Werk On Call/permanentie marktconforme vergoeding

Ik krijg €225/week bruto en ik ben 1 op de 3 weken van wacht. Er is bij ons geen officiele regeling voor recup, mijn collega's en ik nemen gewoon alle uren onofficieel op aan 100%. Is IT sector, gemiddeld 1 oproep per week buiten de kantooruren.
 
Ik kijk ook niet op mijn gsm. Die rinkelt wel als het nodig is.
Hangt natuurlijk af van verschillende factoren. Je hebt on-call in IT en on-call in IT. Zit een wereld van verschil tussen functies en types van oproepen.
En dan hangt het natuurlijk af van welke hobbies je hebt en hoe je sociaal leven eruit ziet. Als jij er geen problemen mee hebt om midden je restaurantbezoek of cinema even te moeten werken, geen probleem. Kan wel een probleem zijn voor mensen die complexere problemen te verwerken krijgen die niet op 5min opgelost zijn.
Idem met wat je doet in je vrije tijd, zoals eerder aangegeven is teamsport een probleem want je gaat niet met je gsm in je zak sporten. Festivals/optredens/reizen/... zijn ook niet zo praktisch.
 
Als technieker die effectief moet vertrekken,

Voor 7 dagen wachtdienst +- 400€ bruto wachtvergoeding.
Bij oproep.
75€ (op zon en feestdagen 150€)vertrek premie + deel van de uren betaald en deel recup.

de premie is officieel, voor binnen het uur ter plaatse te zijn, of op den bureau.

ze zijn hier gelukkig niet zo heel streng, want ze vinden niemand die het wil doen. (Is niet verplicht, toch voel ik mij een beetje moreel verplicht)
Gelukkig want de regio gaat van Eeklo tot Ronse tot Dilbeek tot beveren.

Ik ben 1 week van de 4 van wacht. Waardoor die aanvulling mijn loon wel mooi maakt.
Gemiddeld 1 oproep per week.

Dit wil wel zeggen dat 1/4 van een jaar mijn weekends in mijn ogen minderwaardig zijn.
Nuchter blijven is geen probleem, maar als ik wil gaan fietsen of zwemmen geeft dit toch geen rustig gevoel.

Afspreken op 30km van huis in die weekends is ook al uitgesloten.


ik vind de vergoeding wel ok, maar eigenlijk is het toch meer een last. Ik vind mijn gerustgestelde vrije tijd meer waard.

Ik probeer meestal ook zaterdagnacht geplande werken uit te voeren tijdens mijn wachtdienst, is nog meer extra geld, en het weekend was toch al minderwaardig.

Respect voor dokter. Verplegers & ambulanciers op dat vlak
 
Hangt natuurlijk af van verschillende factoren. Je hebt on-call in IT en on-call in IT. Zit een wereld van verschil tussen functies en types van oproepen.
En dan hangt het natuurlijk af van welke hobbies je hebt en hoe je sociaal leven eruit ziet. Als jij er geen problemen mee hebt om midden je restaurantbezoek of cinema even te moeten werken, geen probleem. Kan wel een probleem zijn voor mensen die complexere problemen te verwerken krijgen die niet op 5min opgelost zijn.
Idem met wat je doet in je vrije tijd, zoals eerder aangegeven is teamsport een probleem want je gaat niet met je gsm in je zak sporten. Festivals/optredens/reizen/... zijn ook niet zo praktisch.
Sommige problemen waren op 3 min opgelost. Andere problemen zorgden ervoor dat ik mijn bed niet meer zag tot de volgende nacht.

Niemand werkt graag tijdens een restaurantbezoek en ik ook niet. Maar op die 2-3u dat ik er zit wekelijks is de kans op een telefoontje zo ontzettend klein dat ik het erop waag en gewoon toch op restaurant ga. Wat is er leuker dan op restaurant gaan? Betaald worden om op restaurant te gaan. :)
 
De topicstarter en ik in dit geval wel.

Wij moesten binnen de 30min terug bellen als we het telefoontje gemist hadden. Je kan eens in de douche staan als ze net bellen. Binnen het uur moesten we met het probleem bezig zijn. Dat is omdat je ook in de winkel kunt staan als ze bellen en je dan nog rustig naar huis kunt.

