Werk Opslag in 2021

Beetje bang hier voor de gesprekken... er werd in de zomer al gezegd dat het potje voor opslag zeer beperkt zal zijn... echter heb ik wel grote stappen gezet dit jaar in persoonlijke ontwikkeling, meer verantwoordelijkheid gekregen, mij effectief bewezen op bepaalde projecten dat ik die verantwoordelijkheid aankan.. om dan nog te zwijgen van klantenevaluaties over mij die quasi allemaal maximum score zijn.

ik zit 4 jaar in IT, heel laag begonnen qua loon maar wel vlot gestegen (jaarlijks toch 325 erbij gemiddeld). Ik wou eigenlijk dit jaar 500 euro erbij krijgen, maar vrees dat het njet zal worden...

weet ook niet hoe hard ik hier op tafel kan slaan, ik begrijp uiteraard dat het een vreemd jaar was.. maar dat maakt mijn rekening niet natuurlijk.
Zit je dan al 975 of 1300 hoger dan je startloon?
 
Nu 1300 hoger dan mijn startloon. Maar mijn startloon was dan ook vrij laag :)
Vrij laag startloon in de IT, dan spreken we over 2100 of iets dergelijks? In die veronderstelling zit je vandaag reeds op 3400 na 4j. Dat is bijlange niet slecht te noemen (ik ga er effe vanuit dat je daarnaast ook het typische extra-legale IT pakket hebt). Daar nog eens 500 opslag op verwachten vind ik wat teveel van het goede, dat is 15%..
Nu ik heb een vriend die in zo'n groot IT consulting bedrijf zit en met 4,5j ervaring zit die op 3800, maar die haalde elk jaar een top rating en managers hebben daar serieus zitten lobbyen bij HR om hem meer opslag te geven dan de rest. Al zijn peers uit dezelfde lichting zitten tussen de 3000-3500. En daar val jij ook mooi tussen?
 
Vrij laag startloon in de IT, dan spreken we over 2100 of iets dergelijks? In die veronderstelling zit je vandaag reeds op 3400 na 4j. Dat is bijlange niet slecht te noemen (ik ga er effe vanuit dat je daarnaast ook het typische extra-legale IT pakket hebt). Daar nog eens 500 opslag op verwachten vind ik wat teveel van het goede, dat is 15%..
Nu ik heb een vriend die in zo'n groot IT consulting bedrijf zit en met 4,5j ervaring zit die op 3800, maar die haalde elk jaar een top rating en managers hebben daar serieus zitten lobbyen bij HR om hem meer opslag te geven dan de rest. Al zijn peers uit dezelfde lichting zitten tussen de 3000-3500. En daar val jij ook mooi tussen?
Mijn startloon was 1800, begonnen met een 6 maand traineeship.

Verder wel‘full package’.

Zit op 4 jaar dus aan 3100. Wij zijn een grote network/security speler.

Het ging bij mij allemaal vrij vlotjes en mijn projecten worden complexer, ondertussen kan ik ook juniors begeleiden.

Er is een trainee buitengevlogen bij ons en is nu ergens anders gestart aan 2500 bruto, terwijl die dus nog amper kennis had (en al zeker geen ervaring). Dan zijn er profielen bij ons (wel met 15 jaar meer ancienniteit natuurlijk) die 4500 euro verdienen waarvan ik zo goed als hetzelfde werk doe.

Ik denk dat 3600 wel verdiend zou zijn voor een goede consultant waarvan klanten dan ook nog eens zeer tevreden blijken te zijn...
 
Mijn startloon was 1800, begonnen met een 6 maand traineeship.

Verder wel‘full package’.

Zit op 4 jaar dus aan 3100. Wij zijn een grote network/security speler.

Het ging bij mij allemaal vrij vlotjes en mijn projecten worden complexer, ondertussen kan ik ook juniors begeleiden.

Er is een trainee buitengevlogen bij ons en is nu ergens anders gestart aan 2500 bruto, terwijl die dus nog amper kennis had (en al zeker geen ervaring). Dan zijn er profielen bij ons (wel met 15 jaar meer ancienniteit natuurlijk) die 4500 euro verdienen waarvan ik zo goed als hetzelfde werk doe.

