en nationale truien ipv merkentruien.
 
Het viertal mannen op de ploegenachtervolging was een teleurstelling in Londen. Heeft dat meegespeeld bij de grotere machten?
Nee, de wielerbond heeft veel geinvesteerd in de ploegenachtervolging, maar de tijden van andere landen zijn nog meer verbeterd.

OS 2016
1ste 3:51.943
8ste 4:05.152

OS 2020
1ste 3:45.014
8ste 3:51.514

Dat zijn crazy tijden, het BR is 3:59.329 (dat zou een 4de plaats zijn op de OS 2016).
Op 5 jaar tijd (2012 -> 2017) zijn de Belgen dus ong 5 sec sneller geworden en onder de magische grens van de 4 minuten gedoken, het is te zeggen, de vroeger magische grens.
Als je dan ziet dat de top 8 een 14 sec rapper rijden, dan zijn de Belgen simpelweg weggeconcureerd.
De eerste tijd van de OS van 2016 zou zelfs geen top 8 zijn in 2021 :crazy:
 
Qua infrastructuur is er inderdaad maar een piste, maar dat is niet de korte piste van het kuipke, dat is een 350m piste in de blaarmeersen. In het kuipke doet men enkel nog de zesdaagse. Een tweede piste word nu gebouwd in Zolder.
Het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx is 250m ;)

Er wordt ook al jaren gelobied voor een buitenpiste in het Leuvense, tot nu toe zonder resultaat.
 
Waarom is er in België totaal ma dan ook totaal geen belangstelling voor baanwielrennen? Ik denk in andere landen ook niet qua populariteit, want echt spectaculair is 't niet, maar je kan er toch goed veel medailles mee scoren e...
Zou hier in België soort van scouting gebeuren, bv adhv lichaamsbouw, (voorspelde) kracht, coördinatie? Verder dan meester Herman die zei dat ik een goeie basketter zou geworden zijn, omdat ik groot was en toevallig eens 2 keer op rij scoorden, komt 't niet.

Een goeie tijdrijder of sprinter zou theoretisch gezien altijd een goeie baanwielrenner zijn, bv Ganna en Morkov (oké, die voor de lead-out zorgt ma bon).
Belangstelling van wie?
Het kan natuurlijk altijd beter, maar er is wel degelijk een zekere media aandacht.
De wielerbond heeft zeker een focus op de baan, en moedigt jonge renners aan om verschillende disciplines te combineren (baan is ideaal voor traptechniek, BMX & MTB voor fiets techniek)

Ganna, Morkov, Cavendish, Ewan, Viviani... zijn geschoold op de baan, pas nadien zijn ze meer op de weg gaan rijden ;).
Net zoals Keisse, De Buyst, Van der Sande, Thijssen, ...
Het is veel eenvoudiger om van de baan over te schakelen naar de weg, dan omgekeerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan