Investeren in vastgoed

Zit mezelf op zaterdagvoormiddag rijk te rekenen: Huurprijs/30 = dagprijs.

Huurder 1: Betaald sinds 2018 27,5€/dag (indexeren ligt lastig, aangezien hij dat pand compleet zit te verbeteren en ik 0 last heb met die mens)
Huurder 2: Betaald sinds 2023 30,5€/dag deze week geweest omdat ze in paniek belde dat er vlammen uit een stopcontact kwamen.(ze bedoelde een beschadigd verlengsnoer van de axion...) Maar bon om de 6 maanden eens contact kan geen kwaad.
Huurder 3: Zal er vermoedelijk inkunnen tegen zomer 2025. Huurprijs 38€/dag.


Stijgende lijn en weinig omzien naar.
 
Zit mezelf op zaterdagvoormiddag rijk te rekenen: Huurprijs/30 = dagprijs.

Huurder 1: Betaald sinds 2018 27,5€/dag (indexeren ligt lastig, aangezien hij dat pand compleet zit te verbeteren en ik 0 last heb met die mens)
Huurder 2: Betaald sinds 2023 30,5€/dag deze week geweest omdat ze in paniek belde dat er vlammen uit een stopcontact kwamen.(ze bedoelde een beschadigd verlengsnoer van de axion...) Maar bon om de 6 maanden eens contact kan geen kwaad.
Huurder 3: Zal er vermoedelijk inkunnen tegen zomer 2025. Huurprijs 38€/dag.


Stijgende lijn en weinig omzien naar.
Vraagje: hoeveel zijn de panden waard mocht je ze verkopen?

Denk dat verhuren terug interessanter is geworden - heb een huurder die dit jaar zal vertrekken, dan eens opfrissen en dan de huurprijs verdubbelen want heb niet geïndexeerd de laatste 12 jaar. Ben daar te braaf in vrees ik.

Vriendin van moeder haar huis staat te koop en is op zoek naar appartement met 2 slaapkamers nabij centrum Aalst - dat is gewoon 900-1100 € vandaag de dag, zotte prijzen, hier in het dorp verhuurd een moderne villa - zo een typische kubus vlot voor 1500-1600 €.
 
Als je €1600 kan betalen voor te huren, snap ik niet waarom je geen lening van 25 jaar neemt om iets te kopen.
 
Als je €1600 kan betalen voor te huren, snap ik niet waarom je geen lening van 25 jaar neemt om iets te kopen.
Sommige mensen willen zich niet vastpinnen op een plaats of hebben regelmatig wisselende werkplaats en dan is huren wel een pak makkelijker dan huren
 
Als je €1600 kan betalen voor te huren, snap ik niet waarom je geen lening van 25 jaar neemt om iets te kopen.

*Jonge koppels die goed verdienen
* mensen die wel redelijk verdienen maar graag royaal leven, en dus geen spaarbedrag, maar wel graag nice leven.
*Koppels die in een 2de huwelijk zitten, en na flink wat financiele pijn niet zo kooplustig zijn.

Samengevat=> kandidaten genoeg.
 
Als je €1600 kan betalen voor te huren, snap ik niet waarom je geen lening van 25 jaar neemt om iets te kopen.
Een huis van 1600 euro huur (700k?), koop je niet met een afbetaling van 1600 euro.
Ja, mits een paar 100k leggen, maar dat is dus niet equivalent.
 
Als je €1600 kan betalen voor te huren, snap ik niet waarom je geen lening van 25 jaar neemt om iets te kopen.
da's 350K aan de huidige rentevoeten dat je dan hebt. Echt ver spring je daar toch ook niet mee tegenwoordig als je iets wil kopen, zeker niet als je het gaat afzetten tegenover een huurwoning die kwalitatief vele malen beter gaat zijn voor die prijs.
 
Wat betekent dat nu? Bedrijven die appartementsgebouwen voor zichzelf zetten en die verhuren voor 15j, hebben 6% BTW? Want deze laatste zin snap ik helemaal niet
Aan de herinvoering van het voordeeltarief worden drie sociale voorwaarden gekoppeld. Alleen woningen tot 200 vierkante meter, die gebruikt worden als hoofdverblijfplaats, komen in aanmerking. Het btw-voordeel blijft alleen volledig behouden als de woning 15 jaar wordt verhuurd. Zodra dat niet meer het geval is, moet het tariefvoordeel terugbetaald worden voor de resterende jaren. Woningen die worden gebouwd voor verkoop en vervolgens verhuurd worden, komen niet in aanmerking.

