Werk Opslag in 2021


Om de competitiviteit van onze bedrijven te handhaven bestaat er zoiets als ‘de wet van 1996'. Die legt vast dat lonen in de privésector niet sterker mogen stijgen dan in onze buurlanden. En omdat in die buurlanden de productiviteit van de werknemers ook niet gunstig evolueerde, zullen de lonen ook bij hen vermoedelijk weinig stijgen. Wat dan weer weinig ruimte voor loonstijgingen bij ons toelaat, door die wet van 1996

Als jij in de privésector werkt, is de loonevolutie in de privésector in Duitsland, Frankrijk en Nederland belangrijk, eerder dan de zorgsector die een loonstijging krijgt. Sterker nog: als de loonstijging in de publieke zorg heeft geleid tot stijgende lonen in de private zorg en andere aanleunende privébedrijven, dan heeft die de ruimte voor loonstijgingen ergens anders eerder beperkt dan vergroot.
Hier had ik dus nog nooit iets van gehoord, maar ik neem aan dat dit waarschijnlijk gaat over exuberante lonen?
 


Hier had ik dus nog nooit iets van gehoord, maar ik neem aan dat dit waarschijnlijk gaat over exuberante lonen?

Dat is toch wat ze doen tijdens de IPA? Wanneer die onderhandelingen bezig zijn, kom je dat ook vaak op nieuws tegen.
Op dinsdag 24 april 2019 verscheen het KB tot uitvoering van artikel 7, § 1 van de wet van 26 juli 1996 tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen in het Belgisch Staatsblad. Dit KB legt de maximale marge voor de loonkostontwikkeling voor de periode 2019-2020 vast op 1,1 %. Het betreft hier één tweejaarlijks percentage, dat wil zeggen dat de 1,1 % geldt voor 2019 en 2020 (er mag dus slechts één maal een verhoging van 1,1 % worden toegekend voor beide jaren).
In IPA van 2019-2020 is er dan ook een akkoord gekomen van 1,1%. Dat goedgekeurd is door de regering.
De regering keurde gisteren in de ministerraad een loonnorm voor de periode 2019 - 2020 goed. Zoals verwacht, komt er een maximale gemiddelde loonkoststijging van 1,1%, bovenop indexeringen en baremieke verhogingen.
De exuberante lonen gaan net de lonen zijn die het minst last van gaan hebben. Omdat daar loonpakket bestaat uit diversen zaken en makkelijk is om op een ander manier loonsverhoging te geven.

Dus nu is het wachten tot volgende IPA (vermoed dat die onderhandelingen toch stiltekens aan moet gaan beginnen) en dan weten we welke max. loonstijging er afgesproken wordt voor 2021-2022, uiteraard zitten daar nog andere zaken ook bij. Daarna kan er deftig onderhandeld worden op sector niveau, om dan zo eventueel op bedrijfsniveau ook nog te onderhandelen.
 
Laatst bewerkt:


Hier had ik dus nog nooit iets van gehoord, maar ik neem aan dat dit waarschijnlijk gaat over exuberante lonen?
Nee dit gaat over alle collectieve loonsverhogingen, individuele loonsverhogingen mogen vrij gegeven worden en dat is meestal het geval bij de hogere lonen dus die hebben daar geen last van.
 
Heel interessant, wist ik nog niet veel van. En collectieve loonsverhoging is dan sector specifiek?

Denkt het, maar misschien ook bedrijfsspecifiek als je een bedrijfs-CAO hebt?Als je de exacte werking wil weten zal het wachten worden op JPV vrees ik.
 
Een van mijn vrienden werkt in de petrochemische sector als ingenieur (dr. ir.). Na anderhalf jaar slaagde hij er al in om promotie te maken, en bij zijn laatste evaluatiegesprek haalde hij de hoogst mogelijke beoordeling ("excellent" of equivalent), waar normaal een opslag van 10% aan verbonden is. Het moment van de opslag is nu aangebroken en hij krijgt... 0%, want er zijn besparingen.
 
