Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dit is toch wel de eerste nederlaag van deze oorlog. Nabije buur Finland gaat quasi zeker toetreden tot de NAVO (alhoewel we nog moeten wachten op de inplanning van de motie in het Hongaarse parlement).

Als één van de strategische doelen was om de NAVO bij Rusland weg te houden kan dit effectief als een nederlaag beschouwd worden.
Het zal de Russen leren hun land zo dicht bij NAVO-landen te zetten. :unsure:

Dat Oekraïne bij de NAVO zou horen baart Poetin wellicht meer zorgen dan dat Finland bij NAVO zou horen.

Rusland aast niet op meer "trofeeën".
Het wil gewoon geen duizend en één NAVO-basissen aan de grenzen.
De aanvallen vanuit het Westen (Napoleon, Hitler) zitten heel diep in de Russische psyche.
Daarom ook dat Rusland nooit zal aanvaarden dat het vlakke Oekraïene een Amerikaanse vazal staat zal worden van waaruit men (bij wijze van spreken) binnen enkele uren in Moskou staat.
Als ze om dit te vermijden nog 10 jaar moeten vechten met 1 miljoen slachtoffers of meer gaan ze dit ook doen.
Tja, als Rusland niet wil dat de omringende landen niet bij NAVO komen, dan zou Rusland misschien eens moeten stoppen met telkens die landen binnen te vallen.
Heeft Tsjetsjenië ooit Rusland binnen gevallen? Ik denk het niet, omgekeerd wel.
Heeft Georgië ooit Rusland binnen gevallen? Ik denk het niet, omgekeerd wel.
Heeft Moldavië ooit Rusland binnen gevallen? Ik denk het niet, omgekeerd wel.
Landen die Rusland in de laatste heeft binnengevallen:
Oekraïne, Kazakhstan, Finland, Letland, Estland, Litouwen, Georgië, Polen, Azerbedjan, Armenië, Mongolië, Tsjechoslovakije, Moldavië, Tajikistan.
NAVO heeft niet de omringende landen gedwongen om erbij te komen, die hebben gesmeekt om erbij te mogen, want ze zagen de bui hangen.
Oekraïne kreeg waarborgen dat het nooit zou aangevallen worden, en zie wat die waard waren.
Misschien, heel misschien, moet Rusland eens nadenken over hun eigen gedrag. (maar ik vrees dat dat nooit zal gebeuren)

Letterlijk ALLES hangt voor Oekraïene vast aan het komende offensief.
Mislukt het zijn ze hun beste materiaal en mensen kwijt en zal het moraal bij de overblijvers wel onder het vriespunt zakken.
Materiaal kan men vervangen, mensen niet.
Nu zijn beide legers qua manschappen ongeveer in evenwicht maar dit zal enkel veranderen in Russisch voordeel, iedere stad die Oekraïene moet opgeven zal betekenen dan men naar minder versterkte posities moet.
Eénmaal het front gebroken en als er geen hoop meer is op een tegenoffensief kan het snel gaan.

Dat de Russen enorme en onvoorstelbare blunders hebben begaan in de start vd oorlog wil niet zeggen dat ze die gaan blijven herhalen.
Onderschatting van de Russen is ook een constante in het zelfgenoegzame Westen.
Ze blijven anders toch gigantische blunders herhalen, nog meer zelfs de laatste tijd.
Zo lang de bevelstructuur niet veranderd, zal dat zo blijven.
En de bevelstructuur kan niet veranderen, want dan is de huidige top hun kop kwijt, inclusief Putin.
Er zullen personen vervangen worden, maar aan de structuur zal niets veranderen, dus blijven dezelfde problemen.

