Op pensioen gaan in het buitenland

discord22

Banned
Hoi,

Ik ben ooit van plan te verhuizen naar het buitenland wanneer ik op pensioen ben en de kinderen afgestudeerd zijn. Heeft er iemand hier ervaring mee?
- Verhuur ik mijn huis gewoon hier en huur ik in het buitenland(Indonesië/Thailand/Filipijnen/Mexico of Italië/Kroatie/Spanje) best?
- Verkoop ik mijn huis hier en koop ik in het buitenland? (dan zijn de mogelijke locaties al wel een stuk beperkter)
- Word ik dan dubbel belast als ik hier verhuur? (België en bestemming?)
- Wat met gezondheidszorg? Kan ik van die van België blijven genieten?

Thanks,
 
Wij hebben hier ook al voor gekeken, en zelfs raad gevraagd bij ons ziekenbond kantoor.

Om wettelijk in orde te zijn, dien je minstens 4 maand per jaar in België te wonen. Zolang je dit doet, en je betaalt je bijdragen , ben je gedekt.
Stel je krijgt kanker of dergelijke, kom je terug en blijf je gedekt.
Ik vroeg de kantoorhouder : "hoe weten ze dat bij de belgische staat, hoe lang je in het buitenland bent per jaar". Daar kwam geen antwoord op. in principe kan je het zien aan je "in & out stempels " in je reispas, maar geen idee of die zo ver gaan gaan...
Best dus wel steeds een domicilie hebben in België. Ook al is het maar bij een familie lid.


Kopen in het buitenland zou ik afraden. De kans dat je het er (snel) beu zal worden, door gebrek aan taal, hechte familie/vriendschapsbanden is reeël, en de prijs dat je daar maar betaald om iets te huren is belachelijk weinig. Ik zou zowiezo op safe spelen, en voor huren kiezen. Kan je ook makkelijk in het land, regio, verderop gaan zoeken en nieuwe locatie ontdekken.

Dubbel belast? Neen; als je je domicilie houd in belgië, dien je enkel in BE je belastingsbrief in te vullen.
Hou enkel rekening mee dat het "wereld is van iedereen" principe niet zo voor de hand ligt. Als je bijvoorbeeld niet met een Thai getrouwd bent, zal je ofwel moeten beroep doen op een toeristenvisum (maar deze is maar 3 maand geldig maximaal. of je moet voor een multi entry gaan, die is 9 maand geldig. Maar die laatste kan je ook geen jaren na elkaar doen, want immigratie zal vragen stellen... Of je moet een retirement visum aanvragen, daarvoor dien je minimaal 50 jaar te zijn, maar ook dat is niet zo simpel, moet je bijvoorbeeld een thaise rekening hebben, en daar een equivalent van 22.000 euro op hebben staan.
Ik neem aan dat de omringende landen min of meer dezelfde eisen gaan stellen.
Mexico zou wel wat soepeler zijn op dat gebied.
Binnen de EU blijven lijkt me al helemaal geen probleem voor bovenstaande issue's




Dus al bij al, lijkt MIJ het best ideale scenario: Hier blijven wonen, 4 maand per jaar. Geniet je van alle voordelen.
Desnoods in heel basic appartementje, en verkoop je je huis indien je de cash for travel echt nodig hebt.
Wil je ECHT gaan volledig immigreren, zorg dan voor een goede gezondheidsverzekering. Maar van zodra je 50/60 bent , en je gaat die gaan zoeken, bereid je voor een dik kostenplaatje
 
water/gas/elektriciteit zal wel het makkelijkst te controleren zijn voor die 4 maand, zeker nu alles meer en meer digitaal wordt.
 
water/gas/elektriciteit zal wel het makkelijkst te controleren zijn voor die 4 maand, zeker nu alles meer en meer digitaal wordt.
Klopt, maar je kan je ook domiciliëren bij je broer of zus natuurlijk.
en die 4 maand dat je dan in België woont, staat het je nog steeds vrij om ook in BE in een caravan te wonen of iets te huren.
Als je al uberhaupt effectief 4 maand in BE woont.
Weet wel dat dit in principe niet wettelijk is, maar je kan er van op aan dat immens veel expats of immigrado's dit doen.
En mijns inziens doen die ook helemaal niets verkeerds: ze hebben heel hun leven bijgedragen aan de gezondheidszorg in BE, betalen belastingen in BE, dus waarom zouden ze geen gebruik van mogen maken als ze ziek worden, en niet gedekt zijn in het buitenland?
 
Ga bij een fiscalist vooraleer je zoiets doet, want dat '4 maand in belgië blijven' is geen criterium voor belastbaarheid volgens vele dubbelbelastingverdragen.

Er is ook een groot verschil in sociale zekerheid voor België tussen wettelijk op pensioen zijn, en gewoon zelf beslissen om niet meer te werken.