Al bij al easy money wat mij tien duizenden euro netto extra doorheen de jaren heeft opgebracht om een gsm in een broekzak te steken.
Mja, ik denk dat het ook wel vooral te maken heeft met het geen familie/kinderen hebben en een zekere "ik trek het me niet aan als het misloopt" mentaliteit die je moet hebben ( ook als zelfstandige). En dat is iets dat ik niet heb zoals ik over de voorbije jaren heb gemerkt.

Ik ben nu voor de zomer gestopt met van wacht te zijn want het wou in praktijk gewoon zeggen dat ik voor niks dat te maken heeft met de kinderen kan zeggen dat ik er zal zijn en/of dat ik het kan doen. Ik zal er waarschijnlijk wel zijn, maar ik kan nooit zeker zijn. Dus kan ik niet zeggen dat verantwoordelijk ben, Ze moeten naar een training gevoerd worden? Kan ik niet doen die week want er kan een call zijn. Er is een of andere film, show, evenement? Nope want er kan werk zijn. Naar de grootouders ( 2 uur rijden)? Nope. (Toen) Vriendin alcohol drinken? Nope want ik kan mss niet rijden en/of gaan halen. Etc

En ja ik heb al 2 keer een kar laten staan midden in de winkel wegens een call :p
 
Zijn verschillende vormen van wacht natuurlijk. De wachtrol van de techniekers in de kerncentrale van Doel moet binnen de x aantal minuten op site kunnen staan. Wat dus in de praktijk betekent dat ze een week in het guest house op de site moeten verblijven.

Mijn wachtvergoeding is iets van 150 euro bruto per maand denk ik. Daarvoor moet ik 1 weekend op de 6 effectief aanloggen (dus ongeveer een uur per dag werken) en soms word ik 's avonds nog gebeld. Maar er is geen verplichting om de telefoon op te nemen. Aangezien er meerdere mensen die vergoeding krijgen worden die persoon tot persoon opgebeld tot er iemand opneemt. De ongeschreven regel is dat je opneemt tenzij je belet bent, en in de praktijk werkt dat wel. Vooralsnog niet de moeite om een formele wachtrol uit te werken dus.

Voor de brutovergoeding moet je het niet doen maar die weekends en van wacht zijn is gewoon part of the job, en zit eigenlijk ook vervat in ons hoog basisloon. Vroeger moest ik nog veel meer weekends aanloggen en kreeg ik veel frequenter telefoons omdat er minder mensen met die kennis waren, dus ik maak er ook geen punt van dat die vergoeding al sinds mensenheugenis hetzelfde bedrag is. Ik heb ooit jaren volcontinu gewerkt dus in tegenstelling tot die aanslag op je sociale leven is alles nu een eitje.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Mja, ik denk dat het ook wel vooral te maken heeft met het geen familie/kinderen hebben en een zekere "ik trek het me niet aan als het misloopt" mentaliteit die je moet hebben ( ook als zelfstandige). En dat is iets dat ik niet heb zoals ik over de voorbije jaren heb gemerkt.

Ik ben nu voor de zomer gestopt met van wacht te zijn want het wou in praktijk gewoon zeggen dat ik voor niks dat te maken heeft met de kinderen kan zeggen dat ik er zal zijn en/of dat ik het kan doen. Ik zal er waarschijnlijk wel zijn, maar ik kan nooit zeker zijn. Dus kan ik niet zeggen dat verantwoordelijk ben, Ze moeten naar een training gevoerd worden? Kan ik niet doen die week want er kan een call zijn. Er is een of andere film, show, evenement? Nope want er kan werk zijn. Naar de grootouders ( 2 uur rijden)? Nope. (Toen) Vriendin alcohol drinken? Nope want ik kan mss niet rijden en/of gaan halen. Etc

En ja ik heb al 2 keer een kar laten staan midden in de winkel wegens een call :p
Geen kinderen is zeker een belangrijke reden. Die mentaliteit van "ik trek het mij niet aan" heb ik totaal niet. Ik ben in mijn huidige job 24/7/365 van wacht. En dat is prima. Ze mogen mij dag en nacht bellen. Maar ik heb wel het geluk dat ik die gsm in mijn broekzak kan stoppen en toch kan genieten van een sociale activiteit, zoals op restaurant gaan. Dat spookt niet de hele tijd door mijn achterhoofd dat ze mij kunnen bellen. Als die gsm rinkelt dan is het zo.