Dat Oekraïne bij de NAVO zou horen baart Poetin wellicht meer zorgen dan dat Finland bij NAVO zou horen.
Als ik Rusland was, zou ik eerder veel schrik krijgen van Polen.
hvqc2cwgzhna1.jpg

Als ik Rusland was, zou ik eerder veel schrik krijgen van Polen.
hvqc2cwgzhna1.jpg

18 HIMARS met de vrachtwagen erbij
+/-480 lanceer modules die ze op hun eigen vrachtwagens gaan zetten.

Dus een stuk of 500 in totaal dan. (dit is uit geheugen, mss is er sindsdien meer of andere info over.)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230227_94298914

Internationaal strafhof vaardigt arrestatiebevel tegen Poetin uit​

Het Internationaal strafhof in Den Haag vaardigt arrestatiebevel tegen de Russische president Vladimir Poetin uit. Dat melden verschillende Duitse media.
Dadelijk meer.
Net nu china een opening probeert te forceren. Timing gewijs kan dat ook weer tellen :)

De hoofdreden zou de deportatie van kinderen uit oekraine naar rusland zijn.

Trollen loont (bron liveblog Nieuwsblad)

Russische minister wil piloten die betrokken waren bij dronecrash belonen met medaille​

Moskou is van plan een onderscheiding toe te kennen aan de Russische piloten die dinsdag betrokken waren bij het incident met een Amerikaanse drone boven de Zwarte Zee. De Russische minister van Defensie Sergej Sjojgoe heeft geadviseerd om die piloten een medaille te geven, zo heeft zijn ministerie vrijdag meegedeeld.

Volgens Sjojgoe verdienen de gevechtspiloten een decoratie omdat ze verhinderden dat een Amerikaanse drone een door Rusland afgesloten deel van het luchtruim binnendrong. Het Amerikaanse leger stelt dan weer dat de Amerikaanse MQ-9-drone dinsdagochtend in het internationale luchtruim werd onderschept door twee Russische Su-27-gevechtsvliegtuigen. Een van die vliegtuigen zou tegen de propeller - die zich achteraan de drone bevindt - zijn gebotst. De VS hebben het over een “onprofessionele”, “onveilige” en “roekeloze” actie van de Russische piloten.
Het incident heeft de spanningen tussen Washington en Moskou nog verder doen toenemen. Maar het Russische ministerie van Defensie ontkent elke verantwoordelijkheid voor de crash.

De aanvallen vanuit het Westen (Napoleon, Hitler) zitten heel diep in de Russische psyche.
Daarom ook dat Rusland nooit zal aanvaarden dat het vlakke Oekraïene een Amerikaanse vazal staat zal worden van waaruit men (bij wijze van spreken) binnen enkele uren in Moskou staat.
Als ze om dit te vermijden nog 10 jaar moeten vechten met 1 miljoen slachtoffers of meer gaan ze dit ook doen.

Dat riedeltje dat "het Westen Rusland heeft bedrogen door z'n afspraken van niet uit te breiden naar het Oosten niet na te komen" is zo achterhaald, en iets wat je bijna enkel nog hoort van al dan niet verdoken Putin-fans. Geen enkele ex-Sovjetstaat (of satelliet) is gedwongen om bij de EU of NAVO te komen eh, dat was allemaal hun eigen - souvereine - keuze. Misschien als Putin op een vriendelijke manier zou omgegaan zijn met die breakaway states dat ze niet en masse onder de rok van het Westen/de VS waren gaan schuilen. Maar dat wil en kan Putin niet, want hij is een imperialist pur sang, en wil andere landen enkel maar domineren (iets zoals Make Russia Great Again, maar dan op een Staliaanse wijze). Iets wat hij ook al vaak gedaan heeft door dictatoriale puppets te installeren (die wreed de bevolking onderdrukken) of effectief over te gaan tot militaire invasie (en volkerenmoord).

Dat mensen zoiets nog kunnen verdedigen, dat gaat er bij mij niet in. Is krak hetzelfde als vinden dat het VK zich nog altijd overal mag gaan moeien omdat het een kleine eeuw geleden quasi de helft van de wereld onder directe controle had.

