Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik geloof dat er wel nog wat huizen te koop staan in Rusland, misschien kunnen de die hards daar wat Poetin en het Russiche regime gaan ophemelen. Maar gelukkig zitten we in Europa en mag je hier gewoon openlijk kritiek spuien op het regime. Al een geluk of er zouden nog meer traantjes vloeien.

@famtam die interventie in Kosovo om een genocide te stoppen bedoel je?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Praagse_Lente#/media/Bestand:Praga_4.jpg dit is nog maar 55 jaar geleden

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hongaarse_Opstand#/media/Bestand:1956_HungarianRevolution.gif en dat een tiental jaar ouder.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pol...rpniowy_w_Stoczni_Gdańskiej_im._Lenina_07.jpg en dit is nog geen 45 jaar geleden. De vrees van Oost-Europa voor de Russische beer/hyena is terecht en alles wat de RF sinds 1991 gedaan heeft is niet echt de gemoederen bedaren.

@famtam die interventie in Kosovo om een genocide te stoppen bedoel je?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Praagse_Lente#/media/Bestand:Praga_4.jpg dit is nog maar 55 jaar geleden

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hongaarse_Opstand#/media/Bestand:1956_HungarianRevolution.gif en dat een tiental jaar ouder.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Polish_People's_Republic#/media/File:Strajk_sierpniowy_w_Stoczni_Gdańskiej_im._Lenina_07.jpg en dit is nog geen 45 jaar geleden. De vrees van Oost-Europa voor de Russische beer/hyena is terecht en alles wat de RF sinds 1991 gedaan heeft is niet echt de gemoederen bedaren.
Waarom nog moeite doen, men ziet gewoon wat men wil zien en al de rest is bijzaak.

Soms vraag ik mij toch af of mensen hier beseffen wat ze eigenlijk schrijven. Met die beslissing uit Den Haag heeft het Westen niet alleen Poetin nu wel helemaal in een “er is geen weg meer terug“ geduwd, maar ook zichzelf.

Stel dat Oekraïne van pure uitputting toch valt, wat gaan wij hier dan doen? NATO militairen, waaronder ook Belgen dus naar daar sturen? Dat is geen peacekeeping mission hè. Ik wil de reacties hier eens lezen als dat echt gebeurt.

Een land als Duitsland verklaarde onlangs dat het niet in staat is om langer dan twee dagen oorlog te voeren. Frankrijk kampte met een munitietekort tijdens de interventie in Libië en dat is nog altijd een probleem. Tal van analisten verklaren dat de Europese depots leeg zijn. Ik zeg niet dat Rusland vlotjes tot in Brussel geraakt, maar wel dat we met zeer ernstige tekorten zouden zitten zonder Amerikaanse steun. En dat zegt veel over de zelfredzaamheid van Europa. We zouden het moeten kunnen zonder Uncle Sam.

Maar dat is toch geen eerlijke conclusie?
Europa staat op militair vlak op de 2e rang omwille van de dominantie van de VS. Om dan te stellen dat we zonder de VS zwaar te kort zouden komen, is gewoon een oneerlijke stelling gezien we niet in die situatie komen te staan. Als Trump 6 jaar geleden NAVO had opgeblazen, denk je dat Europa op militair vlak (zeker Frankrijk en Duitsland) geen actie had ondernomen en dat ze er nu beter voor zouden staan?

Maar goed, veel succes aan de Russen om doorheen Polen te trekken. Als ze het al moeilijk hebben in Oekraine...

Soms vraag ik mij toch af of mensen hier beseffen wat ze eigenlijk schrijven. Met die beslissing uit Den Haag heeft het Westen niet alleen Poetin nu wel helemaal in een “er is geen weg meer terug“ geduwd, maar ook zichzelf.

Stel dat Oekraïne van pure uitputting toch valt, wat gaan wij hier dan doen? NATO militairen, waaronder ook Belgen dus naar daar sturen? Dat is geen peacekeeping mission hè. Ik wil de reacties hier eens lezen als dat echt gebeurt.
Dus men mag in den haag niet zeggen dat ze Poetin willen vervolgen voor misdaden tegen de mensheid want Rusland zou eens kunnen winnen?

Point of no return is Poetin al lang voorbij, dit arrestatiebevel heeft daar dus imo geen impact op. Na de eerste weken oorlog was een exit-strategy voor hem al bijzonder moeilijk, na de annexatie van die 4 Oekraïense gebieden onmogelijk.

Ik geloof persoonlijk wel dat dit een belangrijk moment is. Poetin kan het misschien wel weglachen maar wat denkt Xi hiervan? En wat met de arme ja-knikkers in het Kremlin en hun alsmaar klammere handjes?

En waarom uw conclusie dat moest Oekraïne vallen dat het Westen nu gedwongen zou zijn om eigen troepen te sturen? Ik begrijp niet waarom u denkt dat we door dit arrestatiebevel er nu helemaal aanhangen?