In mijn vorige job gebeurde het ook wel eens dat een junior in het team van wacht was, een oproep kreeg en dan in paniek toch naar mij belde. Ik heb die dan elke keer met geholpen en zou het opnieuw doen.
 
Geen kinderen is zeker een belangrijke reden. Die mentaliteit van "ik trek het mij niet aan" heb ik totaal niet. Ik ben in mijn huidige job 24/7/365 van wacht. En dat is prima. Ze mogen mij dag en nacht bellen. Maar ik heb wel het geluk dat ik die gsm in mijn broekzak kan stoppen en toch kan genieten van een sociale activiteit, zoals op restaurant gaan. Dat spookt niet de hele tijd door mijn achterhoofd dat ze mij kunnen bellen. Als die gsm rinkelt dan is het zo.

Mij stoort dan vooral hoe dat een impact heeft op de mensen met wie je die sociale activiteit doet. Ik speel bijvoorbeeld graag boardgames, kan je niet doen als je mogelijks het ineens moet afbollen. Net zoals een GSM opnemen in een cinema of nog maar doen oplichten not done is, etc. Ik speelde zelfs geen competitive queue in overwatch als ik van wacht was want er is geen backfill in die games :p

In mijn vorige job gebeurde het ook wel eens dat een junior in het team van wacht was, een oproep kreeg en dan in paniek toch naar mij belde. Ik heb die dan elke keer met geholpen en zou het opnieuw doen.
Mja duh, ik doe/deed dat ook. Dat soort zaken werkt niet als je er alleen voor staat niemand kan alles oplossen.
 
Voor mensen die hobby's hebben zoals voetbal, basket,.... Is dat wel een impact op hun leven. Want de weken dat je van wacht bent moet je er ook niet aan denken om dat dan even te gaan doen.
Wij hadden er in de voetbalclub zo toch twee hoor en die speelden dan even vrolijk mee.
GSM op luid en bij de trainer/afgevaardigde in de broekzak.
-Bij ene was het onmiddellijk van het veld als er telefoon was. Iedereen wist dat en was ook geen probleem vermits vooraf bekend/doorgegeven. Soms stond die gewoon 5 min te bellen maar die is toch paar keer letterlijk met zijn voetbalschoenen aan in de wagen gestapt (had daar dan standaard zijn werkkleding inliggen). Reed dan ook zelf met de wagen en wij namen zijn voetbalzak mee terug. En ja, soms hebben we dan zelfs met 10 moeten verder spelen of met 6 in de wagen terug naar huis omdat we toen nog niet allemaal een rijbewijs of wagen hadden.
Enkele jaren nadat hij gestopt was met voetballen trouwens zijn vriendin (of toen reeds vrouw) eens tegengekomen toen ze alleen zat te eten op restaurant. Ze wist me te vertellen dat hij toch het voorgerecht had opgegeten voor hij telefoon kreeg...
Was in de verpakkingsindustrie en als hun machine(s) op het einde van de band niet werkten stond soms letterlijk heel het fabriek met hun vingers te draaien tot zij het opgelost hadden.
-Bij de andere was het iets minder dringend, die kon dan tijdens de rust/na match terugbellen en moest (als hij het zelf niet telefonisch opgelost kreeg) enkel correcte techniekers coördineren.

Zal een combinatie zijn van: verwachtingen van werkgever (hoe snel reageren, hoe dringend zijn oproepen,...) en de vergoeding dat er tegenover staat natuurlijk hoe iedereen er zelf en in de ploeg mee om gaat.
 
Bij ons wordt er verwacht dat er op feestdagen en weekends iemand van wacht is, maar je krijgt er niks voor.
Ik probeer dus ook zo weinig mogelijk van wacht te zijn. 2-3x krijg ik het verplicht opgelegd omdat ik er altijd van onderuit muis, maar ik vind dat niet echt correct.
Er is mij ooit een voorstel gedaan om officieel van wacht te zijn. 26 weken per jaar voor 100euro brutoloon extra per maand. No thanks, dat heb ik geweigerd.
Om de 4 weken zou ik zien zitten als daar een correcte vergoeding tegenover staat want ik moet er mij dan naar schikken. Nu is het wel minder, maar vroeger was ik bijna ieder weekend weg van huis voor hobby's en ik heb geen zin om 200km ver te rijden om dan uit m'n wedstrijd te moeten stappen omdat ik iemand moet helpen...En om dat dan voor 50% van de weekends te moeten laten vallen voor 100euro bruto...
 