Dat riedeltje dat "het Westen Rusland heeft bedrogen door z'n afspraken van niet uit te breiden naar het Oosten niet na te komen" is zo achterhaald, en iets wat je bijna enkel nog hoort van al dan niet verdoken Putin-fans. Geen enkele ex-Sovjetstaat (of satelliet) is gedwongen om bij de EU of NAVO te komen eh, dat was allemaal hun eigen - souvereine - keuze. Misschien als Putin op een vriendelijke manier zou omgegaan zijn met die breakaway states dat ze niet en masse onder de rok van het Westen/de VS waren gaan schuilen. Maar dat wil en kan Putin niet, want hij is een imperialist pur sang, en wil andere landen domineren (iets zoals Make Russia Great Again, maar dan op een Staliaanse wijze). Iets wat hij ook al vaak gedaan heeft door dictatoriale puppets te installeren (die wreed de bevolking onderdrukken) of effectief over te gaan tot militaire invasie.
Dat mensen zoiets nog kunnen verdedigen dat gaat er bij mij niet in. Is krak hetzelfde als vinden dat het VK zich nog altijd overal mag gaan moeien omdat het een kleine eeuw geleden quasi de helft van de wereld onder directe controle had.
Mja Mja Mja...
Ben nu van gezegende leeftijd om de val van de berlijnse muur nog bewust mee te maken. Hell een collega van mij (even oud als ik) heeft haar jeugd achter de muur doorgebracht. Ook leuke verhalen aan de eettafel smiddags :) Sinds het uiteenvallen van de sovjet unie was alles wat achter die muur lag up for grabs. Dit voor zowel het westen als de naar de gloriedagen verlangende russische leiders :unsure:

Ik ben ooit naar het european solidarity museum geweest in Gdansk en daar trek je ook wel je ogen open. Enerzijds hoe zwaar het communisme polen onder zijn juk had, het is dus zeker begrijpbaar dat die naar meer westerse landen neigen na het uiteenvallen van de sovjetunie, maar ook hoe europa een paar miljoentjes tegen museums aangooit in ex communistische landen om deze in een heel slecht (maar realistisch) daglicht te plaatsen.

Die expansie van beide kampen over de ex sovjet staten en puppet staten na het uiteenvallen van de unie is toch een belangrijkere driver voor het huidig conflict dan de 'denazificatie' die Putin aan zijn volk meegeeft. IMO

Allezins wie ooit in gdansk is zeker museum eens checken. De opkomst van Lech Wałęsa. De havenprotesten, de amerikaanse invloed en het algemeen leven onder een russisch bewind. Hallucinante tentoonstelling.

The permanent exhibition of the ECS occupies seven different halls over two storeys and a total floorspace of 3,000m2. Combining traditional display methods with some truly impressive state-of-the-art technology, the interactive displays offer a wealth of authentic documents and artefacts, 3D projections, photographs and film footage. The narrative it weaves is a long one, beginning with the story of Anna Walentynowicz, the widespread striking in August 1980 following over a decade of tension, and the birth of the Solidarity movement. Lech Wałęsa's emergance as Solidarity's unlikely leader is well-covered, as is the Polish-born Pope John Paul II's visit to his homeland, reigniting the momentum of the movement, whose knock-on effect would lead not only PL, but all the occupied countries of the Communist Bloc down a road to freedom. In the final two sections, the triumph of democratic elections in Poland leads to the emergence of many independent European nations, as they break away from the crumbling Soviet Union.

Laatst bewerkt:
Dat is weldegelijk een probleem, Finland heeft één van de grootste grenzen met Rusland.

Bovendien zit Sint-Petersburg van daaruit in een tang, zowel economisch als militair (vaargeul afsluiten, beschietingen van twee landen uit, ...) .

Oekraïne zal hem inderdaad meer zorgen baren, maar hij heeft Finland effectief in de armen van de Navo gedreven, samen met het goedbewapende Zweden.

ik hoop dat dat ironisch is? Niemand heeft het recht om te bepalen wat er in andere soevereine staten gebeurt, tenzij het om vervolgingen, genocides of andere misdaden tegen de menselijkheid gaat.