Chance dat we jouw hebben om ons met de voetjes terug op de grond te zetten. Met al dat zweverig gehavik en die oorlogstamtam ook altijd.

Jullie staan dus allemaal klaar om te gaan vechten als het ooit zover zou komen?

Oh god nee, ik ben daar niet in het minst klaar voor. Maar als dit Rusland mijn dorpje inneemt dan bestaat er een aanzienlijke kans dat mijn geliefden een gruwelijk lot zullen ondergaan. Wees maar zeker dat ik dan tot het laatste zielig snikje in mijn lijf zal vechten. U niet misschien?

Ik vind het jammer dat je niets te zeggen hebt op mijn antwoord op uw vorige post. Als je zin hebt zou ik graag van u horen.

En waarom uw conclusie dat moest Oekraïne vallen dat het Westen nu gedwongen zou zijn om eigen troepen te sturen? Ik begrijp niet waarom u denkt dat we door dit arrestatiebevel er nu helemaal aanhangen?
Deze vraag? Dat laatste is een extrapolatie, heb ik nooit gezegd. Welke opties heeft het Westen dan nog als Oekraïne valt en die kans is in mijn ogen heel reëel.
- De Oekraïeners vertellen “Sorry beste vrienden, dank je wel om voor ons te vechten. Pech, verloren en de Russen hebben gewonnen”
- Een atoombom gooien
- Zelf daar gaan vechten.

Of zie ik dat weer helemaal verkeerd?
U niet misschien?
Nee, waarschijnlijk niet nee, neem aan dat ik minder moedig ben dan jij. Is ook niet relevant, de vraag was immers of jullie klaar stonden om in Oekraïne en Rusland te gaan vechten, niet in België, is niet hetzelfde lijkt mij zo?

Jullie staan dus allemaal klaar om te gaan vechten als het ooit zover zou komen?

Eh nee, de meesten niet hoor.

Een paarjaar geleden is daar eens onderzoek naar gedaan hoeveel mensen in Europa nog bereid zijn voor hun land te vechten. Zie kaartje.
Op het moment dat de zonen van al die havikachtige politici naar het front worden gestuurd is het rap afgelopen met de oorlogsrethoriek en zal er snel worden onderhandeld.

Vechten voor je land?

BSzyR28.jpg

The results are from a 2015 WIN/Gallup International global survey.

Een paarjaar geleden is daar eens onderzoek naar gedaan hoeveel mensen in Europa nog bereid zijn voor hun land te vechten. Zie kaartje.
Op het moment dat de zonen van al die havikachtige politici naar het front worden gestuurd is het rap afgelopen met de oorlogsrethoriek en zal er snel worden onderhandeld.
Goed dat we de Finnen en Zweden dan nog hebben die voor ons willen vechten als de Oekraïners verslagen zijn. Spijtig dat die met zo weinig zijn.

Turken ook, maar erg onwaarschijnlijk dat die het voor ons gaan opnemen.

Maar goed, veel succes aan de Russen om doorheen Polen te trekken. Als ze het al moeilijk hebben in Oekraine...
Ik denk toch wel dat je Oekraïne zwaar onderschat. Russen hebben het inderdaad moeilijk maar da's ook omdat Oekraïne ondertussen wel een behoorlijk sterk leger heeft.. zowel in manschappen als materiaal.

Ik denk toch wel dat je Oekraïne zwaar onderschat. Russen hebben het inderdaad moeilijk maar da's ook omdat Oekraïne ondertussen wel een behoorlijk sterk leger heeft.. zowel in manschappen als materiaal.
Ik denk dat @Général Zantas eerder bedoeld dat in het hypothetische geval van een oorlog met Europa we niet enkel naar de Fransen en de Duitsers moeten kijken die hun militaire top voorbij zijn maar dat er wel degelijk landen zijn die er militair wel zwaar op vooruit gegaan zijn zoals Polen.

Eh nee, de meesten niet hoor.

Vechten voor je land?

BSzyR28.jpg

The results are from a 2015 WIN/Gallup International global survey.
Ik vraag me feitelijk wel af in hoeverre migratie hier iets mee te maken heeft. Ik bedoel dit niet racistisch of zo maar als je nog een sterke band met het thuisland hebt voel je u geroepen om te gaan vechten voor het land waar je verblijft?
E.g. Stel dat ik nu in Japan zou wonen, genaturaliseerd, en Japan is in oorlog met Noord korea... meh... Japanese problems :unsure:

"Vechten voor je land": er is daar ook nog een nuance of het betekent om te vechten voor eigen grond bij een invasie zoals in Oekraïne of zoals de VS in Vietnam een twijfelachtige zaak te bevechten voor de imperiale belangen van je land.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan