Werk Opslag + on call vergoeding

Satangel

Member
Ik ga binnenkort extra loon krijgen omdat ik on-call ga zijn voor periodes in het jaar. Dit is wettelijk gezien een must, dat ik extra loon krijg.

Echter ga ik nog extra vragen, dus puur opslag, omdat ik 4 jaar werk bij mijn huidige werkgever en dus ervaring heb, meer verantwoordelijkheden, ...

Ik heb echter al gehoord dat je bruto wel meer krijgt, maar dat je meer belastingen moet betalen en dus netto eigenlijk amper iets overhoudt.
Waar kan ik deze schalen of berekening simuleren?
 
On Call vergoedingen worden als uitzonderlijke prestaties gezien en daar betaal je ongeveer 55% belasting op. Dus het hangt van je interpretatie vanaf of je dit als "amper iets van overhoudt" categoriseert.
 
Bruto netto calculator op google intypen en je gaat wel een site tegenkomen die je een ruwe schatting kan geven.
Ruw omdat je loon van veel factoren kan afhangen, bij sommige sites kan je alle factoren ingeven.
 
Hartelijk dank voor de reacties.

Heb wat gespeeld met bruto netto calculators, bvb https://www.liantis.be/nl/personeelsbeleid/verlonen/bruto-netto-calculator

Dit is wat bedoelt wordt? Als ik dus 300 euro bruto toevoeg kan ik zien hoeveel netto ik overhoud. Niet onmiddellijk hoeveel extra belastingen ik moet betalen (of dit % meer wordt dan hoe ik nu belast wordt)
Je belastingen betaal je meestal via je loon. Dus wat je netto overhoudt, zou in principe je netto inkomen moeten zijn.
Maar er bestaan andere factoren natuurlijk, bv geld terugkrijgen van de creche, woonbonus (als je die nog zou hebben), ... die kan je werkgever niet incalculeren in je bruto/netto loon.
 
En mss een domme vraag maar heb ik wettelijk gezien ook recht op volledig vrije periodes, waar ik dus niet gecontacteerd mag worden (volledige deconnectie?)

Want momenteel maar 1 persoon on call, niet echt een 2e persoon dus is niet zo dat een andere persoon het kan overnemen
 
On Call vergoedingen worden als uitzonderlijke prestaties gezien en daar betaal je ongeveer 55% belasting op. Dus het hangt van je interpretatie vanaf of je dit als "amper iets van overhoudt" categoriseert.
Het maximum is 53,50% voor uitzonderlijke vergoedingen (RSZ is apart)
Hartelijk dank voor de reacties.

Heb wat gespeeld met bruto netto calculators, bvb https://www.liantis.be/nl/personeelsbeleid/verlonen/bruto-netto-calculator

Dit is wat bedoelt wordt? Als ik dus 300 euro bruto toevoeg kan ik zien hoeveel netto ik overhoud. Niet onmiddellijk hoeveel extra belastingen ik moet betalen (of dit % meer wordt dan hoe ik nu belast wordt)
Daarvoor kan je de sleutelformule toepassen :unsure:
 
En mss een domme vraag maar heb ik wettelijk gezien ook recht op volledig vrije periodes, waar ik dus niet gecontacteerd mag worden (volledige deconnectie?)

Want momenteel maar 1 persoon on call, niet echt een 2e persoon dus is niet zo dat een andere persoon het kan overnemen
Wat bedoel je nu of je dat kan hebben tijdens de week/periode dat je on-call bent of dat je recht hebt om niet heel het jaar on-call te zijn?

Lijkt me logisch dat als je bijvoorbeeld een week on-call bent je dat dan ook effectief bent.
 
Ik ga binnenkort extra loon krijgen omdat ik on-call ga zijn voor periodes in het jaar.
En mss een domme vraag maar heb ik wettelijk gezien ook recht op volledig vrije periodes, waar ik dus niet gecontacteerd mag worden (volledige deconnectie?)
Gaat dit om een KMO of een groter bedrijf? Ik heb de indruk dat men je door een wortel voor te houden (een beetje opslag) permanent bereikbaar wil hebben of zo.

On call staat in principe los van je gewone loon. Meestal zal je voor de tijd dat je van wacht bent een wachtvergoeding krijgen, dit is louter om bereikbaar te zijn. Wanneer je effectief opgeroepen wordt zal je dan vergoed worden voor de gepresteerde uren.

Maar ik zou absoluut nooit een opslag aanvaarden om in ruil permanent van wacht te zijn. Onderschat niet de stress die dit met zich meebrengt.

En om je een concreet voorbeeld te geven (dit is wel een groter bedrijf):
- Een team moet bij ons minstens uit 6 personen bestaan om een on call rotatie te kunnen doen. Men gaat er vanuit dat op een team van 6 gemiddeld altijd 1 persoon afwezig is (verlof, recup, ziekte, etc). En er wordt per persoon uitgegaan van maximum 1 week per maand wachtdienst.
- Wachtvergoeding is bij ons ~ €450/week
- Gepresteerde uren worden betaald aan 150% (weekdagen) of 200% (weekenddagen). Gepresteerde uren dienen achteraf ook als recup worden opgenomen.
 
Wat bedoel je nu of je dat kan hebben tijdens de week/periode dat je on-call bent of dat je recht hebt om niet heel het jaar on-call te zijn?

Lijkt me logisch dat als je bijvoorbeeld een week on-call bent je dat dan ook effectief bent.

Dat ik niet heel het jaar on-call moet zijn. Want zoals het er nu voorstaat ga ik on-call zijn vanaf 21.00 zondag tot 21.00 vrijdag. En soms nog zaterdagvoormiddag ook.
Dit in combinatie met 1 andere IT'er maar meer programmeur dan IT sysadmin. Die pakt het er zo wat bij.

Wat ik wil weten is of wettelijk gezien heb op een periode waarin ik geen on-call mag zijn. Waarop ik volledig kan deconnecteren.


Gaat dit om een KMO of een groter bedrijf? Ik heb de indruk dat men je door een wortel voor te houden (een beetje opslag) permanent bereikbaar wil hebben of zo.

On call staat in principe los van je gewone loon. Meestal zal je voor de tijd dat je van wacht bent een wachtvergoeding krijgen, dit is louter om bereikbaar te zijn. Wanneer je effectief opgeroepen wordt zal je dan vergoed worden voor de gepresteerde uren.

Maar ik zou absoluut nooit een opslag aanvaarden om in ruil permanent van wacht te zijn. Onderschat niet de stress die dit met zich meebrengt.

En om je een concreet voorbeeld te geven (dit is wel een groter bedrijf):
- Een team moet bij ons minstens uit 6 personen bestaan om een on call rotatie te kunnen doen. Men gaat er vanuit dat op een team van 6 gemiddeld altijd 1 persoon afwezig is (verlof, recup, ziekte, etc). En er wordt per persoon uitgegaan van maximum 1 week per maand wachtdienst.
- Wachtvergoeding is bij ons ~ €450/week
- Gepresteerde uren worden betaald aan 150% (weekdagen) of 200% (weekenddagen). Gepresteerde uren dienen achteraf ook als recup worden opgenomen.

Ik onderschat die stress zeker niet en net daarom ben ik info aan het verzamelen.
We zijn onderdeel van een groter bedrijf (multinational met miljarden euro omzet per jaar) maar waar ik werk zijn er zo'n 120 mensen gespreid over 3 shifts.

Dat zijn heel mooie voorwaarden me dunkt, ik ben benieuwd wat mijn bedrijf gaat voorstellen. Ik had iets vernomen van 150 euro extra netto per maand, geen onderscheid tussen of je ter plaatse moet komen of het vanop afstand moet oplossen (zal vaak wel vanop afstand zijn, services op servers herstarten bvb)
 
Ik draai al een jaar of 5 mee in een standby systeem maar ik zou nooit permanent van wacht kunnen zijn. Hangt er een beetje vanaf wat de SLA naar responsetijd is maar onderschat niet dat dit wel wat stress en planning met zich meebrengt. Heeft een grote impact op uw sociaal leven (of bij mij toch, de weken dat ik van wacht ben).
Iemand die vraagt om een terraske te gaan doen? Gaat niet, ben van wacht. Allez, tenzij jij met uw laptop via een 3g verbinding op een terras wat wilt werken. Padellen die week? Gaat niet, van wacht. etc, ...

Ben momenteel om de ~12 weken van wacht met 30min reactietijd op een p1 incident. Bij vorige opdracht was ik om de 5 weken van wacht maar had wel een reactietijd van 90min (en er waren meestal weinig incidenten)

En zoals gezegd kan dat niet gekoppeld worden aan een loonsverhoging. Per week wacht een vergoeding + recup van effectief gepresteerde uren.
 
Terug
Bovenaan