Wij gaan Luxemburg hopelijk ook niet binnenvallen als ze een beslissing maken die ons niet aanstaat?

Chanceke dat Rusland in haar verleden nooit andere landen heeft aangevallen, om in deze de moral high ground te hebben.
Oh, wait...

Dat is weldegelijk een probleem, Finland heeft één van de grootste grenzen met Rusland.

Bovendien zit Sint-Petersburg van daaruit in een tang, zowel economisch als militair (vaargeul afsluiten, beschietingen van twee landen uit, ...) .

Oekraïne zal hem inderdaad meer zorgen baren, maar hij heeft Finland effectief in de armen van de Navo gedreven, samen met het goedbewapende Zweden.

ik hoop dat dat ironisch is? Niemand heeft het recht om te bepalen wat er in andere soevereine staten gebeurt, tenzij het om vervolgingen, genocides of andere misdaden tegen de menselijkheid gaat.

Wij gaan Luxemburg hopelijk ook niet binnenvallen als ze een beslissing maken die ons niet aanstaat?
Stel dat Poetin -worst case- in Oekraïne alsnog wint op de middellange termijn, omdat de VS (de republikeinen) volgend jaar hun steun terugtrekken en de EU het toch beu zou worden .. en Oekraïne alsnog onder de voet wordt gelopen.

En stel dat Poetin hoogheidswaanzin krijgt en wijs gemaakt wordt (door zijn inner circle die bang is van hem en toch gewoon JA knikken), dat de EU waardeloos is zonder de VS en niks kan beginnen tegen Rusland, zich onaantastbaar waant en plots gewoon een EU land zou aanvallen.

Laten we zeggen Rusland valt na de oorlog met Oekraïne na een adempauze, 'plots' Finland binnen, onder het mom van: "De soevereiniteit van Rusland is in gevaar en we beschermen alleen onszelf!" met de gedachte: als we maar genoeg kanonnenvlees blijven sturen, winnen wij die nieuwe oorlog -vroeg of laat- ook wel.

Wat zou er in dat scenario gebeuren? Ik ben nu wel hypothetisch bezig he.

Laten we zeggen Rusland valt na de oorlog met Oekraïne na een adempauze, 'plots' Finland binnen, onder het mom van: "De soevereiniteit van Rusland is in gevaar en we beschermen alleen onszelf!" met de gedachte: als we maar genoeg kanonnenvlees blijven sturen, winnen wij die nieuwe oorlog -vroeg of laat- ook wel.
Tijdens het leven van Poetin, ervan uitgaande dat die nog max 10-15 jaar in leven kan blijven, gaat dat niet gebeuren. Zelfs als Finland geen NAVO land zou worden. Finland is een heel ander land qua bewapening en praktisch elke Finse man heeft een militaire opleiding gehad. Heel Finland is voorbereid op een strijd met Rusland. Neem daarbij dat er dan legioenen aan Europese strijders naar daar zouden trekken en dat Europa Finland massaal zou steunen (nog veel meer dan Oekraïne nu) + het feit dat Rusland militair echt wel serieus verzwakt is en er intern weinig animo is voor zo een avonturen, wel dan kunnen we op korte en middellange termijn weinig verwachten. Daarom ook dat Finland en Zweden dat nu doen, kunnen ze eerst diplomatiek alles op orde hebben en eer dat Rusland weer op gevechtssterkte zit, zijn die al lang en goed geïntegreerd in de NAVO.

Stel dat Poetin dus in Oekraïne alsnog wint, omdat de VS (de republikeinen) volgend jaar hun steun terugtrekken.

En stel dat Poetin hoogheidswaanzin krijgt en wijs gemaakt wordt dat de EU waardeloos is zonder de VS en niks kan beginnen tegen Rusland, zich onaantastbaar waant en plots gewoon een EU landen zou aanvallen. Laten we zeggen Rusland valt na de oorlog met Oekraïne na een adempauze, 'plots' Finland binnen, onder het mom van: De soevereiniteit van Rusland is in gevaar en we beschermen alleen onszelf.