Een van mijn vrienden werkt in de petrochemische sector als ingenieur (dr. ir.). Na anderhalf jaar slaagde hij er al in om promotie te maken, en bij zijn laatste evaluatiegesprek haalde hij de hoogst mogelijke beoordeling ("excellent" of equivalent), waar normaal een opslag van 10% aan verbonden is. Het moment van de opslag is nu aangebroken en hij krijgt... 0%, want er zijn besparingen.
Ik kan mij inbeelden dat dat dit jaar in veel sectoren de Teneur zal zijn
 
Een van mijn vrienden werkt in de petrochemische sector als ingenieur (dr. ir.). Na anderhalf jaar slaagde hij er al in om promotie te maken, en bij zijn laatste evaluatiegesprek haalde hij de hoogst mogelijke beoordeling ("excellent" of equivalent), waar normaal een opslag van 10% aan verbonden is. Het moment van de opslag is nu aangebroken en hij krijgt... 0%, want er zijn besparingen.
En dan een paar jaar later als het weer beter gaat, plots zéér verbaasd zijn dat hij ineens weg is naar de concurrentie.
Ik kan begrijpen dat men in Coronatijden moet besparen, maar uw beste werknemers moet je wel proberen te houden.
 
En dan een paar jaar later als het weer beter gaat, plots zéér verbaasd zijn dat hij ineens weg is naar de concurrentie.
Ik kan begrijpen dat men in Coronatijden moet besparen, maar uw beste werknemers moet je wel proberen te houden.
Bij ons laat de werkgever ook goede werknemers gaan zonder tegenvoorstel te doen. De reden er achter, de goede die blijven zullen wel even een tandje bijsteken en de nieuwe weer opleiden.
Het voordeel voor de werkgever = oude, duurdere werkgever die al nekeer zijn gedacht durft te zeggen buiten en nieuwe, jonge, kneedbaar goedkope werkkracht binnen.

De enige die er (tijdelijk) een nadeel aan heeft zijn de overgebleven werknemers.
 
Bij ons laat de werkgever ook goede werknemers gaan zonder tegenvoorstel te doen. De reden er achter, de goede die blijven zullen wel even een tandje bijsteken en de nieuwe weer opleiden.
Het voordeel voor de werkgever = oude, duurdere werkgever die al nekeer zijn gedacht durft te zeggen buiten en nieuwe, jonge, kneedbaar goedkope werkkracht binnen.

De enige die er (tijdelijk) een nadeel aan heeft zijn de overgebleven werknemers.
Op het einde blijft er niet veel over van ‘de goede’, dus is een toxisch systeem dat de werkgever op een bepaald moment toch zuur zal opbreken.
 
Heel interessant, wist ik nog niet veel van. En collectieve loonsverhoging is dan sector specifiek?
Kan ook nadien nog op bedrijfsniveau.
Bv ipa heeft Max 1,1% gegeven, op sector niveau wordt er 0,6% onderhandeld. Dan kan nadien op bedrijf nog onderhandeld worden om toch 1,1% te geven.

bedrijf kan nog altijd verbeteren, maar niet verslechteren op de sector cao.
 
Op het einde blijft er niet veel over van ‘de goede’, dus is een toxisch systeem dat de werkgever op een bepaald moment toch zuur zal opbreken.
Klopt, maar voorlopig zijn die enkelingen hier beter betaald dan dat ze bij de concurrenten kunnen krijgen.
Dusja ipv iedereen degelijk te betalen en iedereen blij te houden...

Zeer toxic systeem, maar zijn te snel gegroeid van 5 werknemers naar nu 30+. Waarvan die 5 voordien allemaal vrienden van de baas waren.
 
Prima evaluatie gehad.
Opslag beperkt zich tot de index (want vanuit de buitenlandse groep wordt dat als opslag aanzien).