Voor belastbaarheid telt meestal 183 dagen per jaar verblijf, bij discussie door verschillende criteria per land: waar je een permanente woning ter beschikking hebt.
Indien dat in beide landen is: waar je de meeste economische en vitale belangen hebt.
Maar dat kan land per land verschillen.

Allemaal veel te lang om uit te leggen als je geen fiscalist bent.
En de gevolgen zijn niet min: geen sociale zekerheid als iets ernstig gebeurt, achterstallige belasting met boetes moeten betalen in 2 landen, etc.

Dus: ga bij een fiscalist.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ga bij een fiscalist vooraleer je zoiets doet, want dat '4 maand in belgië blijven' is geen criterium voor belastbaarheid volgens vele dubbelbelastingverdragen.

Er is ook een groot verschil in sociale zekerheid voor België tussen wettelijk op pensioen zijn, en gewoon zelf beslissen om niet meer te werken.

Voor belastbaarheid telt meestal 183 dagen per jaar verblijf, bij discussie door verschillende criteria per land: waar je een permanente woning ter beschikking hebt.
Indien dat in beide landen is: waar je de meeste economische en vitale belangen hebt.
Maar dat kan land per land verschillen.

Allemaal veel te lang om uit te leggen als je geen fiscalist bent.
En de gevolgen zijn niet min: geen sociale zekerheid als iets ernstig gebeurt, achterstallige belasting met boetes moeten betalen in 2 landen, etc.

Dus: ga bij een fiscalist.

Die 183 dagen is specifiek een regel voor waar de inkomsten van een loontrekkende belast moet worden, in het land waar je resident bent of het land waar je loontrekkende inkomsten gerealiseerd zijn. Heeft an sich niks te maken met waar je fiscaal resident bent.

Waar je belast bent, is je permanent verblijf. Je kan 300 dagen in het buitenland zitten voor je werk. (Project in het buitenland voor een grote werf bijvoorbeeld.) Dat betekent niet dat je in België geen belastingaangifte moet invullen. Je woont nog altijd in België. Je bent nog altjd fiscaal resident in België.



Maar je moet inderdaad wel een beetje opletten met fiscale residentschap. Zeker met internationale huwelijken. Dat België niet zegt, jij en je vrouw zijn hier fiscaal resident in België omdat je hier gedomicilieerd bent dus je gezin is hier en dat pakweg Italië niet zegt: "nee, jij zijn hier fiscaal resident want je vrouw is hier gedomicilieerd dus jullie gezin is hier."
Of wanneer je verblijven in het buitenland vrij kort zijn. (Minder dan twee jaar bijvoorbeeld.) Dan kan er ook van zulke discussies ontstaan.
En dat is belangrijk waar de ontvangen pensioenen of roerende inkomsten (interesten, dividenden, meerwaarden) belastbaar zijn.
 
Dat is allemaal wel een big deal hoor, ook binnen de EU, maar hangt uiteraard af van uw eigen financiële situatie.

Spanje heeft bv. wel een serieuze meerwaardebelasting en exittaks, wat niet relevant is als je gewoon van je pensioen leeft en voor de rest wat geld op de spaarrekening. Voor anderen kan dat grote gevolgen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Die 183 dagen is specifiek een regel voor waar de inkomsten van een loontrekkende belast moet worden, in het land waar je resident bent of het land waar je loontrekkende inkomsten gerealiseerd zijn.
Heeft an sich niks te maken met waar je fiscaal resident bent.
Die 183 dagen is in héél veel landen een criterium om je als fiscaal inwoner te beschouwen.
Of en waar je dan effectief belast wordt voor uw totale inkomsten en vermogen, hangt af van dubbelbelastingverdragen.
 
Die 183 dagen is in héél veel landen een criterium om je als fiscaal inwoner te beschouwen.
Of en waar je dan effectief belast wordt voor uw totale inkomsten en vermogen, hangt af van dubbelbelastingverdragen.

Ah ik ziet het nu. Blijkbaar staat dat in Spanje en Portugal in hun wet terwijl België zoiets niet heeft.

Dat kan dus ook al mogelijks voor ellendige discussies veroorzaken.

Spanje die zegt: je hebt hier voor meer dan 183 dagen gewoond tijdens één jaar dus fiscaal resident in Spanje.
België die zegt: je bent achter een jaar weg teruggekeerd dus geen permanent verblijf in Spanje dus fiscaal resident in België.
Beiden willen je pensioen belasten.

Veel plezier met alle administratie :p.
 
@hierboven. vandaar dat ik het aan iedereen aanraad domicilie te houden in BE,
en gewoon "op vakantie " te zijn in het buitenland. ongeacht je er nu 1, 8 of 12 maand verblijft.
 
@hierboven. vandaar dat ik het aan iedereen aanraad domicilie te houden in BE,
en gewoon "op vakantie " te zijn in het buitenland. ongeacht je er nu 1, 8 of 12 maand verblijft.
Tot Spanje zegt dat je eigenlijk daar belastbaar bent, en je plots meerwaardebelasting moet betalen over de afgelopen 10 jaar op uw aandelen/fondsen/bitcoin/vastgoed waardevermeerdering.