Dat is extreem hypothetisch, want in principe is de VS gebonden aan artikel 5 en zal het tussenkomen. En Rusland zal toch eerst op adem moeten komen voor ze een NAVO-land (als Finland het tegen dan is) binnenvallen.

Laatste keer dat ze Finland binnenvielen deed het wel zeer, al wonnen ze strikt genomen wel. Dat zal nu anders uitdraaien, denk ik.

(..)

De ultieme relatietest voor de NAVO. De naar mijn mening hypothetische hoofdzakelijke scenario's:
  1. Een directe reactie door activatie van artikel 5 met de volle slagkracht van het volledige bondgenootschap om RU de volle pandoering te geven dat het verdient.
  2. Een directe reactie door activatie van artikel 5 met participatie van een gedeeltelijk bondgenootschap. (Denk maar aan Erdogan, Orban die zich mogelijks initieel afzijdig willen houden.)
  3. De EU leiders krijgen een bruine streep in de broek en er komt een vertraagde reactie van artikel 5 om een volledige globale escalatie (lees: WW3) alsnog te vermijden.
In zowel scenario 2 & 3 is de NAVO gedoemd in zijn verdere bestaan en heeft Rusland op dat vlak een belangrijke overwinning op zak, ook al krijgen ze er alsnog van langs. Laten we vooral hopen dat dit hypothetisch blijft.

En de VS? Laten we voor ons hopen dat ze niet uit de NAVO stappen. Je weet immers nooit wie daar aan het roer komt te staan.

Niet verbaasd maar toch wel gedegouteerd door de woorden van Raoul Hedebouw in De Afspraak. Weer de typische Kremlinstandpunten overgenomen... NAVO had beloofd niet uit te breiden, we moeten onderhandelen met Rusland (al talloze keren geprobeerd, geen bal uitgehaald), Oekraïne moet een neutraal statuut hebben... Het scheelde niet veel of hij noemde Oekraïne een Amerikaanse vazalstaat. Alsof Oekraïne geen eigen agentschap heeft, alsof Oekraïne niet vecht voor haar eigen overleven.

Soit, moest het van mij afhangen gaven we Oekraïne alles wat ze wensen en meer.

Niet verbaasd maar toch wel gedegouteerd door de woorden van Raoul Hedebouw in De Afspraak. Weer de typische Kremlinstandpunten overgenomen... NAVO had beloofd niet uit te breiden, we moeten onderhandelen met Rusland (al talloze keren geprobeerd, geen bal uitgehaald), Oekraïne moet een neutraal statuut hebben... Het scheelde niet veel of hij noemde Oekraïne een Amerikaanse vazalstaat. Alsof Oekraïne geen eigen agentschap heeft, alsof Oekraïne niet vecht voor haar eigen overleven.

Soit, moest het van mij afhangen gaven we Oekraïne alles wat ze wensen en meer.

Goed dat Holslag er nog bij zat - altijd scherp inzicht.

Sovjet Unie is geen Rusland.

Je kunt trouwens een veel leuker rijtje invallen maken met de VS. Meer burgerdoden ook.
Ik kan me al een scenario voorstellen waarin China Taiwan binnenvalt zonder enige provocatie en er hier mensen gaan zijn die nog gaan spreken over "aja maar Bush is wel Irak binnengevallen in 2003".

Laatst bewerkt:
Sovjet Unie is geen Rusland.

Je kunt trouwens een veel leuker rijtje invallen maken met de VS. Meer burgerdoden ook.
Das waar, de Sovjet-Unie doodde het liefst haar eigen burgers, blijkbaar toch niet zoveel veranderd. Hongarije en Afghanistan ontbreken trouwens nog in dat lijstje.

Als je Holodomor meetelt gaan de burgerdoden echt niet in het voordeel van de Russen uitdraaien hoor…

Terug
Bovenaan