Werk On Call/permanentie marktconforme vergoeding

Satangel

Member
Ik ben on-call voor mijn werk, wat inhoudt dat ik eigenlijk vanaf 21.00 de zondag tot 21.00 de vrijdag opgebeld kan worden.

Ik zou graag eens weten of ik daarvoor een marktconforme vergoeding krijg.

Momenteel krijg ik bruto 25 euro per gewone dag, 50 euro bruto per weekend/feestdag . Dit is dus 225 euro bruto per week.
Daar boven krijg ik als ik effectief iets moet doen (opgebeld wordt en mijn laptop moet opstarten) 25 euro per uur als dit voor 20.00 is, 50 euro per uur als dit na 20.00 is.
Ik heb officieel geen recht op overuren. Ik pak gewoon de tijd terug die ik 's avonds of in het weekend heb moeten presteren in de komende werkdagen.


Hoe zit dit bij jullie? Wat mij vooral opvalt is dat dit niet indexeert, dit is zeker al 10 jaar dit bedrag, misschien kaart ik dit eens aan bij mijn werkgever.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dit bij jullie? Wat mij vooral opvalt is dat dit niet indexeert, dit is zeker al 10 jaar dit bedrag, misschien kaart ik dit eens aan bij mijn werkgever.
De techniekers onder mij die krijgen 37€ bruto per werkdag.

Elke telefoon geeft recht op 70€ of 2h recup (te kiezen aan het begin van het jaar)

Elk werkuur boven 2h wordt gewoon geteld als overuren.

Op mijn vorige job was het 350€/week en 50€ per telefoon. Als je moest iets doen was alles betaald aan 150% of 200%.

Nu hebben ze dit opgetrokken naar 450€/week en 200€ per telefoon. Uren worden ook nog betaald
 
Belangrijke factoren lijken mij hoe vaak je effectief iets moet doen, hoe lang dat duurt, hoe dringend het is en tijdens welke uren dit is.

Als je gemiddeld 2 keer op zo'n week gebeld wordt tijdens de dag voor een klusje van 1 uur werk en je enkele uren de tijd hebt om het af te werken, is dat imo gemakkelijk verdiend. Als je echter op elk moment gebeld kan worden en het altijd met hoge urgentie is, en je dus niets kan inplannen om te doen, is de vergoeding imo te laag.
 
Belangrijke factoren lijken mij hoe vaak je effectief iets moet doen, hoe lang dat duurt, hoe dringend het is en tijdens welke uren dit is.

Als je gemiddeld 2 keer op zo'n week gebeld wordt tijdens de dag voor een klusje van 1 uur werk en je enkele uren de tijd hebt om het af te werken, is dat imo gemakkelijk verdiend. Als je echter op elk moment gebeld kan worden en het altijd met hoge urgentie is, en je dus niets kan inplannen om te doen, is de vergoeding imo te laag.

Ik word heel weinig gebeld. Bvb nu 3 weken aan een stuk on-call en nog geen 1 keer gebeld. Dit is vrij normaal, het systeem is ook gewoon opgezet om te blijven werken en met weinig 'single points of failure' .
 
Belangrijke factoren lijken mij hoe vaak je effectief iets moet doen, hoe lang dat duurt, hoe dringend het is en tijdens welke uren dit is.
Dat lijkt me irrelevant voor de basisvergoeding
Als je gemiddeld 2 keer op zo'n week gebeld wordt tijdens de dag voor een klusje van 1 uur werk en je enkele uren de tijd hebt om het af te werken, is dat imo gemakkelijk verdiend. Als je echter op elk moment gebeld kan worden en het altijd met hoge urgentie is, en je dus niets kan inplannen om te doen, is de vergoeding imo te laag.
Als je on-call bent kan je nooit iets inplannen eh. Ofwel moet je de telefoon kunnen aannemen ofwel niet.

Toen ik nog on-call was was het 1200 euro per week en 175/uur tussen 17 en 21 en 265/uur na 21.
 
In welke sectors?

Hier bij mij logistiek (temleader dispatch).

81,20€ bruto per maand met 2 avonden permanentie in de week. Chauffeurs bellen geregeld als ze geen scheet kunnen laten in het midden van de nacht (voor niets dus) tijd gespendeerd wordt vanaf 15min betaald als overuur. Alles <15 min (90% van alle shitcalls midden in de nacht) niet vergoed buiten de basis.