Ik denk dat 3600 wel verdiend zou zijn voor een goede consultant waarvan klanten dan ook nog eens zeer tevreden blijken te zijn...
Ik snap je redenering en waar je naar toe wilt gaan. En ik hoop met je mee dat je 500 opslag krijgt :)
Echter denk ik dat je marktconform wordt verloond. Je beseft dat je momenteel na 4j reeds >70% hoger zit?!
Ik denk dat je maximaal 10% mag verwachten, oftewel ongeveer die 325 gemiddeld die je jaarlijks krijgt. Dan zit je op 3425 na 4à5j en dat is gewoon zeer goed.

Wil je hoger zitten dan zal je intern moeten promoveren of geduldig wachten en anciënniteit opdoen (aan 10% per jaar ga je relatief snel aan die 4500 zitten) of eens jobhoppen.
 
Geen idee of er opslag in zal zitten, ik ben in oktober op mijn nieuwe job begonnen dus nog geen zicht op wat wel en niet kan komend jaar.
 
Nog geen enkel idee van een eventuele opslag. Op een of andere manier slagen ze er bij ons altijd in om dit pas in maart/april mee te delen. Als er dan opslag aan te pas komt krijg je dit wel met terugwerkende kracht vanaf januari. Snap niet dat ze dat dan niet ineens in januari al kunnen afhandelen.
 
Nog geen enkel idee van een eventuele opslag. Op een of andere manier slagen ze er bij ons altijd in om dit pas in maart/april mee te delen. Als er dan opslag aan te pas komt krijg je dit wel met terugwerkende kracht vanaf januari. Snap niet dat ze dat dan niet ineens in januari al kunnen afhandelen.
Bij ons net hetzelfde. Evaluatie gesprekken in jan-feb om dan eind maart het resultaat te weten en op de loonbrief in april de opslag met terugwerkende kracht vanaf januari :)
 
Hier is het 2,5% opslag + bevriezende index.
Ik klaag niet, die opslag is een extraatje. Promoveren daar boek je winst mee, en daar zit ik goed on track.
 
Ik zit bijna 3 jaar bij huidige werkgever en heb sinds de start de jaarlijkse indexeringen (pc200) + een onkostenvergoeding van 75 euro toegewezen gekregen.
In die tijd ben ik van een medior profiel naar een senior profiel geëvolueerd, en ondertussen stuur ik twee medior profielen aan. Bovendien begin ik ook meer de functie van project manager te vervullen, echter moet ik daar wel nog veel in leren.
Het bedrijf waar ik zit is een kleine softwarebouwer (<10 werknemers).

Momenteel heb ik 3120 bruto + 75 onkostenvergoeding + ecocheques.

Gezien mijn persoonlijke groei en extra verantwoordelijkheid vond ik een verhoging van 10 tot 15% te verantwoorden. Voor ik daar zelf over kon beginnen is mij echter een extra thuiswerkvergoeding van 70 euro aangeboden. Ik heb daar vriendelijk voor bedankt en even een loonsverhoging van 10% verdedigd (hoewel ik eerst voor 15% wou gaan). Voorlopig heb ik nog geen oké gekregen, en de werkgever spreekt over het zoeken naar een compromis, dus ik vrees er een beetje voor. Voorlopig vind ik dus best wel teleurstellend. Zeker gezien ik bij de start van deze job bij de onderhandelingen ook wat water bij de wijn gedaan heb, met de onderlinge verstandhouding dat mijn loon dan wel snel zou evolueren.

Probleem is dat ik heel graag bij de huidige werkgever zit, dus jobhoppen om mijn loon te zien groeien is iets waar ik momenteel helemaal geen zin in heb. :cautious:

Ik vind het tevens nogal moeilijk om te beoordelen wat een eerlijke verloning zou zijn in mijn positie aangezien ik een soort van "technical lead" functie bekleed in een klein dienstverlenend bedrijf, en daar zijn niet echt statistieken over te vinden.