Vandaar dat ik aanraad een fiscalist te raadplegen.
Tenzij je enkel van pensioen leeft en voor de rest gewoon wat spaargeld hebt, dan is het gemakkelijker.

Maar dan nog, wat met erfrecht, schenkbelasting etc voor uw vrouw en kinderen...? Weet je dat? :)
 
Tot Spanje zegt dat je eigenlijk daar belastbaar bent, en je plots meerwaardebelasting moet betalen over de afgelopen 10 jaar op uw aandelen/fondsen/bitcoin/vastgoed waardevermeerdering.

Vandaar dat ik aanraad een fiscalist te raadplegen.
Tenzij je enkel van pensioen leeft en voor de rest gewoon wat spaargeld hebt, dan is het gemakkelijker.

Maar dan nog, wat met erfrecht, schenkbelasting etc voor uw vrouw en kinderen...? Weet je dat? :)
Maar spanje (of welk land dan ook) gaat helemaal niets zeggen, als je daar geen domicilie zet, of aanklopt bij de sociale zekerheid (als die er al zou bestaan).
Gewoon als toerist leven, geen spaanse rekeningen open, geen spaanse domicilies zetten, juist nixke. Je huurt gewoon een condo voor X aantal maand.

Sommigen maken het veel moeilijker dan het werkelijk is.
 
Ah ik ziet het nu. Blijkbaar staat dat in Spanje en Portugal in hun wet terwijl België zoiets niet heeft.

Dat kan dus ook al mogelijks voor ellendige discussies veroorzaken.

Spanje die zegt: je hebt hier voor meer dan 183 dagen gewoond tijdens één jaar dus fiscaal resident in Spanje.
België die zegt: je bent achter een jaar weg teruggekeerd dus geen permanent verblijf in Spanje dus fiscaal resident in België.
Beiden willen je pensioen belasten.

Veel plezier met alle administratie :p.
Dat is exact wat in die dubbelbelastingverdragen staat.

Wie bepaalt wat een 'fiscaal inwoner' is, wat als het in beide landen aan de eigen criteria voldoet, etc.
 
Maar spanje (of welk land dan ook) gaat helemaal niets zeggen, als je daar geen domicilie zet, of aanklopt bij de sociale zekerheid (als die er al zou bestaan).
Gewoon als toerist leven, geen spaanse rekeningen open, geen spaanse domicilies zetten, juist nixke.

Sommigen maken het veel moeilijker dan het werkelijk is.
En sommigen hebben duidelijk geen fiscaal recht gestudeerd.

Lees eens de vele rechtszaken hierover.
Veel gasten die eens wat zitten internetten hebben en de klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt en dus blootstaan aan fiscale risico's.

Je moet toch iets officieel huren of longterm airbnb of hotel nemen?
Hier in België kan de fiscus aan de airbnb gegevens, aan de vluchtgegevens van eurocontrol etc.

Ze hebben trouwens al eens alle betalingen met buitenlandse betaalkaarten opgevraagd om domiciliefraudeurs op te sporen.
Wel afgewezen wegens procedurefout, maar het toont dat je moet opletten met die volkswijsheden.

En ook: niet alles wat vroeger zonder probleem lukte, zal blijven lukken. De uitwisseling van gegevens tussen eu (en niet-eu) landen, banken en fiscus vermeerdert elk jaar.
 
Laatst bewerkt:
En sommigen hebben duidelijk geen fiscaal recht gestudeerd.
Ok wijsneus janus, als jij het al zou gestudeerd hebben, waarom verwijs je ons door naar een "fiscalist", als jij het zo goed weet. Post het dan ineens?
 
Ok wijsneus janus, als jij het al zou gestudeerd hebben, waarom verwijs je ons door naar een "fiscalist", als jij het zo goed weet. Post het dan ineens?
Omdat zoals ik al zei, het afhangt van land tot land en ik hier niet alle wetgeving en fiscale regels ga zitten uittypen tot jij mij eindelijk gelooft.

Naast het dubbelbelastingverdrag zou je zelfs ook nog het OECD 'multilateral instrument' moeten bekijken om te zien of het land in kwestie algemene artikels van zijn dubbelbelastingverdragen gewijzigd heeft.

Zoals je ziet, wordt het snel heel uitgebreid.

En zoals ik zei, als het gewoon over pensioeninkomsten gaat, is het easy.
Maar als erven/scheiden/schenken/vermogen erbij komt, dan heb je meer nodig dan 5 minuten internetten.
 
en zoals ik al zei: als je gewoon als toerist daar leeft, en je domicilie blijft behouden in BE, is het OOK heel easy.


dan gaat je ervingen schenkingen vermogen belastingen en wat dan ook, in BE berekend en gegeven worden.
Dus again: waarom het zo moeilijk maken?

laat gewoon je domiciel in BE staan, en leef er als toerist. geen probleem.
 
Terug
Bovenaan