Voor mij veruit te weinig voor loon voor wat het mij mentaal/familiaal kost.
 
In welke sectors?

Hier bij mij logistiek (temleader dispatch).

81,20€ bruto per maand met 2 avonden permanentie in de week. Chauffeurs bellen geregeld als ze geen scheet kunnen laten in het midden van de nacht (voor niets dus) tijd gespendeerd wordt vanaf 15min betaald als overuur. Alles <15 min (90% van alle shitcalls midden in de nacht) niet vergoed buiten de basis.

Voor mij veruit te weinig voor loon voor wat het mij mentaal/familiaal kost.
IT sector van mij.

Klinkt idd niet te goed bij u, daar moet echt iets aan gedaan worden. Nutteloze telefoontjes moeten zoveel mogelijk vermeden worden, bij mijn werk is dat er goed ingepeperd.

Is ook een kwestie van willen natuurlijk, de mensen die je kunnen bellen heel goed te vriend houden is de boodschap
 
Ik ben on-call voor mijn werk, wat inhoudt dat ik eigenlijk vanaf 21.00 de zondag tot 21.00 de vrijdag opgebeld kan worden.

Ik zou graag eens weten of ik daarvoor een marktconforme vergoeding krijg.

Momenteel krijg ik bruto 25 euro per gewone dag, 50 euro bruto per weekend/feestdag . Dit is dus 225 euro bruto per week.
Daar boven krijg ik als ik effectief iets moet doen (opgebeld wordt en mijn laptop moet opstarten) 25 euro per uur als dit voor 20.00 is, 50 euro per uur als dit na 20.00 is.
Ik heb officieel geen recht op overuren. Ik pak gewoon de tijd terug die ik 's avonds of in het weekend heb moeten presteren in de komende werkdagen.


Hoe zit dit bij jullie? Wat mij vooral opvalt is dat dit niet indexeert, dit is zeker al 10 jaar dit bedrag, misschien kaart ik dit eens aan bij mijn werkgever.
Ik heb bij de politie minder dan dat. Iets meer dan 1€ bruto per uur. Weekendwerk kan ik wel niet van klagen. Zowel zaterdag als zondag dubbel. Dus gewoon betaald en die uren heb ik ook nog eens als overuren.

Permanentie is dan bij een ramp ofzo, dus de kans is wel heel klein dat ik opgebeld zal worden.
 
Ook IT hier: Toen ik nog bediende was kreeg ik 35 euro bruto per dag dat ik van wacht was, waarbij zondagen en feestdagen dubbel telden. Op een gewone week had ik dus 8 x 35 euro op een week extra. Easy money natuurlijk, want ik stop sowieso mijn GSM in mijn broekzak. Alleen werd ik er dan voor betaald. Ik deed dan ook zoveel mogelijk weken wacht. Er zijn jaren geweest dat ik 48 weken per jaar van wacht was.
48 weken x 8 x 35 = 13440 euro enkel en alleen om uw GSM in uw broekzak te steken, die ik anders ook bij had, of om uw GSM naast uw bed te leggen, die er anders ook gelegen had want het is tegelijk mijn wekker. Heerlijk :)
In die tijd had ik als jonge ITer een brutoloon van 3000-3500 euro dus even een derde erbij was een mooi extraatje.

Qua aantal effectieve oproepen viel het goed mee. Gemiddeld één terechte oproep per maand (waarbij ik effectief moest aanloggen en werken) en één onterechte oproep (waarbij ik niks moest doen). Vanaf ik effectief moest beginnen werken liepen de overuren nog eens apart.

Nu als freelancer moet ik soms een dagprijs opgeven incl wachtvergoeding. Dan probeer ik te weten te komen hoe vaak ik van wacht moet zijn. Als het maar één keer om de 4 tot 6 weken is reken ik 5% erbij, als het frequent is dan reken ik 10% van de dagprijs erbij.

225 euro bruto lijkt mij nu niet zo'n gek hoog bedrag, maar langs de andere kant is het ook geen volledige week als ik het goed begrijp. Veel interessanter dan een paar euro bruto erbij is als de werkgever uw laptop en internet aansluiting betaalt, en u voorziet van een smartphone met abonnement.
 
