Op pensioen gaan in het buitenland

en zoals ik al zei: als je gewoon als toerist daar leeft, en je domicilie blijft behouden in BE, is het OOK heel easy.


dan gaat je ervingen schenkingen vermogen belastingen en wat dan ook, in BE berekend en gegeven worden.
Dus again: waarom het zo moeilijk maken?

laat gewoon je domiciel in BE staan, en leef er als toerist. geen probleem.
Hopeloos om jou ook maar van iets te overtuigen.

Ik laat het aan de topicstarter om ofwel jou ofwel mij te geloven.

/JanusOut
 
Ik laat het aan de topicstarter om ofwel jou ofwel mij je geloven.

/JanusOut
Ik ga in elk geval jouw advies al niet opvolgen , als ik 2 keer op een jaar op vakantie ga ergens in het buitenland.
Gewoon toeristenvisum regelen en alles laten verder lopen in BE. Juist zorgen dat mijn verzekering op de hoogte is voor als iets zo voorvallen.

Maar ja, "fiscalisten" (zoals jij ?, laat je toch in elk geval uitschijnen...) moeten ook betaald worden, en eten ook graag een boterham met eens iets anders dan choco op.
Dus natuurlijk moet voor sommigen de "commercie" blijven draaien.

Mij niet gezien. Hou het simpel en hou de mensen niet voor de gek door hen nodeloze kosten aan te smeren. Ik zou wel eens willen zien, dat als je 2 keer per jaar voor 3 maand op vakantie zou gaan bijvoorbeeld, er opeens een brief in de bus komt van "jamaar de mexicaanse of thaise overheid heft belastingen op u. Betalen zal je!" :D :D Bangmakerij en ontmoedigings gedrag van de zuiverste soort.

Pas op, als je jaren na elkaar, voor 11 maand per jaar op een vast adres gaat wonen buiten BE, kan er inderdaad vroeg of laat wel eens iets beginnen stinken, maar dit heb ik reeds duidelijk gemaakt in mijn eerste post.
 
Ge zegt het zelf, 3 maand, dat is (algemeen genomen zowat) de max duur als "toerist". Uitzonderlijk eens 6m of langer gaat ook maar ze letten er wel op en zeker met landen waar ge visum moet aanvragen is het vrij duidelijk.
Mijn moeder is bvb ook zo'n Spanje-overwinteraar en dat is met momenten echt kafka hoor. Ze mag niet langer dan x tijd per bepaalde periode in het buitenland verblijven anders is het in België domiciliefraude maar ze moet ook minstens y tijd per periode in Spanje zitten anders verliest ze daar haar "voordeeltarief" want haar appartement is geklasseerd voor bewoning en niet verhuur (de tax op "toeristenverblijven" is niet min).
En zoals aangehaald,bvb erfrecht is nog een heel ander paar mouwen... wij (de kinderen) zijn indertijd, toen vader is overleden, terplekke in Spanje officieel (dus eerst nog een NIE aanvragen want anders bestaat ge niet voor de Spaanse staat) voor een notaris moeten verschijnen om te verklaren dat ons moeder het appartement wel degelijk kon/mocht erven want de Belgische erf-afhandeling botste ergens met de Spaanse wetgeving....
 
Gewoon naar Portugal - de wetgeving is er op maat van Belgen, nonkel van een vriend (ex kolonel bij het leger) woont daar al een aantal jaren - heb hem wel een paar keer gesproken op een feestje en is daar tevreden, wel niet gevraagd naar de juridische aspecten maar gezien zijn functie die hij uitoefende en vermogen zal dat wel goed te regelen zijn.

 
Gewoon naar Portugal - de wetgeving is er op maat van Belgen, nonkel van een vriend (ex kolonel bij het leger) woont daar al een aantal jaren - heb hem wel een paar keer gesproken op een feestje en is daar tevreden, wel niet gevraagd naar de juridische aspecten maar gezien zijn functie die hij uitoefende en vermogen zal dat wel goed te regelen zijn.


Als hij een ex kolonel van het leger is,, dan blijven zijn ambtenarenpensioenen te belasten in België behalve als hij de Portugese nationaliteit heeft zonder de Belgische te hebben
.
Staat ook in het artikel.

Gepensioneerde Belgische ambtenaren halen geen voordeel uit het verdrag tussen de twee landen. De pensioenen van werknemers in de publieke sector zijn belastbaar in de staat die ze toekent. Een Belgische ambtenaar op rust wordt dus in België belast en kan niet belastingvrij in Portugal wonen.