Er staat toch nergens in een vergunning of een woning "gebouwd wordt voor verkoop" vs verhuur
 
Dat is momenteel toch ook zo voor de gewone "sloop en heropbouw" aan 6%?
Staat nergens in vergunning dat dit "enige en eigen woning" is.
Bewoonbare oppervlakte staat (volgens mij) ook nergens berekend in de vergunning.

Of voor de renovatie van woningen +10j oud, heb je vaak/soms zelfs geen vergunning nodig.

Voor de toekenning zal volgens mij een eenvoudige verklaring weer voldoende zijn waarbij achteraf (steekproefgewijs?) controles uitgevoerd zullen worden.
 
Wat betekent dat nu? Bedrijven die appartementsgebouwen voor zichzelf zetten en die verhuren voor 15j, hebben 6% BTW? Want deze laatste zin snap ik helemaal niet


Er staat toch nergens in een vergunning of een woning "gebouwd wordt voor verkoop" vs verhuur
Van zodra iets van eigenaar wisselt is er toch een akte en registratie?
Lijkt me dus vrij eenvoudig op te volgen als overheid.
Als je iets bouwt als investering en je verhuurt het -> geen probleem
Als je het bouwt en binnen de 15j verkoopt -> 15% (+ boete wrs) bijbetalen.
Iets leeg laten staan zullen weinig ontwikkelaars/investeerders als optie zien
 
da's 350K aan de huidige rentevoeten dat je dan hebt. Echt ver spring je daar toch ook niet mee tegenwoordig als je iets wil kopen, zeker niet als je het gaat afzetten tegenover een huurwoning die kwalitatief vele malen beter gaat zijn voor die prijs.
met 350K heb je nog altijd de keuze voor een rijwoning/halfopen bebouwing in de eerste 60-70% van het prijssegment in Vlaanderen. "niet echt ver" is ook wel een beetje overdreven dan.

En dat een huurwoning beter zal zijn dan een woning die je aan aflossing van die huurprijs kan kopen, da's redelijk logisch. Anders zou quasi iedereen kopen.
 
Een recent gerenoveerde woning die bijna 80 jaar oud is, wordt verkocht met BTW, hoe is dat mogelijk? Ik dacht dat BTW enkel verschuldigd was op nieuwbouw?

Daarnaast heb ik de volgende vragen:
- Waarom zou de verkoper kiezen om wel of niet te verkopen met BTW? (Voordelen/nadelen)
- Indien je BTW betaalt bij aankoop, ben je dan geen registratierechten verschuldigd?
 
Laatst bewerkt:
Een recent gerenoveerde woning die bijna 80 jaar oud is, wordt verkocht met BTW, hoe is dat mogelijk? Ik dacht dat BTW enkel verschuldigd was op nieuwbouw?

Daarnaast heb ik de volgende vragen:
- Waarom zou de verkoper kiezen om wel of niet te verkopen met BTW? (Voordelen/nadelen)
- Indien je BTW betaalt bij aankoop, ben je dan geen registratierechten verschuldigd?
Een gebouw kan (/soms moet) nieuw worden voor de btw als er aan een bepaalde voorwaarden voldaan is. Bv. Wezenlijke structurele elementen aangepast. Bepaalde uitbreiding oppervlakte. Totale kostprijs verbouwingen is meer dan 60% van de verkoopwaarde (denk ik, ik som het maar even op uit mijn hoofd)

Verkoper zal de berekening maken. Aftrekbare btw vs btw op verkoopprijs tov btw niet aftrekken en verkopen met registratierechten. + een beroepsverkoper heeft de keuze niet.
 
Aftrekbare btw vs btw op verkoopprijs tov btw niet aftrekken en verkopen met registratierechten. + een beroepsverkoper heeft de keuze niet.
Dus ik begrijp daaruit dat:
1. de verkoper BTW kan aftrekken en dat dit voordeliger kan zijn. Zou mooi geweest zijn als de koper de BTW ook kon aftrekken op een bepaalde manier.
2. dat je in dat geval als koper geen registratierechten moet betalen.

Bedankt voor de info.
 
Ik woon al 4 jaar in Spanje in de regio Torrevieja en wat een top investering is dat! De regio Torrevieja/Alicante is een groeiende regio, het wordt jaar na jaar steeds beter en mooier. In tegenstelling tot bv Malaga/Barcelona/Velencia is vastgoed hier nog zeer betaalbaar.
Ik kom hier refelmatig andere expats tegen maar ook gewone Vlaamse toeristen die hier eigendom bezitten en iedereen is zeer gelukkig. Hier iets kopen en via een makelaar verhuren aan toeristen per dag/week brengt steeds meer op ook.