Laatst bewerkt:
Ook IT hier: Toen ik nog bediende was kreeg ik 35 euro bruto per dag dat ik van wacht was, waarbij zondagen en feestdagen dubbel telden. Op een gewone week had ik dus 8 x 35 euro op een week extra. Easy money natuurlijk, want ik stop sowieso mijn GSM in mijn broekzak. Alleen werd ik er dan voor betaald. Ik deed dan ook zoveel mogelijk weken wacht. Er zijn jaren geweest dat ik 48 weken per jaar van wacht was.
48 weken x 8 x 35 = 13440 euro enkel en alleen om uw GSM in uw broekzak te steken, die ik anders ook bij had, of om uw GSM naast uw bed te leggen, die er anders ook gelegen had want het is tegelijk mijn wekker. Heerlijk :)
In die tijd had ik als jonge ITer een brutoloon van 3000-3500 euro dus even een derde erbij was een mooi extraatje.

Qua aantal effectieve oproepen viel het goed mee. Gemiddeld één terechte oproep per maand (waarbij ik effectief moest aanloggen en werken) en één onterechte oproep (waarbij ik niks moest doen). Vanaf ik effectief moest beginnen werken liepen de overuren nog eens apart.

Nu als freelancer moet ik soms een dagprijs opgeven incl wachtvergoeding. Dan probeer ik te weten te komen hoe vaak ik van wacht moet zijn. Als het maar één keer om de 4 tot 6 weken is reken ik 5% erbij, als het frequent is dan reken ik 10% van de dagprijs erbij.

225 euro bruto lijkt mij nu niet zo'n gek hoog bedrag, maar langs de andere kant is het ook geen volledige week als ik het goed begrijp. Veel interessanter dan een paar euro bruto erbij is als de werkgever uw laptop en internet aansluiting betaalt, en u voorziet van een smartphone met abonnement.
Ik zou vooral sociale activiteiten missen en avondjes 'zonder zorgen' weg met de maten.

Het zou er om doen dat je gebeld wordt als er al net wat te veel alcohol in de man zit.. 😋
 
Qua aantal effectieve oproepen viel het goed mee. Gemiddeld één terechte oproep per maand (waarbij ik effectief moest aanloggen en werken) en één onterechte oproep (waarbij ik niks moest doen). Vanaf ik effectief moest beginnen werken liepen de overuren nog eens apart.
Tot dat ge 2 a 3x per week gebeld wordt en effectief moogt vertrekken ter plaatse en telkens moogt voorbereiden als in "prepare for the worst".
Dan is 13000€ peanuts voor geen sociaal leven (en ge zijt er nog is meer als 50% van kwijt omdat het bruto is)
 
Sociale activiteiten hoef je niet op te geven. Laptop in uw rugzak steken en in de auto zwieren. Ik ging even vrolijk op restaurant met m’n vriendin, naar de cinema, op café met vrienden,…

Een week van wacht zijn wil niet zeggen dat je gevangen bent he?
“Geen social leven” :’)

“Vertrekken ter plaatse”? Jaren geleden hadden die laptops al ingebouwde sim kaartjes en GSM een hotspot. Zelfs als ik ergens een wachtoproep kreeg moest ik niet halsoverkop naar huis crossen hoor.

Voor u @Japser is 13000€ bruto mss “peanuts” maar voor mij als jonge kerel toen was dat veel geld. Via een interessant financieel trukje schoot er netto veel van over. En zelfs als het de helft werd belast zoals jij zei dan is 6500€ netto nog veel. Er zijn genoeg mensen die in 2023 6500€ per persoon aan een lening uitgeven jaarlijks, terwijl ik spreek over 8 tot 10 jaar geleden.
Er zijn zeker weken geweest met meer dan 1 oproep die telkens uren werk vergden in het midden van de nacht waarna het gewone werk overdag weer begon. Da’s idd niet simpel maar goed, daarvoor word je betaald en daarvoor hebben ze caffeïne uitgevonden. Je gaat er niet van dood hoor.
 
Laatst bewerkt:
IT sector van mij.

Klinkt idd niet te goed bij u, daar moet echt iets aan gedaan worden. Nutteloze telefoontjes moeten zoveel mogelijk vermeden worden, bij mijn werk is dat er goed ingepeperd.

Is ook een kwestie van willen natuurlijk, de mensen die je kunnen bellen heel goed te vriend houden is de boodschap
Bij mij ook logistiek.
Permanentie is gewoon part of the job en zit in je loon verwerkt bij ons.
Dat is toch de draai die ze er bij ons aan geven :rolleyes: .

En nutteloze telefoons kan je nooit vermijden.
Sommige chauffeurs bellen voor de minste scheet.
 
Een week van wacht zijn wil niet zeggen dat je gevangen bent he?
“Geen social leven” :’)
Niet iedereen is IT'er hé.

Ik was van wacht voor hoogspanningscellen te repareren. Dan kon ge idd niet veel meer doen dan onder uw kerktoren te blijven want binnen de 2h moest ge altijd ter plaatse zijn.

Dus een weekend weg was sowieso uw wacht wisselen.

En wij bleven altijd tot het volledig opgelost was. Dus interventies van 1h tot een dag ongeveer. Dan plant ge niet veel in hoor. Met uw gezin naar Pairi daiza is al tricky of ge moogt met 2 auto's gaan.

Wetende dat ge in de week en in het weekend bijna altijd prijs had.
 
Niet iedereen is IT'er hé.
De topicstarter en ik in dit geval wel.

Wij moesten binnen de 30min terug bellen als we het telefoontje gemist hadden. Je kan eens in de douche staan als ze net bellen. Binnen het uur moesten we met het probleem bezig zijn. Dat is omdat je ook in de winkel kunt staan als ze bellen en je dan nog rustig naar huis kunt.

Al bij al easy money wat mij tien duizenden euro netto extra doorheen de jaren heeft opgebracht om een gsm in een broekzak te steken.
 
De topicstarter en ik in dit geval wel.

Wij moesten binnen de 30min terug bellen als we het telefoontje gemist hadden. Je kan eens in de douche staan als ze net bellen. Binnen het uur moesten we met het probleem bezig zijn. Dat is omdat je ook in de winkel kunt staan als ze bellen en je dan nog rustig naar huis kunt.

Al bij al easy money wat mij tien duizenden euro netto extra doorheen de jaren heeft opgebracht om een gsm in een broekzak te steken.
Voor mensen die hobby's hebben zoals voetbal, basket,.... Is dat wel een impact op hun leven. Want de weken dat je van wacht bent moet je er ook niet aan denken om dat dan even te gaan doen.
En ik kijk toch ook wel veel meer op mijn gsm uit angst om een oproep gemist te hebben merk ik. Ik ben zo niet helemaal op mijn gemak zoals in mijn vrije weekends.
 
De topicstarter en ik in dit geval wel.

Wij moesten binnen de 30min terug bellen als we het telefoontje gemist hadden. Je kan eens in de douche staan als ze net bellen. Binnen het uur moesten we met het probleem bezig zijn. Dat is omdat je ook in de winkel kunt staan als ze bellen en je dan nog rustig naar huis kunt.

Al bij al easy money wat mij tien duizenden euro netto extra doorheen de jaren heeft opgebracht om een gsm in een broekzak te steken.
Ik snap het wel hoor, het past goed in jouw leven.

Maar zoals gezegd: sociale evenementen kijk ik niet veel op mijn gsm (blijft soms zelf thuis liggen of is plat :p), alcohol nuttigen is altijd een risico want je wil niet zat een 'echt' probleem moeten oplossen, commitment geven aan iets anders kan maar deels want altijd kans dat je plots toch onbeschikbaar bent.

Ik zou te veel bezig zijn met 'ik kan/wil nu dit niet doen want ik kan gebeld worden', 'ik moet nu rekening houden met mijn wacht', ...
Zelf bij IT-er vrienden die soms wachtdiensten hebben zie ik dit ook hoor.
Ik denk dat jij gewoon heel goed kon omgaan met deze situatie maar het zou het voor mij absoluut niet waard zijn.
 
Ik snap het wel hoor, het past goed in jouw leven.

Maar zoals gezegd: sociale evenementen kijk ik niet veel op mijn gsm (blijft soms zelf thuis liggen of is plat :p), alcohol nuttigen is altijd een risico want je wil niet zat een 'echt' probleem moeten oplossen, commitment geven aan iets anders kan maar deels want altijd kans dat je plots toch onbeschikbaar bent.

Ik zou te veel bezig zijn met 'ik kan/wil nu dit niet doen want ik kan gebeld worden', 'ik moet nu rekening houden met mijn wacht', ...
Zelf bij IT-er vrienden die soms wachtdiensten hebben zie ik dit ook hoor.
Ik denk dat jij gewoon heel goed kon omgaan met deze situatie maar het zou het voor mij absoluut niet waard zijn.
Ik kijk ook niet op mijn gsm. Die rinkelt wel als het nodig is.
 
Terug
Bovenaan