Of het artikel uit het Belgisch Portugees dubbelbelastingsverdrag:
§ 1Beloningen, daaronder begrepen pensioenen, door een overeenkomstsluitende Staat of door een staatkundig onderdeel of een plaatselijke gemeenschap daarvan, ofwel rechtstreeks ofwel uit door hen in het leven geroepen fondsen betaald aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan een staatkundig onderdeel of een plaatselijke gemeenschap daarvan, zijn slechts in die Staat belastbaar.

Deze bepaling is niet van toepassing indien de genieter van die inkomsten onderdaan is van de andere Staat zonder tezelfdertijd onderdaan te zijn van de eerstbedoelde Staat.


§ 2§ 1 is niet van toepassing op beloningen of pensioenen ter zake van diensten verricht in verband met enige handels- of nijverheidsbedrijf uitgeoefend door een overeenkomstsluitende Staat of door een staatkundig onderdeel of een plaatselijke gemeenschap daarvan.
 
Ja stel ik wil geen meerwaarde taks betalen in Thailand (25%) op mijn ETF. Ik houd mijn domicilie hier in België. Maar dan kan ik dus maar 3 maand aan een stuk in Thailand blijven. Dan terugvliegen naar België (weet niet minimum aantal dagen ik in België dan moet blijven), en het zelfs dan in orde is. Tja dan moet ik nog 3 keer per jaar terugvliegen naar België (met gezin van 4), dat is natuurlijk ook niet bepaald goedkoop of praktisch.
 
Ja stel ik wil geen meerwaarde taks betalen in Thailand (25%) op mijn ETF. Ik houd mijn domicilie hier in België. Maar dan kan ik dus maar 3 maand aan een stuk in Thailand blijven. Dan terugvliegen naar België (weet niet minimum aantal dagen ik in België dan moet blijven), en het zelfs dan in orde is. Tja dan moet ik nog 3 keer per jaar terugvliegen naar België (met gezin van 4), dat is natuurlijk ook niet bepaald goedkoop of praktisch.
Op pensioen gaan in het buitenland is meestal niet zo goedkoop als het lijkt neen, als je het TOTALE plaatje bekijkt.
Sure je kan aan alles je poep vegen en niet kijken voor ziekteverzekering en dergelijke, maar het is maar tegen dat dan iets voorvalt.
 
Ka
Hopeloos om jou ook maar van iets te overtuigen.

Ik laat het aan de topicstarter om ofwel jou ofwel mij te geloven.

/JanusOut
Janus heeft hier in dit topic mi alleen maar correct advies gegeven. Als iemand het nodig vindt exact te doen wat Trump voorstelt, weet dat er heel wat risico’s zijn. Het is geen garantie dat er problemen zullen komen, maar bij een deftige controle loop je tegen de lamp.

getekend iemand die al 8 jaar met internationale fiscaliteit bezig is
 
Ka

Janus heeft hier in dit topic mi alleen maar correct advies gegeven. Als iemand het nodig vindt exact te doen wat Trump voorstelt, weet dat er heel wat risico’s zijn. Het is geen garantie dat er problemen zullen komen, maar bij een deftige controle loop je tegen de lamp.

getekend iemand die al 8 jaar met internationale fiscaliteit bezig is
maar ik heb toch helemaal niets illegaals gezegd ook?

ik zeg enkel dat je het allemaal niet zo moeilijk moet te maken, en gewoon domicilie hier houden, en zorgen dat je hier voor minstens 4 maand per jaar bent.

dus wat is daar domicilie fraude aan? wettelijk gezien mag je dit, en ben je dan perfect in orde.
 
Je domicilie hier plaatsen terwijl je hier niet woont is trouwens ook strafbaar...
maar wat is wonen?
zoals ik zonet heb gezegd, is volgens de wet ok als je hier 4 maand woont.

dus ben je toch perfect in orde als je hier 4 maand en 1 dag woont?

jij denkt misschien: jamaar 8 maand in buitenland, en 4 maand in BE , dus voor mij is dit in buitenland wonen.
neen de wet laat je toe 4 maand in BE te wonen is genoeg om domicilie te behouden.
dus wat is het probleem dan?


ik moet er wel een kanttekening bij maken dat de gemeente je in principe mag uitschrijven na 6 maand,
dus eigenlijk zou je die 8 maand buitenland wel moeten opsplitsen in bijvoorbeeld 2 keer 4 maand. anders ben je ook weer "wettelijk " niet in orde.
 