Feedback appreciated! ❤️
 
Paar maanden terug +3,8% opslag (geen index) gekregen op mijn totaal brutojaarloon (excl paar premies), promotie gemaakt.
Opzich vind ik dat wel aan de lage kant, normaal kreeg ik +10% extra bovenop mijn vorig loon, wanneer ik deze job deed.
Langs de andere kant zat ik op mijn max qua loonbarema en nu zit er terug veel groei op. Het bedrag voor de winstpremie en CAO90 zijn nog niet meegedeeld voor 2021, maar ik vermoed dat het op zijn minimum gaat zitten.

Ben benieuwd voor de bedrijfsonderhandelingen 2021-2022 (waar ook opslag inzit), verwacht er nu niet veel van, wat uiteraard te begrijpen is. Maar er zijn nog wel leuke zaken waar ze mee kunnen komen wat voor hun budgetneutraal kan zijn.
 
Ik zit bijna 3 jaar bij huidige werkgever en heb sinds de start de jaarlijkse indexeringen (pc200) + een onkostenvergoeding van 75 euro toegewezen gekregen.
Hoeveel jaar ervaring heb je dan in totaal? Indien 3 à 5 jaar, word je in principe marktconform verloond, weliswaar wat aan de lagere kant.
Zit er een wagen, tankkaart, maaltijdcheques, bonus enz. in het pakket?
 
Geen wagen, maaltijdcheques, noch bonus. Wel eindejaarspremie die vastgelegd is in het paritair comité natuurlijk.

7 tot 8 jaar ervaring momenteel.
 
Uiteindelijk ben ik op zich niet ontevreden over mijn loon.

Echter, als ik de berekening even snel maak geven ze mij met het huidige voorstel amper 2% bruto opslag per jaar. Moest dit gewoon op basis van anciënniteit zijn zou ik mij kunnen vinden in 2 tot 3%.

Ik ben de voorbije 2 jaar wel heel sterk gegroeid qua profiel, waarbij ik me dan afvraag: Als dit geen stevige loonsverhoging verantwoordt, wat dan wel? Want ik verwacht niet om nog 10 jaar aan dit tempo te groeien, dat is gewoon onmogelijk vol te houden...
 
Uiteindelijk ben ik op zich niet ontevreden over mijn loon.

Echter, als ik de berekening even snel maak geven ze mij met het huidige voorstel amper 2% bruto opslag per jaar. Moest dit gewoon op basis van anciënniteit zijn zou ik mij kunnen vinden in 2 tot 3%.

Ik ben de voorbije 2 jaar wel heel sterk gegroeid qua profiel, waarbij ik me dan afvraag: Als dit geen stevige loonsverhoging verantwoordt, wat dan wel? Want ik verwacht niet om nog 10 jaar aan dit tempo te groeien, dat is gewoon onmogelijk vol te houden...
Het heeft dan wellicht te maken met het feit dat het om een kleinere softwarebouwer gaat. Heb je kunnen onderhandelen wanneer je bent aangenomen? Kwam je van een "grote naam"?

Op basis van je verhaal en je ervaring (ik ga er even vanuit dat die relevant is) en je groeiende verantwoordelijkheden moet ik mijn woorden herzien en lijkt je verloning aan de lage kant.
Het blijft moeilijk om dit vanop afstand te beoordelen, maar imo. zou je tenminste een uitgebreider extralegaal pakket en rond de 3500 bruto verdienen.

Dit is alleszins wat je bij een jobhop minimaal zal kunnen verwachten. Uiteraard is een werkomgeving waar je graag werkt ook heel veel waard!

Probeer een goede relatie te behouden en je meerwaarde adhv. aantoonbare zaken te verdedigen en kom dan samen tot een compromis en bespreek ook zeker de toekomst op korte en (middel)lange termijn. Je zal uiteindelijk belanden op ong. 5% opslag en die thuisvergoeding vermoed ik. Succes!
 
Het heeft dan wellicht te maken met het feit dat het om een kleinere softwarebouwer gaat. Heb je kunnen onderhandelen wanneer je bent aangenomen? Kwam je van een "grote naam"?

