Rusland aast niet op meer "trofeeën".
Het wil gewoon geen duizend en één NAVO-basissen aan de grenzen.
De aanvallen vanuit het Westen (Napoleon, Hitler) zitten heel diep in de Russische psyche.
Daarom ook dat Rusland nooit zal aanvaarden dat het vlakke Oekraïene een Amerikaanse vazal staat zal worden van waaruit men (bij wijze van spreken) binnen enkele uren in Moskou staat.
Als ze om dit te vermijden nog 10 jaar moeten vechten met 1 miljoen slachtoffers of meer gaan ze dit ook doen.
Tja, als Rusland niet wil dat de omringende landen niet bij NAVO komen, dan zou Rusland misschien eens moeten stoppen met telkens die landen binnen te vallen.
Heeft Tsjetsjenië ooit Rusland binnen gevallen? Ik denk het niet, omgekeerd wel.
Heeft Georgië ooit Rusland binnen gevallen? Ik denk het niet, omgekeerd wel.
Heeft Moldavië ooit Rusland binnen gevallen? Ik denk het niet, omgekeerd wel.
Landen die Rusland in de laatste heeft binnengevallen:
Oekraïne, Kazakhstan, Finland, Letland, Estland, Litouwen, Georgië, Polen, Azerbedjan, Armenië, Mongolië, Tsjechoslovakije, Moldavië, Tajikistan.
NAVO heeft niet de omringende landen gedwongen om erbij te komen, die hebben gesmeekt om erbij te mogen, want ze zagen de bui hangen.
Oekraïne kreeg waarborgen dat het nooit zou aangevallen worden, en zie wat die waard waren.
Misschien, heel misschien, moet Rusland eens nadenken over hun eigen gedrag. (maar ik vrees dat dat nooit zal gebeuren)
Letterlijk ALLES hangt voor Oekraïene vast aan het komende offensief.
Mislukt het zijn ze hun beste materiaal en mensen kwijt en zal het moraal bij de overblijvers wel onder het vriespunt zakken.
Materiaal kan men vervangen, mensen niet.
Nu zijn beide legers qua manschappen ongeveer in evenwicht maar dit zal enkel veranderen in Russisch voordeel, iedere stad die Oekraïene moet opgeven zal betekenen dan men naar minder versterkte posities moet.
Eénmaal het front gebroken en als er geen hoop meer is op een tegenoffensief kan het snel gaan.
Dat de Russen enorme en onvoorstelbare blunders hebben begaan in de start vd oorlog wil niet zeggen dat ze die gaan blijven herhalen.
Onderschatting van de Russen is ook een constante in het zelfgenoegzame Westen.
Ze blijven anders toch gigantische blunders herhalen, nog meer zelfs de laatste tijd.
Zo lang de bevelstructuur niet veranderd, zal dat zo blijven.
En de bevelstructuur kan niet veranderen, want dan is de huidige top hun kop kwijt, inclusief Putin.
Er zullen personen vervangen worden, maar aan de structuur zal niets veranderen, dus blijven dezelfde problemen.