Overeenkomstig artikel 1 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, moet elke persoon ingeschreven worden in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft.
De bepaling daarvan is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in de gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van elementen zoals de plaats waarheen de persoon gaat na zijn werk, het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het huishouden, het gas- en elektriciteitsverbruik, de telefoonkosten, enz.
Het volstaat niet dat iemand enkel de bedoeling uit om zijn hoofdverblijfplaats op een gegeven plaats te vestigen of dat iemand een eigendomsbewijs, een huurcontract of een ander woonbewijs voorlegt, om de inschrijving als hoofdverblijfplaats te rechtvaardigen. Om de realiteit van de verblijfplaats na te gaan, wordt er immers door de gemeentelijke overheden een onderzoek uitgevoerd, waarvan de modaliteiten moeten worden vastgesteld door een gemeenteverordening krachtens artikel 5 van de wet van 19 juli 1991en artikel 10 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
 
altijd laten vertellen dat dit 4 maand was. ok het zou 6 maand zijn?
Goed, maar dan blijft mijn stelling nog steeds overeen: ga dan 6 maand op reis naar het buitenland, hou je domiciel hier, betaal je ziekenbond bijdragen, en je blijft met alles in orde.
geen fiscalist nodig .
 
maar wat is wonen?
zoals ik zonet heb gezegd, is volgens de wet ok als je hier 4 maand woont.

dus ben je toch perfect in orde als je hier 4 maand en 1 dag woont?

jij denkt misschien: jamaar 8 maand in buitenland, en 4 maand in BE , dus voor mij is dit in buitenland wonen.
neen de wet laat je toe 4 maand in BE te wonen is genoeg om domicilie te behouden.
dus wat is het probleem dan?


ik moet er wel een kanttekening bij maken dat de gemeente je in principe mag uitschrijven na 6 maand,
dus eigenlijk zou je die 8 maand buitenland wel moeten opsplitsen in bijvoorbeeld 2 keer 4 maand. anders ben je ook weer "wettelijk " niet in orde.
Neen, hier wonen is hier wonen. Vanaf dat je wonen en toerisme door elkaar haalt, al dan niet bewust, ben je strafbaar bezig.
Als je je domicilie bij je broer, zus, ouder of vriend zet, betekent dit ook dat je daar moet wonen, niet zeldzaam verblijven.

De jongere generatie wijkinspecteurs gaan hier trouwens niet zo vlot meer mee om dan de oudere generatie.
 
en zo zitten we weer bij de moraalridders natuurlijk die een ander niets gunnen uit jaloezie.

als je , zoals die link dat bassie hier aanhaalt, 6 maand en 1 dag blijft, ben je voor belgië hier in orde, en mag je die andere dagen van het jaar doen wat je wilt.

trouwens wijk inspecteurs? eens die je domicilie hebben vast gesteld, zie je die normaal niet meer terug.
 
Als je in 't buitenland wil gaan wonen, ga er dan echt wonen, eh.

En ja, dat betekent dan dat je ter plaatse belasting betaalt en ofwel het plaatselijk gezondheidssysteem moet gebruiken, ofwel ervoor moet zorgen dat je met een privé verzekering de (grote) risico's afdekt.

En er bestaat (voor zover ik weet) nog iets als de DOSZ, Dienst Overzeese Sociale Zekerheid, als je van mening bent dat in België de heilige graal der gezondheidszorg ligt.

Zie dat ge toekomt met uw centen (after-tax) in uw gekozen bestemming, dan moet ge tenminste niet voor de rest van uw leven op de vlucht zijn wegens angst voor de belastingdienst, de immigratie controleur en schrik hebben van de dokter (en diens rekening).

Dan kunt ge ook ineens gaan wonen waar ge wilt wonen, en niet telkens verhuizen naar waar de taxman u efkes korting geeft en ge de dagen zit af te tellen tot ge weer weg moogt.

Gezien de belastingdruk in België, gaat ge m.i. trouwens rare stoten moeten uithalen om elders méér tax te betalen.
 
Gezien de belastingdruk in België, gaat ge m.i. trouwens rare stoten moeten uithalen om elders méér tax te betalen.
Hangt er vanaf hoor, als je voornamelijk leeft van kapitaalwinsten is Belgie samen met Zwitserland en paradijzen zoals de Bahama's, Cayman Islands zowat de beste plaats ter wereld.
 
Hangt er vanaf hoor, als je voornamelijk leeft van kapitaalwinsten is Belgie samen met Zwitserland en paradijzen zoals de Bahama's, Cayman Islands zowat de beste plaats ter wereld.

het lijntje dat boven uw quote stond niet begrepen? lees het nog eens:

"Dan kunt ge ook ineens gaan wonen waar ge wilt wonen, en niet telkens verhuizen naar waar de taxman u efkes korting geeft"
 
Terug
Bovenaan