Op basis van je verhaal en je ervaring (ik ga er even vanuit dat die relevant is) en je groeiende verantwoordelijkheden moet ik mijn woorden herzien en lijkt je verloning aan de lage kant.
Het blijft moeilijk om dit vanop afstand te beoordelen, maar imo. zou je tenminste een uitgebreider extralegaal pakket en rond de 3500 bruto verdienen.

Dit is alleszins wat je bij een jobhop minimaal zal kunnen verwachten. Uiteraard is een werkomgeving waar je graag werkt ook heel veel waard!

Probeer een goede relatie te behouden en je meerwaarde adhv. aantoonbare zaken te verdedigen en kom dan samen tot een compromis en bespreek ook zeker de toekomst op korte en (middel)lange termijn. Je zal uiteindelijk belanden op ong. 5% opslag en die thuisvergoeding vermoed ik. Succes!

Dit klinkt als een accurate beoordeling van mijn situatie.

Ik zal mijzelf er aan proberen te herinneren om nog even te laten weten wat het uiteindelijk geworden is!
 
Ik werk nu 5 jaar voor mijn werkgever en ben bezig aan mijn derde functie.

begin 2016: begonnen als analyst
eind 2017: quality analyst
midden 2020: business analyst trainee
begin 2021: business analyst

Toen ik de overstap naar business analysis maakte had ik al geïnformeerd naar een loonsopslag, maar HR zei mij dat dat bespreekbaar was eens ik trainee af was. Na een uitstekende evaluatie heeft mijn manager de "trainee" status laten vallen. Ik heb een nieuw gesprek voor een loonsopslag aangevraagd, ben benieuwd.

Ik heb al elk jaar een bovengemiddeld goede evaluatie gekregen, van 4 verschillende managers. Mijn werkgever geeft echter heel moeilijk (om niet te zeggen nooit) opslagen als je in dezelfde functie blijft, dus als je een betere verloning wil krijgen, moet je je kans grijpen als je intern van job verandert.
 
Het heeft dan wellicht te maken met het feit dat het om een kleinere softwarebouwer gaat. Heb je kunnen onderhandelen wanneer je bent aangenomen? Kwam je van een "grote naam"?

Op basis van je verhaal en je ervaring (ik ga er even vanuit dat die relevant is) en je groeiende verantwoordelijkheden moet ik mijn woorden herzien en lijkt je verloning aan de lage kant.
Het blijft moeilijk om dit vanop afstand te beoordelen, maar imo. zou je tenminste een uitgebreider extralegaal pakket en rond de 3500 bruto verdienen.

Dit is alleszins wat je bij een jobhop minimaal zal kunnen verwachten. Uiteraard is een werkomgeving waar je graag werkt ook heel veel waard!

Probeer een goede relatie te behouden en je meerwaarde adhv. aantoonbare zaken te verdedigen en kom dan samen tot een compromis en bespreek ook zeker de toekomst op korte en (middel)lange termijn. Je zal uiteindelijk belanden op ong. 5% opslag en die thuisvergoeding vermoed ik. Succes!
Zoals beloofd nog even een update.

Uiteindelijk beloond met 9% bruto opslag + de onkostenvergoeding van 70 euro.

Uiteindelijk toch heel tevreden over dit resultaat!
 
Zoals beloofd nog even een update.

Uiteindelijk beloond met 9% bruto opslag + de onkostenvergoeding van 70 euro.

Uiteindelijk toch heel tevreden over dit resultaat!
Proficiat! Ik zat er niet al te ver naast. Ik dacht rond de 5%, jij wilde tussen 10 à 15% en uiteindelijk ongeveer in het midden belanden op 9%. En het voorstel van de onkostenvergoeding die van hen kwam hebben ze gelukkig behouden. Nu kom je toch tot een mooi nettoloon.

Heb je ook de toekomst kunnen bespreken? Want ik vind nog steeds dat er aan je extralegaal pakket gesleuteld kan worden.
 
Terug
Bovenaan