Ik krijg €225/week bruto en ik ben 1 op de 3 weken van wacht. Er is bij ons geen officiele regeling voor recup, mijn collega's en ik nemen gewoon alle uren onofficieel op aan 100%. Is IT sector, gemiddeld 1 oproep per week buiten de kantooruren.
Dat is dus heel gelijkaardig aan mijn regeling. Mss zijn we collega's ;)

IK ga alleszins in 2024 dit aankaarten (op basis van oa deze topic) om meer los te krijgen. 225 naar 300-350 lijkt me realistisch aangezien het bedrag al decennia (!!!) hetzelfde is.
Bij ons wordt er verwacht dat er op feestdagen en weekends iemand van wacht is, maar je krijgt er niks voor.
Ik probeer dus ook zo weinig mogelijk van wacht te zijn. 2-3x krijg ik het verplicht opgelegd omdat ik er altijd van onderuit muis, maar ik vind dat niet echt correct.
Er is mij ooit een voorstel gedaan om officieel van wacht te zijn. 26 weken per jaar voor 100euro brutoloon extra per maand. No thanks, dat heb ik geweigerd.
Om de 4 weken zou ik zien zitten als daar een correcte vergoeding tegenover staat want ik moet er mij dan naar schikken. Nu is het wel minder, maar vroeger was ik bijna ieder weekend weg van huis voor hobby's en ik heb geen zin om 200km ver te rijden om dan uit m'n wedstrijd te moeten stappen omdat ik iemand moet helpen...En om dat dan voor 50% van de weekends te moeten laten vallen voor 100euro bruto...

Wel nu heb je alleszins een idee wat je dan moet vragen. 26 weken per jaar voor 100 euro brutoloon is waanzin, moet eigenlijk het 3 dubbele zijn. En er moet duidelijk uitgelijnd worden (heel belangrijk!) wat er nu een noodgeval is en wat kan wachten tot morgen.
 
Ik heb paar keer per jaar ook een permanentie, bij ons betreft het begeleiding van brandweer bij brandalarm. Eerste begeleiding bij escalatie tot het management overneemt.

Als dit gewoon 2 dagen is heb ik een goeie 70€. Bij een verlengd weekend vermeerderd dit. Van zodra je opgeroepen wordt begint er een extra vergoeding te lopen tot einde aanwezigheid.
 
De verloning naar het “on call werk” hangt ook af van het zogenaamd werk uiteraard. Als je bijvoorbeeld maar tot 17u on call moet zijn, voicemail is toegestaan en je moet terugbellen/inloggen binnen het 1 uur, en je weet dat de kans is heel klein is dat je gebeld wordt…

Dan speel ik gewoon wel een voetbalmatch mee met het café voetbal en dan check ik tijdens de rust wel of ik dringend gebeld ben geweest, en dan is iedereen daar ook van ingelicht en meestal gebeurt er dan ook niks.

Als je enkel “remote” moet interveniëren en niet van het type dat je direct je auto in moet stappen, dan is de last ook minder aangezien je gewoon je telefoon of misschien nog laptop (in de auto) moet bij hebben.

Als uw bedrijf al veel tijd en geld steekt in het monitoren van systemen en proactief oplossen van problemen, dan zal je ook veel minder gebeld worden en dan kan je met een geruster gevoel een cinema filmpje doen zonder het gevoel van spanning te hebben dat het zwaard van Damocles boven u hangt. Want uiteindelijk is dat het gevoel dat ze willen afkopen met hun vergoeding.

Die zaken vind ik belangrijker dan die verloning, enfin zolang dit wat in evenwicht is allebei is het goed. Maar hier zo wat losse bedragen vergelijken tussen zegmaar een brandweerman of een it-er die misschien enkel een uur later een server eens remote herstart, of moet zeggen “dit bekijken we maandagochtend verder want is niet super dringend”, dat is dus niet te vergelijken.

De ene wachtdienst is dus de andere niet. En dus dient de verloning ook niet dezelfde te zijn.
 
Terug
Bovenaan