Met andere woorden: er is geen geld dit jaar voor opslag (meerdere collega's gehoord ondertussen).
 
Hier ook eens benieuwd, eind januari jaarlijks gesprek.
Ik vrees er ook wel voor gezien de situatie maar uiteindelijk ook al van 2018 deels aan het lijntje gehouden.
Mid 2018 wel door functiewijziging van 3000 naar 3300 gegaan met volgende stap in januari 2019 naar 3700 maar ik hinkte toen eigenlijk al achterop tov loonschalen die ergens gepresenteerd worden per functie, ze gingen dat dan bekijken en mij laten weten omdat dat meer op onze Nederlandse tak sloeg (ookal zou het bij ons hoger moeten zijn ifv zwaarder belast en minder bruto/netto). Dan werd HR geherstructureerd dus op lange baan geschoven, en dan nu 2020 een rotjaar, maar voor mijn functie zou ik toch mooi boven de 4000 moeten uitkomen.
Dus toch wel eens tijd om er nog eens achter te informeren.
 
De lonen mogen dit en volgend jaar maar met maximaal 0,4 procent stijgen bovenop de index. Dat blijkt uit de berekeningen door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB)

Dat is gene vet 😅
 
Hier een mooie €150 bruto inclusief index opslag gekregen. Werk nu al 3 jaar bij de werkgever en op 3 jaar tijd €850 opslag gekregen. Kan niet klagen! Ook 30€ extra onkostenvergoeding.
 
Bij ons was het vorig jaar duidelijk aangegeven dat het nada zou zijn. Zo gezegd, zo gebeurd.

Dit jaar verwacht ik echter wel een opslag. Het corona jaar is uitgezweet en het bedrijf heeft er feitelijk niet onder geleid.
De aanpak is moeten veranderen, maar de targets die in 't begin van 't jaar gesteld waren zijn bereikt, dus er is geen krimp gekomen in den business.
Heck ... gezien iedereen nu zelf z'n water, gas & electriciteit moet betalen, laat staan de weinige kms op de tankkaarten & de vele liters koffie besparing ... er zal nu een heel pak minder onkosten gemaakt geweest zijn ook. :whistle:

Moet wel aangeven dat sommige dingen die ik hier boven lees, zijnde opslagen van 350 euro per jaar of zulks een dingen ... dat heb ik van ze leven nog niet gehad.
10% is ook alles behalve de gewoonte. 't Is zo meestal iets van een 150-200 EUR dat ze mee af komen, index incl. (goede evaluaties etc. natuurlijk, als ge heel 't jaar niets gedaan hebt of enkel den boel om zeep gekregen hebt zal dat ook gene waar zijn uiteraard ;))
Er zijn momenten geweest dat het iets hoger was, richting de 250, maar denk niet dat het echt al regelmatig meer is geweest.

In den beginne was dat percentueel natuurlijk meer, maar 't is niet dat ik overheen de jaren dus consistent hogere bedragen omhoog beginnen gaan ben.
Nuja ... als dat jaarlijks komt stijg je dan pakweg 2000 EUR, maar het duurt wel 10j.

't Is natuurlijk ook zo dat je wel weet dat er een 'plafond' zal zijn waar je niet boven komt, gelijk hoe dan ook.
Geen idee wat dat zal zijn bij ons, maar 't blijft ne KMO natuurlijk. Ik betwijfel dus ergens dat ik zal eindigen met 6K of zoiets wete.
 
Laatst bewerkt:


Hier had ik dus nog nooit iets van gehoord, maar ik neem aan dat dit waarschijnlijk gaat over exuberante lonen?
Nee, dit gaat over alle lonen. Als IT'er heb je daar vaak geen last van gezien er daar veel individueel beloond wordt. Maar collectieve onderhandelingen, wat de grootste opslagmogelijkheid is voor een doordeweekse werknemer, wordt op die manier sterk beperkt.
 
Terug
Bovenaan