Voor 60-70k heb je hier al een cv appartement. Voor 100-120k al een zeer mooi appartement (100-150m2 met alles erop en eraan( en voor 150-200k heb je hier
een paleis.

prob is: veel Vlamingen zijn wantrouwig en te conservatief en hebben schrik. Tja.

Disclaimer: dit is geen reclame, ik ben geen eigenaar van een real estate agency enzo.
 
Voor 60-70k heb je hier al een cv appartement. Voor 100-120k al een zeer mooi appartement (100-150m2 met alles erop en eraan( en voor 150-200k heb je hier
een paleis.

Heb je een voorbeeld van zo een paleis van 150-200k?

Ik vind Spanje een fantastisch land en ik zou mij er op termijn wel zien wonen, maar mijn ervaring is dat het een ramp is om administratief het nodige te regelen in Spanje. Voor het minste heb je een hele resem aan (vertaalde) documenten nodig.
 
Ik woon al 4 jaar in Spanje in de regio Torrevieja en wat een top investering is dat! De regio Torrevieja/Alicante is een groeiende regio, het wordt jaar na jaar steeds beter en mooier. In tegenstelling tot bv Malaga/Barcelona/Velencia is vastgoed hier nog zeer betaalbaar.
Ik kom hier refelmatig andere expats tegen maar ook gewone Vlaamse toeristen die hier eigendom bezitten en iedereen is zeer gelukkig. Hier iets kopen en via een makelaar verhuren aan toeristen per dag/week brengt steeds meer op ook.

Voor 60-70k heb je hier al een cv appartement. Voor 100-120k al een zeer mooi appartement (100-150m2 met alles erop en eraan( en voor 150-200k heb je hier
een paleis.

prob is: veel Vlamingen zijn wantrouwig en te conservatief en hebben schrik. Tja.

Disclaimer: dit is geen reclame, ik ben geen eigenaar van een real estate agency enzo.
Ik denk dat enige aarzeling nu wel terecht is als je geen Spaans kan en niemand ter plaatse hebt. Het is ook niet evident voor gelijk wie om dan even een betrouwbare makelaar uit te kiezen.
 
Ik denk dat enige aarzeling nu wel terecht is als je geen Spaans kan en niemand ter plaatse hebt. Het is ook niet evident voor gelijk wie om dan even een betrouwbare makelaar uit te kiezen.

Horrorverhalen van slechte makelaars en administratief gedoe dateren uit de jaren 90.. de Spaanse staat heeft alles gedaan om fraude quashi onmogelijk te maken.

Tegenwoordig is het zo dat English will take you 'far'.

Wat ik beslist zou vermijden is al die Vlaamse advertenties op 2dehands, fb ezv. Neen dat zijn geen fraudeurs wel verdienen ze een percentage op de deal achter je rug.
 
Heb je een voorbeeld van zo een paleis van 150-200k?

Ik vind Spanje een fantastisch land en ik zou mij er op termijn wel zien wonen, maar mijn ervaring is dat het een ramp is om administratief het nodige te regelen in Spanje. Voor het minste heb je een hele resem aan (vertaalde) documenten nodig.

Valt heel goed mee hoor. Heb 2 appartementen in Torrevieja gekocht en alles wat ik moest voorleggen was een document van KBC dat mijn geld geen zwart geld was. Al de rest is te evident en gebeurt met de makelaar.

Ook qua administratie valt het zeer goed mee.

Wat verhuren aan toeristen betreft: de makelaar neemt 20% maar doet werkelijk alles alles zoals reclame voor uw appartement/huis, borg blockeren van de kredietkaart van de toeristen, appartement opruimen nadat ze vertrokken zijn ezv. Eind september als het hoogseizoen voorbij is krijg je gewoon een heel mooi bedrag en indien er toch iets beschadigd werd door de toeristen wordt het ook meteen vergoed.

Vaak is het zo dat wat je tijdens hoogseizoen aan huur krijgt ruim voldoende is om je hypotheeklasten te dekken en dingen als electriciteit/water/internet. Nu best verhuurbare appartemten moeten wel op max 1km van het strand liggen of het zal nooit volgeboekt zijn voor de zomer
 
Terug
Bovenaan